Gå til innhold

Krise! Har ødelagt hvitevarer i stål etter tips her på forum


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Matolje betyr soyaolje. Hvis man skal bruke solsikkeolje, palmeolje, maisolje, jordnøttolje etc. så skiver man ikke matolje. Hvertfall er det slik i kokebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvar

Når jeg lager meg skrubbekrem av olje og sukker ,så smørrer jeg meg inn med såpe etterpå - FØR jeg tar vann på - dette for å løse opp oljen.

Kan hende det hjelper å bruke konsentrert fettløsende middel? Eller konsentrert zalo? Bestemor sverger til Lano hun for å få bort fett.

Når oljen er løsnet kan man vaske med vann.

Var bare noe jeg kom på.

Lykke til !!! Håper det ordner seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er et spesialmiddel (olje) til stålvarer. Feilen mange gjør er at de sprayer oljen rett på og gnir utover. Begynner du og vaske etterpå så får du holde på................

det skal veldig lite til, Ha LITT på en klut og gni inn i stålet. Du skal mate stålet. Slik slipper du merke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også forsøkt dette "smarte" rådet, og må innrømme at jeg er en av mange som har tipset om det her inne, etter selv å ha lest det her, før jeg forsøkte å vaske det bort selv. :oops:

Jeg fikk litt hetta da jeg forsøkte å vaske det bort for noen dager siden og så at det ble store stygge skjolder, men da jeg forsøkte med ufortynnet zalo på en kut så fikk jeg det bort (men måtte gnikke og gnu ganske hardt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har du forsøkt med mer olje? Likt løser likt er det noe som heter. Det kan jo være at den ferske oljen løser opp den gamle. Og ny olje er garantert enklere å få av med ei eller anna egna såpe enn den gamle som har blitt seig. Jeg vet ikke om dette fungerer, men om ingenting anna virker så er det kanskje en idè?

Jeg arva en gammel kaffekjel i stål en gang. Den bar preg av å ha stått i fettspruten på ovnen litt for lenge, og var helt dekt av sånne seige greier. (Ganske ekkel ja!!!) Jeg holdt på å gi opp hele kjelen, men fikk den tilslutt bra med gode mengder oppvaskmiddel, negleskrubb og lunka vann.

Trifolii

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for alle råd og tips.

Jeg har nå funnet noe som funker. White sprit og intens gniing. Det tar tid, men det går bort. Puh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sjokkert: Jeg fikk skikkelig dårlig samvittighet når jeg så denne tråden! Jeg visste jeg hadde tipset om dette, etter å ha lest det i et interiørblad.

Har brukt matolje på mitt eget kjøleskap i ca. 2 år og er veldig fornøyd med det. Må legges til at jeg rengjør overflatene jevnlig med Jif kjøkken ol. for så å polere blankt med matolje igjen. Kanskje det er grunnen til at jeg ikke har hatt samme problem.

Godt å se at det ordnet seg sånn passe til slutt og at ikke hvitevarene ble ødelagt...

Sorry, skal aldri tipse om det igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o Oj, da!

Jeg har tipset om denne bruken av matolje, etter at jeg selv fikk tipset av en kokk.. Har selv brukt matolje (soyaolje) på mine hvitevarer i stål nå i snart tre år, og det har aldri vært noe problem med skjolder... Rengjør overflatene kjapt hver dag med klut og går over med olje en gang i blandt.

Godt å høre at det ordnet seg for deg.

Beklager dersom mitt råd førte til problemer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Lag deg godt vaskemiddel en gang for alle. Zalo og salmiakk og fjern oljen. Gå over med jif universal. Det er litt av en jobb og få det bort.

Smør aldri dine stålvarer med matolje. Det er som jeg skrev salt i noen av oljene og stoffer ikke beregnet på stål. Etter tid kan du risikere at du får brune flekker på det som ser ut som rust.

Så får du tak i den oljen som er beregnet på slike varer. Spray ikke rett på, men bare LITT på en klut. Gni godt inn i stålet. (mates)

Gjør du det slik så slipper du merker bare du tar i skapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...