Gå til innhold

Kyssesyken

Rufus

Anbefalte innlegg

Min samboer fikk kyssesyken i starten av mai. Jeg har hatt det tidligere, men da var jeg så ung at alkohol ikke var noe tema - men husker at jeg ikke fikk trene på 6 mnd....jeg prøvde litt tidlig og ble syk igjen....

Samboeren føler seg nå helt fin nå, men prøvde å ta et par pils i helgen noe som resulterte i at han fikk vondt i magen/siden...

Er dette vanlig ved kyssesyken? Han fikk bare beskjed om å holde seg i ro og ikke drikke alkohol til han følte seg OK igjen av legen...Og starte forsiktig med treningen og om ikke starte med en kjempefest de første gangene han drakk alkohol....Og det gjorde vi jo heller ikke, men han fikk altså ubehag alikevel...

Noen som har erfaringer med kyssesyken??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HÆ? sa legen ikke mer enn det?

Kyssesyken er en potensiell dødlig sykdom... Den remmer lver og nyrer, deforskal en ikke bellaste dem med alkohol... Det er hyperviktig! Blir disse skadet må de nemlig byttes, og det er ikke noe man kan kjøpe på Rema...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!! Jeg hadde kyssesyken i fjor. Var hos lege i mars og fikk konstatert at jeg hadde det. Tror det er svert forskjellig hvor hardt man blir rammet! Legen sa til meg at jeg ikke skulle trene hardt, og slappe av når jeg følte jeg trengte det.

Jeg drakk en del før jeg dro til lege, tenkte det var vanlig feber og ubehag, og da jeg følte meg bedre fra det, både drakk og trente jeg.. Ble jo bare dårligere av det..

Men da jeg fant ut at jeg hadde kyssesyken tok jeg det mer m ro! Jeg ble nokså fort bedre, og feiret russetid i mai!

En kan gå til lege og ta leverprøve når du tror du er frisk, for å få vite du virkelig er det! Min leverprøve var fin i juni ihvertfall, så ikke alle er syke like lenge..

Det var det jeg visste..

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, det var beskjedene han fikk...Men ettersom jeg har hatt det tidligere har vi vært veldig forsiktige med at han ikke har anstrengt seg på noen måte...og ettersom vi har hatt ferie i 2 uker var han stort sett hjemme når det var på det værste...han er tilbake på jobb igjen nå...(han har en stille sittende jobb)...

Men det høres ut som om du kan litt om dette...er det noe mer vi bør huske på??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! icon_smile.gif

Kjæresten din må ikke drikke alkohol før han er helt sikker på at leveren hans er i orden igjen. Dette sjekker legen ved å måle "leververdien" med en enkel blodprøve. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk kyssesyken høsten 99 og var sykmeldt i nesten 2 mnd.

Legen min advarte sterkt mot brukt av alkohol og trening. Fikk streng beskjed om å ta det rolig til leverprøvene min var fine igjen. Jeg var å tok blodprøver hver 14. dag til jeg var frisk.

Hvis jeg ikke husker feil så kan milten sprekke ved trening eller tunge løft.

Så få kjæresten din til legen og få tatt blodprøver. Og fortsett med det til han er frisk. Kyssesyken er alvorlig!!!!

PS:Fikk også beskjed om å være forsiktig med trening og alkohol opptil 6 mnd etter jeg var frisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt kyssesyken.

Fikk streng beskjed om å ligge stille, tror jeg lå i ca en mnd jeg.

I den perioden fikk jeg lov til å gå fra senga og ut på sofaen i stua, og jeg fikk gå på do når jeg trengte det. Thats it!! Etter det var jeg sykemeldt en mnd til, og først etter noen mnd etter DET igjen fikk jeg begynne med trening og alkohol.

Som Lasse nevnte, dette er faktisk en potensiellt dødelig sykdom!!! Og MÅ taes seriøst. Den går på lever, nyrer og kjertler i kroppen. Hvor hardt angrepet man er, og hvor hovedangrepet er, varierer jo selvsagt. Men det bør faktisk legen innformere om!

Jeg ble selv hardt rammet i alle kjertler, noe som medfører at milten var hoven. Ved bevegelse risikerer man faktisk at milten kan sprekke! Dette er ikke noe man ønsker, da milten samler avfallsstoffer. Sprer dette seg i kroppen, så lever du ikke lenge.

Og ja! Det kan være så farlig!

Få ham til å dra til en annen lege, forklar situasjonen. Dette er VIKTIG. Om han blir dårlig igjen ved anstrengelse og alkohol, så lytt til kroppen!

Hvilken side av magen fikk han vondt i? Milten ligger på venstre side, rett under de nederste ribbeina.

På meg kunne du kjenne den som en liten kule som var øm. Har han vondt der, så ta det opp med legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen!

Beklager at jeg ikke har latt høre fra meg på en stund, men det har vært litt mye å styre med -ikke minst bytting av lege (-r)...den første legen var nemlig fastlegen hans (og min ...).

Har når vært hos en lege på Volvat(samme dag som jeg skrev her...) og nå fått ny fastlege. Min kjære var heldigvis ikke hardt angrepet :)

Han har fått beskjed om å ikke trene før juli/august og har tatt nye "leverprøver"...alt ser heldigvis ut til å gå bra :D

Alkoholen har han selv valgt å vente med, selv om legen sa at han kunne drikke moderate mengder (som f eks vin til maten...)Så nå holder min kjære seg nokså rolig, drikker masse vann og føler seg stort sett i form - og i dag tar han nye prøver igjen....og han skal ta nye igjen om 14 dager - uansett hvordan resultatet i dag er ....For denne legen ville at han/vi skulle føle oss helt trygge!!!

Ble litt skremt av det jeg leste her, men etter at vi fikk byttet lege har vi fått god informasjon om sykdommen og hva han kan og bør gjøre...lytte til kroppen var viktig som dere også sa...

Flott å høre fra dere - 1000takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...