Gjest en far Skrevet 23. april 2004 #1 Skrevet 23. april 2004 Jeg har omsorgen alene for min sønn på snart 7 år. Frøken innkaller begge parter til foreldremøter til tross for at jeg har bedt om å bli innkalt alene - og min eks er også klassekontakt.. Er det lov?? Jeg ønsker ikke at hun skal ha disse "rettighetene" når hun ikke er i stand til å ta seg av ungen sin.. Det er jo en grunn til at hun har skrevet fra seg omsorgen for ungen sin - samværet fungerer desverre ikke heller, men hun er veldig opptatt av å vise en fin fasade og fremstå som god mor for omverden. Skulle ønske hun brukte like mye krefter på ungen sin i stedet
Pusekatt Skrevet 23. april 2004 #2 Skrevet 23. april 2004 Hvis hun er klassekontakt, er det jo naturlig at hun er til stede på foreldremøter da. Hvordan/hvorfor har hun blitt klassekontakt? Du sier at du har omsorgen alene. Har dere noen samværsordning, eller er ikke mor skikket til å ha samvær heller? Jeg skjønner frustrasjonen din, men det er nok ikke alltid like enkelt for skoler å holde styr på alt som har med barnefordeling, samværsfordeling osv etter brudd mellom foreldrene. Hva med å melde deg til å overta som klassekontakt selv?
Gjest Embla s Skrevet 23. april 2004 #3 Skrevet 23. april 2004 Jeg har omsorgen alene for min sønn på snart 7 år. Frøken innkaller begge parter til foreldremøter til tross for at jeg har bedt om å bli innkalt alene - og min eks er også klassekontakt.. Er det lov?? Jeg ønsker ikke at hun skal ha disse "rettighetene" når hun ikke er i stand til å ta seg av ungen sin.. Det er jo en grunn til at hun har skrevet fra seg omsorgen for ungen sin - samværet fungerer desverre ikke heller' date=' men hun er veldig opptatt av å vise en fin fasade og fremstå som god mor for omverden. Skulle ønske hun brukte like mye krefter på ungen sin i stedet[/quote'] Jeg skjønner bare ikke hvorfor det gjør deg noe at hun også blir innkalt til foreldremøter. Uansett om hun (i dine øyne) ikke er en skikket mor, er vel ingen ting bedre enn at hun viser engasjemang i forhold til ting vedrørende deres felles barn. Og du skriver at "samværet fungerer heller ikke", ergo går jeg ut i fra at hun har samværsrett og at hun ikke er fratatt foreldreansvar. Ett sted må jo barnet bo, men det betyr ikke at hun mister alle retter som mor. På meg virker du veldig smålig og jeg syns det virker som du tenker mer på dine egne følelser enn på hva som er til det beste for barnet. Tror du barnet ditt tar skade av at mor følger opp? Du antyder også at hun bare gjør dette for å fremheve seg selv i forhold til omgivelsene (altså at hun egentlig ikke bryr seg om barnet). Dette er en ganske drøy beskyldning, men om så var? Hva tror du er best for barnet deres??
Gjest Far til 2 Skrevet 23. april 2004 #4 Skrevet 23. april 2004 Hvorfor nekte henne denne rollen ?? Jeg kan ikke se at dette skader barnet på noen som helst måte. Isteden gir det barnet signaler om at mor faktisk ønsker å delta tiltross for at evnene ikke strekker til mht f.eks. samvær. Du bør ikke gi barnet "en fantasi mor". Isteden kan dette være kimen som gir mor mulighet til å endre sin livssituasjon ?? og muligens gi barnet det samværet det ønsker på sikt. Far til 2
Gjest en far Skrevet 23. april 2004 #5 Skrevet 23. april 2004 For å ta det siste først. Min kone var tilstede på det foreldremøtet hvor min eks meldte seg som klassekontakt. Jeg hadde desverre ikke anledning til å være der. Og hun følte ikke at det var hennes sak å si noe der og da. Og jeg har gitt klassestyrer beskjed om at jeg gjerne overtar det vervet som min eks har påtatt seg, slik at skolen ikke kommer i "beita". Vi har en samversordning med meget begrenset samvær - pr i dag er det kun på dagtid, en ettermiddag etter skoletid og annenhver lørdag. I helgene har hun ofte ikke stått opp når guttungen kommer, og på ukedagene kan hun finne på å hente så sent at hun bare kan ha ham en time før han må hjem og i seng. (hun jobber ikke, så det har ingenting med det å gjøre) Jeg skjønner at det ikke er enkelt for skolen å holde styr på dette - det er jo så mange ulike varianter av samvær og omsorg ute og går.. Men når jeg gang på gang påpeker at det er jeg som skal ha sånne viktige beskjeder, så.. blir jeg også frustrert!! Kanskje det har sammenheng med at det er uvanlig at det er pappa'n som tar ansvar for ungene?
Gjest en far Skrevet 23. april 2004 #6 Skrevet 23. april 2004 Jeg var nok litt rask på labben.. Bare for at det skal være helt fullstendig klart: Jeg skulle virkelig ønske at ting fungerte, og at vi kunne sette oss ned og prate sammen om viktige ting, som skole, oppfølging ift trening, helgeaktiviteter, ferier osv - det hadde jo vært det beste for gutten vår! Og jeg skjønner at dere "mistenker" meg for å være litt egoistisk, og ikke klare å se barnets beste - men tro meg når jeg sier at det er barnet jeg prøver å ha i fokus, og ikke meg selv. Joda, det er fint at hun engasjerer seg, men jeg skulle ønske engasjementet kom gutten til gode, i form av at de fikk mer tid sammen - ikke ved at hun bruker tida si på å gå på disse møtene.. Skjønner? ...og nå sporer jeg litt av her.. Men tilbake til det opprinnelige - har hun KRAV på opplysninger fra skolen så lenge hun har skrevet fra seg alle rettigheter ellers, og kun har samvær?
Gjest Far til 2 Skrevet 23. april 2004 #7 Skrevet 23. april 2004 ...og nå sporer jeg litt av her.. Men tilbake til det opprinnelige - har hun KRAV på opplysninger fra skolen så lenge hun har skrevet fra seg alle rettigheter ellers, og kun har samvær? Det er sansynligvis en proformasak for henne å få foreldreansvar. Det skal mye til for ikke å være egnet til det. Samvær vil jeg tro er litt strengere. Og hun kan påstå at hun ga fra seg foreldreansvaret i et svakt øyeblikk og under det hun oppfattet som press (stress ?) Det er mulig du klarer å fradømme henne retten til å være klasskontakt, men det vil sette deg selv i et svært uheldig lys. Selv har jeg fungert som FAU representant og styremedlemm i barnehagen. Mot ex'ens vilje (men ettersom ingen andre ønsket skulle det mye til for å nekte meg). Riktignok med foreldreansvar og samvær. Men det må da være av mindre betydning hvis vi samværsforeldre faktisk kan brukes til noe nyttig. Å overføre rollen som klassekontakt til deg vil sansynligvis medføre en del "skjeve blikk" fra andre foreldre. Istedenfor å trappe opp konflikten bør du kansje yte mer for å bilegge den ? Far til 2
Gjest Anonymous Skrevet 23. april 2004 #8 Skrevet 23. april 2004 Om du kontkakkkkkkkter et fam.vernkontor pr tlf så får du svar på dine spørsmål. Vi hadde delt foreldreansvar og begge ble innkalt. Han fikk og opplysninger om barna på skolen. Jeg ville tru det stilte seg annerledes om du hadde foreldreansvar alene? Om hun ikke er så flink til å holde avtaler, så kan det være kjekt for gutten din å se at mor "bryr" seg om skolen. Dette er noe ditt barn vil huske og prate om senere i livet. Der har de noe felles som de har delt. Utrolig viktig for barna dette. Du mener at det er viktig for henne å holde fasaden. Ja, det er din mening og sikkert riktig, men for gutten deres betyr det ingen ting hva grunnen er. HUN ER DER. Og det på den viktigste plassen han er i livet utenom hjemmet.
Gjest Tex Skrevet 23. april 2004 #9 Skrevet 23. april 2004 En forelder har krav på alle slike opplysninger, full anledning til å delta både på foreldremøter og konferansetimer og selvsagt anledning til å være klassekontakt. Egnethet er et helt annet tema, juridisk har hun lov. Og hva i all verden er det for slags signaler du gir barnet ditt?? :o
Lillebi Skrevet 23. april 2004 #10 Skrevet 23. april 2004 Har hun samværsrett, så har hun vel også rett til å få vite om ting som skjer på skolen og få tilbakemeldinger om barnet! Hvis hun ønsker det, kan ikke skolen nekte å sende samme informasjon til henne som til deg også. Dette ville også gjelde om hun bor i en annen by - langt unna. Når det gjelder "dagligdagse" hendelser vil sikkert skolen kontakte deg først dersom noe skjer. Eller evt. din nye kone også (den som har det daglige, praktiske ansvaret..) Og klarer hun å fylle en klassekontakts oppgaver? Kanskje det er godt for barnet ditt at hun også er engasjert - at begge foreldrene ønsker å bry seg om han, og begge blir synlige (selv om han sikkert har tunge dager ellers..) Jeg forstår at det er frustrerende for deg... Jeg er ganske sikker på at du må få barnevernet eller en annen "myndighet" til å sende skriftlig beskjed til skolen dersom hun er fratatt alle rettigheter som forelder og ikke skal ha noe informasjon om barnet.
Gjest Anonymous Skrevet 23. april 2004 #11 Skrevet 23. april 2004 Og hva i all verden er det for slags signaler du gir barnet ditt?? :o
Gjest en far Skrevet 23. april 2004 #12 Skrevet 23. april 2004 Jeg har løst "problemet" - og for all del, jeg har ikke egentlig noe problem med at hun har de samme opplysningene om barnets skolegang som det jeg har, jeg ble bare litt paff over at hun tydeligvis hadde fått opplysninger som ikke hadde kommet meg i hende, og fyrte meg kanskje opp litt... ..og kanskje mest over at det skal være så forb... viktig å delta på møter, mens det ikke er like viktig å hente til avtalt tid og sånn.. Har desverre ikke tall på hvor mange ganger min kone har måttet kjøre hjem fra overtidsjobbing (hun jobber nærmest skolen, og vi passer på å styre overtid og andre avtaler til dager hvor vi normalt ikke behøver å dra hjem) for å hente en lei seg gutt på sfo som venter på mamma som ikke kommer. Anyway - takk for innspill alle sammen, det er veldig ålreit at det finnes en sånn diskusjonsside hvor man får ærlige og orntlige innspill!
Gjest Anonymous Skrevet 23. april 2004 #13 Skrevet 23. april 2004 Jeg har vært borti denne problematikken som lærer - en kjedelig situasjon, men foreldre har rettigheter som vi bare må forholde oss til. Jeg hadde "doble" konferansetimer - en med mor og far, og en med stemor og far. Mor var engasjert innimellom, men vi visste jo hvordan tilstanden var... Jeg opplevde at de få gangene mor var med, så var barnet glad. Barnet har opplevd mange skuffelser, men da setter man gjerne pris på "gledene" også. Selv om barnet innså at det var litt rart, var det greit at mor fikk tilsendt ukeplan hver uke også (selv om alle visste at det egentlig ikke var noe poeng i det..). Så lenge mor opptrer på en ordentlig måte overfor skolen, så må skolen bare forholde seg til det... Hvis barnet ditt blir sykt eller skadet, regner jeg med at skolen prøver å kontakte deg eller stemor først. Hvis de ikke hadde gjort det, ville jeg reagert...
-hild Skrevet 23. april 2004 #14 Skrevet 23. april 2004 Godt å se at du har løst problemet! (og kanskje fått roet deg litt ned!) Sånne tråder leser jeg med stor interesse, da jeg er stemor selv, og ikke ønsker å havne i en situasjon hvor jeg setter mamma'n til side, og gir junior helt feil signaler. Det er sikkert ikke lett å være skilsmissebarn, så vi må være forsiktige med hva vi gjør og sier, så vi ikke legger sten til byrden!
Gjest Embla s Skrevet 23. april 2004 #15 Skrevet 23. april 2004 Jeg har vært borti denne problematikken som lærer - en kjedelig situasjon, men foreldre har rettigheter som vi bare må forholde oss til. Selv om barnet innså at det var litt rart, var det greit at mor fikk tilsendt ukeplan hver uke også (selv om alle visste at det egentlig ikke var noe poeng i det..). Hvorfor i all verden er dette en kjedelig situasjon? At en mor viser engasjemang på tross av sine svakheter? Og hvordan går det utover deg som lærer?? Og hvorfor skal barnet "synes det er litt rart" at mor får ukeplan? Selv om ikke hun gjør lekser med barnet, kan det hende hun liker å følge med, om så bare føle at hun har mulighet til å følge med. En mor (eller far) som har problemer med å fylle rollen sin som forelder er fryktelig trist, både for barnet og for forelderen. Klarer bare ikke å skjønne hvorfor noen kan finne noe negativt i et engasjemang for barnet sitt.
