Gå til innhold

Nedregistrering fra lett lastebil til personbil, HJELP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo!

Vi er seks jenter som har sett på mange russebiler. Til slutt har vi funnet fram til en vi har forelsket oss helt i. Eneste minuset er at bilen, en Chevrolet Van Starcraft G30 1990 mod, er registrert som en lett lastebil grunnen vekten på 3900 kg.

Jeg lurer da på om det er noen som har litt mer peiling enn meg der ute som kan hjelpe oss med hvordan man nedregistrerer denne bilen ned til personbil, altså at den kan kjøres med førerkort klasse B. Jeg veit at i teorien må totalvekten være maks 3500 for at den skal kunne kjøres med klasse B-førerkortet.

Hvor mye koster det og hva må gjøres? Alle seriøse svar mottas med stor takk!

Beklager hvis dette er et emne fra før.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hallo!

Vi er seks jenter som har sett på mange russebiler. Til slutt har vi funnet fram til en vi har forelsket oss helt i. Eneste minuset er at bilen, en Chevrolet Van Starcraft G30 1990 mod, er registrert som en lett lastebil grunnen vekten på 3900 kg.

Jeg lurer da på om det er noen som har litt mer peiling enn meg der ute som kan hjelpe oss med hvordan man nedregistrerer denne bilen ned til personbil, altså at den kan kjøres med førerkort klasse B. Jeg veit at i teorien må totalvekten være maks 3500 for at den skal kunne kjøres med klasse B-førerkortet.

Hvor mye koster det og hva må gjøres? Alle seriøse svar mottas med stor takk!

Beklager hvis dette er et emne fra før.

Ring biltilsynet og spør.

Jobber i en bransje der jeg innimellom har med de å gjøre, og har du uflaks kan det bli et helvete å gjøre noe som egentlig er både mulig og enkelt. Vet om en sak der det tok over et år å registrere en bil enda alt av papirer var i orden, fordi det lokale biltilsynet satte seg på bakbeina.

Det jeg vet er at om du skal omregistrere en bil, så må det gjøres større forandringer i bilen for at det kan ses på som en reell grunn til omregistrering.

Tror det er billigst og enklest for dere å finne en bil som alt er 3,5 tonn.

Ellers får vi håpe en av de med mer inngående kjennskap til bil her inne også svarer deg.

Kan bare si at magefølelsen min sier "styr unna!".

Skrevet

Du må ringe biltilsynet. Siden den er så gammel kan det være en smal sak, men det kan også være et tidkrevende lite helvete. Dersom totalvekten er 3,9 går det ikke an å nedregistrere, siden egenvekt + passasjerer + last må være under 3,5t.

i følge denne tråden er det visst ikke mulig med van's åkkesom: http://www.bilforumet.no/andre_forum/amcar/239512-chevrolet-starcraft-g30-6-2l-diesel-sporsmal.html

Anonymous poster hash: 51d42...548
Skrevet

Skal ikke si for sikkert, men denne er vel utstyr med bladfjøring. Hvis du fjerner x-antall bladfjærer så blir lastekapasiteten deretter, og det kan da være en mulighet til å få den omregga. Men kostnaden ved det vet jeg ikke.

Skrevet

Før kunne man fjerne et par bladfjører og bytte setebeltene på disse bilene, så kunne man nedregistrere dem til personbil under 3500 kg. Dette er det dessverre slutt på nå, og er den største grunnen til at f.eks Chevy registrert som personbil har steget vannvittig i pris i forhold til de som er lastebilregistrert.

Du er nok nødt til å finne deg en som allerede er nedregistrert.

Skrevet

Ikke siden 1995 har det vært en offentlig etat som heter Biltilsynet. Bare sånn til info om dere prøver å finne telefonnummer og andre opplysninger. Slike opplysninger finner du på www.vegvesen.no/trafikkstasjoner .

Det må alltid en teknisk endring til for å kunne omklassifisere (ikke omregistrere, det handler om eierskifte) en bil. Søk gjerne på omklassifisering eller omklassifisere bil på Google, eller ring svartelefonen til Statens vegvesen på tlf 02030. Når du ringer det telefonnummeret får du et eget valg for kjøretøyteknisk. Det er verdt et forsøk å ringe dit. Da skal du få et klart svar på om det lar seg gjøre på den aktuelle bilen. Ha skiltnummeret klart.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 95fba...314
  • Liker 2
Skrevet

Lette lastebiler er billig av en grunn-avgifter. Det er mindre avgifter på en lett lastebil enn en varebil. Og det er mindre avgift på varebil enn personbil.

Finn en ferdig nedregistrert med seter!

Skrevet

Få en på russebilen til å ta lastebillappen, så er problemet løst!

Anonymous poster hash: bbff4...2fe
Skrevet

Ikke siden 1995 har det vært en offentlig etat som heter Biltilsynet. Bare sånn til info om dere prøver å finne telefonnummer og andre opplysninger. Slike opplysninger finner du på www.vegvesen.no/trafikkstasjoner .

Det må alltid en teknisk endring til for å kunne omklassifisere (ikke omregistrere, det handler om eierskifte) en bil. Søk gjerne på omklassifisering eller omklassifisere bil på Google, eller ring svartelefonen til Statens vegvesen på tlf 02030. Når du ringer det telefonnummeret får du et eget valg for kjøretøyteknisk. Det er verdt et forsøk å ringe dit. Da skal du få et klart svar på om det lar seg gjøre på den aktuelle bilen. Ha skiltnummeret klart.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 95fba...314

Det er helt riktig, men fortsatt nytteløst, da disse som sagt ikke kan nedregistreres til personbil under 3500 kg lenger.

Skrevet

Tusen takk for alle svar! Hadde virkelig ikke forventa så mye respons, så takk så mye for det :)
Vi har besluttet å kjøpe en annen bil slik at vi slipper alt det styret med nedregistrering osv. Hadde nok uansett bare kosta oss ekstra jobb og mye penger.

Men igjen - takk for all hjelp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...