AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #21 Skrevet 23. august 2013 Ordvalget er kanskje litt dårlig, men jeg synes fortsatt man som forelder skal forsikre seg om at de som har mensen får alternativt opplegg. På mange skoler er mensen/lapp hjemmefra synonymt med å sitte på benken/bassengkanten og se på at de andre er i aktivitet, spesielt dersom kroppsøvingslæreren er av hankjønn. Anonymous poster hash: ebaca...b89 Hvorfor er det forskjell på kvinnelige og mannlige kroppsøvningslærere når det gjelder dette? Anonymous poster hash: 00ab0...877
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #22 Skrevet 23. august 2013 ... Ellers pleier det ikke være noe verre enn å sende med en melding til læreren om at datteren din ikke kan ha svømming den dagen. Når den kommer fra en jente, en gang i måneden burde det jo gå opp et lys og gi forståelse fra lærerens side! ... Denne er jo morsom. Så man kan ikke skrive direkte til læreren hva som er grunnen men satse på at læreren forstår det selv? Er det fortsatt flaut å ha menstruasjon? I disse tider hvor man snakker åpent om sexhjelpemidler, antall partnere og når man debuterte så er det flaut å ha menstruasjon? Nå er jo menstruasjon fryktelig vanlig for å si det slik og noe man ikke kan noe for selv. Sex derimot som er selvvalgt, mer moralsk diskutabelt (selv om de fleste etterhvert er liberale) vil nå jeg si er veldig mye mer privat men tydeligvis ikke for ungdommen. Anonymous poster hash: 00ab0...877 2
Gjest smooch Skrevet 23. august 2013 #23 Skrevet 23. august 2013 (endret) Denne er jo morsom. Så man kan ikke skrive direkte til læreren hva som er grunnen men satse på at læreren forstår det selv? Er det fortsatt flaut å ha menstruasjon? I disse tider hvor man snakker åpent om sexhjelpemidler, antall partnere og når man debuterte så er det flaut å ha menstruasjon? Nå er jo menstruasjon fryktelig vanlig for å si det slik og noe man ikke kan noe for selv. Sex derimot som er selvvalgt, mer moralsk diskutabelt (selv om de fleste etterhvert er liberale) vil nå jeg si er veldig mye mer privat men tydeligvis ikke for ungdommen. Anonymous poster hash: 00ab0...877 Hvorfor gidder du å dra det så ut egentlig? Så klart er det ikke flaut med mensen. Vi er jo ikke akkurat 12 år lengre. Men tenkte på at datteren til ts kanskje vil synes det er litt flaut om det står ''mensen'' svart på hvitt i meldingsboka hennes. Det hadde jeg syntes rundt den tiden jeg fikk mensen for første gang. Endret 23. august 2013 av smooch 9
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #24 Skrevet 23. august 2013 Hvorfor er det forskjell på kvinnelige og mannlige kroppsøvningslærere når det gjelder dette? Anonymous poster hash: 00ab0...877 Sånn som jeg har opplevd det har kvinnelige lærere i større grad lagt til rette for et alternativt opplegg hvor de fra skolestart har vært klar på at mensen (med mindre det innebærer store smerter) ikke er unntak fra kroppsøving/svømming og at man skal ha med gymklær selv om man har mensen, mens mannlige lærere ikke tenker at det er en problemstilling og er mer villige til å la jentene sitte på benken. Jeg har vært borti unntak, men dette er etter min erfaring det som skjer oftest. Det er vel bare å skrive en melding så hun slipper de gangene hun har mensen? Ser ingen grunn til å presse på henne tamponger. Og til AB her oppe som sier at det å ha mensen ikke er som å være syk og dette vet du fordi du er kvinne selv.. Det er utrolig mange som sliter med ekstreme menssmerter og blir syke av det! Jeg kjenner mange som har slitt med dette og har hatt ekstremt problemer med det når jeg var yngre. Håper ikke andre følger dette og prøver å tvinge jenter som har med melding