Tule Skrevet 27. april 2004 #16 Skrevet 27. april 2004 hei ville du sakt det samme om det var en far og det står her kølart her at hun er fratatt alle rettigheter hilsen
Tule Skrevet 27. april 2004 #17 Skrevet 27. april 2004 Det er sansynligvis en proformasak for henne å få foreldreansvar. Det skal mye til for ikke å være egnet til det. Samvær vil jeg tro er litt strengere. Og hun kan påstå at hun ga fra seg foreldreansvaret i et svakt øyeblikk og under det hun oppfattet som press (stress ?) Det er mulig du klarer å fradømme henne retten til å være klasskontakt, men det vil sette deg selv i et svært uheldig lys. Selv har jeg fungert som FAU representant og styremedlemm i barnehagen. Mot ex'ens vilje (men ettersom ingen andre ønsket skulle det mye til for å nekte meg). Riktignok med foreldreansvar og samvær. Men det må da være av mindre betydning hvis vi samværsforeldre faktisk kan brukes til noe nyttig. Å overføre rollen som klassekontakt til deg vil sansynligvis medføre en del "skjeve blikk" fra andre foreldre. Istedenfor å trappe opp konflikten bør du kansje yte mer for å bilegge den ? Far til 2 hei her tar du feil det er faktisk lettere og dømme fra rettigheter en samver samvere er ikke hos forlederen men det er banret som har rettigheten det betyr et det skal mye for og nekte en forelder samver siden barnet har krav til det når det gjelder rettighetene så må man ha smaver for og få det hilsen
Tule Skrevet 27. april 2004 #18 Skrevet 27. april 2004 En forelder har krav på alle slike opplysninger' date=' full anledning til å delta både på foreldremøter og konferansetimer og selvsagt anledning til å være klassekontakt. Egnethet er et helt annet tema, juridisk har hun lov. Og hva i all verden er det for slags signaler du gir barnet ditt?? :o[/quote'] hei her tar du feil vis man ikke har rettigheter så har man ikke rett til opplysninger og mankan ikke delta hilsen
Tule Skrevet 27. april 2004 #19 Skrevet 27. april 2004 Har hun samværsrett, så har hun vel også rett til å få vite om ting som skjer på skolen og få tilbakemeldinger om barnet! Hvis hun ønsker det, kan ikke skolen nekte å sende samme informasjon til henne som til deg også. Dette ville også gjelde om hun bor i en annen by - langt unna. Når det gjelder "dagligdagse" hendelser vil sikkert skolen kontakte deg først dersom noe skjer. Eller evt. din nye kone også (den som har det daglige, praktiske ansvaret..) Og klarer hun å fylle en klassekontakts oppgaver? Kanskje det er godt for barnet ditt at hun også er engasjert - at begge foreldrene ønsker å bry seg om han, og begge blir synlige (selv om han sikkert har tunge dager ellers..) Jeg forstår at det er frustrerende for deg... Jeg er ganske sikker på at du må få barnevernet eller en annen "myndighet" til å sende skriftlig beskjed til skolen dersom hun er fratatt alle rettigheter som forelder og ikke skal ha noe informasjon om barnet. hei som du sier nederst vis hun ikke har rettigheter har hun ikke lov til og ha opplysninger hilsen
Gjest Embla s Skrevet 27. april 2004 #20 Skrevet 27. april 2004 Selvfølgelig ville jeg ment det samme og mor og far hadde byttet plass! Hvorfor skulle jeg ikke det? Jeg har problemer med å skjønne at far har vondt av at mor engasjerer seg i barnets skolegang, og ser ikke hvordan det kan være til skade og hinder for barnet, tvertimot. JEg tolker dette dithen at dette dreier seg om fars bitterhet mot mor. Det er mye mulig han har grunn til å være bitter, men jeg syns det er ufattelig tarvelig å bruke barn i og foreldrenes forhold til barn, som skyts i en slik konflikt. Uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå