AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #1 Skrevet 23. august 2013 Bør man fortelle NAV at man er gravid, når man mottar dagpenger? Eller er dette "noe de ikke har noe med"? Det er jo en stund til man skal søke om permisjon etc., derfor jeg lurer. Anonymous poster hash: e3296...66d
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #2 Skrevet 23. august 2013 Nei, det må man ikke sålenge man er og planlegger være aktiv jobbsøker. Jeg har gjort det, og saksbehandleren min vet forøvrig jeg er gravid uten at det har betydning. Men så er han en hyggelig fyr også da og vet jeg er ekstremt motivert for å komme meg ut av ledighet. Kan bli annerledes om en viser tegn til å droppe aktiv jobbsøking og bruker dagpengene som en hvilepute. Så er jo også realiteten slik at man gjerne blir tilsidesatt når man er gravid i ansettelsesprosesser, men det legger ikke NAV seg oppi - de er opptatt av din innsats og straffer deg ikke for å være gravid sålenge du er aktiv jobbsøker. Anonymous poster hash: 0b40f...cc1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #3 Skrevet 23. august 2013 Nei, det må man ikke sålenge man er og planlegger være aktiv jobbsøker. Jeg har gjort det, og saksbehandleren min vet forøvrig jeg er gravid uten at det har betydning. Men så er han en hyggelig fyr også da og vet jeg er ekstremt motivert for å komme meg ut av ledighet. Kan bli annerledes om en viser tegn til å droppe aktiv jobbsøking og bruker dagpengene som en hvilepute. Så er jo også realiteten slik at man gjerne blir tilsidesatt når man er gravid i ansettelsesprosesser, men det legger ikke NAV seg oppi - de er opptatt av din innsats og straffer deg ikke for å være gravid sålenge du er aktiv jobbsøker. Anonymous poster hash: 0b40f...cc1 Takk for svar. Tidligere har NAV fortalt meg at jeg må søke aktivt på jobber, både her i nærområdet og i nærmeste by (10 mil unna), noe jeg gjør. Skriver jobblogg og jevnlig søknader. De "maser" litt på meg, spør om jeg søker, tipser meg om jobber jeg kan søke på og så videre. Jeg skjønner jo at de gjør det. Problemet er at det er omtrent ingen jobber å søke på i nærområdet og det er rift om de få jobbene som lyses ut, slik at det er minimal sjanse for å få jobb. I byen (som sagt 10 mil unna) har jeg problemer med å komme meg til, siden jeg er avhengig av å ta drosje til båt, dernest båt og så buss. Dette vil i realiteten si at jeg ikke kommer meg til byen før langt utpå dagen. Dette skjønner arbeidsgiverne, og jeg hører liksom ikke mer fra de. Når jeg nå i tillegg er gravid, stiller jeg enda lengre ned på lista. Det vises godt på meg at jeg er gravid (om jeg skulle unngå å nevne det selv), og jeg skal jo ut i permisjon om ikke alt for mange månedene. Misforstå meg rett; jeg VIL ha en jobb, og dette stresser meg med tanke på endt permisjon. (At jeg ikke har en jobb å gå tilbake til) Men det hjelper ikke at NAV "maser" på meg, og at jeg havner lengre og lengre ned på lista over aktuelle arbeidstakere pga 1) mange søkere til få jobber 2) Lang reisevei til nærmeste by og 3) graviditeten Jeg tenker derfor at det er like så greit at jeg forteller NAV alt dette? Anonymous poster hash: e3296...66d
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #4 Skrevet 23. august 2013 Bare husk at du er pliktet til å opplyse om at du er gravid til arbeidsgiver:-) Jeg skulle gjerne hatt en jobb nå i tillegg til studier, men kan ikke ta en jobb pga jeg er gravid. Anonymous poster hash: 1509f...632
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #5 Skrevet 23. august 2013 Bare husk at du er pliktet til å opplyse om at du er gravid til arbeidsgiver:-) Jeg skulle gjerne hatt en jobb nå i tillegg til studier, men kan ikke ta en jobb pga jeg er gravid. Anonymous poster hash: 1509f...632 Det stemmer virkelig, overhodet ikke i henhold til norsk lov. Dette gjelder kun i tide for permisjonsuttak - ikke generelt. Alle kan ta en jobb om de får tilbud, og dette plikter man også selv om man er gravid. Jeg for mitt vedkommende har ikke fått tilbud - og har søkt lenge hvorav jeg har vært gravid i 5 måneder uten at NAV har lagt seg opp i det. Jeg