om dette om å delta. Såklart, noen få vil alltid vri seg unna sånt fordi de kan, men det er som oftest noen som faktisk har et stort problem med dette. Husker jeg ikke ble trodd av lærer på barneskolen, det var ikke noe særlig. Jeg kjenner også mange som har slitt med sterke menssmerter og har det til tider selv, jeg har også som elev vært borti lærere som har sagt "ta to paracet og skift til badedrakt", men hvis du leser hva jeg skriver så står det at det "stort sett" ikke er det samme som å være syk eller handicappet. Hvis man sliter så mye med sterke blødninger og menssmerter at det er uforenelig med fysisk aktivitet er det en selvfølge at man skal slippe å delta, men at noen få har et stort problem er ikke godt nok til at alle jenter i fruktbar alder skal slippe unna hver fjerde kroppsøvingstime. Jeg har som sagt opplevd kvinnelige lærere som har vært veldig flinke på dette, og det har vært veldig god kommunikasjon mellom de få jentene det har vært et problem for og lærerne. Noen har f.eks. fått et opplegg de følger på fritiden når de føler seg i form til det, andre har fått gjøre en alternativ aktivitet, f.eks. pilates- eller yoga-lignende øvelser som har vært mindre belastende. Og nettopp på grunn av alt dette synes jeg det er viktig at man som forelder til en jente er i dialog med skolen om hva som foregår når man ikke kan delta i timene pga. menstruasjon hvis man ikke tror at ungdommen selv kan ordne det. Anonymous poster hash: ebaca...b89 2
Antlers Skrevet 23. august 2013 #25 Skrevet 23. august 2013 Jeg synes faktisk at de jentene som får alternativ gym bør få slippe hard trening med påfølgende dusjing. Det er mange som blør såpass mye at det vil dryppe på gulvet på vei inn og ut av dusjen. Når det blir aktuelt kommer jeg til å be gymlærer om at min datter får gå tur. Hun får beveget på seg, frisk luft og slipper å dusje.Anonymous poster hash: b715d...31e Dette var en fin idé. Jeg hadde aldri svømming når jeg hadde mensen. Med gym kom det an på om det var de første eller siste dagene av "uka", siden de tre første dagene var preget av sterke smerter. Alternativet til gym/svømming var å sitte der og se på de andre... Alle med mensen fikk bruke lærergaderoben etter tur, så sånn sett var det ingen grunn til å hoppe over, men det er viktig å ta hensyn til at mensen kan påvirke formen ganske kraftig. Å gå en tur i frisk luft kunne jeg klart, selv på de verste dagene. Det handler jo bare om å justere farten etter formen. Det er uansett bedre å bevege seg litt i sakte tempo enn å sitte stille og se på at andre har gym/svømming . 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #26 Skrevet 23. august 2013 Jeg husker det var så flaut å si til noen at jeg hadde mensen, så jeg skulket av og til svømmetimene og sa at jeg skulle til tannlegen. Jeg dro faktisk ned til tannlegekontoret i byen også, i tilfelle noen ikke skulle tro på meg..... Pliktoppfyllende, men sjenert. Ikke den beste kombinasjonen der og da. Anonymous poster hash: 7e897...ab6 3
Gjest Guilty Skrevet 23. august 2013 #27 Skrevet 23. august 2013 Hvis man sliter så mye med sterke blødninger og menssmerter at det er uforenelig med fysisk aktivitet er det en selvfølge at man skal slippe å delta, men at noen få har et stort problem er ikke godt nok til at alle jenter i fruktbar alder skal slippe unna hver fjerde kroppsøvingstime. Anonymous poster hash: ebaca...b89 Problemet jeg hadde med det innlegget går mer på det at "hun som kvinne", altså at hun sier at hun vet hvordan det er å ha mensen. Det er helt forskjellig fra person til person. Jeg kan godt ta feil men for meg så virket det som om hun bagatelliserte det og gikk utifra at de fleste er som henne. Det