Bolla! Skrevet 22. august 2013 #1 Skrevet 22. august 2013 Saken er altså den at flere i familien til samboeren vil at gutten vår på 6 måned skal smake på is, krem, søte drikker, kaker, egentlig alt som vi vil vente en god stund med å introdusere. Samboeren min syns det er vanskelig å si noe til de når de lar han smake på forskjellig og det hjelper liksom ikke uansett om han nevner det for dem. Jeg vet ikke hva jeg skal si, er ikke den som bruker å si fra når det er noe jeg ikke liker og syns det er ekstra vanskelig når det ikke er min egen familie. De spør ikke heller, de bare lar han smake. Jeg er så oppgitt, det er vårt barn og kan nevne at vi fikk ikke gi niesen til samboeren bolle når hun var 1 år for "det skulle ikke et så lite barn ha". Hva er som liksom skal være annerledes for vårt barn aner jeg ikke, men jeg er temmelig lei. Noen som har tips og forslag til hva vi kan si til dem?
...og ei badehette Skrevet 22. august 2013 #2 Skrevet 22. august 2013 Hadde samme problem her. Du må bare være tydelig på at han ikke skal ha sånt. Jeg sa ofte at det var pga magen. Virket som det va lettere å akseptere enn at vi ikke ønsket ungen poppet full av sukker... 1
Dagoberta Skrevet 22. august 2013 #3 Skrevet 22. august 2013 "Mitt barn skal ikke ha melkeprodukter, babyer skal ikke ha sånt før de nærmer seg året." "Mitt barn skal ikke ha boller, for gluten kan skade magen til babyen når hun ikke har vennet seg til det enda." "Babyen skal ikke ha søtsaker, for vi synes det er like greit å vente litt med å få smaken for godterier." Innimellom må man stå på sitt, enkelte kommer med argumenter om at "det gikk jo bra med oss selv om vi ble flasket opp på kumelk og sirup", men de har ikke medbestemmelsesrett, det er kun dere som foreldre som bestemmer 1
Isabella82 Skrevet 22. august 2013 #4 Skrevet 22. august 2013 Vi prøvde på det og fikk beskjed om at vi var dårlige foreldre
Gjest Skrevet 22. august 2013 #5 Skrevet 22. august 2013 Du må si skikkelig ifra! Og samboeren din må backe deg opp. Vær tydelig, ikke unnvikende. Bruk ordet "NEI". Du skal ikke trenge å forklare hvorfor. Du bare informerer at foringen av baby tar du og samboren seg av. Jeg ville unngått å ta med babyen dit om de ikke respekterte at visse ting skal ikke puttes i babymunnen. Men nå er jeg kanskje typen til drastiske virkemidler. 1
Gjest pysepusen Skrevet 23. august 2013 #6 Skrevet 23. august 2013 (endret) Si ordentlig i fra! Min mormor er sånn, hun vil at babyer skal smake på søtsaker. Jeg sa nei, men vet samtidig at hun ikke respekterer det så da får ikke hun holde baby når slikt er i nærheten. Endret 23. august 2013 av pysepusen 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #7 Skrevet 23. august 2013 Bare å lære seg å vere bestemt, du vinner mye på å kunne det fremover (Du kommer til å trenge treningen, for det blir en del nei til barnet ditt nå fremover ) Men vær selektiv, ikke nekt absolutt alt, men det du syns er ille. Melkeprodukter SKAL ikke barn under 10 mnd/1 år ha, så alt av fløteis, yogurt, vaniljesaus og kaker med sånt i er fyfy! Bare å si klart ifra, at det har du fått beskjed med helsesøster om. Salt er også fyfy, da leveren ikke klarer å skille det ut noe særlig bra. Honning er for noen få - rett og slett dødelig, så her må du vere obs! INGEN babyer under 1 år skal ha det! Vi lot babyen vår få smake på ting tidlig. Startet med avokado/fersken/søtpotet-mos allerede ved 4 mnd, men bare en teskje. Grøt fikk hun smake, og diverse andre ting. Dette fordi jeg selv var ekstremt kresen som liten, og rett og slett ville venne babyen min til mange smaker tidlig. Men vi var ikke oppe i noe som i det hele tatt lignet en porsjon, før hun var 6-7 mnd gammel. Jeg var ikke hysterisk på søtsaker. hun fikk smake på mye forskjellig av bestemødrene, og av oss og jeg sa det var greit, så lenge det bare er en smak, og ikke flere teskjeer. Dette syns jeg var greit FORDI jenta ikke hylte og skrek etter å få smake mer. Hadde hun gjort dette, hadde jeg satt foten ned med en gang og ikke latt henne få noe av søtsaker. Hun er nå 2 år og hyler fortsatt ikke om hun får noe godt hun egentlig vil ha mer av. Jeg sier på forhånd at hun får bare en bit sjokolade f.eks, og så er det greit. Svigermor har sjokoladeskål midt på bordet, men dette er ikke noe problem siden hun da får lov å ta èn om hun spør. og så spør hun ikke mer fordi hun vet hun ikke får mer enn den ene. Har vert konsekvent på det hele tiden. Første gangen hun fikk fritt spillerom var ettårsdagen sin, der hun smakte på alle kakene, men det var bare glasuren som var interessant Den natta hadde hun skikkelig mageknip for å si det sånn, så med nestemann kommer jeg til å begrense! Du må kjenne på hva DU vil, og vil du vere knallhard og si babyen ikke får NOE annet enn babymat, ja så gjør du det! Ikke bry deg om kommentarer om at du er en dårlig mor. Si heller at du er svak for søtt selv og klarer ikke begrense deg, og at du ikke har lyst å legge samme lastene over på barnet ditt, og dette er din måte å gjøre det på. Min unge, mitt valg - mitt ansvar tenker jeg Anonymous poster hash: a04c1...083
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå