Gå til innhold

Svømming på skolen, vil ikke bruke ob..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min har nettopp fått mensen og etter jul skal de ha svømming på skolen hver uke. Hun er klar på at hun ikke vil bruke tampong og syns det er kjempe ekkelt å putte noe inn der. Nå gruer hun seg ordentlig og gråter ofte pga dette. Hva skal vi gjøre? Hvordan hadde jentene svømming på skolen før i tiden da tampong ikke var vanlig? Håper noen har råd.. Jeg er fortvilet.

Anonymous poster hash: 2ff32...3ca

Skrevet

På min datters skole er det helt vanlig å ikke bruke tampong - selv om de har svømming. Det sendes bare med en melding hjemmefra om at hun ikke kan ha svømming - aldri noe problem - så dette ordner seg sikkert slik hos dere også :-)

Anonymous poster hash: fec48...f5c
  • Liker 20
Skrevet

Det er heldigvis mange måneder til januar, så dere kan prate mye om dette og hun kan øve seg på tampongbruk. Men mange starter ikke med tampong før langt oppi tenårene. Enkelte gjør det aldri.

Tampax med innføringshylse er for mange veldig mye mer behagelig og enklere å bruke enn o.b. Du kan også lufte ideen om menskopp for henne, men det er mye knoting med den i starten, og neppe noe særlig å bruke dersom man har angst for å føre noe inn i skjeden.

Hvis hun fortsatt nekter å bruke tampong får du prate med svømmelæreren og finne alternativt opplegg de gangene hun har mensen.

Anonymous poster hash: ebaca...b89
  • Liker 1
Skrevet

Det er veldig vanlig å ta med melding om at man ikke kan ha svømming den dagen (hun har jo ikke mensen hver uke). Jeg brukte heller aldri tampong på ungdomsskolen og hadde bare med melding de gangene det ikke passet. Ingenting å bekymre seg for. :)

• Liker 21
Skrevet

Det er heldigvis mange måneder til januar, så dere kan prate mye om dette og hun kan øve seg på tampongbruk. Men mange starter ikke med tampong før langt oppi tenårene. Enkelte gjør det aldri.

Tampax med innføringshylse er for mange veldig mye mer behagelig og enklere å bruke enn o.b. Du kan også lufte ideen om menskopp for henne, men det er mye knoting med den i starten, og neppe noe særlig å bruke dersom man har angst for å føre noe inn i skjeden.

Hvis hun fortsatt nekter å bruke tampong får du prate med svømmelæreren og finne alternativt opplegg de gangene hun har mensen.

Synes ikke man skal bruke ordet "nekte" i denne sammenheng. Hun bruker tampong når hun er klar for det, det er INGEN grunn til å prøve å overbevise henne om noe annet. Hadde ikke tatt meg bryet med å snakke med svømmelæreren heller, dette er nok han/hun veldig vant til, ingen grunn til at alle jenteforeldre skal ta kontakt hver gang jenta har fått mensen...

• Liker 28
Skrevet

Uten tampong/menskopp kan man rett og slett ikke ha svømming under menstruasjonen. Da jeg gikk på skolen hadde de jentene som ikke kunne delta i svømmetimene på grunn av dette "vanlig" gym.

• Liker 2
Skrevet

Synes ikke man skal bruke ordet "nekte" i denne sammenheng. Hun bruker tampong når hun er klar for det, det er INGEN grunn til å prøve å overbevise henne om noe annet. Hadde ikke tatt meg bryet med å snakke med svømmelæreren heller, dette er nok han/hun veldig vant til, ingen grunn til at alle jenteforeldre skal ta kontakt hver gang jenta har fått mensen...

Ordvalget er kanskje litt dårlig, men jeg synes fortsatt man som forelder skal forsikre seg om at de som har mensen får alternativt opplegg. På mange skoler er mensen/lapp hjemmefra synonymt med å sitte på benken/bassengkanten og se på at de andre er i aktivitet, spesielt dersom kroppsøvingslæreren er av hankjønn.

• Liker 2
Skrevet

Jeg klarte heller ikke å bruke tampong tidlig i tenårene, så mamma skrev alltid i meldingsboken at jeg ikke kunne ha svømming de gangene jeg hadde mensen.

Å bruke tampong må en nesten begynne med når en føler seg klar for det.

• Liker 2
Skrevet

Da jeg var i den situasjonen var det litt stas oss jentene i mellom å levere en meldingsbok til gym eller svømmelæreren og se det sto "Vanlig grunn", forkortet "VG". Vi brukte heller ikke ob. Vi gjorde det hver gang vi skulle hatt svømming og noen ganger gym også. Var helt naturlig det. Anonymous poster hash: 37e1e...dd7

• Liker 2
Skrevet

Ordvalget er kanskje litt dårlig, men jeg synes fortsatt man som forelder skal forsikre seg om at de som har mensen får alternativt opplegg. På mange skoler er mensen/lapp hjemmefra synonymt med å sitte på benken/bassengkanten og se på at de andre er i aktivitet, spesielt dersom kroppsøvingslæreren er av hankjønn.

Hvorfor kan ikke jenta på eget initiavtiv spørre om hun kan løpe en tur eller trene litt styrke?

Skrevet

Da jeg var ung slapp vi svømming når vi hadde mensen. Å presse unger på tampongbruk synes jeg blir veldig feil. Jeg er over tredve og har aldri fikset tamponger, tror jeg også hadde blitt på gråten dersom autoritetspersoner hadde forsøkt å tvinge meg til noe så intimt og ubehagelig.

Anonymous poster hash: 4ef35...75e
  • Liker 25
Gjest Elseby13
Skrevet

Hvorfor overbevise en ung jente til å bruke ob? Jeg klarte ikke bruke det før jeg fødte barn.. Hun bruker det når hun er klar, og noen bruker det aldri.

Skrevet

Hvorfor kan ikke jenta på eget initiavtiv spørre om hun kan løpe en tur eller trene litt styrke?

Det kan hun selvfølgelig gjøre. Mine erfaringer etter å ha hatt praksis som lektorstudent og vikartimer i blant annet kroppsøving er at omtrent ingen av jentene som leverer mensen-melding gjør dette. De leverer melding, lar være å ta med treningsklær og forventer å få sitte på benken. Når de ikke har med ekstra klær og har mer undervisning etter gym-/svømmetimen er det ikke så hyggelig å be noen trene i vanlige klær for at de deretter å gå tilbake til undervisning og sitte der i de samme svette klærne.

Mange mannlige medstudenter og kollegaer og min mannlige veileder brød seg ikke om det, men som kvinne vet jeg at mensen stort sett ikke er det samme som å være handicappet eller syk og tok etter hvert opp med veilederen min at de jentene som hadde mensen måtte få alternativt opplegg. Dette var ikke noe han orket å ta tak i, så på iallfall de fem skolene jeg har vært innom er mensen-melding synonymt med å slappe av i gym-/svømmetimene.

• Liker 3
Skrevet

Det er bare å sende med melding de gangene det kræsjer, null problem! :)

Nå vet jeg ikke alder på jenta di, men på skolen jeg jobber er det ei jente som fikk menstruasjon veeeldig tidlig, da tok foreldrene dette opp med kontaktlærer, og det ble ordna i stille former de gangene hun ikke kunne være med i svømminga.

• Liker 1
Skrevet

Melding til læreren. Men du kan jo introdusere henne for Tampax. Hun skal selvsagt ikke tvinges, men det er jo greit at hun får en innføringi hhvordan de brukes, det er godt mulig det dukker opp flere situasjoner der å kunne bruke tampong hadde vært greit. Sydenferie feks. Men hun skal selvsagt ikke tvinges

Anonymous poster hash: 3c371...d88

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Jeg var sånn 16 år første gangen jeg klarte å bruke tamponger. Ville ikke prøvd å tvinge henne hvis jeg var deg. Selv ble jeg ikke klar for å prøve det før jeg hadde vært seksuelt aktiv i noen måneder. Først da ble det litt mer naturlig å "stikke noe oppi der". ;)

Skrevet

Det er vel bare å skrive en melding så hun slipper de gangene hun har mensen? :) Ser ingen grunn til å presse på henne tamponger.

Og til AB her oppe som sier at det å ha mensen ikke er som å være syk og dette vet du fordi du er kvinne selv.. Det er utrolig mange som sliter med ekstreme menssmerter og blir syke av det! Jeg kjenner mange som har slitt med dette og har hatt ekstremt problemer med det når jeg var yngre. Håper ikke andre følger dette og prøver å tvinge jenter som har med melding om dette om å delta. Såklart, noen få vil alltid vri seg unna sånt fordi de kan, men det er som oftest noen som faktisk har et stort problem med dette. Husker jeg ikke ble trodd av lærer på barneskolen, det var ikke noe særlig.

• Liker 17
Gjest pysepusen
Skrevet

Det er helt vanlig at jenter ikke har svømming den uka de har mensen. De har melding med seg hjemmefra om at de ikke skal ha svømming.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det med bruk av tampong synes jeg hun skulle få lov til å finne ut selv når hun har lyst/om hun har lyst til å starte med det. Det er jo en smakssak om man vil bruke bind eller tamponger. Mange begynner jo seint med det!

Ellers pleier det ikke være noe verre enn å sende med en melding til læreren om at datteren din ikke kan ha svømming den dagen. Når den kommer fra en jente, en gang i måneden burde det jo gå opp et lys og gi forståelse fra lærerens side!

Da jeg gikk på barneskolen pleide de som ikke hadde svømming/gym å gå en liten tur i nærområdet sammen med en assistentlærer. Det fungerte veldig fint og gjør jo at de som ikke kan delta får beveget seg litt de også :)

Endret av smooch
  • Liker 1
Skrevet

Jeg synes faktisk at de jentene som får alternativ gym bør få slippe hard trening med påfølgende dusjing. Det er mange som blør såpass mye at det vil dryppe på gulvet på vei inn og ut av dusjen. Når det blir aktuelt kommer jeg til å be gymlærer om at min datter får gå tur. Hun får beveget på seg, frisk luft og slipper å dusje.

Anonymous poster hash: b715d...31e

• Liker 18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...