minte meg på da jeg hadde melding både fra foreldre OG lege om tilstanden min og jeg fortsatt ikke ble trodd fordi hun var jo kvinne og visste jo at mensen ikke var så ille som jeg skulle ha det til. Er såklart enig i at ikke alle jenter som har mensen bør slippe bare pga. det, men det ligger også ofte noe bak det og det må tas på alvor. Det er alt fra smerter, forstyrrelser i humør og at det ikke alltid er greit å dusje etter en gymtime. Men er det mulig og jenta klarer det så bør det jo såklart være noe som er tilrettelagt for henne 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #28 Skrevet 23. august 2013 Problemet jeg hadde med det innlegget går mer på det at "hun som kvinne", altså at hun sier at hun vet hvordan det er å ha mensen. Det er helt forskjellig fra person til person. Jeg kan godt ta feil men for meg så virket det som om hun bagatelliserte det og gikk utifra at de fleste er som henne. Det minte meg på da jeg hadde melding både fra foreldre OG lege om tilstanden min og jeg fortsatt ikke ble trodd fordi hun var jo kvinne og visste jo at mensen ikke var så ille som jeg skulle ha det til. Er såklart enig i at ikke alle jenter som har mensen bør slippe bare pga. det, men det ligger også ofte noe bak det og det må tas på alvor. Det er alt fra smerter, forstyrrelser i humør og at det ikke alltid er greit å dusje etter en gymtime. Men er det mulig og jenta klarer det så bør det jo såklart være noe som er tilrettelagt for henne Men da er vi jo egentlig enige Anonymous poster hash: ebaca...b89
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #29 Skrevet 23. august 2013 Alle med mensen fikk bruke lærergaderoben etter tur, så sånn sett var det ingen grunn til å hoppe over, men det er viktig å ta hensyn til at mensen kan påvirke formen ganske kraftig. På hvilken måte hjalp det å ha lærergarderoben når man hadde mensen? Har dette noe med flauhet å gjøre? Var det flaut også om de andre jentene fikk vite at man hadde mensen? Anonymous poster hash: 00ab0...877
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #30 Skrevet 23. august 2013 På hvilken måte hjalp det å ha lærergarderoben når man hadde mensen? Har dette noe med flauhet å gjøre? Var det flaut også om de andre jentene fikk vite at man hadde mensen? Anonymous poster hash: 00ab0...877 Hvis blodet renner nedover lårene til jenta når hun dusjer og de andre ser det så er det en smule pinlig ja. Det ville jeg som voksen kvinne ha syntes ihvertfall. Anonymous poster hash: 6488e...42d 21
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #31 Skrevet 23. august 2013 Å presse eller overtale noen til å bruke tampong, er ærlig talt for et overgrep å regne. Det er ikke alle som har lyst til å ha objekter inni skjeden sånn uten videre. Det er heller ikke noe kult å dusje med andre når man har mensen. Selv har jeg alltid vært så dårlig at jeg knapt kan bevege meg. Det må da være greit å slippe gym når man har mensen, vel? Eventuelt kan man få teoretiske oppgaver eller lignende. Anonymous poster hash: b0c32...b8c 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #32 Skrevet 23. august 2013 Det kan hun selvfølgelig gjøre. Mine erfaringer etter å ha hatt praksis som lektorstudent og vikartimer i blant annet kroppsøving er at omtrent ingen av jentene som leverer mensen-melding gjør dette. De leverer melding, lar være å ta med treningsklær og forventer å få sitte på benken. Når de ikke har med ekstra klær og har mer undervisning etter gym-/svømmetimen er det ikke så hyggelig å be noen trene i vanlige klær for at de deretter å gå tilbake til undervisning og sitte der i de samme svette klærne. Mange mannlige medstudenter og kollegaer og min mannlige veileder brød seg ikke