Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker norske frosne bær til smoothie, og man skal jo som gravid vaske bær, frukt&grønt ekstra godt for å unngå jord/toxo/listeriasmitte.

Skyller dere de godt - bare enkelt og greit i springen som med ferske ting? Lr de ligge i vann, eller noe annet? Har liksom aldri tenkt på det før og aldri gjort det - men nå vil jeg jo gjerne fjerne eventuelle jordrester da jeg spiser ganske mye smoothie.

Ikke aktuelt å gi dem oppkok da jeg jo vil ha smoothie(uten isbiter) og ikke saus.

Anonymous poster hash: 7326d...c9f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg drakk mye smoothie som gravid og skylte aldri frosne bær. Tanken slo meg ikke.

Men du kan jo gjerne gjøre det. Litt tungvint, men da slipper du iallefall å bekymre deg. De må jo gjerne tine litt først, så har du de i et dærslag og skyller alt før du hiver det oppi posen igjen.

Skrevet

Det har aldri falt meg inn å gjøre, så nei, det gjør jeg ikke.

Skrevet

Det med dørslaget var en god idè - det kan jeg jo bare gjøre rett før bruk.

Bruker hurtigtine de i en plaspose over skåla i varmt vannbad for å "tine dem litt" ekstra(eller; kjapt da jeg er utålmodig) - så det bør vel holde.

Har heller aldri tenkt på saken før jeg tilfeldigvis kom over en sånn jordmorartikkel på det hvor ei spurte om det, og for en smoothieavhengig som meg så ble det plutselig litt teit å skylle alle epler&gulrøtter supergodt men droppe bærene.

Spiser dog ikke andre enn norske siden det ble påvist Hepatitt A - men de norske skal være helt trygge iflg mattilsynet.

Skrevet

Åååååååååååååååååååååååååååååå så irriterende forresten:

Matportalen har en artikkel som anbefaler å styre unna fryste bringebær da de ofte er smittet med Noroviruset - med mindre de skal kokes i min 1 min.

Jeg som alltid bruker bringebær......jaja.

Men det står samtidig at dette er registert i de alndre nordiske landene, ikke spesifikt i Norge - så om man bruker frosne NORSKE bringebær må det vel være annerledes?

Forvirret.......

Skrevet

Dør ikke bakteriene når de er fryst? Det er kanskje bare en av de som gjør det? Husker ikke hvordan det var :) Jeg drakk smoothie i svangerskapet og tanken slo meg ikke å skylle dem. De er jo vasket før frysing.

Skrevet

Dør ikke bakteriene når de er fryst? Det er kanskje bare en av de som gjør det? Husker ikke hvordan det var :) Jeg drakk smoothie i svangerskapet og tanken slo meg ikke å skylle dem. De er jo vasket før frysing.

Nope, ikke Noroviruset. Bakterier som er kjipe for gravide per se(toxoplasmose) går vel bare i "dvale", mens listeria tror jeg dør om man dypfryser skikkelig(ifht spekemat).

Skrevet

Nope, ikke Noroviruset. Bakterier som er kjipe for gravide per se(toxoplasmose) går vel bare i "dvale", mens listeria tror jeg dør om man dypfryser skikkelig(ifht spekemat). Anonymous poster hash: 7326d...c9f

Toxo er en parasitt som dør ved frysing. Listeria er en bakterie som IKKE dør ved frysing.

Anonymous poster hash: e4b0e...855

Skrevet

Toxo er en parasitt som dør ved frysing. Listeria er en bakterie som IKKE dør ved frysing.

Anonymous poster hash: e4b0e...855

ja, ok. anywho; den av de som ikke dauer v frysing+noro er tingen med bringebær og skylling :)

Skrevet

Man da må man jo skylle med iskaldt vann, for kald smoothie er jo best. Jeg kjøper ferdiglaget smoothie jeg :) Som de fra Bama.

Anonymous poster hash: d900b...93e
Skrevet

Man da må man jo skylle med iskaldt vann, for kald smoothie er jo best. Jeg kjøper ferdiglaget smoothie jeg :) Som de fra Bama.

Anonymous poster hash: d900b...93e

Eller bare ha oppi noen isbiter, yoghurt, cottage cheese, juice, melk osv osv. :)

Skrevet

Ganske sikker på at du uansett ikke får fjerna bakterier ved å bare skylle bær/grønnsaker. Det er akkurat det samme som med håndvask, det nytter ikke å bare holde hendene under vannstrålen - det må skrubbes for å bli rent. Grønnsaker skrubber en jo, men bær gjør en ikke det. Så er neppe særlig forskjell på om du skyller dem eller ikke i forhold til bakterier, er du redd for det bør du heller holde deg unna bær.

Anonymous poster hash: 8c9a3...d4f
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...