Gå til innhold

Hudtype etter iso- hvordan finner jeg ut av det uten hudpleier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor på et sted uten hudpleiere, spasted eller lignende i nærheten. Det blir å koste meg for mye å skulle reise til nærmeste sted med hudanalyser tilgjengelig, til at det er noe jeg kan ta meg råd til pr idag :(

Jeg har nettopp avsluttet en lang kur med Isotretinoin (Roaccutane), og kvisene ble borte. Huden er veldig sensitiv ennå, reagerer på voksing og lignende fortsatt.

Nå er huden blitt veldig oljete, og jeg har masse små nuppekviser i pannen mest sannsynlig som følge av dette. Håret er også fett etter 24 timer etter hårvask. Nå tenkte jeg å bestille en start-kit fra Decleor, for å se om dette kunne hjelpe. Men ser jeg passer inn i flere serier.

Huden min:

Før isotretinoin-kur: Tørre kinn, fet T-sone. (Pluss alle kvisene i kinnet som kom pga hormoner- ingen kviser i panne.)

Etter iso: Ikke noe tørr hud (ennå, kan bli tørr om vinteren kanskje), bare veldig oljete i panne, nese og på kinnet ved hårfestet generelt.

Men jeg får meg ikke til å konkludere at jeg har fått fet hud av iso-kuren, jeg tror det er en overgang fra knusktørr hud til det at huden nå skal fungere igjen. Hva tror dere? Har virkelig møtt en liten vegg i jakten på produkter som ikke skal gi meg kviser :lol:

Idag skyller jeg ansiktet med varmt vann, avslutter med kaldt vann og en nøytral hudkrem til slutt. Men hudkremen føles som too much, den trekker ikke inn nå som huden ikke er så tørr lengre. Derimot lar jeg være å smøre meg, blir huden oljete så og si rett etter skylling av ansiktet. Det er ingen aktive ingredienser i den hudkremen.

Er det noen som kan sparke meg i riktig retning her? :blomst:

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hudtypen din har nok ikke forandret seg, men hudtilstanden har. Høres ut som om du har fuktfattig hud, som reagerer med overproduksjon av talg. Vil anbefale deg å finne en hudkrem som tilfører masse fukt, ikke fett.

Anonymous poster hash: c69c2...80d
  • Liker 1
Skrevet

PS. Selv bruker jeg denne: http://www.apotek1.no/produkter/avene-light-hydrating-cream-40ml-903528p

Nå vet jeg at apotek produkter ikke er så populære her, men etter å ha prøvd decleor, matis og md formulations er denne den eneste som funker på meg. Jeg slet med glinsende og rød hud, men nå ser jeg veldig fin ut. Men igjen, det som passer for meg passer jo ikke for alle andre. Så må nesten prøve deg litt frem :)

• Liker 1
Skrevet

Svar allerede, tusen takk AB!

Utifra dine svar, så bør jeg bruke en serie for tørr hud? Eller kanskje tørr hud-serien inneholder fett.. :vetikke: Hva heter fuktfattig hud på engelsk? Føler meg virkelig på bærtur :lol:

• Liker 1
Skrevet

Svar allerede, tusen takk AB!

Utifra dine svar, så bør jeg bruke en serie for tørr hud? Eller kanskje tørr hud-serien inneholder fett.. :vetikke: Hva heter fuktfattig hud på engelsk? Føler meg virkelig på bærtur :lol:

Ikke tørr hud, men fuktfattig hud. En serie for tørr hud vil gi for mye fett. Se etter produkter for "dehydrated skin".

• Liker 1
Skrevet

Herlig hjelp :) Takk :)

Hvis jeg holder meg til Decleor, på denne siden selger de en serie som heter Hydra Floral, som beskrives å være bra for fuktfattig hud. Har hørt om Hydral Floral Mask- så det ser ut til at det nå er min tur og prøve.

• Liker 1
Skrevet

Har hørt mye bra om Hydra Floral, så kan være en god ide å prøve denne :) Ville da bestilt den lette varianten av kremen om jeg var deg.

Gjest snyball
Skrevet

Herlig hjelp :) Takk :)

Hvis jeg holder meg til Decleor, på denne siden selger de en serie som heter Hydra Floral, som beskrives å være bra for fuktfattig hud. Har hørt om Hydral Floral Mask- så det ser ut til at det nå er min tur og prøve.

Den brukte jeg før iso, under og skal fortsette med den. Veldig fornøyd:)
Skrevet

Den brukte jeg før iso, under og skal fortsette med den. Veldig fornøyd:)

Bestilte fra nett igår, håper jeg blir like fornøyd ;)
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...