Sunshine Skrevet 23. august 2013 #1 Skrevet 23. august 2013 (endret) Jeg skal gjøre om litt i hagen og ønsker meg veldig et plommetre og et epletre. Jeg må ha trær som bærer frukter selv om det klippes en del ned for jeg ønsker ikke at de skal bli store og ta lys fra naboen som bor litt lavere enn oss. Er det noen som vet hvilke sorter jeg bør gå for? Jeg ønsker meg veldig søte og gode plommer og ikke for sure epler. Endret 23. august 2013 av Sunshine
absinthia Skrevet 23. august 2013 #2 Skrevet 23. august 2013 (endret) Kommer helt an på hvor du bor og hva slags klimasone du ligger i. Vi bruker for eksempel andre eple og plommesorter her i nord, hvor jeg befinner meg enn i agderfylkene. Dersom du ikke vil at de skal bli for store, velger du noe som er potet på en svaktvoksende grunnstamme, om det er forsvarlig i forhold til klimaet. Edit:Ikke potet, men podet! Endret 23. august 2013 av absinthia
absinthia Skrevet 23. august 2013 #4 Skrevet 23. august 2013 (endret) Jeg synes at Opal smaker godt og de blir heller ikke så store, men her har du en lenke som du kan fordype deg i: http://helgeland.nu/Hage/Plomme.htm Skal se om jeg kommer over noen epler, selv liker jeg rød prins, men det finnes jo et hav av andre. Edit: her kommer eplelinken: http://helgeland.nu/Hage/eple.htm Endret 23. august 2013 av absinthia
absinthia Skrevet 23. august 2013 #5 Skrevet 23. august 2013 Enda en link: http://eplante.no/avansertsok?PG[]=291&togg
Gjest Allergikeren Skrevet 23. august 2013 #6 Skrevet 23. august 2013 En nabo av oss fortalte at hvis man vil ha frukter av treet lenge, bør man faktisk klippe det ned litt ofte. Jeg husker ikke om han sa hvor ofte, riktig nok. Om det vokser fritt, har man til slutt frukttrær uten frukt. Han er eplebonde, og vet hvilke trær han tjener penger på.
Sunshine Skrevet 23. august 2013 Forfatter #7 Skrevet 23. august 2013 Ja hvis man reiser rundt forbi store eplehager er jo alle trærne bittesmå. Derfor tenkte jeg det måtte være håp for oss også som har liten plass. Tusen takk for linker Absinthia!
Gjest Skrevet 23. august 2013 #8 Skrevet 23. august 2013 Vil du ha elper tidlig eller litt senere? Jeg er veldig glad i 'Transparent Blanche' og 'Geneva Early', de er omtrent like tidlige. (Epler) Utrolig god frukt, tidlige, men dårlig med lagringsegenskaper. Støtter forslaget om Opal som plommesort. Gjør en grundig jobb når du planter, og pass på at jorden de settes i er god. Du bør trolig blande inn en del jord fra sekk, kukompost og andre jordforbedingsmidler før du planter. Sikre trærne med støttebånd eller noe sånt så de står trygt og ikke blir skakke, fram til de har festet røttene skikkelig.
Sunshine Skrevet 23. august 2013 Forfatter #9 Skrevet 23. august 2013 Det har jeg egentlig ikke tenkt så mye over Themis, men jeg ser liksom for meg at epler hører til august/September/Oktober. Hvor tidlig er de du nevner?
Gjest Skrevet 23. august 2013 #10 Skrevet 23. august 2013 Vi plukker av de eplene nå, her på østlandet. De begynte for noen dager siden. Har vel epler en stund til, man plukker etter hvert. Familietre er et alternativ, for da får du 3 sorter på et tre. Eller ha trærne oppeter en vegg, type "espaliert", da tar de mindre plass. Mulig det er en spesiell type tre, sånn litt flat i fasongen. Kunne nok være bra med et høsteple også, om du vil få en lenger innhøstningsperiode.
Sunshine Skrevet 23. august 2013 Forfatter #11 Skrevet 23. august 2013 (endret) Epletre oppetter en vegg hørtes interessant ut! Det må jeg undersøke litt om. Endret 23. august 2013 av Sunshine
Gjest Skrevet 23. august 2013 #12 Skrevet 23. august 2013 Står en del på nettet. F.eks. her: http://www.starkbros.com/blog/how-to-espalier-fruit-trees/
Sunshine Skrevet 23. august 2013 Forfatter #13 Skrevet 23. august 2013 Aha, man må ordne de selv ja. Men det kan vi tenke litt på. Jeg er bare litt skeptisk til hva det gjør med en husvegg på sikt.
Gjest Skrevet 23. august 2013 #14 Skrevet 23. august 2013 Epler er nok ikke det verste du kan ha mot en husvegg. Men finn aldri på å plante klatrehortensia, villvin og den slags.
Vera Vinge Skrevet 24. august 2013 #15 Skrevet 24. august 2013 Vi har akkurat kjøpt og plantet Victoria-plommetre. Vi hadde det i barndomshjemmet mitt, og jeg syns de er så gode. Store og søte. Selvpollinerende. Og trærne skal ikke bli så store.
Gjest Skrevet 26. august 2013 #17 Skrevet 26. august 2013 Glassepler, uten tvil!! Det er et kallenavn på Transparente Blanche. Forøvrig en meget god, gammel sort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå