Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å bake brød med speltmel istedenfor hvetemel. Speltmel er urhveten, og inneholder mer næringsstoffer enn hvetemelet vi bruker i dag. Derfor er det mye sunnere å spise lyst brød av spelt enn lyst brød av hvete.

Dessuten smaker det utrolig godt og kan brukes på lik linje med hvetemel til alt mulig; jevninger, søtbakst, vafler etc.

Prisen er høyere enn vanlig hvetemel, men det er verd hver krone :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har også hørt mange som gjør det nå,men jeg er så lat så jeg kjøper fedon brød i butikken jeg

Gjest lekebøll
Skrevet

For oss late er det speltbrød å få kjøpt på helsekost. ;)

Skrevet

Spelt er også fint for allegikere (faren min er allergisk mot hvetemel).

Men 39,50 for 1 kilo :o

Skrevet

Det koster ca 44,- kr i Sverige for 2 kg (for oss som bor nær grensa) :-)

Jeg liker helst å bake brødet mitt selv, for da får jeg det akkurat slik jeg vil (med solsikkekjerner, havregryn, litt havrekli og litt honning, og speltmel selvfølgelig). NAM NAM!!!

Skrevet

Brød av spelt er veldig godt også.. synd det er så dyrt :roll:

Skrevet
Dessuten smaker det utrolig godt

:o

Jeg synes speltmel smaker sagmugg. :-?

Skrevet

:o

Jeg synes speltmel smaker sagmugg.

Man skal vel ikke spise melet :wink:

Hvis du mener brød som er bakt med spelt, har det kanskje mer med brødbakeren å gjøre :ler:

Mine brød blir ihvertfall saftige og gode med spelt. Viktig å huske på at deigen skal være våtere når man bruker spelt enn vanlig hvetemel.

Skrevet

Jeg brukte også spelt en periode da jeg hadde hvetemelsintoleranse. Intoleransen gikk over, så nå bruker jeg vanlig hvetemel igjen. Ikke minst pga at speltmelet er så fryktelig dyrt. Ellers tror jeg at jeg hadde valgt å holde meg til spelt; det er jo mye sunnere for oss alle

Jeg er ikke enig i at spelt smaker sagmugg; jeg synes tvert i mot at det smaker minst like godt, om ikke bedre, enn vanlig hvetemel! Brukte det en gang på jobben min, og fikk tilbakemelding på at det som var bakt med spelt var bedre på smak enn det som var bakt med hvetemel.

Strevde litt de første gangene jeg laget speltbrød, men det er egentlig bare å bake mest mulig vanlig, tror jeg. Man kan jo bruke det som erstatning for hvetemel på alle områder!

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er heller ikke enig i at spelt smaker sagmugg.... Plastspon derimot syns jeg er en bedre beskrivelse! :kvalm:

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg er heller ikke enig i at spelt smaker sagmugg.... Plastspon derimot syns jeg er en bedre beskrivelse! :kvalm:

Si meg.... spiser dere melet rett ut av posen eller? Hvetemel og andre melsorter smaker ikke godt naturell de heller :hoho:

Skrevet

Si meg.... spiser dere melet rett ut av posen eller? Hvetemel og andre melsorter smaker ikke godt naturell de heller :hoho:

Det er da vel ikke så vanskelig å forstå at vi mente bakverk som inneholder speltmel. :roll:

Skrevet

Kanskje jeg bare er en fortreffelig brød-baker :wink:

Skrevet

Kanskje jeg bare er en fortreffelig brød-baker :wink:

Eller kanskje smaken bare er som baken? :

Selvfølgelig :-)

Men nå har jeg opptil flere på jobb og i min vennekrets som gjerne vil ha brød jeg baker. De merker ikke forskjell på om det er spelt eller hvetemel.

Tror egentlig ikke spelt smaker veldig annerledes jeg.

• 1 år senere...
Skrevet

de selger diverse speltbrød på "vårt daglige brød" i schweigaardsgate. det smaker helt nydelig!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...