Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Møtte en hyggelig gutt forleden.

Vi har endel til felles,men når det gjelder religion er vi ulike.

Jeg anser meg som passiv religiøs.Han tilhører derimot et bedehusmiljø og er personlig kristen på en måte som innebærer lite alkoholbruk (drikker litt),og at han tar avstand fra spåing i tarotkort og hender.

Da jeg fortalte at jeg drev med dette av og til sa han at det var noe han synes var skummelt,som han sa.

Er det vanlig blant kristne å ta avstand fra dette,eller er han bare over gjennomsnittet religiøs?

Det plaget meg litt,fordi jeg ikke synes jeg skal trenge å slutte med ting jeg liker pga.ham.Men hva hvis forholdet utvikler seg til å bli mer seriøst?

Synes også det var litt dobbeltmoralsk av ham,siden han sier han av og til leser horoskop.Skjønner ikke hvorfor det er mindre syndig enn spåing i kort og hender.

Anonymous poster hash: ee97a...aa6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, han er en trangsynt fyr som det er best å holde seg unna.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor er spåing mer syndig og skummelt enn horoskop? :klo:

Astronomi er jo også en form for spåing siden man forutser framtiden.

Skrevet

Dere er jo begge ute på hver deres kant av overtro, kan ikke skjønne at det skal være vanskelig å kombinere. Spør ham om det virkelig er så viktig å ha helt samme overtroen.

• Liker 5
Skrevet

Hei! I kristendom som profet Jesus (fred være med han) forkynte den, var alle slike spå-greier forbudt. Slik er det derfor også i islam.

Nå er derimot kristendommen gått på villspor, så kan godt hende den loven ikke er utbredt lenger. Men hvis dere begge følger en egen-produsert tro astaghfirullah, ser jeg ikke hvorfor horoskop er bedre enn tarotkort, begge er haram.

Skrevet

På en måte ja, men jeg tror du egentlig tenker på noe annet.

• Liker 4
Skrevet

Møtte en hyggelig gutt forleden.

Vi har endel til felles,men når det gjelder religion er vi ulike.

Jeg anser meg som passiv religiøs.Han tilhører derimot et bedehusmiljø og er personlig kristen på en måte som innebærer lite alkoholbruk (drikker litt),og at han tar avstand fra spåing i tarotkort og hender.

Da jeg fortalte at jeg drev med dette av og til sa han at det var noe han synes var skummelt,som han sa.

Er det vanlig blant kristne å ta avstand fra dette,eller er han bare over gjennomsnittet religiøs?

Det plaget meg litt,fordi jeg ikke synes jeg skal trenge å slutte med ting jeg liker pga.ham.Men hva hvis forholdet utvikler seg til å bli mer seriøst?

Synes også det var litt dobbeltmoralsk av ham,siden han sier han av og til leser horoskop.Skjønner ikke hvorfor det er mindre syndig enn spåing i kort og hender.

Selvsagt skal du ikke slutte med noe du liker på grunn av han. Han kan kreve at du ikke involverer han i spåingen din, men din hobby, religion eller interesse har han ingenting med.

Hva jeg heller ville tenkt over er at flere såkalt personlig kristne helt alvorlig mener og tror vi andre er mindreverdige og bør omvendes. Om han er slik vet bare han, men i så fall bør du holde god avstand.

Men det at han synes det er "skummelt" har jo ikke noe med religion å gjøre. Noen synes bare slikt er skummelt.

Anonymous poster hash: caf92...8e1

Skrevet (endret)

Tja... Jeg har selv prøvd Tarot, ouijabord og ymse annet rart. Ser ikke helt problemet med sånt. Å ha et åpent sinn er en fin ting.

Endret av Peanut
Skrevet

På en måte ja, men jeg tror du egentlig tenker på noe annet.

Er ikke så inne på dette..Men begge deler burde vel være like ille da tenker jeg.

Skrevet

Vel, han er en trangsynt fyr som det er best å holde seg unna.

De er begge overtroiske fjols, og passer dermed bra sammen. At de krangler om hvem sin overtro som skal gjelde er bare søtt.

• Liker 4
Skrevet

Nei, det gjør man ikke.

Skrevet

Tja... Jeg har selv prøvd Tarot, ouijabord og ymse annet rart. Ser ikke helt problemet med sånt. Å ha et åpent sinn er en fin ting.

Det er forskjell på å ha et åpent sinn, og å åpne hodet og la hjernen falle ut.

Skrevet

De er begge overtroiske fjols, og passer dermed bra sammen. At de krangler om hvem sin overtro som skal gjelde er bare søtt.

Perfekt eksempel på hvorfor jeg ikke vil assosieres med ateisme, selv om jeg også er ateist. Blir flau av å lese slikt.

TS: Det er forholdsvis vanlig, det er en del kristne som reagerer på tarotkort, alt etter hva slags miljø og retning de tilhører. Der har begge hver deres tro, og for at forholdet skal kunne fungere så må dere respektere hverandres tro i den forstand at dere uten problem kan tolerere den andres overbevisninger og handlinger.

Skrevet

Han er svært troende, som hele hans familie, og blir støtt av det du driver med. Du liker å spå i kort en gang iblant.

Jeg synes som andre at dere er på jordet begge to, men om vi skal se på hvem som bør gi seg synes jeg helt klart det er deg. Påpek at han selv leser horoskop iblant, men det virker som et ganske lite offer fra din side. Det er bare å være hensynsfull. Jeg synes din holdning om at du ikke skal trenge å gi opp ting du liker i et forhold er litt for simpel. Du kan avslutte ting når du vil, naturligvis, men så lenge man blir i et forhold skal man også ta litt hensyn. Ikke gi etter for kontroll og gi opp alt av venner og hobbyer, men noen ting gjør man for å være grei og respektere kjærestens følelser og verdier.

Anonymous poster hash: 559ba...e60

• Liker 2
Skrevet

Perfekt eksempel på hvorfor jeg ikke vil assosieres med ateisme, selv om jeg også er ateist. Blir flau av å lese slikt.

Hva har dette med ateisme å gjøre? Du er virkelig dødsopptatt av ateisme, er du ikke?

Skrevet

Du mener selvsagt astrologi. Astronomi er en vitenskap. Det er det sikkert også mange religiøse som ikke liker, men av helt andre grunner.

• Liker 3
Skrevet

Du mener selvsagt astrologi. Astronomi er en vitenskap. Det er det sikkert også mange religiøse som ikke liker, men av helt andre grunner.

Hehe ;) Ja,det var selvsagt astroloGI jeg tenkte på... :rolleyes:

Skrevet

TS: Det er forholdsvis vanlig, det er en del kristne som reagerer på tarotkort, alt etter hva slags miljø og retning de tilhører. Der har begge hver deres tro, og for at forholdet skal kunne fungere så må dere respektere hverandres tro i den forstand at dere uten problem kan tolerere den andres overbevisninger og handlinger.

Jeg tviler sterkt på at en person med slike oppfatninger klarer å "respektere" anderledes tenkende.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tviler sterkt på at en person med slike oppfatninger klarer å "respektere" anderledes tenkende.

TS her.Det er nettop dette jeg er redd for...

Jeg er passivt religiøs.Men tar avstand fra sånn sørlands bibelbelte og bedehus -kristendom der det meste er synd og skam,det er forherligelse av Israel osv....

Slike folk ser jeg på som utrolig trangsynte.

Selv om jeg altså liker denne mannen er jeg redd hans oppvekst og forankring i dette miljøet vil gjøre ting vanskelig for oss.Frykten for tarot og spåing i hender synes jeg var en liten bekreftelse på dette...

Skrevet

TS her.Det er nettop dette jeg er redd for...

Jeg er passivt religiøs.Men tar avstand fra sånn sørlands bibelbelte og bedehus -kristendom der det meste er synd og skam,det er forherligelse av Israel osv....

Slike folk ser jeg på som utrolig trangsynte.

Selv om jeg altså liker denne mannen er jeg redd hans oppvekst og forankring i dette miljøet vil gjøre ting vanskelig for oss.Frykten for tarot og spåing i hender synes jeg var en liten bekreftelse på dette...

Jeg syns det er underlig at du har rotet deg bort i en slik trangsynt mann, når du vet om bakgrunnen hans?

Anonymous poster hash: b0906...3f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...