Mulancholy Skrevet 22. august 2013 #1 Skrevet 22. august 2013 Har en fin og stor og nylig oppusset leilighet. Vurderer å tillate dyr mot eit tillegg i prisen. Tenker da mest på økt slitasje på gulvet. Hvor mykje ekstra i mnd er nok til å dekke for den ekstra slitasjen for eksempel en stor hund kan påføre? Tenker å leige ut leiligheten til 12 000 i mnd dersom det har noko å seie.
Gjest mariast Skrevet 22. august 2013 #2 Skrevet 22. august 2013 Det kan jo være alt fra ingen til lite slitasje ved dyr.. Et barn lager vel like mye streker i gulvet/veggene? Av erfaring får du noen til å leie selv om du ikke tillater dyr.
Gjest Wilhelmine Skrevet 22. august 2013 #3 Skrevet 22. august 2013 Det kan jo være alt fra ingen til lite slitasje ved dyr.. Et barn lager vel like mye streker i gulvet/veggene? Av erfaring får du noen til å leie selv om du ikke tillater dyr. Beklager off topic: Jeg har kjøkkengulvet fullt av sprittusj-kruseduller etter forrige leietaker. Har en sterk mistanke om at det var den lille datteren i familein som var synderen
Gjest Skrevet 22. august 2013 #4 Skrevet 22. august 2013 (endret) Vi betaler 500 ekstra her. Vi tilbød oss da vi ikke hadde noe valg siden forrige huseier solgte og vi ikke fant noen som godtok dyr. Edit: Leif Endret 22. august 2013 av Konekon
Mulancholy Skrevet 22. august 2013 Forfatter #5 Skrevet 22. august 2013 Har sett mange eksempler på kor stor skade ein liten katt kan gjere på eit hus. Og riper i golvet er så og sei uungåelig om ein har ein stor og aktiv hund. Sprittusj bør nok oppbevarest utilgjengelig for barn, og blir rekna for skade som går under depositum. Riper i gulv kommer under generell slitasje og må dekkes av leiga. Så nå tenker eg ikkje på gullfisk og hamster, men store tunge hunder som skraper opp gulv. Eller hunder i diverse størrelser som skraper på døra. Eller katter som klorer på veggene. Se for dere verste senario, kor mykje bør da være tillegg i prisen, tatt i betraktning at en kanskje må skifte både gulv og tarpet i etterkant for at leiligheten skal holde samme standard? 1
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2013 #6 Skrevet 22. august 2013 12000kr i mnd høres allerede ut som 4000kr for mye for meg. 1
Mulancholy Skrevet 22. august 2013 Forfatter #7 Skrevet 22. august 2013 Vi betaler 500 ekstra her. Vi tilbød oss da vi ikke hadde noe valg siden forrige huseier solgte og vi ikke fant noen som godtok dyr. Edit: Leif Takk, det er kanskje noko sånt me og ser for oss:)
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #8 Skrevet 22. august 2013 12000kr i mnd høres allerede ut som 4000kr for mye for meg. Leieprisene reflekterer kjøpeprisene som igjen reflekterer politikernes inngripen og regulering av markedet som har gitt mindre tilbud enn etterspørsel. OT: jeg ville krevd i kontrakten at boligen skulle desinfiseres og vaskes ut profesjonelt av firma (finn pris på dette eksternt) og i tillegg en 500-1000 ekstra per måned. Dører, vegger, tapet og gulv kommer til å få slitasje. Jeg ville vært mer negativ til katter enn hunder da kattepiss setter seg ekstremt godt. Anonymous poster hash: b7087...f70
Mulancholy Skrevet 22. august 2013 Forfatter #9 Skrevet 22. august 2013 12000kr i mnd høres allerede ut som 4000kr for mye for meg. Da lurer eg på kass størrelse du ser for deg at der er snakk om, utifra annonser på finn fra samme område ligger me på rett pris i forhold til markedet.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #10 Skrevet 22. august 2013 Du har ikke lov å nekte dyr om de har en god grunn. De må ikke opplyse om at de har barn eller dyr, du kan heller ikke ta ekstra om de får barn mens de bor der, eller ønsker å la samboer flytte inn etc. Dersom du skal leie ut bør du sette deg godt inn i loven, slik at du ikke får uønskede overraskelser. Anbefaler at du tar depositum som kan dekke for skade på leiligheten, uansett om skaden er laget av dyr, barn eller voksne så må leietaker enten fikse dette ved utflytting eller bli trekt i depositum slik at du selv kan ordne opp i skadene. Du kan heller ikke kreve at leiligheten vaskes ut av et profesjonelt firma, du kan kun kreve at den er vasket skikkelig og forlatt i den stand de fikk den i. Anonymous poster hash: 84e67...022 4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #11 Skrevet 22. august 2013 Høres ut som den grådige huseieren min. Anonymous poster hash: 063bf...06e 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #12 Skrevet 22. august 2013 Du har ikke lov å nekte dyr om de har en god grunn. De må ikke opplyse om at de har barn eller dyr, du kan heller ikke ta ekstra om de får barn mens de bor der, eller ønsker å la samboer flytte inn etc. Dersom du skal leie ut bør du sette deg godt inn i loven, slik at du ikke får uønskede overraskelser. Anbefaler at du tar depositum som kan dekke for skade på leiligheten, uansett om skaden er laget av dyr, barn eller voksne så må leietaker enten fikse dette ved utflytting eller bli trekt i depositum slik at du selv kan ordne opp i skadene. Du kan heller ikke kreve at leiligheten vaskes ut av et profesjonelt firma, du kan kun kreve at den er vasket skikkelig og forlatt i den stand de fikk den i. Anonymous poster hash: 84e67...022 Selvfølgelig kan man nekte dyrehold i sin egen leilighet. Anbefaler å lese deg opp på regler i forkant når man svarer slikt vrøvl.Anonymous poster hash: fbfef...13a 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #13 Skrevet 22. august 2013 Bare å drite i å si at man har dyr det Funker fett det. Anonymous poster hash: 063bf...06e
Gjest Hyssingen Skrevet 22. august 2013 #14 Skrevet 22. august 2013 Jeg ville ikke hatt noe imot å betale litt ekstra for å få et sted å bo med hunden. Men jeg hadde satt pris på å kunne bake det inn i depositumet istedet, for noen av oss har faktisk dyr som ikke er helt TurboTarzan. Men skjønner godt du vil ha sikkerhet, for fy flate, spesielt hunder og katter kan gjøre noe helt voldsomt til skade. Han som bodde i min leilighet før meg hadde hund, når han flyttet ut så måtte huseieren bytte en hel vegg og deler av gulvet. Sick 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #15 Skrevet 22. august 2013 Bare å drite i å si at man har dyr det Funker fett det. Anonymous poster hash: 063bf...06e Selvfølgelig. Funker fint å si at man skal bruke leiligheten selv også, for å så leie ut til noen andre Anonymous poster hash: fbfef...13a 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #16 Skrevet 22. august 2013 Selvfølgelig kan man nekte dyrehold i sin egen leilighet. Anbefaler å lese deg opp på regler i forkant når man svarer slikt vrøvl. Prøver å gi deg gode råd slik at du ikke finner det ut på den mindre hyggelige måten. Det er mange tråder om dette på jussforum og har også vært en del saker i media. Du kan "nekte" og si at det ikke er lov, men den dagen du står der med en leieboer med 2 hunder, som nekter å flytte fordi h*n har selskap i dyrene så kommer du ikke langt rettens vei. Anbefaler deg å søke litt rundt om akkurat dette før du halshugger oss som prøver å hjelpe deg. Anonymous poster hash: 84e67...022
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #17 Skrevet 22. august 2013 Funker fint å si at man skal bruke leiligheten selv også, for å så leie ut til noen andre Det funker helt til de som ble kasta ut ser leiligheten på finn.no uka etter Anonymous poster hash: 84e67...022 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #18 Skrevet 22. august 2013 Det funker helt til de som ble kasta ut ser leiligheten på finn.no uka etter Anonymous poster hash: 84e67...022 Ingen utkastelses grunn http://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_Happy.gif' alt=':)'>Anonymous poster hash: 063bf...06e
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #19 Skrevet 22. august 2013 Prøver å gi deg gode råd slik at du ikke finner det ut på den mindre hyggelige måten. Det er mange tråder om dette på jussforum og har også vært en del saker i media. Du kan "nekte" og si at det ikke er lov, men den dagen du står der med en leieboer med 2 hunder, som nekter å flytte fordi h*n har selskap i dyrene så kommer du ikke langt rettens vei. Anbefaler deg å søke litt rundt om akkurat dette før du halshugger oss som prøver å hjelpe deg. Anonymous poster hash: 84e67...022 § 5-2. Ro og orden Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen. Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen. Om du oppfatter "gode grunner" som selskap i ett dyr, er du ute på viddene. Det eneste du oppnår med slik oppførsel er å gjøre det enda vanskligere for folk med kjæledyr å leie leilighet.Anonymous poster hash: fbfef...13a
Frk Midnattsol Skrevet 22. august 2013 #20 Skrevet 22. august 2013 Jeg leier ut av prinsipp kun til folk med dyr.... Har aldri fått ødelagt noe av disse dyrene, og ut fra min erfaring, så har min leieboere vært særdeles pliktoppfyllende mennesker, som har tatt godt vare både på leiligheta mi og dyrene sine, så til tross for at jeg leier ut i en by med ca 2000 husløse studenter, så tar jeg ikke ekstra for dyrene....men har en klausul i kontrakten at skader forvoldt av dyr må repareres, samt at det er tatt gode bilder av leiligheta før innflytting.... Synes nemlig ikke at man skal sko seg på mennesker som er i en vanskelig situasjon bare fordi de har valgt å ta seg av et dyr..... 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå