Gå til innhold

Krise! Har ødelagt hvitevarer i stål etter tips her på forum


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hjelp! Nå håper jeg på gode råd fra noen som vet hva de snakker om her inne!

Har gjentatte ganger her inne lest rådet om å tørke over hvitevarer i stål med matolje for å gi en blank overflate uten fingermerker.

Dette har jeg prøvd og det så riktignok fint ut med det samme.

Idag skulle jeg vaske kjøleskap, hette samt komfyr og oppdager til min store forskrekkelse at oljen har dannet en seig seig hinne som nærmest er umulig å få bort. Jo mer jeg vasker og gnir jo verre blir det. Har prøvd alt (fettløsende og ikke) og nå begynner panikken å ta meg! Hvitevarene ser verre ut enn noensinne, skjoldete, ja HELT forferdelige!

Hjelp meg noen med et råd som virker! Hvordan får jeg renset stålet? :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stikk på Elkjøp/Expert e.l.

Der får du kjøpt renseprodukter som er spesiallaget for å rense stålprodukter. Disse er spesiallaget for formålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et spesielt rensemiddel beregnet på stål på mine stålprodukter. Kjøper det på elkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nå har jeg prøvd dette rensemiddelet og det hjelper ikke!

Hjelpe meg, hva skal jeg gjøre?

Hva dere enn gjør så ALDRI forsøk dette! Stålflatene er nærmest lakkert av oljen og sitter utrolig godt fast.

Jeg er ordentlig fortvilet over dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hvertfall navnet på hun som gav deg rådet.

Du kan også bruke helt vanlig matolje (etter at hetten er vasket godt) og mette med det! Da slipper du merker' date= og hetten blir blank og fin :wink:

Har du forsøkt Jif Skurekrem og en svamp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg har vurdert Jif, men er redd det skal lage riper. Kan kanskje forsøke forsiktig på et mindre synlig område.

Det som er så fortvilendes er at jeg har gjort dette med kjøleskap (str. king size..) stor 90 cm. bred hette, microbølgeovn og 90 cm. bred komfyr. Store flater som er sentralt plassert i kjøkkenet.

Det er veldig synlig i mitt splitter nye kjøkken og jeg skal ha huset fullt av gjester i morgen kveld. :veldigsur:

En skikkelig lærepenge dette i forhold til å ukritisk benytte seg av råd man får på nettet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mm.....vil olje-laget bli bedre til å få av om du bruker varme? Kan du teste med føner på ett område f.eks? Damp/ Kokende vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har prøvd: salmiakk og glovarmt vann, domestos, zalo, rødsprit (!) og rensemiddel for stål. .

Føner - kanskje det ja. Skal prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres jo helt forferdelig ut...!

Jeg har ganske nytt kjøkken og har fått tips om å bruke Johnson Babyoil for å holde stålfrontene blanke og uten fingermerker.

Har ikke merket noen hinne enda, men nå ble jeg jo litt bekymret.

Noen som vet om samme probleme kan oppstå med babyolje, eller er det kun ved bruk av matolje....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener å ha sett det matolje-tipset være gitt flere steder - av flere brukere!

Jeg fant det ett annet sted også men det var en gjest som hadde postet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har hatt stål hvitevarer i mange år og har aldri brukt matolje på dem, men jeg bruker whitesprit for å fjerne flekker etc. Whitespirt inneholder mineralsk olje i motsetning til matolje som jo består av vegetabilske (Av og til med innslag av animalske) fettstoffer. Har ellers brukt "stålglans" beregnet på storkjøkken som også innholder en stor andel mineralske oljer.

Det som har skjedd er sannsynligvis at fettstoffene i matoljen har størknet i porene på stålet. (Stål er ikke "tett", men er et "levende" materiale i følge min bror, som burde ha peiling på den slags...).

Husker jeg ikke feil, inneholder Johnson Babyoil også mineralolje (Se for sikkerhets skyld på innholdfortegnelsen!) og det er en av grunnene til at den ikke har hatt så godt rykte som, nettopp, babyolje.

Hvis du ikke får det av igjen, kan jeg sjekke med lillebror hva slags kjemisk reaksjon som kan ha skjedd og hva man evt. kan gjøre for å reversere den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...