AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #1 Skrevet 23. august 2013 Jeg bruker norske frosne bær til smoothie, og man skal jo som gravid vaske bær, frukt&grønt ekstra godt for å unngå jord/toxo/listeriasmitte. Skyller dere de godt - bare enkelt og greit i springen som med ferske ting? Lr de ligge i vann, eller noe annet? Har liksom aldri tenkt på det før og aldri gjort det - men nå vil jeg jo gjerne fjerne eventuelle jordrester da jeg spiser ganske mye smoothie. Ikke aktuelt å gi dem oppkok da jeg jo vil ha smoothie(uten isbiter) og ikke saus. Anonymous poster hash: 7326d...c9f
Version 2.0 Skrevet 23. august 2013 #2 Skrevet 23. august 2013 Jeg drakk mye smoothie som gravid og skylte aldri frosne bær. Tanken slo meg ikke. Men du kan jo gjerne gjøre det. Litt tungvint, men da slipper du iallefall å bekymre deg. De må jo gjerne tine litt først, så har du de i et dærslag og skyller alt før du hiver det oppi posen igjen.
Vera Vinge Skrevet 23. august 2013 #3 Skrevet 23. august 2013 Det har aldri falt meg inn å gjøre, så nei, det gjør jeg ikke.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #4 Skrevet 23. august 2013 Det med dørslaget var en god idè - det kan jeg jo bare gjøre rett før bruk. Bruker hurtigtine de i en plaspose over skåla i varmt vannbad for å "tine dem litt" ekstra(eller; kjapt da jeg er utålmodig) - så det bør vel holde. Har heller aldri tenkt på saken før jeg tilfeldigvis kom over en sånn jordmorartikkel på det hvor ei spurte om det, og for en smoothieavhengig som meg så ble det plutselig litt teit å skylle alle epler&gulrøtter supergodt men droppe bærene. Spiser dog ikke andre enn norske siden det ble påvist Hepatitt A - men de norske skal være helt trygge iflg mattilsynet. Anonymous poster hash: 7326d...c9f
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #5 Skrevet 23. august 2013 Åååååååååååååååååååååååååååååå så irriterende forresten: Matportalen har en artikkel som anbefaler å styre unna fryste bringebær da de ofte er smittet med Noroviruset - med mindre de skal kokes i min 1 min. Jeg som alltid bruker bringebær......jaja. Men det står samtidig at dette er registert i de alndre nordiske landene, ikke spesifikt i Norge - så om man bruker frosne NORSKE bringebær må det vel være annerledes? Forvirret....... Anonymous poster hash: 7326d...c9f
Dyregod Skrevet 23. august 2013 #6 Skrevet 23. august 2013 Dør ikke bakteriene når de er fryst? Det er kanskje bare en av de som gjør det? Husker ikke hvordan det var Jeg drakk smoothie i svangerskapet og tanken slo meg ikke å skylle dem. De er jo vasket før frysing.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #7 Skrevet 23. august 2013 Dør ikke bakteriene når de er fryst? Det er kanskje bare en av de som gjør det? Husker ikke hvordan det var Jeg drakk smoothie i svangerskapet og tanken slo meg ikke å skylle dem. De er jo vasket før frysing. Nope, ikke Noroviruset. Bakterier som er kjipe for gravide per se(toxoplasmose) går vel bare i "dvale", mens listeria tror jeg dør om man dypfryser skikkelig(ifht spekemat). Anonymous poster hash: 7326d...c9f
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #8 Skrevet 23. august 2013 Nope, ikke Noroviruset. Bakterier som er kjipe for gravide per se(toxoplasmose) går vel bare i "dvale", mens listeria tror jeg dør om man dypfryser skikkelig(ifht spekemat). Anonymous poster hash: 7326d...c9f Toxo er en parasitt som dør ved frysing. Listeria er en bakterie som IKKE dør ved frysing.Anonymous poster hash: e4b0e...855
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #9 Skrevet 23. august 2013 Toxo er en parasitt som dør ved frysing. Listeria er en bakterie som IKKE dør ved frysing.Anonymous poster hash: e4b0e...855 ja, ok. anywho; den av de som ikke dauer v frysing+noro er tingen med bringebær og skylling Anonymous poster hash: 7326d...c9f
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #10 Skrevet 23. august 2013 Man da må man jo skylle med iskaldt vann, for kald smoothie er jo best. Jeg kjøper ferdiglaget smoothie jeg Som de fra Bama. Anonymous poster hash: d900b...93e
Version 2.0 Skrevet 23. august 2013 #11 Skrevet 23. august 2013 Man da må man jo skylle med iskaldt vann, for kald smoothie er jo best. Jeg kjøper ferdiglaget smoothie jeg Som de fra Bama. Anonymous poster hash: d900b...93e Eller bare ha oppi noen isbiter, yoghurt, cottage cheese, juice, melk osv osv.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #12 Skrevet 23. august 2013 Ganske sikker på at du uansett ikke får fjerna bakterier ved å bare skylle bær/grønnsaker. Det er akkurat det samme som med håndvask, det nytter ikke å bare holde hendene under vannstrålen - det må skrubbes for å bli rent. Grønnsaker skrubber en jo, men bær gjør en ikke det. Så er neppe særlig forskjell på om du skyller dem eller ikke i forhold til bakterier, er du redd for det bør du heller holde deg unna bær. Anonymous poster hash: 8c9a3...d4f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå