Kokkilokki Skrevet 22. august 2013 #1 Skrevet 22. august 2013 Skal på storbyferie med 6mnd gammel baby og ønsker tips fra dere som har gjort det før! -Hvor sover babyen på hotellrommet? Pleier hotellene å ha babysenger? -Tar dere med dyne og sånn hjemmefra? -Hvor mye klær bør man ha med? -Må babyen ha egen reiseforsikring? -Kan jeg kjøre flybuss uten barnesete? Alle mulige tips mottas med takk!
Gjest Clafoutis Skrevet 22. august 2013 #2 Skrevet 22. august 2013 (endret) Vi var på to utenlandsturer med baby i sommer, illegutt var henholdsvis 9 og 10 måneder på de to turene. Den første turen var til en storby og den andre var til Syden, men vi pakket forholdsvis likt til de to turene. Alle hoteller vi har bodd på med lillegutt har hatt babyseng. Vi tok med dyna hans på begge turene, men det hadde egentlig ikke vært nødvendig siden det også var lagt frem babydyne til oss på alle hoteller vi var på. (Men egen dyne kan vel kanskje gjøre det enklere å få baby til å sove, da er det jo noe som lukter kjent og trygt selv om senga og stedet er nytt og ukjent.) Hvor mye klær avhenger jo av hvor lenge dere skal være borte. Vi var borte i rundt 14 dager på begge turene, så vi hadde med MYE klær. Men vi brukte likevel ikke alt, fordi vi hadde også tilgang på vaskemaskin noen steder. Hvis dere ikke har mulighet til å få vasket, ville jeg nok tatt med ett skift til hver dag + 50 % mer så dere har litt ekstra. Hvis det skulle bli helt krise kan man jo også kjapt vaske litt babytøy i håndvasken på hotellrommet. Babyen er dekket av familiens reiseforsikring (i hvert fall hvis dere har helårs reiseforsikring. Mulig det er annerledes hvis dere har sånn reiseforsikring som dere bare kjøper hver gang dere skal ut og reise). Jeg hadde ikke likt å kjøre flybuss uten barnesete, flybusser kjører jo omtrent alltid noe av strekningen på motorvei, og da kan konsekvensene bli veldig alvorlige for baby hvis noe skulle skje. Men hvis du ikke har noe alternativ, har jeg lest om en nødløsning her inne, der man sikrer babyen med bæresele. Dette fordrer imidlertid at det er bilbelter i bussen. Da kan du ha babyen i bæreselen, og feste bilbeltet rundt deg selv på innsiden av bæreselen. Ikke noen optimal sikring, men da sikrer man i hvert fall at man ikke mister baby ut av armene, og man knuser heller ikke babyen selv dersom det skulle bli en bråstopp. Edit: skrivefeil Endret 22. august 2013 av Clafoutis
Tiarra Skrevet 23. august 2013 #3 Skrevet 23. august 2013 (endret) SAS flybuss har fått nye busser som ikke (ennå) har babysete, så det var faktisk pluss at jeg tilfeldigvis hadde med et. Kan være lurt å ha med, for sikkerhetsskyld. Om dere skal ta SAS-flybussen... Endret 23. august 2013 av Tiarra
Schadenfreude Skrevet 23. august 2013 #4 Skrevet 23. august 2013 Kjøp et brukt sete på finn.no. Det trenger ikke koste mange hundrelappene og sparer deg for mye bekymringer. Hoteller har senger, men du kan feks ta med et teppe baby er vant med. Det er litt mer omstendig å reise med små, men med god planlegging går det som regel bra. Mitt tips: godt utstyrt reiseapotek med det du kan komme til å trenge. Dentinox, smertestillende, termometer, saltvannsdråper og nesesuger. Vet ikke hvordan det er med mat til den lille, men jeg hadde tatt med litt mme og flasker hvis du ikke allerede har planer om det, i tilfelle du trenger det. Jeg opplevde nemlig at min ble syk på reise og ammingen tok seg ikke opp fort nok til å dekke behovet. Hadde heldigvis mme med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå