Gå til innhold

Svømming på skolen, vil ikke bruke ob..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg brukte tampax ganske tidlig. Likte det ikke, men siden svømmetimene var høydepunkt på skolen, så gjorde jeg det for å kunne delta. For øvrig blødde jeg som en gris og hadde voldsomme smerter som ung tenåring, men det eneste dom egentlig hjalp var hardtrening. Siden jeg også drev med diverse idretter på denne tiden, var det aldri et alternativ å ikke ha skikkelig gym disse ukene. Jeg dusjet ikke etter gymmen, men vasket meg skikkelig i vasken i garderoben. Jeg mener å huske at de aller fleste løste det på den måten i den alderen.

Anonymous poster hash: d48a3...06a

• Liker 2
Skrevet

Som kvinne vet du vel og da at ikke alle blør likt? Så for deg er det sikkert mulig å trene med mensen men for meg er det ikke det. Ikke pga smerter, for det har jeg nesten ikke, men pga mengde. Sm voksen kan jeg planlegge det men p--pillene til en fri uke/lang helg, så jeg slipper å gå ut. Utrolig takknemlig for at jeg fikk sitte i fred under gym timene da jeg var ung, ellers hadde jeg vel blødd ut hele salen.

Anonymous poster hash: 26623...d0c

Jeg har allerede svart på dette i innlegg #24. Men siden du tydeligvis har hoppet over dette innlegget kan jeg lime inn det som er relevant her:

Hvis man sliter så mye med sterke blødninger og menssmerter at det er uforenelig med fysisk aktivitet er det en selvfølge at man skal slippe å delta, men at noen få har et stort problem er ikke godt nok til at alle jenter i fruktbar alder skal slippe unna hver fjerde kroppsøvingstime. Jeg har som sagt opplevd kvinnelige lærere som har vært veldig flinke på dette, og det har vært veldig god kommunikasjon mellom de få jentene det har vært et problem for og lærerne. Noen har f.eks. fått et opplegg de følger på fritiden når de føler seg i form til det, andre har fått gjøre en alternativ aktivitet, f.eks. pilates- eller yoga-lignende øvelser som har vært mindre belastende.

Anonymous poster hash: ebaca...b89

• Liker 1
Skrevet

For min del hadde jeg ikke dratt på svømming uansett jeg. Jeg er ikke komfortabel med å svømme når jeg har mensen, selv om jeg har tampong. I mine øyne er det uhygienisk. Selv om det helt sikkert er mye annet i klorvannet som er eklere. Men noe fra tampongen kommer jo ut i vannet når man svømmer. Vil jeg tro..

Det gjør det jo uansett. Jeg har aldri hørt om noen med fks sterk utflod som ikke bader. Dessuten er det jo klorvann, det renser. Når man bader ute er det jo enda mer drit i vannet, faktisk... til og med drit bokstavelig talt... helt sikkert. Ingen har dødd av det så jeg tror du skal være trygg:)

• Liker 2
Skrevet

Det gjør det jo uansett. Jeg har aldri hørt om noen med fks sterk utflod som ikke bader. Dessuten er det jo klorvann, det renser. Når man bader ute er det jo enda mer drit i vannet, faktisk... til og med drit bokstavelig talt... helt sikkert. Ingen har dødd av det så jeg tror du skal være trygg:)

Men det vil komme noe klorvann inn, som blir sugd opp av tampongen. Er det bra for slimhinnene?

Anonymous poster hash: 4ef35...75e

Skrevet

Datteren min har nettopp fått mensen og etter jul skal de ha svømming på skolen hver uke. Hun er klar på at hun ikke vil bruke tampong og syns det er kjempe ekkelt å putte noe inn der. Nå gruer hun seg ordentlig og gråter ofte pga dette. Hva skal vi gjøre? Hvordan hadde jentene svømming på skolen før i tiden da tampong ikke var vanlig? Håper noen har råd.. Jeg er fortvilet.

Anonymous poster hash: 2ff32...3ca

Hadde melding med fra foreldrene at man ikke kunne ha svømming pga menstruasjon. Enkelt...

Anonymous poster hash: da1ae...f00

• Liker 1
Skrevet

Denne er jo morsom. Så man kan ikke skrive direkte til læreren hva som er grunnen men satse på at læreren forstår det selv? Er det fortsatt flaut å ha menstruasjon? I disse tider hvor man snakker åpent om sexhjelpemidler, antall partnere og når man debuterte så er det flaut å ha menstruasjon? Nå er jo menstruasjon fryktelig vanlig for å si det slik og noe man ikke kan noe for selv. Sex derimot som er selvvalgt, mer moralsk diskutabelt (selv om de fleste etterhvert er liberale) vil nå jeg si er veldig mye mer privat men tydeligvis ikke for ungdommen.

Anonymous poster hash: 00ab0...877

Det har ikke nødvendigvis noe med flauhet å gjøre, men at læreren faktisk ikke har noe med grunnen til at en ikke har gym/svømming/er borte fra skolen. Ville noen for eksempel skrevet i meldingsboka at poden hadde diare og var borte fra skolen i tre dager?

Jeg hadde en periode på uskolen der jeg fikk mensen hver 3. mandag, og den varte til fredag/lørdag. Mamma hadde full forståelse for at jeg ikke orket gym under mensen og skrev melding til meg. Hun skrev kun at jeg ikke skulle ha gym. Grunnen var aldri noe tema fra lærerens side. Det var privat.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er lærer i både gym og svømming på barneskole, og det er helt vanlig at jentene i de øverste trinnene har med melding om at de ikke kan ha svømming.

Vanlig gym oppfordrer vi de til å ha, og så får de gå i dusjen noen minutter før de andre.

Jobber på en liten skole, så dette er aldri noe problem.

Litt vanskelig å aktivisere dem i svømmetimene, da vi ikke bør slippe dem ut av hallen. Vi lar de som har melding være hjelpelærer (hente utstyr, slå av/på lys, hjelpe de minste elevene litt osv) også tar de med stillelesingsbok i svømmehallen, som de leser i.

Man bør i alle fall ikke verken insistere eller foreslå tampong, synes jeg. Dette må de få ta i sitt eget tempo.Anonymous poster hash: a3b57...961

Hvorfor bør dere ikke slippe de ut? Så lenge det bare er en jente kan hun vel gå seg en tur alene?

Anonymous poster hash: b715d...31e

• Liker 1
Skrevet

Det har ikke nødvendigvis noe med flauhet å gjøre, men at læreren faktisk ikke har noe med grunnen til at en ikke har gym/svømming/er borte fra skolen. Ville noen for eksempel skrevet i meldingsboka at poden hadde diare og var borte fra skolen i tre dager?

Jeg hadde en periode på uskolen der jeg fikk mensen hver 3. mandag, og den varte til fredag/lørdag. Mamma hadde full forståelse for at jeg ikke orket gym under mensen og skrev melding til meg. Hun skrev kun at jeg ikke skulle ha gym. Grunnen var aldri noe tema fra lærerens side. Det var privat.

Da jeg gikk på skolen måtte alle meldinger hjemmefra være begrunnet ellers ble de ikke ansett som gyldig. Om det sto "Per har vært syk siden tirsdag", så skrev læreren tilbake "hvordan syk? Hvor høy feber?".

• Liker 2
Skrevet

Men det vil komme noe klorvann inn, som blir sugd opp av tampongen. Er det bra for slimhinnene?

Anonymous poster hash: 4ef35...75e

sikkert hvis du ikke tar ut tampongen med en gang etterpå men går med den resten av dagen, pluss gjør det samme hver dag et par uker. Men litt klor tåler vi. Du kan nok slappe av:) Jeg har badet maaaaaaange ganger i klorvann med tampong, også badet ute i innsjøer, tjern og slikt men går helt fint med underlivet mitt :P

• Liker 1
Skrevet

Da jeg gikk på skolen måtte alle meldinger hjemmefra være begrunnet ellers ble de ikke ansett som gyldig. Om det sto "Per har vært syk siden tirsdag", så skrev læreren tilbake "hvordan syk? Hvor høy feber?".

Det hadde ikke læreren/skolen lov til. På samme måte som at en arbeidsgiver ikke har lov til å kreve å vite grunnen for en sykemelding. Og hva er egentlig "gyldig fravær"?

• Liker 4
Skrevet (endret)

Når jeg gikk på ungdomsskolen, så fikk vi beskjed om å bare skrive i meldeboken hvis vi hadde mensen når det var svømming på skolen. Jeg brukte ikke tampong da og har aldri gjort det da jeg synes det er ubehagelig å bruke de.

Så hvis jenten din har mensen når det er svømming, så skriver du bare i meldeboken at hun ikke kan ha svømmen pga. mensen. Jeg ville også latt henne bestemme selv når det gjelder bruk av tampong. Det er ikke alle jenter som føler seg komfortabel med tampong.

Datteren min på 13 begynte på ungdomsskolen i fjor og på et foreldremøte så sa lærerne at hvis jentene hadde mensen når det var svømming, så skulle de ta med seg gymtøy i stedet. Det kan jo være et alternativ også. Så kan man f eks ta en gåtur eller en joggetur mens de andre svømmer.

Endret av Kittykat
Skrevet

Det hadde ikke læreren/skolen lov til. På samme måte som at en arbeidsgiver ikke har lov til å kreve å vite grunnen for en sykemelding. Og hva er egentlig "gyldig fravær"?

Hvis det ikke er gyldig fravær blir det regnet som skulk

• Liker 1
Skrevet

Da jeg gikk på skolen hadde jeg med melding hjemmefra at jeg skulle slippe både humor svømpmingda jeg hadde mensen- og takk for det! Da, som nå, hadde jeg store blødninger og fysisk aktivitet gjorde faktisk at jeg blødde mer. Selv nå, i midten av tredveårene, har jeg en treningsfri uke i måneden - og jeg trener vanligvis kondisjon/styrke 3-4 ganger i uka.

Jeg blør såpass mye at selv ikke rosa O.b. Holder det unna, så svømming er uansett utelukket.

Anonymous poster hash: 8b7e0...ecd

• Liker 1
Skrevet

Hvis det ikke er gyldig fravær blir det regnet som skulk

Ja, det vet jeg. Men skolen har fortsatt ikke lov til å kreve å vite grunn for fravær. Så lenge det er snakk om en melding fra foreldrene til en elev i barne eller ungdomsskolen så burde det være gyldig fravær uten å grave i grunnen for fravær.

• Liker 2
Skrevet

Ja, det vet jeg. Men skolen har fortsatt ikke lov til å kreve å vite grunn for fravær. Så lenge det er snakk om en melding fra foreldrene til en elev i barne eller ungdomsskolen så burde det være gyldig fravær uten å grave i grunnen for fravær.

Jeg har aldri engang tenkt på muligheten for å skrive fraværsmelding uten å oppgi grunn for fraværet! :sjokkert:

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Ingen skal da tvinges til å bruke tampong dersom man ikke har lyst til det. Er hun i fin form under mensen, prøv å få til et alternativt opplegg :) da jeg gikk på u.skolen fikk jentene som hadde melding i meldingsboka være på styrkerommet eller i gymsalen da det var svømming.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er enig i at ikke læreren ikke nødvendigvis behøver å vite hva som er årsaken. Det får være opptil jenta.. Men les innlegget (nummer 19) som innlegget du referer til kommenterer en gang til. I innlegg 19 er poenget at jenta ikke skal si noe om grunnen men at det ønskes at læreren skal finne ut/regne seg frem til at det må være menstruasjon selv og ta spesielle mens-hensyn uten å bli fortalt det direkte. Hvis man forventer at læreren skal ta mens-hensyn så synes jeg det er rimelig å forvente at man sier det direkte. Hvis man ikke vil si det direkte (som er helt greit) så er det rimelig at læreren kan/skal opptre som om det er hvilken som helst annen sykdom.

Hvis man tror poden er ferdig med diaren og det ikke påvirker videre skolegang behøver man ikke si noe. Hvis man tror kilden skyldes skolen, at han bør holde seg unna matlagingsfag, ikke kan spise spesiell mat som vil bli servert eller man vil at skolen skal være klar over at det kanskje går diare på skolen så skriver man direkte hva det gjelder.

Anonymous poster hash: 00ab0...877

• Liker 1
Skrevet (endret)

Og hva er egentlig "gyldig fravær"?

Man har gyldig fravær bla når man har legeerklæring og når man gjør noe som er relatert til undervisning. Har man musikkskole like ved skolen og kan stikke dit til pianotime er det gyldig fravær. Man kan også få strøket fravær ved sykdom, men da kun fra og med 4. sykedag, såvidt jeg husker. Mors melding om at poden er syk er ikke gyldig fravær.

Endret av LukaFrost
  • 2 uker senere...
Skrevet

Da jeg gikk på ungdomsskolen så slapp jeg svømming når jeg hadde mensen, mamma sendte med meg melding som jeg ga til læreren.

Skrevet

Jeg gikk på svømming i tidlig tenår, og hele denne perioden(endel år) brukte jeg og endel andre jenter ikke tampong.

Vi fikk ikke slippe treninger, og trenerene sa at mensen faktisk "opphører" i kontakt med vann. Altså vi kunne fint svømme uten noe, og selv for meg som har hatt veldig kraftige menstruasjoner kunne fint svømme uten.

Man dusjer først godt som vanlig, og sålenge man oppholder seg i vann og går raskt i dusjen etterpå lekker det ingenting.

Men, i en skolesvømmetime hadde jeg vurdert melding da man kanskje oppholdet seg endel også utenfor vann(type vente på andre etc), på en svømmetrening er man jo konstant i basseng uten pauser.

Uansett så er dette faktisk et virksomt tips til unge jenter som svømmer endel.

Anonymous poster hash: ae8af...826

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...