Gå til innhold

Tørr hjemme - mange uhell i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet vårt på litt over to år har gått uten bleie hele sommeren. Bleieslutten gikk overraskende bra, og vi har hatt få uhell etter de første to ukene. Bruker bleie på natta, da er den noen ganger tørr om morgenen, men ofte våt.

Så skulle hun i barnehagen igjen, og den første uka gikk greit, med bare noen få uhell. Så gikk det helt over styr, hun gjorde nesten ingenting på do og måtte skiftes mange ganger. Da satte de på henne bleie (uten å spørre oss først).

Nå vet jeg ikke helt hva vi skal gjøre. De ansatte virker ikke så interessert i at hun skal greie dette, men sier at de tar henne på do med jevne mellomrom. I starten tisset og bæsjet hun da, men denne uka har hun nesten ikke villet gjøre noe på do.

Hjemme går det fortsatt bra, men hun har hatt to uhell hjemme etter barnehagestarten. Uvanlig for henne, men ikke noe stort problem. Hva kan vi gjøre? Skal vi bare gi opp?

Vi har jo lagt mye arbeid i dette, og er litt fortvilet over at det plutselig er blitt et problem med uhell.

Anonymous poster hash: 14c55...2ef
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm. Da jeg jobbet i barnehage, tok vi de som holdt på å slutte med bleie på do hver time.

Sier de hvor ofte de tar henne på do? Sier hun ifra hjemme?

Skrevet

Me hadde også ein periode med tilbakefall, ein god periode etter at ho var tørr. Midt på vinteren, så dress og vintersko kom våte heim frå barnehagen.

Bhg tok henne med på do, men uhella skjedde ofte ute, fordi ho ikkje gidda inn/varsla. Når dette vedvarte, fortalde me henne at me då måtte begynne med bleie i bhg igjen, men desse truslene hjalp ikkje. Ergo blei det på igjen med bleier. Brukte dette i ei veke. Bleier var tørre, ho tissa på do. Bleieslutt igjen, og sidan har det berre vore uhell, som jo vil skje.

Skrevet

Mine har vært senere ute med bleieslutt i barnehagen enn hjemme, jeg trodde det var ganske vanlig? Synes dere kan holde på bleieslutten hjemme, og la henne bruke bleier i barnehagen en periode. Det tar sikkert ikke så lang tid før hun får enda bedre kontroll og dere kan prøve å kutte bleiene også i barnehagen igjen.

I barnehagen skjer det jo så mye, man er med på leken, og de ansatte har mange barn å passe på. Så det er vel i grunnen ikke så rart at det tar litt lengre tid å bli tørr der, uten at det trenger å være noe problem. Tipper jenta deres er hel-tørr om en måned eller to, men i mellomtiden er det jo greit å slippe altfor mange uhell :)

• Liker 1
Skrevet

Hm. Da jeg jobbet i barnehage, tok vi de som holdt på å slutte med bleie på do hver time.

Sier de hvor ofte de tar henne på do? Sier hun ifra hjemme?

Neppe hver time, men samtidig som de andre skal bytte bleie. Hun er den eneste som går på do. Vi har en avtale nå om å skrive ned tidspunktene hun går på do hjemme, slik at de kan bruke de samme tidene i bhg.

Synes det blir dumt å ta på bleia igjen i barnehagen. Det er helt tydelig ikke mangel på kontroll, men at hun av en eller annen grunn ikke VIL gå på doen i barnehagen. Hjemme sier hun fra, men vi skal nå heller ta henne på do ved jevne mellomrom slik de gjør i barnehagen. Da skjønner hun kanskje at hun må gå når hun får tilbudet, og ikke helt fritt når hun vil (siden hun ikke sier fra der). Sier hun fra i mellom så går hun selvsagt gå på do da. :)

Jeg tenker vel at det vil gå seg til, og at vi bare må være tålmodige... Men i bhg virker de litt negative til hele bleieslutten.

Anonymous poster hash: 14c55...2ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...