skriver heller ikke jobblogg, men sparer på alle søknader og avslag på diverse portaler om nav skulle ønske dokumentasjon. Jeg bor dog i en by med grei størrelse, og har flyttet ifbm jobbtilbud før, i tillegg til at saksbehandler oppfatter meg som ganske fortvilet over situasjonen og "ekstremmotivert" til å få jobb - så jeg har ikke opplevd unødig mas fra deres side. Men så har jeg aldri takket nei til hverken intervju eller tilbud - og har, etter saksbehandler foreslo det(faktisk for min del så jeg skulle ha rett til permisjonspenger, ikke som et krav) tatt initiativ til tidsbegrenset lønnstilskudd. Men her får jeg heller ikke napp, så det er lite NAV krever eller forventer da jeg jo gjør alt som står i min makt. Dog har jeg enkelte helseaspekter som jeg trenger tilrettelegging på i jobbsammenheng, og dette er jeg åpen om til arbeidsgiver men ikke i særlig grad til NAV. Jeg har vel nevnt det for saksbehandler og ville nok blitt krevd for legeerklæring om jeg hadde en annen litt mindre samarbeidsvillig saksbehandler. Min saksbehandler er veldig på "min side" fordi jeg har åpenbart utfra både CV og innstilling har null interesse av å være utenfor arbeidslivet i hverken dager - eller som nå; år. Jeg har fortalt realismen til NAV i møter med saksbehandler, men på en skikkelig måte. Jeg sier ikke "jeg søker ikke jobber fordi" - men "jeg får ikke innkalling fordi, og det er utenfor min kontroll - hadde det vært opp til meg hadde jeg aldri sittet her i første omgang". Jeg er også åpen om enkelte av følelsene rundt situasjonen, men ikke på en måte hvor de får inntrykk av at jeg ikke gidder søke på ting. Årsaken til at de "maser" på slike ting er fordi de blir målt på det av sine overordnede - de er pliktet å spørre om spesifikke ting, selv om det i endel tilfeller er "banalt" og de vet det selv. Men de må, og da spiller jeg litt på lag og dreier samtalen over til realiteten i situasjonen, og hvordan vi kan løse det. Det at folk bor usentralt er ikke et gyldig argument, da man har flytteplikt - selv om denne praktiseres sjeldent. Du TS har altså plikt til å være villig til å flytte til på deg om et jobbtilbud kommer et annet sted hvor det også er greie muligheter for barnefar - og det er noe du burde vurdere, selv om de ikke vil kreve noe sånt når man venter barn. Flytteplikt har dog aldri vært et tema for meg siden jeg jo faktisk har flyttet(alene, uten samboer og fra alt nettverk i en periode også faktisk) - så de ser at jeg faktisk prøver det jeg kan på alle tenkelige måter. Anonymous poster hash: 0b40f...cc1 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #6 Skrevet 23. august 2013 Er du langt på vei ser jeg ikke grunn til å IKKE fortelle det jeg da Pr nå så er jo NAV arbeidsgiveren din. Er det ikke bedre å bare være ærlig....? Altså det er forskjell på å vere 3 mnd på vei å ikke fortelle enn å vere 6 mnd spør du meg. Du taper jo ikke noe på å fortelle, mens om du IKKE forteller kan du bli tolket som uærlig kanskje? Anonymous poster hash: 38386...fa1 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #7 Skrevet 23. august 2013 Det at folk bor usentralt er ikke et gyldig argument, da man har flytteplikt - selv om denne praktiseres sjeldent. Du TS har altså plikt til å være villig til å flytte til på deg om et jobbtilbud kommer et annet sted hvor det også er greie muligheter for barnefar - og det er noe du burde vurdere, selv om de ikke vil kreve noe sånt når man venter barn. Flytteplikt har dog aldri vært et tema for meg siden jeg jo faktisk har flyttet(alene, uten samboer og fra alt nettverk i en periode også faktisk) - så de ser at jeg faktisk prøver det jeg kan på alle tenkelige måter. Anonymous poster hash: 0b40f...cc1 TS her, jeg er også i en posisjon hvor jeg HAR flyttet. Barnefar har i tillegg til denne nye som kommer også et barn fra før av, som går på skole og har sin mor her hvor vi bor. Så han kan ikke flytte vekk fra ansvaret som følger med sitt barn. Men jeg er fullstendig klar over flytteplikten, enn så urealistisk den er.... Er du langt på vei ser jeg ikke grunn til å IKKE fortelle det jeg da Pr nå så er jo NAV arbeidsgiveren din. Er det ikke bedre å bare være ærlig....? Altså det er forskjell på å vere 3 mnd på vei å ikke fortelle enn å vere 6 mnd spør du meg. Du taper jo ikke noe på å fortelle, mens om du IKKE forteller kan du bli tolket som uærlig kanskje? Anonymous poster hash: 38386...fa1 Nei det vises relativt godt, så det er slett ingen hemmelighet nei Anonymous poster hash: e3296...66d
