Gå til innhold

Er 2 par som finner på ting, og derfor er venninnen min "sjalu"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min venninne har kjæreste og jeg holder på med kjæresten hennes, sin kompis. Vi fire har derfor funnet på diverse ting den siste tiden. Slik som kino, tur på fjellet, konsert ol.

Jeg har merket nå at en annen venninne av meg har blitt litt sjalu fordi hun ikke er med i planene våre. Jeg forstår henne godt, og har selv følt det slik når andre venninner + kjærestene har dratt på hytteturer osv. Men så er det også litt vanskelig med fem personer, da blir jo hun det femte hjulet på vognen. Selv om vi ville prøvd å inkludere henne. Jeg vet også at hun er interessert i å finne seg en også, men det er heller ingen vi kan "spleise" henne med eller ta med slik vi blir 3 par.

Hun kan også være litt vanskelig når det gjelder å finne på ting. Feks. kan hun ikke alltid når vi kan, og tror at vi da automatisk dropper planene og utsetter de pga. henne. Så det blir på en måte enklere når bare vi 4 finner på noe. Og samtidig tenker jeg jo at hun er min og min venninnes, venn. Og at da er det jo ok at vi er med henne, men vi trenger vel ikke alltid å inkludere henne når vi er med guttene?

Så hva skal vi gjøre i slike situasjoner? Disse to kompisene er ikke i samme vennekrets som min og mine venninners. Så det blir heller ikke slik at vi tar med andre fra min gjeng.

Og jeg må ærlig innrømme at det er litt herlig å "slippe" henne av og til. Hun er kjempe grei og alt sånn, men hun kan bli litt "mye" i blandt. I tillegg har jeg ikke så veldig mye tid til overs pga. studier, jobb og diverse andre planer. Så jeg føler på en måte at jeg må prioritere han jeg holder på med når jeg har tid, og også for å kunne finne ut om det kan bli noe. Men jeg skal jo selvsagt prøve å finne tid til henne også, men som jeg nevnte er jo hun litt vanskelig med tider osv.

Håper noen kan komme med gode tips! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Spirula
Skrevet (endret)

Min venninne har kjæreste og jeg holder på med kjæresten hennes, sin kompis. Vi fire har derfor funnet på diverse ting den siste tiden. Slik som kino, tur på fjellet, konsert ol.

Jeg har merket nå at en annen venninne av meg har blitt litt sjalu fordi hun ikke er med i planene våre. Jeg forstår henne godt, og har selv følt det slik når andre venninner + kjærestene har dratt på hytteturer osv. Men så er det også litt vanskelig med fem personer, da blir jo hun det femte hjulet på vognen. Selv om vi ville prøvd å inkludere henne.

Dette er en tankegang jeg har vanskeligheter med å forstå.

Så fremt dere ikke reiser på tur for å gjøre "paraktiviteter" sammen (sitte i sofaen og kline, eller ha 4-kant), kan jeg ikke se at en enslig person er i veien.

Som en venninne av meg brukte å si: "reservehjulet er det viktigste hjulet vogna har".

Jeg skjønner godt at hun blir lei seg av en slik holdning som kommer fram her.

Jeg så at du ba om gode tips: det eneste tipset jeg har, er å be henne med på aktivitetene, og så la det være opp til henne å takke nei dersom det ikke passer.

Dere vinner på å være litt romslige og inkluderende nå, en dag kan det være dere som behøver litt romslighet fra henne.

Endret av Spirula
  • Liker 37
Skrevet

Dette er en tankegang jeg har vanskeligheter med å forstå.

Så fremt dere ikke reiser på tur for å gjøre "paraktiviteter" sammen (sitte i sofaen og kline, eller ha 4-kant), kan jeg ikke se at en enslig person er i veien.

Som en venninne av meg brukte å si: "reservehjulet er det viktigste hjulet vogna har".

Jeg skjønner godt at hun blir lei seg av en slik holdning som kommer fram her.

Jeg skjønner hva du mener. Men det som er med denne venninnen er at hun også blir sjalu fordi vi har noen andre. Og da føler hun seg litt utenfor om vi er sammen. Hun vil feks. at vi skal gå på byn sammen slik at hun også kan finne seg en. Men kjenner jeg henne rett, så ender det bare opp med at hun finner en har ons og that's it!

Og så er det jo også dette her med at hun er vanskelig med tid osv og på en måte ikke godtar at vi likevel finner på planene, uten å utsette de. Hvordan skal jeg få sagt på en grei måte at vi ikke utsetter planene når de allerede er avtalt? Virker av og til som om alt må avklares med henne først. Og det er jo dumt om det skal være slik.

Vi kan jo godt gå på kino sammen osv. men da vet jeg nesten 100% sikkert at hun blir sjalu fordi da sitter vi to og to + henne og kanskje holder hverandre i hånden, støtter oss litt på hverandre, deler popcorn og slike ting. Det hadde vært så mye enklere om hun ikke hadde vært så sjalu.

Men vi kan jo selvfølgelig prøve å finne på andre aktiviteter. Gå ut å spise, bowling, lage mat sammen ol. Kunne det kanskje vært bedre?

Vi er ikke så mange venninner som er igjen i byen nå, pga. studier, utenlandsopphold osv. Så det kan være litt vanskelig å feks. finne en til venninne som kanskje vil bli med. Da hadde jo iallefall vært to :)

Skrevet (endret)

Jeg ser ikke helt hvorfor det er vanskelig at hun blir med på kino, på fjellet eller på konsert. Det er kun opp til dere og deres holdninger til dette femte hjulet på vogna.

Det hadde aldri falt meg inn å ekskludere min single venninne fordi vi to andre, som henger mest sammen, har kjærester. Hun er til og med med på middag med oss uten at det er noe rart. Og hun har heller aldri følt seg som femte hjulet på vognen for vi er nå alle venner når vi er samlet.

Og for å legge til, for vi postet på likt: Vi må heller ikke holde hender, kysse og kose i selskap av andre. Jeg forstår godt at venninna deres blir sjalu eller føler seg utenfor om begge par oppfører seg som kjærester-kjærester hver gang dere er sammen :)

Endret av ninuska_
  • Liker 22
Skrevet

Jeg skjønner hva du mener. Men det som er med denne venninnen er at hun også blir sjalu fordi vi har noen andre. Og da føler hun seg litt utenfor om vi er sammen. Hun vil feks. at vi skal gå på byn sammen slik at hun også kan finne seg en. Men kjenner jeg henne rett, så ender det bare opp med at hun finner en har ons og that's it!

Og så er det jo også dette her med at hun er vanskelig med tid osv og på en måte ikke godtar at vi likevel finner på planene, uten å utsette de. Hvordan skal jeg få sagt på en grei måte at vi ikke utsetter planene når de allerede er avtalt? Virker av og til som om alt må avklares med henne først. Og det er jo dumt om det skal være slik.

Vi kan jo godt gå på kino sammen osv. men da vet jeg nesten 100% sikkert at hun blir sjalu fordi da sitter vi to og to + henne og kanskje holder hverandre i hånden, støtter oss litt på hverandre, deler popcorn og slike ting. Det hadde vært så mye enklere om hun ikke hadde vært så sjalu.

Men vi kan jo selvfølgelig prøve å finne på andre aktiviteter. Gå ut å spise, bowling, lage mat sammen ol. Kunne det kanskje vært bedre?

Vi er ikke så mange venninner som er igjen i byen nå, pga. studier, utenlandsopphold osv. Så det kan være litt vanskelig å feks. finne en til venninne som kanskje vil bli med. Da hadde jo iallefall vært to :)

Dere kan jo inkludere henne på aktiviteter som fjellturer etc som ikke er typisk parting. Når det gjelder hennes hjelpeløshet og hang til å sutre så må dere nesten sette ned foten og si klart men høflig fra at dette ikke er ok. Ville ikke funnet på egne ting bare for å få med henne, men be henne med på det dere skal. Om hun vil ting dere ikke vil, så ønsk henne høflig lykke til med det og si dere håper hun har det gøy.

Feks kan du jo ringe og si at "vi skal på fjelltur helga etter neste, og hadde blitt glad om du ville bli med?" Svarer hun da at det passer bedre denne helga så ignorer bønnen om å flytte turen og svar høflig tilbake at da håper du det passer neste gang. Om hun gjør flere finter så gjør du samtalen kort. Hun forstår sikkert ikke at hun er travel - men det er jo slitsomt likevel. ;)

Anonymous poster hash: c9d53...536

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser ikke helt hvorfor det er vanskelig at hun blir med på kino, på fjellet eller på konsert. Det er kun opp til dere og deres holdninger til dette femte hjulet på vogna.

Det hadde aldri falt meg inn å ekskludere min single venninne fordi vi to andre, som henger mest sammen, har kjærester. Hun er til og med med på middag med oss uten at det er noe rart. Og hun har heller aldri følt seg som femte hjulet på vognen for vi er nå alle venner når vi er samlet :)

Problemet er egentlig at hun blir sjalu på oss fordi vi er par, og hun "alene". Hadde det ikke vært slik, så hadde det jo ikke vært så vanskelig. Og siden vi har prøvd å forslå, men hun ofte ikke kan/vanskelig så blir dette her en litt dum situasjon. For jeg merker jo den dårlige stemningen komme når alle 5 er sammen. Jeg skal prøve å finne på ting sammen med henne, kun vi 2, men jeg har dessverre ikke så mye tid til overs :(

Skrevet

Kan det være at hun er vanskelig fordi hun føler seg satt til side? At hun prøver å teste grenser for om dere faktisk bryr dere om henne. Nå vet jeg ikke hvor gamle dere er, men jeg hadde en venninne når jeg var yngre som ofte virket veldig vanskelig og ville gjerne at vi skulle mase og trygle henne om å bli med på ting - for da følte hun at hun var viktig. Ellers så tror jeg at man har tid til alt - en liten time kaffe eller en matbit - det handler ganske ofte om prioriteringer. Hvis det er virkelig slik at du har knapt med tid, så kan du jo takke nei til det andre paret neste gang og heller være med henne :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan jo også nevne en annen ting, så som jg har nevnt dette med venninnen min. Samme venninne liker ikke så godt ulike aktiviteter. Hun liker best å se film sammen hjemme, kino, korte turer, osv. Og ofte virker hun litt irritert når jeg heller har lyst å gå ut å spise, ta en litt lengre fjelltur, dra på ski om vinteren, bade om sommeren osv. Jeg skal ikke være vanskelig å ikke finne på ting som hun vil, men det blir jo litt kjedelig i lengden da.

Det er nok også litt av grunnen til at vi ikke alltid inkluderer henne. Kanskje hun virker vanskelig og slikt med tid fordi hun egentlig ikke vil bli med på aktiviteten?

Men samtidig så vil hun også...nei, huff, dette er vanskelig!

Skrevet

I utgangspunktet skjønner jeg ikke hvorfor det skal være vanskelig å bare invitere henne med på noen av de tingene dere driver med. Jeg synes du tildels virker som du har noen negative forventninger eller unnskyldninger for hvorfor det ikke er så enkelt. Det er alltid hyggelig å bli invitert, selv om en velger å takke nei, det ikke passer osv. Om hun krever mer enn det er det kun hennes eget problem. Dersom hun blir med på ting og lager dårlig stemning, synes jeg det er naturlig at kontakten reduseres fra deres side - men da trenger du vel egentlig ikke tenke så mye mer over problemstillingen:)

Anonymous poster hash: d2bae...b0f
  • Liker 7
Skrevet

I utgangspunktet skjønner jeg ikke hvorfor det skal være vanskelig å bare invitere henne med på noen av de tingene dere driver med. Jeg synes du tildels virker som du har noen negative forventninger eller unnskyldninger for hvorfor det ikke er så enkelt. Det er alltid hyggelig å bli invitert, selv om en velger å takke nei, det ikke passer osv. Om hun krever mer enn det er det kun hennes eget problem. Dersom hun blir med på ting og lager dårlig stemning, synes jeg det er naturlig at kontakten reduseres fra deres side - men da trenger du vel egentlig ikke tenke så mye mer over problemstillingen:)

Vi har prøvd :) men føler det ikke er så kjekt å spørre igjen om det virker som hun ikke trives. Jeg skal prøve og få vært med henne til helgen. Jeg burde kanskje tatt det opp slik at det ikke blir noen misforståelser, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få det fram.

Skrevet

Min venninne har kjæreste og jeg holder på med kjæresten hennes, sin kompis.

Uheldig plassering av komma :P Ellers er jeg enig med de andre, man er ikke femte hjul på vogna selv om man er sammen med par. Skjønner heller ikke helt forskjellen på "parting" og ting for alle, med mindre man er sammen med bare ett par som helst skulle funnet seg et rom, da. Har vært sammen med noen sånne :P

Anonymous poster hash: d6cc9...62e

Skrevet

Det er ikke kult å være sammen med et par som er veldig klengete. Det går an å ta hensyn til andre. At hun blir "sjalu" når dere holder på sånn på kino, skjønner jeg det godt, men det er antagelig vel så mye ubehag pga deres oppførsel som sjalusi.

Jeg har selv vært med på hyttetur med to par. Det ene paret var forferdelig oppå hverandre hele tiden, mens det andre holdt hender og lente seg mot hverandre av og til og var rett og slett helt greie å være sammen med.

Dersom dere drar på sånne klineturer og må sitte inntil hverandre på kino, skjønner jeg at dere ikke vil ha henne med, men da er det pga deres oppførsel og ikke henne.

Anonymous poster hash: f4f71...5c6
  • Liker 9
Skrevet

Hva er det du tenker å ta opp med henne? At det virker som hun ikke trives med dere? Hm, jeg er ikke så god på sånt, men jeg synes det ofte er best å gå rett på sak, uten å pakke det for mye inn og i hvert fall uten å forsvare seg selv eller angripe/beskylde den andre "for sikkerhets skyld" (det kan lett skje, selv om man ikke mente det sånn). Jeg synes det er fint av deg at du tenker over hennes situasjon også, og prøver å prioritere litt tid med henne. Og det er fint dere har pleid å invitere henne med.

Skrevet

Og jeg må ærlig innrømme at det er litt herlig å "slippe" henne av og til. Hun er kjempe grei og alt sånn, men hun kan bli litt "mye" i blandt.

Er dette problemets kjerne?

Det er ikke naturlig at hun alltid blir med dere fire, men det er naturlig at hun inkluderes endel. Jeg synes ikke det er så kult å være med et eller flere par på alt mulig, men å treffes sånn en gang i blant er greit.

Man bør jo ikke ekskluderes fordi man er singel. Samtidig er det jo naturlig at man finner på ting bare med vennepar.

Anonymous poster hash: e0757...9c3

Skrevet

Er dette problemets kjerne?

Det er ikke naturlig at hun alltid blir med dere fire, men det er naturlig at hun inkluderes endel. Jeg synes ikke det er så kult å være med et eller flere par på alt mulig, men å treffes sånn en gang i blant er greit.

Man bør jo ikke ekskluderes fordi man er singel. Samtidig er det jo naturlig at man finner på ting bare med vennepar.

Anonymous poster hash: e0757...9c3

Det er ikke det som er kjernen, men det er jo litt av problemet også. Jeg synes egentlig det er lettere å være med henne alene, enn å være med henne sammen med andre (oss par). Det blir litt mye for meg pga. sjalusi osv.

Skrevet (endret)

Å være singel blant mange par, kan føles ganske ensomt. Hva med å innimellom bare finne på noe bare henne og du? Man klarer alltid å skvise inn tid til venninner. Kjæresten din må vel ikke være med på alt du gjør?

Endret av Nasse1
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Det er ikke kult å være sammen med et par som er veldig klengete. Det går an å ta hensyn til andre. At hun blir "sjalu" når dere holder på sånn på kino, skjønner jeg det godt, men det er antagelig vel så mye ubehag pga deres oppførsel som sjalusi.

Jeg har selv vært med på hyttetur med to par. Det ene paret var forferdelig oppå hverandre hele tiden, mens det andre holdt hender og lente seg mot hverandre av og til og var rett og slett helt greie å være sammen med.

Dersom dere drar på sånne klineturer og må sitte inntil hverandre på kino, skjønner jeg at dere ikke vil ha henne med, men da er det pga deres oppførsel og ikke henne.

Anonymous poster hash: f4f71...5c6

Det ble kanskje litt misforstått det jeg skrev med kino. Altså jeg kunne ikke sittet helt oppi han, klint åpenlyst med, strøket hverandre osv på kino. Det er mer sånn lene seg lett over slik at skuldrene berøres, holde hverandre i hånden, uten noen form for klåing. Det andre paret er heller ikke slik. Så jeg tenker det er ok, så lenge vi ikke gjør noe mer. Og det er det som er så dumt, at hun ikke takler slike "normale" ting.

Har tenkt på å ta opp det med at vi 4 er sammen uten henne, og at det kanskje virker som at hun synes det er dumt, men at hun kanskje gir litt feile signaler (det at hun virker sjalu, da virker det jo ikke som hun har så særlig lyst). Og fortelle henne det at jeg ikke har så veldig mye tid til overs, og da ikk alltid kan endre planer osv. Virker ikke helt som hun har forstått det, selv om jeg har prøvd å si i fra.

Endret av happiest
Skrevet

Å være singel blant mange par, kan føles ganske ensomt. Hva med å innimellom bare finne på noe bare henne og du? Man klarer alltid å skvise inn tid til venninner. Kjæresten din må vel ikke være med på alt du gjør?

Jeg kan selvfølgelig finne på ting med bare henne! :) Men siden jeg ikke har så mye tid, så blir det sjeldenere enn før.

Jeg kan godt finne på ting uten han. Men det som er, er at hun på en måte forventer å alltid bli invitert med på det vi 4 gjør, og vi synes jo det er ok å finne på ting bare som par også.

Får se hvordan det går til helgen, når jeg skal være med henne :) Hun har andre venner også, som hun kan være med. Men jeg tror ikke hun er så veldig interessert i å være med de. Jeg hører hvertfall aldri at hun er med de. Det hadde kanskje vært enklere for henne også om hun hadde "egne" venner som hun også kunne være med av og til. Da ville det kanskje ikke føltes like ensomt de gangene vi velger å finne på ting alene :)

Skrevet

Jeg kan selvfølgelig finne på ting med bare henne! :) Men siden jeg ikke har så mye tid, så blir det sjeldenere enn før.

Jeg kan godt finne på ting uten han. Men det som er, er at hun på en måte forventer å alltid bli invitert med på det vi 4 gjør, og vi synes jo det er ok å finne på ting bare som par også.

Får se hvordan det går til helgen, når jeg skal være med henne :) Hun har andre venner også, som hun kan være med. Men jeg tror ikke hun er så veldig interessert i å være med de. Jeg hører hvertfall aldri at hun er med de. Det hadde kanskje vært enklere for henne også om hun hadde "egne" venner som hun også kunne være med av og til. Da ville det kanskje ikke føltes like ensomt de gangene vi velger å finne på ting alene :)

Kanskje du bare kan be henne lese denne tråden, så blir problemet løst...

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vel, ut fra min erfaring/observasjon så blir ikke single venninner så ofte invitert, men single kamerater blir, de er viosst ikke en trussel på samme måte som en singel kvinne er. Ellers så går det i parvenner og ens venninne i par "forsvinner" litt og vennskapet blir plutselig bare på hennes premisser.

Helt til det blir over og hun står på trappa di og så vil hun så gjerne være venninne igjen..

Eller du står på trappen hennes og vil være venninna hennes igjen.

Endret av Gjest
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...