om det, men som kvinne vet jeg at mensen stort sett ikke er det samme som å være handicappet eller syk og tok etter hvert opp med veilederen min at de jentene som hadde mensen måtte få alternativt opplegg. Dette var ikke noe han orket å ta tak i, så på iallfall de fem skolene jeg har vært innom er mensen-melding synonymt med å slappe av i gym-/svømmetimene. Anonymous poster hash: ebaca...b89 Som kvinne vet du vel og da at ikke alle blør likt? Så for deg er det sikkert mulig å trene med mensen men for meg er det ikke det. Ikke pga smerter, for det har jeg nesten ikke, men pga mengde. Sm voksen kan jeg planlegge det men p--pillene til en fri uke/lang helg, så jeg slipper å gå ut. Utrolig takknemlig for at jeg fikk sitte i fred under gym timene da jeg var ung, ellers hadde jeg vel blødd ut hele salen. Anonymous poster hash: 26623...d0c 8
Antlers Skrevet 23. august 2013 #33 Skrevet 23. august 2013 På hvilken måte hjalp det å ha lærergarderoben når man hadde mensen? Har dette noe med flauhet å gjøre? Var det flaut også om de andre jentene fikk vite at man hadde mensen? Anonymous poster hash: 00ab0...877 Lærergarderoben var et eget, låsbart rom til læreren, med dusj, vask og en liten benk. Der kunne man ta sitt "blodbad" i fred, og man kunne bytte tampong/bind uten tilskuere. For min del var det ikke spesielt flaut at de andre visste at jeg hadde mensen (det var jo uansett opplagt at jeg hadde det når jeg måtte benytte lærergarderoben), men blodblandet vann (av og til med klumper) som renner forbi føttene til de andre er særdeles udelikat, det kan lukte temmelig kraftig, og blodige bind/tamponger er noe man gjerne vil holde for seg selv. Slik er det vel for de fleste voksne kvinner og 15
Kjempeliten Skrevet 23. august 2013 #34 Skrevet 23. august 2013 Oi, er jeg den eneste som svømte selv om jeg hadde mensen? Gjør det enda... jeg HAAAAATER tampong, det er noe av det ekleste som fins. Men jeg bruker det når jeg skal svømme. Jeg vet jo at det ikke er farlig, det er bare ubehagelig. Slapper mer av når jeg svømmer uten tampong men.. går greit med.. Men hvis det er så ille så kan du kanskje prate med din datter om hun kan ordne sin egen lille "gymtime", som noen skrev over her. Jogge seg en tur og ta litt styrke kanskje? Hjelp henne med å lage en liten plan, og presenter den for lærer. Går helt sikkert greit da Kjipt å måtte sitte på benken i svømmehallen og kjede seg og ikke få vært i aktivitet når alle andre er det.
Teriyaki Skrevet 23. august 2013 #35 Skrevet 23. august 2013 For min del hadde jeg ikke dratt på svømming uansett jeg. Jeg er ikke komfortabel med å svømme når jeg har mensen, selv om jeg har tampong. I mine øyne er det uhygienisk. Selv om det helt sikkert er mye annet i klorvannet som er eklere. Men noe fra tampongen kommer jo ut i vannet når man svømmer. Vil jeg tro.. 5
Pringle Skrevet 23. august 2013 #36 Skrevet 23. august 2013 (endret) Jeg tenker automatisk på tamponger generelt når jeg leser ob, men i tilfelle TS virkelig bare har nevnt ob for sin datter, så finnes jo også Tampax osv med innføringshylse, de er litt lettere å få inn fordi papp er litt glattere enn bomull. Menskopp av silikon eller gummi er glattere enn det igjen, den kan være fuktig når man setter den inn, og man trenger normalt ikke å ta den ut ifbm bading/svømming/dusjing. Men for noen jomfruer er det vondt i det hele tatt å få noe inn i skjeden, så jeg forstår godt problemstillingen. Da jeg gikk på skolen, måtte jeg stå over hver fjerde svømmetime fordi jeg ikke klarte å bruke tampong. Jeg droppet antakeligvis de fleste gymtimene jeg hadde mens også, men jeg husker ikke helt. Det var bare å si "vanlig grunn" eller noe, kanskje satte vi oss bare i en krok. Det var i liten grad noe alternativt opplegg. Egentlig var det ganske teit, men vi syntes det bare var fint å kunne sløve en time. Endret 23. august 2013 av Pringle
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #37 Skrevet 23. august 2013 Mitt inntrykk er at jentene i stor grad utnyttet dette til å snike seg unna gymtimene. Vi gutta synes dette var tåpelig for vi synes det var gøy med gym og gøy å komme i form. Den mannlige gymlæreren feiget ut å konfrontere jentene. Selv om han hadde snakket med voksne damer rundt seg (lærere) som mente at han ikke kun la jentene slippe unna så lett så turte han ikke diskutere menstruasjon med jentene. Jeg tror mange av jentene i klassen min hadde mens hver fjortende dag og enkelte hadde vel også tre uker i måneden. Anonymous poster hash: 1b789...964 1
miramis Skrevet 23. august 2013 #38 Skrevet 23. august 2013 Hvordan kan hun vite at hun hater tampong hvis hun aldri har brukt det? Det er mye mer hygienisk, husker ofte at jeg kunne lukte at klassekamerater hadde mensen (siden de brukte bind), utrolig ekkelt... Syntes man burde ha svømming, er en viktig ting å lære.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2013 #39 Skrevet 24. august 2013 Jeg er lærer i både gym og svømming på barneskole, og det er helt vanlig at jentene i de øverste trinnene har med melding om at de ikke kan ha svømming. Vanlig gym oppfordrer vi de til å ha, og så får de gå i dusjen noen minutter før de andre. Jobber på en liten skole, så dette er aldri noe problem. Litt vanskelig å aktivisere dem i svømmetimene, da vi ikke bør slippe dem ut av hallen. Vi lar de som har melding være hjelpelærer (hente utstyr, slå av/på lys, hjelpe de minste elevene litt osv) også tar de med stillelesingsbok i svømmehallen, som de leser i. Man bør i alle fall ikke verken insistere eller foreslå tampong, synes jeg. Dette må de få ta i sitt eget tempo.Anonymous poster hash: a3b57...961 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2013 #40 Skrevet 24. august 2013 Vi hadde ikke med melding, men jeg vet gymlærer noterte hvem som sa fra at de ikke kunne svømme pga mensen, og da ser man jo om det kommer ca hver fjerde uke (tenåringsmens kan jo være ustabil, men noen vil jo alltid utnytte systemet og ha mensen annenhver uke eller hver uke for den del). Lærer gjorde det helt klart fra starten av at det var ok å ha et alternativt opplegg de ukene man hadde mensen, men også at hun fulgte med, og kom til å ta det opp med den eleven som eventuelt hadde mensen for ofte. Det gjorde nok at færre turte bruke unnskyldningen for ofte tror jeg, og hvis noen prøvde seg, da vet jeg at hun tok opp dette på tomannshånd med den eleven. Vi fulgte "alternativt opplegg" i de timene, vi fikk aldri sitte på kanten å se på. Vi gikk stort sett på tur, noe jeg synes var en ok løsning. Både for å slippe å dusje (jeg er en av de med ganske mye blødning, og det er ikke så kult å være 13 år og at alle klassekameratene ser blodet renne nedover lårene og forbi de andre i vannrenna - det hadde jeg vel ikke synes var så artig i dag heller), pluss at mange har litt nedsatt form når de har mensen. Jeg tror jeg hadde taklet dårlig å måtte ha ordentlig gym, pga menssmertene jeg hadde på den tiden. Så jatakk til gymlærere som viser forståelse for at alle ikke vil bruke tampong, dusje med de andre eller ha aktiv gym når de har mensen, samtidig som de ikke må være dummere enn at de merker seg det hvis noen "alltid" har mensen i svømmingen. Da bør man kanskje sjekke om det ligger noe annet bak - enten det kan være ren utspekulerthet/skulk, mobbing eller noe annet. Anonymous poster hash: 336c5...df0 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå