Gå til innhold

Deprimert venninne - er drittlei

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler meg veldig slem når jeg sier at jeg er drittlei og det er ingen andre enn kjæresten min som virkelig vet hva jeg føler om det, og han sier at det er beundringsverdig at jeg ikke slår henne ned eller klikker på henne osv.

Hun har egentlig slitt i ett års tid, men i februar nådde hun bunnen så hun går nå his psykolog og tar antidepressiva. Men jeg synes egentlig hun bare blir verre og verre jeg da. I februar klikket hun helt på meg fordi jeg sa at hun ikke kunne drive å ringe meg midt på natten i hverdagene, og da var det stille en stund. Men så ba hun om unnskyldning og da tenkte jeg at det var greit.

Jeg bor noen timer unna henne (mine foreldre bor i samme by som henne) så hun har vært på besøk her ett par ganger. Da hun skulle overnatte så ble hun forbannet for at jeg sa at jeg ikke trodde på horoskop eller noe sånt og det endte med at hun gikk ut midt på natta uten noe sted å dra.

Det har skjedd mange flere ting, men etter dagens episode så trenger jeg litt råd.

Hun ringte meg for to dager siden og sa at hun hadde møtt en fyr som hun har pult, men at det ikke var noe seriøst og at hun ikke ville at det skulle være seriøst. I dag så ringte hun meg og sa at hun holdte på å bli sammen med han fyren, og at han røyker hasj osv og sa hva han het. Han er ikke norsk, og jeg har truffet på fyren ett par ganger før og han er den største drittsekken noen sinne.

Så jeg sa da til henne at det kanskje ikke var en lur ide med tanke på at hun er deprimert og sånn. Da spurte hun om jeg trodde han kom til å såre henne, og når jeg da svarte ja så la hun på. Det har skjedd før at hun bare har lagt på før, men nå ble jeg ganske irritert og skreiv en melding til henne at hun burde tenke litt over hvordan hun behandler andre og at jeg ikke aksepterer at hun oppfører seg sånn ovenfor meg. Har ikke fått svar.

Grunnen til at jeg sa det til henne er at jeg frykter veldig at han vil såre henne, for hva som skjer med henne da vet jeg ikke. Jeg vet ikke om jeg i det hele tatt gidder å bry meg lengre heller, for hun hører jo ikke på meg uansett. Men jeg er likevel redd for at hun kan finne på å ta selvmord eller noe om han sårer henne noe jeg tror han kommer til å gjøre.

Så hva skal jeg gjøre? Jeg er rett og slett drittlei av tullet hennes og jeg orker ikke at hun behandler meg så jævla stygt og det hjelper ikke å si noe til henne om det heller, for med henne så er det alltid alle andre sin feil.

Anonymous poster hash: 8d620...b8b
Videoannonse
Annonse
Gjest Eric of Hlathir
Skrevet

Bryt. Hvis du er sliten av dette, skal du prioritere deg selv.

• Liker 1
Skrevet

Du bør la henne vite at du har dine grenser og hva som er innenfor og hva som er utenfor disse grensene. SETT GRENSER! Vennskap dreier seg om respekt blant annet, uansett om man er deppa eller ikke. Selvfølgelig, i en vanskelig livssituasjon, bør man la vennen vite at hun/han har din støtte, men likevel være tydelig på hva som er akseptabelt eller ikke

Skrevet

Du bør la henne vite at du har dine grenser og hva som er innenfor og hva som er utenfor disse grensene. SETT GRENSER! Vennskap dreier seg om respekt blant annet, uansett om man er deppa eller ikke. Selvfølgelig, i en vanskelig livssituasjon, bør man la vennen vite at hun/han har din støtte, men likevel være tydelig på hva som er akseptabelt eller ikke

Og hvis at hvis hun bryter grensene, så blir det konsekvenser! Ikke ta henne tilbake ved første unnskyld

Skrevet

Bryt. Hvis du er sliten av dette, skal du prioritere deg selv.

Jo, jeg var med en psyk. sykepleier på grunn av henne, og hun sa til meg at jeg burde egentlig gjøre det slik at jeg ikke blir syk selv, men jeg er redd for at hun kan bli enda verre om jeg gjør det.

Det har jeg prøvd, og det ender med at hun klikker på meg fullstendig. Går ikke an å ha en seriøs samtale med henne, for hun prøver å stenge alt det "vonde" ute og heller leve i sin egen boble i en drømmeverden.

Skrevet

Jeg har to venninner som er deprimerte hele tiden. De har sine oppturer hvor dette er perioder, men ingen er såpass ille som denne venninnen. Enda kan det være tungt å være venninna til de to jeg har, altså det krever sitt, av energi, forståelse og bekymringer. Mennesker som dette er veldig ufleksible også.

Så jeg må tenke på meg selv; Disse to venninnene har jeg god plass til i hjertet mitt. De skal få denne plassen og jeg VIL ha dem der. Men flere slike vil jeg ikke ha plass til...... og en slik som venninna di hadde jeg aldri aldri aldri orka.

Anonymous poster hash: e1fab...9e7
  • Liker 1
Skrevet

Her er det på tide å begynne å holde seg unna ja, for du er ikke hennes behandler du.

• Liker 1
Skrevet

Her er det på tide å begynne å holde seg unna ja, for du er ikke hennes behandler du.

Det er bare det at om jeg gjør det så har hun faktisk ingen venner. Jeg er den eneste vennen hun har (en kompis av min søster traff henne på noe og han spurte min søster om hun var gal, så det sier kanskje litt)

Åh, dette er vanskelig.

Skrevet

Det er bare det at om jeg gjør det så har hun faktisk ingen venner. Jeg er den eneste vennen hun har (en kompis av min søster traff henne på noe og han spurte min søster om hun var gal, så det sier kanskje litt)

Åh, dette er vanskelig.

Vel, hun skaffer seg nye venner når hun blir bra igjen.

Skrevet

Vel, hun skaffer seg nye venner når hun blir bra igjen.

Hun har det utrolig vanskelig for å få venner :/

Skrevet

Kan være det blir bedre det når hun blir frisk og fin.

Skrevet

Da burde hun sette pris på de hun har og ikke dytte problemene sine over på dem. En ting er å søke støtte i sine venner. En annen ting er å forvente at de skal ta imot alt.

Man blir ikke automatisk en drittsekk bare fordi man er deprimert. Da er det noe i personligheten hennes som bare er sånn. Noen er rett og slett ego, dramatiske og vant til å få det som de vil. Og de kommer til å fortsette sånn inntil noen setter grenser for dem.

Noen stopper opp og tar til seg kritikken. Andre nekter å høre og fortsetter som før.

• Liker 2
Skrevet

Denne jenta er det noe mer med enn at hun har en depresjon. Høres mer ut som om hun har en eller annen personlighetsfortyrrelse......?

Det du kan prøve er som før nevnt å sette noen grenser, selv om hun klikker på deg så må hun bare få rase fra seg.

Anonymous poster hash: aa943...0e7
Skrevet

Jo, jeg var med en psyk. sykepleier på grunn av henne, og hun sa til meg at jeg burde egentlig gjøre det slik at jeg ikke blir syk selv, men jeg er redd for at hun kan bli enda verre om jeg gjør det.

Det har jeg prøvd, og det ender med at hun klikker på meg fullstendig. Går ikke an å ha en seriøs samtale med henne, for hun prøver å stenge alt det "vonde" ute og heller leve i sin egen boble i en drømmeverden.

Foreslår at du ikke prøver å ha en seriøs samtale med henne, men bare stiller henne foran fakta, at "slik er det!". Og IKKE diskuter, IKKE forhandle!

Hvis du har en venn som "klikker" på deg, så har du en venn som ikke respekterer deg. Man klikker ikke på venner

Gjest Svampebob1
Skrevet

Jeg føler meg veldig slem når jeg sier at jeg er drittlei og det er ingen andre enn kjæresten min som virkelig vet hva jeg føler om det, og han sier at det er beundringsverdig at jeg ikke slår henne ned eller klikker på henne osv. Hun har egentlig slitt i ett års tid, men i februar nådde hun bunnen så hun går nå his psykolog og tar antidepressiva. Men jeg synes egentlig hun bare blir verre og verre jeg da. I februar klikket hun helt på meg fordi jeg sa at hun ikke kunne drive å ringe meg midt på natten i hverdagene, og da var det stille en stund. Men så ba hun om unnskyldning og da tenkte jeg at det var greit. Jeg bor noen timer unna henne (mine foreldre bor i samme by som henne) så hun har vært på besøk her ett par ganger. Da hun skulle overnatte så ble hun forbannet for at jeg sa at jeg ikke trodde på horoskop eller noe sånt og det endte med at hun gikk ut midt på natta uten noe sted å dra. Det har skjedd mange flere ting, men etter dagens episode så trenger jeg litt råd. Hun ringte meg for to dager siden og sa at hun hadde møtt en fyr som hun har pult, men at det ikke var noe seriøst og at hun ikke ville at det skulle være seriøst. I dag så ringte hun meg og sa at hun holdte på å bli sammen med han fyren, og at han røyker hasj osv og sa hva han het. Han er ikke norsk, og jeg har truffet på fyren ett par ganger før og han er den største drittsekken noen sinne.Så jeg sa da til henne at det kanskje ikke var en lur ide med tanke på at hun er deprimert og sånn. Da spurte hun om jeg trodde han kom til å såre henne, og når jeg da svarte ja så la hun på. Det har skjedd før at hun bare har lagt på før, men nå ble jeg ganske irritert og skreiv en melding til henne at hun burde tenke litt over hvordan hun behandler andre og at jeg ikke aksepterer at hun oppfører seg sånn ovenfor meg. Har ikke fått svar. Grunnen til at jeg sa det til henne er at jeg frykter veldig at han vil såre henne, for hva som skjer med henne da vet jeg ikke. Jeg vet ikke om jeg i det hele tatt gidder å bry meg lengre heller, for hun hører jo ikke på meg uansett. Men jeg er likevel redd for at hun kan finne på å ta selvmord eller noe om han sårer henne noe jeg tror han kommer til å gjøre. Så hva skal jeg gjøre? Jeg er rett og slett drittlei av tullet hennes og jeg orker ikke at hun behandler meg så jævla stygt og det hjelper ikke å si noe til henne om det heller, for med henne så er det alltid alle andre sin feil. Anonymous poster hash: 8d620...b8b

Been there, done that.

Selv om hun har det fælt, så gir ikke det henne noen rett til å behandle deg dårlig.

Jeg ville trukket meg litt unna og latt henne finne ut av ting på egenhånd, om jeg var deg

Skrevet

DU må finne ut hvorfor du er venninne med henne, så må du finne ut om du synes det er verdt det å støtte henne i denne tøffe perioden.

det er ingen unnskyldning hun kan bruke i hytt å gevær, men depresjon er fryktelig vanskelig, det er også vanskelig fordi man selv ofte føler seg utilstrekkelig og vanskelig, og da er det viktig for en å ha venner som er glad i deg i bunnen som kan se bort fra denne oppførselen en periode og være der som en støtte.

jeg har selv vært deprimert og min venninne har vært deprimert så jeg har vært i begge situasjoner. Jeg har nesten ofret ett år av mitt liv for min venninne da hun var syk, og det var verdt det for meg. Hun behandlet meg ikke pent, men jeg er glad i henne og visste at dette ikke var "henne", så jeg var der for henne, jeg sa ifra til henne om ting gikk for langt, men på en måte som fikk henne til å forstå at jeg ikke kom til å "forlate" henne, jeg bet meg i mye og lot henne få styre det meste, I ettertid er jeg glad for det, for det var noe av det som hjalp henne ut av det, at hun hadde EN venninne som ikke endret mening om henne, som var trofast og som holdt ut.

det å støtte venninner handler ikke bare om å gi en skulder å gråte på, det handler om å SE venninnen din og ofre litt en periode for å hjelpe.

kan kanskje være til stor hjelp for deg å lese litt mer om depresjon eller snakke med noen om det? Jeg tror du vil se at mye av oppførselen til venninnen din handler om sykdom og ikke at hun er en dårlig venn.

Anonymous poster hash: 2f895...38c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...