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #8 Skrevet 23. august 2013 Er du langt på vei ser jeg ikke grunn til å IKKE fortelle det jeg da Pr nå så er jo NAV arbeidsgiveren din. Er det ikke bedre å bare være ærlig....? Altså det er forskjell på å vere 3 mnd på vei å ikke fortelle enn å vere 6 mnd spør du meg. Du taper jo ikke noe på å fortelle, mens om du IKKE forteller kan du bli tolket som uærlig kanskje? Anonymous poster hash: 38386...fa1 NAV forholder seg til regelverk, og vil ikke bryte den plikten ifht graviditet selv om du kanskje ser det annerledes TS sier det hun selv ønsker, i henhold til regelverket. Og hun har ikke plikt å opplyse dem om noesom helst utover når permisjonssøknad nærmer seg. Hun plikter derimot å fortelle dersom hun ikke gidder søke jobber, begynner å studere, melde inn eventuell deltidsjobb og antall timer - noe som medfører bortfall av dagpenger. Anonymous poster hash: 0b40f...cc1 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #9 Skrevet 23. august 2013 Takk for svar. Tidligere har NAV fortalt meg at jeg må søke aktivt på jobber, både her i nærområdet og i nærmeste by (10 mil unna), noe jeg gjør. Skriver jobblogg og jevnlig søknader. De "maser" litt på meg, spør om jeg søker, tipser meg om jobber jeg kan søke på og så videre. Jeg skjønner jo at de gjør det. Problemet er at det er omtrent ingen jobber å søke på i nærområdet og det er rift om de få jobbene som lyses ut, slik at det er minimal sjanse for å få jobb. I byen (som sagt 10 mil unna) har jeg problemer med å komme meg til, siden jeg er avhengig av å ta drosje til båt, dernest båt og så buss. Dette vil i realiteten si at jeg ikke kommer meg til byen før langt utpå dagen. Dette skjønner arbeidsgiverne, og jeg hører liksom ikke mer fra de. Når jeg nå i tillegg er gravid, stiller jeg enda lengre ned på lista. Det vises godt på meg at jeg er gravid (om jeg skulle unngå å nevne det selv), og jeg skal jo ut i permisjon om ikke alt for mange månedene. Misforstå meg rett; jeg VIL ha en jobb, og dette stresser meg med tanke på endt permisjon. (At jeg ikke har en jobb å gå tilbake til) Men det hjelper ikke at NAV "maser" på meg, og at jeg havner lengre og lengre ned på lista over aktuelle arbeidstakere pga 1) mange søkere til få jobber 2) Lang reisevei til nærmeste by og 3) graviditeten Jeg tenker derfor at det er like så greit at jeg forteller NAV alt dette? Anonymous poster hash: e3296...66d TS her, jeg er også i en posisjon hvor jeg HAR flyttet. Barnefar har i tillegg til denne nye som kommer også et barn fra før av, som går på skole og har sin mor her hvor vi bor. Så han kan ikke flytte vekk fra ansvaret som følger med sitt barn. Men jeg er fullstendig klar over flytteplikten, enn så urealistisk den er.... Anonymous poster hash: e3296...66d Utifra dine innlegg så leser jeg at du egentlig ikke vil ha noe jobb nå mens du er gravid, men gjerne vil motta dagpengene sånn at du har inntekt til barnet kommer. Vet ikke om du kan tuske til deg noen stønader det 1. året etter at barnet er født. Anonymous poster hash: 519a5...a55 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #10 Skrevet 23. august 2013 Det gjør vel du ja.. orker ikke prøve overbevise om det motsatte, men det er vel i alles interesse at jeg som mor har en jobb når jeg venter barn! Utifra dine innlegg så leser jeg at du egentlig ikke vil ha noe jobb nå mens du er gravid, men gjerne vil motta dagpengene sånn at du har inntekt til barnet kommer. Vet ikke om du kan tuske til deg noen stønader det 1. året etter at barnet er født. Anonymous poster hash: 519a5...a55 Anonymous poster hash: e3296...66d
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #11 Skrevet 23. august 2013 Hvorfor kan man ikke jobbe når man er gravid? Skjønner det om man er syk, men om man ellers er frisk og rask så er jo ikke graviditet en sykdom? Mange som fint kan ha en rolig jobb selv om de er gravid? Anonymous poster hash: 41f4d...cf6 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #12 Skrevet 23. august 2013 Det gjør vel du ja.. orker ikke prøve overbevise om det motsatte, men det er vel i alles interesse at jeg som mor har en jobb når jeg venter barn! Selvsagt er det en fordel at du har en jobb, men jeg fikk inntrykk av at du ikke vil ha noe jobb nå før barnet er født. Ikke vil du flytte, ikke kan du komme deg på jobb p.g.a reisevei, det virker som om du har gitt opp å søke for du tror at du havner nederst på lista. Akkurat den forstår jeg. Hadde jeg vært arbeidsgiver hadde ikke jeg ansatt ei som var gravid. Det fører bare utgifter med seg i tillegg til at en ev. arb.giver snart må finne en vikar for deg igjen. Anonymous poster hash: 519a5...a55 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #13 Skrevet 23. august 2013 Hvorfor kan man ikke jobbe når man er gravid? Skjønner det om man er syk, men om man ellers er frisk og rask så er jo ikke graviditet en sykdom? Mange som fint kan ha en rolig jobb selv om de er gravid? Anonymous poster hash: 41f4d...cf6 klart det er mange som kan. men det er faktisk sånn at flere arbeidsgivere kvier seg for å ansette gravide. det er ikke akkurat lett å få jobber som gravid. ikke umulig men det er et hinder. Anonymous poster hash: 341dd...386
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #14 Skrevet 23. august 2013 klart det er mange som kan. men det er faktisk sånn at flere arbeidsgivere kvier seg for å ansette gravide. det er ikke akkurat lett å få jobber som gravid. ikke umulig men det er et hinder. Anonymous poster hash: 341dd...386 Da er det også veldig dumt å bli gravid mens man er arbeidssøker. Jeg skjønner jo at alle kan vi bli arb.ledig, men jeg ville nok sørget for å ha en jobb før jeg ble gravid ja. Anonymous poster hash: 519a5...a55
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #15 Skrevet 23. august 2013 Da er det også veldig dumt å bli gravid mens man er arbeidssøker. Jeg skjønner jo at alle kan vi bli arb.ledig, men jeg ville nok sørget for å ha en jobb før jeg ble gravid ja. Anonymous poster hash: 519a5...a55 Men det er mange som blir gravid selv om de bruker sikker prevansjon, og mannen gidder jo ikke å bruke kondom når dama bruker prevansjon. Anonymous poster hash: 41f4d...cf6
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #16 Skrevet 23. august 2013 Men det er mange som blir gravid selv om de bruker sikker prevansjon, og mannen gidder jo ikke å bruke kondom når dama bruker prevansjon. Anonymous poster hash: 41f4d...cf6 Det er da ingen grunn til å overbefolke verden for det. Passer det dårlig å bli gravid, må man også ta konsekvensen av det. Du kan jo bare slutte å søke på disse jobbene som er så håpløse å få, slutte å sende meldekort - siden du ikke er arbeidssøker å la samboeren forsørge deg. Anonymous poster hash: 519a5...a55 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2013 #17 Skrevet 25. august 2013 Det gjør vel du ja.. orker ikke prøve overbevise om det motsatte, men det er vel i alles interesse at jeg som mor har en jobb når jeg venter barn! Selvsagt er det en fordel at du har en jobb, men jeg fikk inntrykk av at du ikke vil ha noe jobb nå før barnet er født. Ikke vil du flytte, ikke kan du komme deg på jobb p.g.a reisevei, det virker som om du har gitt opp å søke for du tror at du havner nederst på lista. Akkurat den forstår jeg. Hadde jeg vært arbeidsgiver hadde ikke jeg ansatt ei som var gravid. Det fører bare utgifter med seg i tillegg til at en ev. arb.giver snart må finne en vikar for deg igjen. Anonymous poster hash: 519a5...a55 Som sagt kan jeg vise til en hel liste med søknader jeg har sendt, både her jeg bor og i den nærmeste byen. NAV vil jo gjerne se en jobblogg og jeg fører nøye alle søknader jeg har sendt. Som jeg også skriver er jeg redd jeg ikke får napp når de ser den lange reiseveen og at jeg f.eks ikke kan komme på timen om de skulle trenge meg. Jeg kan vel ikke flytte når jeg har familie, og i tillegg har samboeren min et barn som går på skole, i kommunen vi bor i? Det går vel strengt tatt ikke... Da er det også veldig dumt å bli gravid mens man er arbeidssøker. Jeg skjønner jo at alle kan vi bli arb.ledig, men jeg ville nok sørget for å ha en jobb før jeg ble gravid ja. Anonymous poster hash: 519a5...a55 Jeg hadde en jobb da jeg ble gravid, men denne jobben har jeg altså ikke mer nå. Det er ikke relevant for min problemstilling, da jeg nå er gravid og er arbeidssøkende. Det er da ingen grunn til å overbefolke verden for det. Passer det dårlig å bli gravid, må man også ta konsekvensen av det. Du kan jo bare slutte å søke på disse jobbene som er så håpløse å få, slutte å sende meldekort - siden du ikke er arbeidssøker å la samboeren forsørge deg. Anonymous poster hash: 519a5...a55 Dette er det dummeste jeg har hørt. Jeg tar konsekvensene av å bli gravid; jeg er jo gravid og søker jobber i stedet for å sitte på ræva! Utrolig hvordan noen skal provosere altså! Anonymous poster hash: e3296...66d 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2013 #18 Skrevet 25. august 2013 Hvorfor kan man ikke jobbe når man er gravid? Skjønner det om man er syk, men om man ellers er frisk og rask så er jo ikke graviditet en sykdom? Mange som fint kan ha en rolig jobb selv om de er gravid? Anonymous poster hash: 41f4d...cf6 Ingen her i tråden har sagt noe om dette? Hvorfor i alle dager nevner du det? Vi som har svart her i tråden sier jo at VI SØKER JOBB AKTIVT OG VIL HA EN JOBB Sånn. gikk det inn nå? Anonymous poster hash: 0b40f...cc1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2013 #19 Skrevet 25. august 2013 Hva er problemet ditt da ts? Ikke vil du være ærlig å fortelle Nav at du er gravid Ikke vil du flytte Ikke kan du reise til jobb Samboer har barn å derfor kan ikke du flytte Du har familie, men er det egne barn eller foreldre og søsken? Ikke vil du la samboer forsørge deg. Det er vel jeg å alle andre skattebetalere som skal forsørge deg da--- Sorry, men jeg får inntrykk av at du ikke vil jobbe før ungen er født å det har gått 1 år. Anonymous poster hash: 519a5...a55 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2013 #20 Skrevet 25. august 2013 Hva er problemet ditt da ts? Ikke vil du være ærlig å fortelle Nav at du er gravid Ikke vil du flytte Ikke kan du reise til jobb Samboer har barn å derfor kan ikke du flytte Du har familie, men er det egne barn eller foreldre og søsken? Ikke vil du la samboer forsørge deg. Det er vel jeg å alle andre skattebetalere som skal forsørge deg da--- Sorry, men jeg får inntrykk av at du ikke vil jobbe før ungen er født å det har gått 1 år. Anonymous poster hash: 519a5...a55 - Jeg kan godt fortelle NAV at jeg er gravid, jeg spør om jeg bør fortelle NAV det i forhold til at de får en bedre forståelse av at jeg faktisk ikke får jobb, slik at de ikke tror jeg er en sløv unnasluntrer som sitter i sofaen dag etter dag. Jeg har en mistanke om at de tenker dette, selv om jeg aktivt søker jobber (flere ganger i uka). - Det er ikke det at jeg ikke vil flytte. Jeg har jo flyttet! Problemet er at jeg kan ikke flytte på meg. - Jeg kan reise til jobb, ikke noe problem med det bortsett fra at hvis jeg skulle jobbet i nærmeste by så kunne jeg ikke kommet på flekken, og ved å ta første mulige reisemåte hadde jeg kommet meg på jobb utpå dagen en gang - Jeg har familie som er samboer, hans barn og nå straks vårt felles barn. Jeg kan ikke flytte fra dem, det sier seg nesten selv Jeg vil ha en jobb, aller helst nå, jeg er i fin form, ingen graviditetsplager, hvis jeg hadde hatt jobb nå hadde jeg hatt innkommende penger pluss at jeg hadde hatt en jobb og gått tilbake til etter endt permisjon!! Trygghet for meg, samboer og barnet vårt i itllegg til mindre stress over situasjonen nå! Jeg skjønner ikke hvorfor så mange mistenkeliggjør gravide damer uten jobb, hvorfor tror så mange at disse har LYST til å sitte på ræva og la seg forsørge enten av staten eller av samboer.....? Anonymous poster hash: e3296...66d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå