Dixie Skrevet 23. april 2004 #1 Skrevet 23. april 2004 Hei. Jeg har veldig lyst til å sterilisere meg, men lurer litt på hva selve inngrepet innebærer. Fjærner man livmor, eggstokker og alt eller hva? Vil man fortsatt ha mensen eller forsvinner det også. Kan man få det dekket av staten (når det ikke er noen medisinsk grunn til dette) eller må man gjøre det privat? Hva koster det evt? Er det stor sjanse for bivirkninger? Hvordan går jeg frem for å få gjort dette. Er redd legen min vil være i mot dette siden jeg bare er 24 år. Er det noen som har gjort dette og vil dele erfaringer så blir jeg veldig glad. Klem Dix
Gjest Madam Felle Skrevet 23. april 2004 #2 Skrevet 23. april 2004 Hei. Jeg har veldig lyst til å sterilisere meg, men lurer litt på hva selve inngrepet innebærer. Fjærner man livmor, eggstokker og alt eller hva? Vil man fortsatt ha mensen eller forsvinner det også. De brenner eggledere, så du vil fortsatt ha mensen som alle andre. Kan man få det dekket av staten (når det ikke er noen medisinsk grunn til dette) eller må man gjøre det privat? Hva koster det evt? Er det stor sjanse for bivirkninger? Jeg mener det koster 6000 å få sterilisert seg i dag, og en får ikke det dekket av staten om det ikke er medisinsk grunn for det. Hvordan går jeg frem for å få gjort dette. Er redd legen min vil være i mot dette siden jeg bare er 24 år. Du får ikke sterilisert deg før du er 25, så du må nok bare vente til du har fylt 25. Når den tid kommer snakker du med legen din om dette, og legen sender inn et skjema til sykehuset. Så må du inn for en samtale med en elelr annen på sykehuset. Dette er for at de skal være sikker på at du virkelig mener det, og at det ikke bare er et påfunn der og da. Er det noen som har gjort dette og vil dele erfaringer så blir jeg veldig glad. Klem Dix Jeg har gjort det, og har ikke angret på det. Jeg har 3 barn og visste med 100% sikkerhet at jeg ikke ville ha flere barn. Sexlivet ble også bedre etterpå, for nå slipper jeg å bekymre meg for å bli gravid. Men du bør være 100% sikker før du gjør det, for det er utrolig vanskelig å få omgjort.
Dixie Skrevet 23. april 2004 Forfatter #3 Skrevet 23. april 2004 Jeg har villet dette siden jeg var 16, så jeg er 100% sikker på dette. Trodde den grensen var 22 år jeg, er det jeg har hørt. Er uansett bare noen mnd til jeg er 25 så.... Det går ikke ann å fjerne alt sammen? Slik at man ikke har mensen heller?? Gjør man dette på et privat sykehus, eller på et offentlig? Hvor lang ventetid må jeg regne med? Jeg er fullstendig klarover alvoret i inngrepet, men jeg vet at jeg aldri skal ha barn og at jeg hadde fått det mye bedere med meg ved å gjøre dette. Madam Felle; Lå du lenge på sykehuset? Når var du tilbake i jobb igjen? Er det andre ting jeg bør tenke på?
vackraflickan Skrevet 23. april 2004 #4 Skrevet 23. april 2004 Mamma har sterilisert seg. Hun har fortsatt mensen og fortsatt menssmerter. Jeg var liten når hun gjorde dette, men mener hun kom seg veldig fort.
Gjest Madam Felle Skrevet 23. april 2004 #5 Skrevet 23. april 2004 Jeg var bare på sykehuset den ene dagen, og kom hjem på ettermiddagen/kvelden. Husker ikke helt, for det er 9 år siden jeg gjorde det. Tror kanskje du kan bli sykemeldt i noen dager, men ejg var helt fin dagen etter inngrepet. De eneste plagene jeg hadde var mye luft, så det presset på skuldrene, men ellers gikkd et helt fint. Tviler på at noen leger fjerne livmor og alt annet på en 25 år gammel jente uten grunn. Men du får snakke med legen din om det.
Gjest Vega Skrevet 23. april 2004 #6 Skrevet 23. april 2004 Ikke lurt å fjerne eggstokker og livmor... Du kommer rett i overgangsalderen, med framskyndet aldring og det hele - og det vil du vel neppe..? Klart du kan få østrogentilskudd for å dempe dette - men enkelte tåler ikke kunstig østrogen. Det er tvilsomt om legene vil fjerne alt og gi deg østrogen, selv om du skulle tåle det... (Legger til at du kan sterilisere deg - det har ingenting med å fjerne livmor/eggstokker å gjøre...)
Gjest Myumi Skrevet 23. april 2004 #7 Skrevet 23. april 2004 Hallo hallo hallo!! Å fjerne livmor/eggstokker kalles hysterektomi og har overhodet ingenting med sterilisering å gjøre. Dette er noe som gjøres på kreftpasienter ol. En sterilisering innebærer kun at man kutter egglederne. Inngrepet er raskt overstått, som oftest får du reise hjem samme dag og du får mensen som vanlig selv om blødningene kan bli uregelmessige til kroppen kommer i gjenge igjen.
Gjest Poirot Skrevet 23. april 2004 #8 Skrevet 23. april 2004 Å fjerne livmor osv er et meget stort inngrep som krever sterke smertestillende medisiner og lang rekonvalesens. Hvorfor i all verden skulle leger ville gjøre dette, når man ikke er syk?
Gjest Tex Skrevet 24. april 2004 #9 Skrevet 24. april 2004 Og hvorfor i all verden ønsker du å gjøre dette...?
Gjest Myumi Skrevet 24. april 2004 #10 Skrevet 24. april 2004 Og hvorfor i all verden ønsker du å gjøre dette...? Folk kan ha mange grunner til det. Kan du ikke tenke deg noen?
Dixie Skrevet 27. april 2004 Forfatter #11 Skrevet 27. april 2004 Overgansgsalderen som 25 åring hørtes ikke så kult ut nei.. (Men kanskje greit å få det unnagjort...) Blir vel bare "vanlig" sterilisering da. Gjøres dette på offentlig sykehus, eller må jeg på et privat et? Er så redd for at de skal "nekte" å gjøre det, siden jeg er så ung og ikke har fått noen barn... Skjønner ikke at noen har "krav" på å få vite hvorfor jeg føler slik jeg gjør. Første steget er vel uansett en prat med fastlegen.... Takk for tips i allefall!!
Gjest Myumi Skrevet 27. april 2004 #12 Skrevet 27. april 2004 Du får gjort det på off. sykehus, selv gjorde jeg det på en privatklinikk. Selve inngrepet er absolutt ikke noe å grue seg for og som sagt- livmor/eggstokker fjernes ikke. Mitt arr er så godt som helt borte nå. Men først må du snakke med fastlegen din, det er første steg. Lykke til.
Gjest Poirot Skrevet 27. april 2004 #13 Skrevet 27. april 2004 Når du er over 25 kan de ikke nekte deg, du har krav på sterilisering om du ønsker det. Men de er pliktige til å gi deg (og alle andre som ønsker sterilisering) en del informasjon. Alt dette står det mer om i steriliseringsloven.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå