Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Idag fikk jeg bekreftet 100% at jeg var gravid, tok 4 tester hjemme og en på helsestasjonen og alle viste positiv!

Dette er første gangen derfor er jeg veldig nervøs og ikke minst spent!
Lurte kanskje på om det var noen som ville dele sine erfaringer med meg, sånn kort forklart?

Hva slags symptomer fikk du (og eventuelt når?)
Hadde du følelsen på et kjønn og var det riktig/galt?
Når kan man ta første ultralyd?
Litt angående graviditeten og fødselen, både positivt og negativt.

På clearblue testen står det 1-2 og leste i bruksanvisningen at jeg er ca 3-4 uker på vei. Stemmer dette med andre sine erfaringer? :)

post-37809-0-04196100-1377182119_thumb.j

Anonymous poster hash: 465ac...78b
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Gratulerer! ;)

Jeg husker ikke nøyaktig når jeg fikk alle symptomene eller rekkefølgen. Men i begynnelsen hadde jeg mye mensmurringer (ennå i uke 31 men ca bare en gang i uka nå), ømme brystvorter og etterhvert ømme bryster. Brystene har vokst to cup størrelser. Bittelitt kvalme i uke 9 men så lite at jeg trur at det kan ha vært psykisk fordi jeg forventet det, var veldig kvalm første gang jeg var gravid. Har hatt dårlig matlyst hele svangerskapet. Hodepine i begynnelsen og MYE sliten i begynnelsen. Har i blant lavt blodtrykk og er da svimmel. Tisser mye, og om natten så søvnen er dårlig. Etterhvert halsbrann, vonde leggkramper og sikkert annet jeg ikke kommer på i farten.

Jeg følte veldig i begynnelsen at det var en gutt, men førstegangsgravide (første gang hadde jeg en SA tidlig så jeg syns ikke at den tells) føler ofte ta de skal ha en gutt, og det er jo hele 50% sjanse for å ha rett. Men jeg skal ha en gutt da :)

Første ultralyd kan du ta når du vil, men den ordinære og som er gratis er i uke 18-19. Vil du ta ultralyd ellers uten at legen mener at du burde så må du betale, pris varierer fra klinikk til klinikk.

Fødsel kan jeg ikke si noe om da jeg ennå er gravid. Men nå i tredje trimester er det ganske tungt, magen er i veien nesten hele tiden og den er tung. Jeg får lett vondt i ryggen. Har bekkenløsningssmerter som begynte allerede i uke 8, det er ikke noe gøy for det er vondt! Får du det så dra til en fysioterapeut! Ellers er det mye opp og ned, og det beste er jo å kjenne at ungen herjer inni magen ;) Det er ingen dans på roser for de fleste å være gravid, noen har ingen plager men det er ikke mange. Men resultatet er jo bra ;) (altså ungen)

Husk å ikke sammenligne deg med alle andre, alle gravide er forskjellige selv om man kan ha mye likt og. Men ikke heng deg opp i hvordan andre har/hadde det. Det er flere symptomer gravide kan ha som jeg ikke har hatt. Det er rett og slett ingen fasit for hvordan en graviditet er, lykke til! :blomst:

Endret av Yesterday
  • Liker 1
Skrevet

Dette er så individuelt at det er bare å google det.

Det er massevis av informasjon.

Anonymous poster hash: a212c...9dd
  • Liker 1
Skrevet

Det som sto på pakningsvedlegget til clearblue stemte for meg!

Jeg fikk ømme bryster (ekstremt ømme) og uteblitt mens. Kvalmen kom i uke 6-7 og varte til ca uke 12.

Du får en gratis ultralyd i ca uke 18. Du kan betale for ultralyd privat. (jeg betalte 250 kr i uke 12. Synes det var betryggende. Herlig å se at det faktisk var liv der :-) )

Svangerskapet var fint og litt skremmende. Mitt første barn. Jeg gruet meg mye til fødselen. Det tok lang tid før jeg fikk synlig mage og jeg husker at jeg ventet fælt på den. Var helt sikker på at jeg skulle få gutt, men det ble ei jente. Fra uke 25 var jeg nye plaget med ryggsmerter og fikk hjelp hos kiropraktor.

Fødselen varte i 24 timer da første rie og 4 timer fra 4 cm åpning. Jenta mi var stjernekikker og pressigen tok laaang tid. Følte meg som en superhelt! Fantastisk å føde naturlig og uten smertestillende! Ikke så vondt som jeg trodde, bare veldig intenst. Alt er jo nytt :) Sydde et par pyntesting (kjente ingenting)

Gratulerer - GLED DEG! Jeg trodde aldri jeg kunne bli så glad i et annet menneske.

Skrevet

Det er såpass individuelt at de symptomene jeg fikk hadde jeg aldri hørt beskrevet før av de ørtenfjørten gravide jeg kjenner(selv om det er veldig vanlig, type stikninger underliv - mensmurringer, blødninger under sex osv) - og jeg har ikke hatt nesten noen til nå som beskriver veldig mye av(kvalme,oppkast,masse vektoppgang tidlig osv)

Anonymous poster hash: 0716e...8c4
Gjest RompeRusk
Skrevet

Gratulerer :)

Jeg merket ingenting av symptomer, tok test pga uteblitt mens. Min CB test viste 3-4 uker, ble satt tilbake 9 dager når jeg var på ultralyd.

Fødsel kan jeg ikke si noe om enda, men kan ikke si jeg gruer meg, gleder meg faktisk til å oppleve noe nytt :)

Skrevet (endret)

Gratulerer så mye!! Skal si du har testet!! :P

Hva slags symptomer fikk du (og eventuelt når?)

Hadde murringer i magen fra 7 dager etter EL. Jeg forsto da at jeg var mest sannsynlig gravid.

Fra uke 5-6 kom kvalmen. Den er helt overkommelig, men føles som "dagenderpå". Har også bryster som har vokst og er blitt ømme (aldri opplevd før). Tyngdefornemmelsen fikk jeg ganske tidlig, så var med på å forsterke mistanken i uke 3. Er også trøtt, men det var verst i uke 7-9.

Hadde du følelsen på et kjønn og var det riktig/galt?

Sist gang hadde jeg ingen sterk følelse egentlig. Det viste seg å være gutt. Denne gangen sier magefølelsen at det er jente, så blir spennende å se. Tror det mest pga vært så mye dårligere enn sist. Da hadde jeg veldig lite symptomer.

Når kan man ta første ultralyd?

UL kan man vel ta når som helst, men du vil ikke se noe særlig før uke 6 +. Da skal hjerte begynne å slå, så det kan man se da. Ellers ser visst babyen ut som en Bamsemums, så er vel ikke vist før uke 8-12 tror jeg. Denne må man betale for. Den i uke 18-19 er gratis.

Litt angående graviditeten og fødselen, både positivt og negativt.

Sist graviditet var ganske OK. Hadde litt bekkenløsningssmerter og en god del kløe på slutten. Kløen ble bedre av å kutte ut sukker. Så var sikker overfølsom for det. Sånn kan skje. Magen var ikke i veien, og følte meg ganske sprek. Var ute på shopping, vasket bilen og klippet 8 meter hekk dagen før fødsel, så sier vell litt.. Koste meg MASSE med magen.

Denne gangen er jeg mye mere dårlig og synes det er litt kjipt. Derimot er jeg veldig glad for å være gravid. Jeg mistet for en 4 måneder siden, så er herlig å være gravid igjen. Nå går jeg derimot å bekymrer meg for at noe skal gå galt, så har ikke samme gleden i denne svangerskapet da jeg har opplevd det på kroppen å miste. Gleder meg derfor å finne ut av om alt er OK om noen uker, for så å senke skuldrene og bare kose med magen. Gleder meg MASSE til å kjenne spark :gravid:

En litt kjipt ting med å være gravid er strekkmerkene. De klør litt og magen føles ut som den skal sprenge. Men det blekner jo, så er en bagatell. Mine magemuskler har ikke gått tilbake enda siden forrige gang og det er litt dummere. Men men.. Kan opereres evnt etter denne gang.

Fødselen var jo vond, men ikke på nært så vondt som jeg hadde trodd. Tror det er veldig individuelt, men jeg sitter igjen med et fantastisk inntrykk av fødselen og GLEDER meg til å føde igjen. Den følelsen av å kjenne hvordan kroppen jobber, og det å se barnet sitt første gang er bare så flott og rørende at jeg kunne nesten gjort det hver dag ;)

Endret av Charlie28
Skrevet

TS her.

Tuuusen takk for alle svar og erfaringer. Er virkelig morro å lese gjennom andre sine erfaringer.
Kjenner det kribler i magen bare jeg tenker over at jeg er gravid og jeg gleder meg veldig til ultralyd, kjenne livet i magen også videre! :)

Jeg har hatt symptomer som uteblitt mens, menssmerter lignende i kanskje 2 uker, veeeldig ømme bryster i ca 2 uker i strekk (både brystene og brystvorter), spiser mye mer enn jeg pleier og reagerer veldig på vonde lukter som får meg til å brekke meg.

Når burde jeg egentlig bestille meg legetime?

Anonymous poster hash: 465ac...78b
Skrevet

Hei!Idag fikk jeg bekreftet 100% at jeg var gravid, tok 4 tester hjemme og en på helsestasjonen og alle viste positiv!Dette er første gangen derfor er jeg veldig nervøs og ikke minst spent!Lurte kanskje på om det var noen som ville dele sine erfaringer med meg, sånn kort forklart?Hva slags symptomer fikk du (og eventuelt når?)Hadde du følelsen på et kjønn og var det riktig/galt?Når kan man ta første ultralyd?Litt angående graviditeten og fødselen, både positivt og negativt. På clearblue testen står det 1-2 og leste i bruksanvisningen at jeg er ca 3-4 uker på vei. Stemmer dette med andre sine erfaringer? :)attachicon.gifIMG_0412.JPG Anonymous poster hash: 465ac...78b

Du kan få mange symptomer eller du kan få lite. Mange har ingen følelse a å være gravid før magen kommer. Bare ta det som det kommer ;) Så lenge du ikke blør eller har store smerter er det meste normalt! Mitt eneste symptom fram til uke 6 var at jeg måtte opp på natta for å tisse, etter det kom kvalmen...

Anonymous poster hash: 052cf...3bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...