Gå til innhold

Når kutte dagsovingen? Snart 2 år...

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Gutten vår blir snart 2 år og vi har nesten alltid hatt problemer med legging og oppvåkning på natten.

I vår seng har det stort sett gått fort å legge han, men ikke nå lengre!!

Bruker ca 1-1,5 time på legging.. Stort sett sovner han ikke før 20.30 og det er altfor sent syns vi.

Hvordan bør han sove i bhg? Hvor lenge? Hva er vanlig for en som ikke har fylt 2 år?

Endret av Smørblomst82
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutt på 1år og 10 mnd: sover fra kl.19 til 06.30/07.00. Våkner sjeldent i løpet av natten. I bhg sover han ca halvannen time-to timer fra 13-tiden.

Anonymous poster hash: 79562...a99

Skrevet

Sønnen vår sluttet å sove i bhg litt før han var 2 år.

Anonymous poster hash: db6ec...824

Skrevet

Det er veldig individuelt. Eldste min sov på dagen til han fylte 4 og minstemann sluttet å sove på dagen da han var rundt 2.

Prøv med å kutte ned 30 min om gangen på dagsovingen og se om det hjelper. Ellers er det normalt at de har en periode hvor de ikke vil sove rundt den alderen.

Skrevet

Vanskelig å si hva som er (u)vane og hva som er pga for mye dagsoving. Mange blir jo vanskelige å legge hvis de er overtrøtt, gjelder iallfall mine.

Mine sov på dagen til de var 2.5-3 år. Da ble de som du beskriver, vanskelig å legge på kvelden. Var en overgangsfase når vi kuttet dagluren der de var litt sure på ettermiddagen, men gikk seg til når de fikk justert nattesøvnen.

Anonymous poster hash: b15c1...2ac

Skrevet

Min sluttet å sove på dagen et sted mellom 2 og 3 år. Jeg merka at han ikke var trøtt på kveldene, det tok lengre og lengre tid før han sovna. Endte opp med å være våken til 22.00-22.30. Da kutta jeg dagsoving.

Da fikk vi naturligvis en periode der han egentlig var veldig sliten på ettermiddagene, men heller det enn å styre hele kvelden! :)

Skrevet

Det er veldig individuelt. Eldste min sov på dagen til han fylte 4 og minstemann sluttet å sove på dagen da han var rundt 2.

Prøv med å kutte ned 30 min om gangen på dagsovingen og se om det hjelper. Ellers er det normalt at de har en periode hvor de ikke vil sove rundt den alderen.

Ja vi sa til barnehagen i dag at han ikke må sove etter kl 13.30 så kanskje det hjelper litt.

Vanskelig å si hva som er (u)vane og hva som er pga for mye dagsoving. Mange blir jo vanskelige å legge hvis de er overtrøtt, gjelder iallfall mine.

Mine sov på dagen til de var 2.5-3 år. Da ble de som du beskriver, vanskelig å legge på kvelden. Var en overgangsfase når vi kuttet dagluren der de var litt sure på ettermiddagen, men gikk seg til når de fikk justert nattesøvnen.

Anonymous poster hash: b15c1...2ac

Det er mye som er uvane for å være ærlig. Han vil jo ligge hos oss og har fått lov til det. Men nå er det stopp. Gikk veldig greit å legge han i senga vår før. Var bare å si natta og legge oss ned. Nå skal han leke, tulle, herje osv og det orker jeg ikke lengre. Har jo et barn til som også skal sove/ha mat o.l. og når jeg er aleine med begge noen dager så er det litt trøbblete :)

Skrevet

Vi slutta med dagsoving rundt 2-årsdagen. Da tullet hun bare om kveldene og sovnet ikke før et sted mellom 21 og 22.30 (vanligvis var det 19.00).

Etter vi sluttet med dagsoving ble hun en drøm å legge (sovnet på 5 min).

Skrevet

Min eldste sluttet å sove på dagen et par mnd før han ble to. Vi hadde alltid hatt problemer med legging og soving og han hadde nok lite behov for søvn. Men etter at han sluttet å sove på dagen ble det merkbart bedre. Enkel å legge om kvelden og sov omsider hele natten.

Har også en jente på 2 år og 4 mnd og vi vurderte å kutte ut dagsovingen på henne nå i ferien pga mye styr ved legging og at hun var klar for å starte dagen i 4-5 tiden. Men vi kom fram til at hun trenger en liten dupp(blir skikkelig troll på ettermiddagen om hun ikke får sove litt).

Så vi kuttet ned til en dupp på ca 45 min og hun sover ikke etter kl 13. Er blitt relativt grei å legge om kvelden, men kan styre litt enkelte kvelder. Sover stort sett hele natten, og våkner en gang mellom 6 og 7.

Så får vi se utover høsten hvordan ting utarter seg. Blir det styr med legging og urolige netter igjen, så kutter vi nok ut dagsovingen helt

Anonymous poster hash: 3b7cd...843
Skrevet

Jeg ser at vi tydeligvis også har problemer med sovinga om kvelden. Hun sovner mellom 2055 og 2105 uansett hvor tidlig hun har stått opp om morgenen eller har sovet på dagen. Jeg har sagt til bhg at de må vekke henne til ca 1400. Jeg har tenkt at det der med dagsoving egentlig vil gi seg selv når den tid kommer. Når det gjelder kveldssovninga tenker jeg at mi nok et sterkt styrt av søvnhormoner siden hun sovner til et fast klokkeslett nesten uansett hvordan dagen har vært. Jeg har prøvd å legge henne tidligere når jeg har trodd at hun var skikkelig trøtt. Men klokka blir fortsatt 2100, altså..

Skrevet

Det er tydeligvis veldig individuelt om de blir lettere eller vanskeligere å legge om det er veldig trøtte. Min niese sluttet med dagsoving før hun var to, mens min gutt på snart 20 mnd stort sett sover nesten 12 timer om natta og to timer på dagen. Like mye som da han var baby, bare fordelt på en annen måte. Om de to timene blir forskjøvet til nesten ettermiddagen, kan han likevel bli trøtt kl 19. Mens jeg har inntrykk av at de fleste småbarn får trøbbel med legging hvis dagsoving blir for sein.

Skrevet

jenta her sover 1 time på dagen og 12 timer på natta fra 19-07. hun blir 2 om ett par uker. vi kuttet nettopp ned fra 1,5 timer til1 pga leggingen om kvelden og et barn som ikke ville sove. og det fungerte veldig bra.

Skrevet

Vi kutta ned med 30 min i dag og han var lettere å legge enn vanlig, men fremdeles ikke trøtt nok til ønsket tid. Så mulig vi må kutte litt til snart, men ser det litt an:)

Skrevet

Ikke godt å si, overtrette barn har vanskelig for å få sove.

(Kan ha vansker..)

Anonymous poster hash: daf03...a38
Skrevet

Vår gutt på 2,5 år sover fortsatt om dagen. Litt vanskelig for meg å si om det er pga at vi foreldre ønsker å ha en "pause" på dagen, eller om det pga han trenger det selv. Han sovner mellom 20-21 på kvelden og sover til 07-09 på morgenen, avhengig av når han sovnet og når vi våkner om morgenen. Hvis han våkner kl 07 og vi sier at "nå er det natt" så sover han til 09.

Men om han sovner kl 20 og våkner kl 07 så sover han seg bare inn et par timer i bhg i løpet av dagen.

Jeg har lite lyst til å kutte dagsovinga hans. Særlig siden han helst ikke vil i bhg, sier at mamma er den beste vennen hans, og han gråter hver dag når jeg drar. Så tenker jeg at han trenger en pause på dagen?

Gjest Lite nytt
Skrevet

Her ble dagsovingen kuttet da leggingen på kvelden tok laaang tid (1-2 timer).

Da dagsovingen ble kuttet, ble barna lagt en time tidligere på kvelden, for da var de så kjørte at om jeg hadde ventet med leggingen hadde de blitt overtrøtte og 'aldri' sovnet...

Skrevet

Vår på 25 mnd sov ikke i sommer men har starta å sove litt i barnehagen igjen, rett og slett for han blir så trøtt. Og i sommer sov han jo en del lenger på morran. Nå er vi oppe seks på morran. Og han sover en halv time før lunsj, fra halv 11 til 11. Skulle han sovet etter det blir det bare tull på kvelden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...