Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Foreldrene til kjæresten min går på lavkarbo og spesielt moren hans er i følge han helt fanatisk opptatt av dietter (hun går på en diett i tillegg til lavkarbo selv om hun er slank) så man kan si jeg er litt smånervøs for at de skal dømme meg for at jeg ikke går på lavkarbo.

Kjæresten min går heller ikke på lavkarbo eller noen andre dietter, men vi begge er likevel opptatt av å spise sunt og variert. Vi spiser brød og drikker juice osv da og kan ikke tro at det vil drepe noen av oss akkurat.

Men det virker som om at lavkarbere er litt dømmende når det kommer til andre folk sitt kosthold (etter at jeg leser det lavkarbofolk skriver til andre her inne) så jeg er litt redd for at jeg skal bli drept om det kommer frem at jeg har servert kjæresten juice til frokost og fint brød ved siden av gryterett osv.

Det er ikke så veldig lenge til jeg kommer til å treffe dem. Hva tror dere?

Anonymous poster hash: 1aaa7...31d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis de er like gærne som enkelte av misjonærene her inne, så hadde jeg også blitt nervøs. Hvis de derimot har litt normal sosial intelligens går det sikkert bra.

Anonymous poster hash: 37b17...e23

• Liker 4
Skrevet

Du har ditt kosthold, de har deres. Du respekterer deres og de bør respekter ditt.

• Liker 1
Skrevet

Hvis de er like gærne som enkelte av misjonærene her inne, så hadde jeg også blitt nervøs. Hvis de derimot har litt normal sosial intelligens går det sikkert bra.

Anonymous poster hash: 37b17...e23

Ja, jeg håper ikke de er sånn :(

Skrevet

Foreldrene til kjæresten min går på lavkarbo og spesielt moren hans er i følge han helt fanatisk opptatt av dietter (hun går på en diett i tillegg til lavkarbo selv om hun er slank) så man kan si jeg er litt smånervøs for at de skal dømme meg for at jeg ikke går på lavkarbo.

Kjæresten min går heller ikke på lavkarbo eller noen andre dietter, men vi begge er likevel opptatt av å spise sunt og variert. Vi spiser brød og drikker juice osv da og kan ikke tro at det vil drepe noen av oss akkurat.

Men det virker som om at lavkarbere er litt dømmende når det kommer til andre folk sitt kosthold (etter at jeg leser det lavkarbofolk skriver til andre her inne) så jeg er litt redd for at jeg skal bli drept om det kommer frem at jeg har servert kjæresten juice til frokost og fint brød ved siden av gryterett osv.

Selv om du har lest noen her inne som virker dømmende er ikke det det samme som at dine svigerforeldre er det... de trenger ikke være dømmende selv om du har opplevd det her.

Det kommer sikkert til å gå bra. :)

Jeg er også ganske opptatt av lavkarbo og mener at det er riktig for meg, men jeg ser ikke ned på noen som ikke er like opptatt av det som meg. Ingen av mine venner som også går på lavkarbo snakker nedsettende om de som velger en annen livsstil.

Skrevet

Jeg tror det er viktig å flagge tydelig at du spiser hvitt brød med glede og har tenkt å fortsette med det. Har aldri møtt noen som ikke respekterer et tydelig standpunkt. De kan mene set er galt etc men slike folk (diettfolk) angriper bare når de ser en svakhet. Så vis deg sterk, tydelig og selvstendig. Begynner de å tyte om sitt kosthold så får du høflig men bestemt føre samtalen over på noe annet. Det verste du kan gjøre er å vise at du er opptatt av at noen skal like deg - da har de en mulighet til å "omvende" deg, så ikke gå i fella med å på noe vis unskylde kostholdet ditt.

Gå gjerne så tydelig til verks at du serverer kake sammen med et (likegodt) lavkarboalternativ. La det fremgå at du/dere tenkte på gjestene (som er høflig) men at dere ikke på noe vis endrer eget kosthold, selv når de er til stede. Du vil få igjen senere for å være klar og konsis nå, selv om det muligens kan oppleves som tøft der og da.

Anonymous poster hash: 9a0b0...030

• Liker 1
Skrevet

PS: om de er frekke nok til å komentere kostholdet ditt er frasen "det må du få lov til å mene" sagt hyggelig men uten oppfølging helt super.

Og nå tror antagelig ts, og flere andre, at jeg kommer dårlig over ens med folk: men jeg kommer supert over ens med folk. Nettopp fordi folk LIKER at andre er tydelige. Grensene er satt. Ingen tråkker på meg, jeg tråkker ikke på dem.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har egentlig merket det motsatte, jeg. Jeg går på lavkarbo og får kritikk for det i alle bauger og kanter - så jeg har begynt å si at jeg ikke tåler mel og sukker, og da er det ingen som sier noenting...

• Liker 3
Skrevet

Selv om du har lest noen her inne som virker dømmende er ikke det det samme som at dine svigerforeldre er det... de trenger ikke være dømmende selv om du har opplevd det her.

Det kommer sikkert til å gå bra. :)

Jeg er også ganske opptatt av lavkarbo og mener at det er riktig for meg, men jeg ser ikke ned på noen som ikke er like opptatt av det som meg. Ingen av mine venner som også går på lavkarbo snakker nedsettende om de som velger en annen livsstil.

Jeg tror det er viktig å flagge tydelig at du spiser hvitt brød med glede og har tenkt å fortsette med det. Har aldri møtt noen som ikke respekterer et tydelig standpunkt. De kan mene set er galt etc men slike folk (diettfolk) angriper bare når de ser en svakhet. Så vis deg sterk, tydelig og selvstendig. Begynner de å tyte om sitt kosthold så får du høflig men bestemt føre samtalen over på noe annet. Det verste du kan gjøre er å vise at du er opptatt av at noen skal like deg - da har de en mulighet til å "omvende" deg, så ikke gå i fella med å på noe vis unskylde kostholdet ditt.

Gå gjerne så tydelig til verks at du serverer kake sammen med et (likegodt) lavkarboalternativ. La det fremgå at du/dere tenkte på gjestene (som er høflig) men at dere ikke på noe vis endrer eget kosthold, selv når de er til stede. Du vil få igjen senere for å være klar og konsis nå, selv om det muligens kan oppleves som tøft der og da.

Tusen takk for svar! :) Jeg må av og til også spise hvitt brød i stedet for grovbrød (selv om jeg som oftest spiser grovt brød) på grunn av en medfødt sykdom som gjør at magen nå og da ikke takler grov mat, så det håper jeg jo blir respektert. Jeg respekterer at de går på lavkarbo og jeg kan gjerne lage lavkarbokake osv om vi inviterer dem på kaffe, men jeg vil ikke legge om mitt eget kosthold :)

-TS

Skrevet

Det høres jo egentlig mer nervepirrende ut enn om de skulle vært kongelige og hatt en helt annen kultur og religion. Men utfra det man leser her, er det jo potensielt verre også…

Anonymous poster hash: e293a...131
  • Liker 1
Skrevet

Ta med deg en sånn jumbo sized potegullpose du får kjøpt i butikkene rett over Svenske grensa - da blir de nok overlykkelige :)

Skrevet

Gi respekt, så får du stort sett det samme tilbake.

Jeg går på lavkarbo, og lager aldri noe styr utav at andre spiser anderledes enn meg. Opplever derimot at folk er veldig dømmende ovenfor mitt kosthold, og skal belære meg om rett og galt.

Det går sikkert helt fint, lykke til! :)

• Liker 2
Gjest Funky Punk
Skrevet

Jeg har egentlig merket det motsatte, jeg. Jeg går på lavkarbo og får kritikk for det i alle bauger og kanter - så jeg har begynt å si at jeg ikke tåler mel og sukker, og da er det ingen som sier noenting...

Samme her :sukke:

Det skader jo ikke å spise pasta, brød og poteter en gang i blant, sier de. Noe jeg er helt enig i...men når en gang i blant for dem er nærmest hver dag..ja da blir det jo ikke lavkarbo lengre.

Så mye lettere å si at man bare ikke tåler enkelte matvarer enn å gå inn i en diskusjon hver eneste gang

• Liker 1
Gjest Funky Punk
Skrevet

Men til TS; ikke tenk så mye på det du. De er forhåpentligvis helt normale og oppegående mennesker. Er de ikke det så så har det ingenting med kostholdet å gjøre. Da hadde de vært slik uansett kosthold.

Og man skal ikke dømme mennesker utifra man leser på forumet heller. Folk lirer av seg så mye dritt på nettet..det er jo sjeldent man møter mennesker i det virkelige liv som snakker så mye dritt (det er iallefall min opplevelse)

Grunnen til at vi lavkarbere oppfattes på den måten du oppfatter oss, er vel fordi at andre skal belære oss hele tiden om at det vi spiser blir feil. Og da rar mange gjerne igjen med samme mynt.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...