Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns det er underlig at du har rotet deg bort i en slik trangsynt mann, når du vet om bakgrunnen hans?

Anonymous poster hash: b0906...3f3

Vi møttes på en av landets mest kjent nettdatingsider.Han sa ingenting spesielt om sitt livssyn før etter at vi hadde blitt litt kjent (profilen hans inneholdt altså ingen informasjon om religion).

Han har tidligere hatt profil på en kristen datingside uten særlig hell og prøvde derfor en annen side nå sa han. Han sa også at det ikke var noe absolutt krav at en jente skulle være personlig kristen. Derfor tenkte jeg det var greit å bli bedre kjent.

Han har stilt noen litt rare spøsmål.F.eks.om jeg synes det er greit å bo sammen uten å være gift,og om jeg har hatt mange forhold tidligere. Synes dette var litt ubehagelig. I midten av 30-årene (som vi begge er) har vel de fleste endel erfaring.

(ts)

Anonymous poster hash: ee97a...aa6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS her.Det er nettop dette jeg er redd for...

Jeg er passivt religiøs.Men tar avstand fra sånn sørlands bibelbelte og bedehus -kristendom der det meste er synd og skam,det er forherligelse av Israel osv....

Slike folk ser jeg på som utrolig trangsynte.

Selv om jeg altså liker denne mannen er jeg redd hans oppvekst og forankring i dette miljøet vil gjøre ting vanskelig for oss.Frykten for tarot og spåing i hender synes jeg var en liten bekreftelse på dette...

Anonymous poster hash: ee97a...aa6

Vel, merkeligere ting har skjedd. Jeg er litt ambivalent her. Jeg tror at det går an å heve seg over sin bakgrunn og oppdragelse av hensyn til noen man er glad i.

Men jeg får en litt ubehagelig magefølelse når du forteller at han faktisk er redd for tarot og spåing. Det tyder på at han har noen ganske sterke overbevisninger, som sikkert ikke slipper taket så lett.

Det er mye mulig at dersom du gir opp dine greier, så blir det det første steget på en vei full av korsveier der du må gi slipp på noe fordi han ikke vil eller kan. Det vil sikkert glede ham, men jeg tviler på at det vil glede deg like mye.

Men det hele kan kanskje også bli en anledning til å lære noe. Enkelte typer av religiøse mennesker tror mye rart om "spådomskunst". Det er, som du sikkert vet, en "vederstyggelighet for herren", og bibelen har mange fyndige passasjer om temaet. "En heks skal du ikke la leve", og så videre. Men i bunn og grunn er dette bare enda en tåpelig fordom, i sin natur ikke forskjellig fra de dumme fordommene folk har mot homofile eller fargede. Forferdelige mennesker, helt til man møter sin første, og finner ut at det bare er en vanlig person. Så kanskje det er mulig at du kan være hans første "spåkvinne", og at han innser at det du primært sett er, er den dama han ble glad i, og at tarotkortene og håndspåingen ikke gjør deg til et dårlig menneske på noen som helst måte. Kanskje han endog vil innse at det er den delen av hans religiøse overbevisning som er moden for revisjon, ikke din livsførsel eller interesser.

Som sagt, merkeligere ting har skjedd. Hvis dette er mannen for deg, så skal du kanskje ikke gi opp så lett. Men jeg har ikke noe tro på å kompromisse for mye for å tekkes andre menneskers fordommer.

• Liker 1
Skrevet

Det er forskjell på å ha et åpent sinn, og å åpne hodet og la hjernen falle ut.

MIN hjerne er fremdeles trygt plassert inni hodet- ellers hadde jeg neppe vært i stand til å skrive det her. Sant? :P

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Hvorfor er spåing mer syndig og skummelt enn horoskop? :klo:

Astronomi er jo også en form for spåing siden man forutser framtiden.

Astrologi mener du, tror jeg.

Edit: Jeg leste ikke så grundig, og ser at andre også har påpekt dette.

Endret av Arabella

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...