Gå til innhold

Din beste kakeoppskrift?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i bakehumør om dagen! Men nå er frysen full av gjærbakst og jeg vil over til å lage noe annet :-)

Noen som har noen gode kakeoppskrifter til meg?

(...gjerne på kjeks og småkaker også :sikle:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brownies er vel min beste oppskrift, saftig og god med fyldig sjokoladesmak. Og så har jeg en oppskrift på sjokolade/nøttekjeks som er så gode at porsjonen bør dobles om ikke tredobles. :sikle: Begge disse to er noen giganter av kaloribomber, men hva betyr vel det når de smaker så godt. :wink:

Brownies

400 g mørk sjokolade

340 g smør

8 dl sukker

8 egg

4 ts vaniljesukker

5 dl hvetemel

Smelt smør og sjokolade i en gryte på svak varme. Ha i sukker, egg og vaniljesukker og bland godt sammen. Rør i hvetemel. Hell røren i en stor langpanne. Stek ved 175 grader i ca 50 minutter.

Kongelige nøttekjeks (2 brett)

125 g margarin

125 g sukker

125 g brunt sukker

125 g hvetemel

½ ts natron

1 egg

100 g grovhakket sjokolade

100 g hakkede nøttekjerner

Rør smøret lett og luftig med begge sukkerslagene. Sikt sammen mel og natron og rør det i smørkremen. Rør deretter inn egget, og til slutt sjokoladen og nøttene. Dekk stekebrettet med bakepapir og sett deigen på i små klatter. Stek kakene midt i ovnen ved 180-190 grader i ca 8 min. Avkjøles på rist.

Skrevet

Kulturkake

150 g smør

8 dl kulturmelk

4 dl sukker

1 ts malt nellik

1 ss natron

9 dl hvetemel

Langpanne: 30x40 cm. I stekeovn ved 200 grader i 25-30 min.

Smelt smøret og bland inn melk. Rør i resten av ingrediensene. Fordel reøren og stek i en smurt langpanne. Avkjøles i pannen.

Eeeeelsker denne kaken! DEn er som du sikkert ser veldig stor, pleier å halvere oppskriften jeg.

DEn kan varieres på mange måter. Jeg pleier noen ganger å ha i litt vaniljesukker og kardemomme. Blåbær er kjempegodt u!

Eller så kan du sløyfe krydderet og ha i kakao, vips! der har du sjokoladekake :wink:

Skrevet

Jeg har en til, en kjempegod gulrotkake.

2 egg

2 dl sukker

2 dl hvetemel

1 ts natron

1 ts vaniljesukker

1 ts kanel

½ ts revet muskat

1 ts kardemomme

½ ts ingefær

1 dl soyaolje

4 dl grovt revne gulrøtter

50 g naturell kremost

30 g mykt smør

1 ts vaniljesukker

2 dl melis

Visp eggedosis. Band alt det tørre og rør det inn i eggedosisen. Bland inn olje og revne gulrøtter. Hell deigen i en smurt form (24 cm), stek kaken på nederste rille ved 175 grader i 35-45 minutter.

Bland sammen ost og smør, rør inn vaniljesukker og melis. Smør glasuren på den avkjølte kaken og lag mønster med en gaffel.

Skrevet

*legg inn oppskriftene i magasinet også da vel* :Nikke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...