Gå til innhold

Lang kjøretur - medbrakt mat (lavkarbo)

Anbefalte innlegg

Gjest Funky Punk
Skrevet

Noen tips til hva jeg kan ha med meg av lavkarbomat?

Skal på en lengre kjøretur denne helgen. Ca 15 timer kjøring + pauser. Usikker på om jeg har tilgang på et lite kjøleskap...dersom den ene bilen er ferdig på service før jeg må dra så har jeg et lite kjøleskap i den. Hvis ikke så må jeg evnt bruke kjølebag.

Det trenger ikke være typ null karb, men holder meg iallefall unna de store karbogruppene som brød, pasta og poteter/ris.

Tenkte jeg skulle prøve meg på Oopsies for første gang (ligner på polarbrød, bare lavkarbo), men siden jeg ikke har laget dette før så vet jeg ikke om de blir bra eller ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det meste kan bli med på ein slik tur, spørs bare om du skal spise i fart eller har tid til å stoppe spise mat som krever litt bestikkbruk.

Egg i ulike varianter holder seg greit på ein slik tur - kokt, stekt eggerøre eller omelett. Salat holder seg godt, så lenge det ikkje er for mykje fuktighet. Har du mulighet til å holde det kaldt så kan du fint ha f.eks. kylling i salaten. Knekkebrød med tubepålegg er enkelt og praktisk. Så finnes det masse oppskrifter på matmuffins, veldig greit på tur.

Om du ikkje har kjøleskap så kan du kanskje bruke kjølebag med kjøleelement? Er det noko du har veldig lyst å ta med som ikkje holder seg heile turen, så passer du bare på å ha dette til første måltid. Treng du "gomlemat" så er nøtter veldig greit.

Skrevet (endret)

Jeg spiser ikke lavkarbo selv,og er ikke helt inne i dette med hva som er for mye karbo. Men dette er noe av det jeg spiser når jeg er lei av brødmat. Det er sikkert ikke noe nytt for deg, men men :P

-ost og skinke rullet sammen rundt agurk og paprika

-wraps med hjertesalat i stedet for lefse

-kjøttboller med tomatsaus

-hummus og grønnsaker

-fiskepudding i biter

-kald laks og salat

-tacosalat

Alt dette burde holde fint i kjølebag over litt tid, skulle jeg tro! :)

Ooh, glemte rekesalat og tunfisk! Jeg kan godt spise tunfisk rett fra boksen, ellers er det knallgodt med majones og karri i en salat, nomnom!

Endret av Thorn
Gjest Funky Punk
Skrevet (endret)

Takk for tips :)

Skal teste ut wraps med salat istedenfor lefser, men lefser høres også veldig godt ut :fnise: Noen her som vet hvor mye karb pr 100g det er i vanlige wraps? (Og hvor mye en pakke med 6 store wraps veier)

Har vært litt sløv på lavkarbo i det siste pga ferieturer osv, så må skjerpe meg litt igjen så jeg ikke går mer opp i vekt.

Ellers var tacosalat et godt forslag også. Tror jammen meg jeg skal lage det også.

Skal jo være på ankomststedet i noen timer før jeg skal kjøre hjem igjen, så det blir mye lengre enn bare 15 timer hjemmefra

Endret av Funky Punk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...