AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #1 Skrevet 22. august 2013 Synes dere det er frekt dersom andre enn dere (de nybakte foreldrene) legger ut på Facebook først om at babyen har kommet til verden? F.eks at en onkel, tante eller besteforelder skriver nyheten på de nybakte foreldrenes wall, eller sin egen wall!? Jeg fikk ikke delt nyheten først, og ser en tendens. Nesten som om folk utnytter situasjonen til å få "likes" eller masse oppmerksomhet? Det er det lett å tenke for meg i allefall..Anonymous poster hash: 00794...87b 4
Gjest Spiderpig Skrevet 22. august 2013 #2 Skrevet 22. august 2013 Jeg har aldri tenkt over det. Regner egentlig med at de nybakte foreldrene har mer fornuftige ting å gjøre enn å oppdatere facebook. 1
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 22. august 2013 #3 Skrevet 22. august 2013 Jeg synes det er frekt, ja.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #4 Skrevet 22. august 2013 Jeg bryr meg ikke... Om min mor vil skrive "jeg har blitt mormor!!!!!" på sin egen side før jeg har kommet meg hjem så får hun da bare gjøre det Nyheten kommer ut uansett... Anonymous poster hash: 357d5...5a3 3
Gjest Is_te Skrevet 22. august 2013 #5 Skrevet 22. august 2013 Hvis babyen er frisk så ser jeg ingen problem med det, og har aldri tenkt noe over det. Tror de heller gjør det fordi de er glade og stolte på vegne av foreldrene. Tror man må legge fra seg FB hvis det likes & comments som avgjør.... Ikke rart det er krig her i verden. 2
Gjest Wilhelmine Skrevet 22. august 2013 #6 Skrevet 22. august 2013 Jeg synes det er frekt. Har også sett folk på Facebook som bare MÅ dele nyheten med hele verden, av typen "gratulerer så mye med veslejenta/prinsessa/gutten/prinsen/poden" eller "har nettopp vært å hilst på xxx, så vakker", uten å gi foreldrene (som er på sykehuset fortsatt) muligheten til å fortelle folk sin egen nyhet. Selv ville jeg aldri gjort det. Det er ikke min nyhet og dele. Og jeg synes jeg ser det samme som deg, det er en eller annen form for oppmerksomhets-craving. "Se, jeg visste det først", "jeg vet noe dere andre ikke vet", "jeg står foreldrene nærme for de har fortalt meg det alt" eller noe sånt. Det er jo litt artig for foreldrene å få lov til å dele nyheten selv, inkludert navnet (om det er klart), vekt og lengde og de tingene der. Foreldrene har vel andre ting å ta seg til enn å skrive på Facebook, men de som virkelig trenger å vite det får vite det uansett, og man kan vente med plapringen til foreldrene har fått muligheten til å si det selv Synes hvertfall man kan spørre foreldrene om de synes det er greit. Men, når det er sagt, så kommer det litt an på hvem som gjør det også. Er det nybakt bestemor, bestefar, tante, onkel eller sånn er det nå en ting, men de jeg har sett har det vært ymse venner som sikkert har fått nyheten på sms og bare ikke klarte å holde kjeft...
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #7 Skrevet 22. august 2013 Jeg, TS, synes jo det er frekt. Ingen spurte meg da nyheten ble delt. Der og da var jeg opptatt med mitt, men jeg ville delt det først selv. Ikke noe jeg tenker så mye over, men når jeg ser det tenker jeg jo over det da. "Mon tro om foreldrene ville dele nyheten først?". Ja, man burde i allefall spørre foreldrene om det er greit! Jeg føler også at den "jeg har blitt tante/onkel" er oppmerksomhetscraving. Men på den andre siden, hva på Facebook er vel ikke det...Anonymous poster hash: 00794...87b
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #8 Skrevet 22. august 2013 Jeg har iallefall aldri tenkt tanken på at folk gjør det for å 1. Søke oppmerksomhet 2. "vise seg frem" som gode venner av foreldrene.. Det høres veldig ungdomsskoleaktig ut å anta at folk tenker slikt? Jeg antar de fleste bare er glade og ikke engang tenker over at for noen så blir det feil Anonymous poster hash: 357d5...5a3 1
Viktualia Skrevet 22. august 2013 #9 Skrevet 22. august 2013 Jeg skriver aldri om andres store nyheter hvis de ikke har gjort det først, enten det gjelder fødsler, dødsfall, bryllup eller annet. Så store hendelser i privatlivet syns jeg folk kan få styre selv når blir gjort kjent på facebook. 10
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #10 Skrevet 22. august 2013 Jeg har iallefall aldri tenkt tanken på at folk gjør det for å 1. Søke oppmerksomhet2. "vise seg frem" som gode venner av foreldrene.. Det høres veldig ungdomsskoleaktig ut å anta at folk tenker slikt? Jeg antar de fleste bare er glade og ikke engang tenker over at for noen så blir det feil Anonymous poster hash: 357d5...5a3 hva i all verden er "ungdomsskoleaktig"? Anonymous poster hash: 00794...87b
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #11 Skrevet 22. august 2013 hva i all verden er "ungdomsskoleaktig"? Anonymous poster hash: 00794...87b Å tenke at folk har baktanker ved alt... Anonymous poster hash: 357d5...5a3
hjärterdam Skrevet 22. august 2013 #12 Skrevet 22. august 2013 Jeg har også, som noen nevnte, som "regel" at jeg ikke deler sånt før foreldre selv har gjort det, fordi det er så ulikt hva folk synes er OK. Da jeg ble tante for to år siden ventet jeg til søsteren min hadde lagt ut før jeg selv skrev en status om at vi hadde vært på sykehuset og hilst på en ny nevø Når vi blir foreldre igjen i februar er det egentlig navnet som er "viktigst" for meg å få dele selv. Om mine søstre, eller han søsken, vil dele at de har fått en niese/nevø synes jeg egentlig det er litt koselig. Om det derimot er en eller annen perifer venn som snapper det opp og tagger og styrer synes jeg det blir litt vel krampeaktig... 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #13 Skrevet 22. august 2013 Jeg har også, som noen nevnte, som "regel" at jeg ikke deler sånt før foreldre selv har gjort det, fordi det er så ulikt hva folk synes er OK. Da jeg ble tante for to år siden ventet jeg til søsteren min hadde lagt ut før jeg selv skrev en status om at vi hadde vært på sykehuset og hilst på en ny nevø Når vi blir foreldre igjen i februar er det egentlig navnet som er "viktigst" for meg å få dele selv. Om mine søstre, eller han søsken, vil dele at de har fått en niese/nevø synes jeg egentlig det er litt koselig. Om det derimot er en eller annen perifer venn som snapper det opp og tagger og styrer synes jeg det blir litt vel krampeaktig...Men å skrive at en har blitt tante/onkel er kun for å få oppmerksomhet for det er jo ingen som trenger å vite at de er tante/onkel. De blir ikke kalt det til vanlig av andre Det er kanskje noe annet dersom de har vært på besøk hos babyen og skriver det da det blir som å opplyse om at de har vært på skogturer eller er på ferie i Mallorca Anonymous poster hash: 00794...87b 1
hjärterdam Skrevet 22. august 2013 #14 Skrevet 22. august 2013 Men å skrive at en har blitt tante/onkel er kun for å få oppmerksomhet for det er jo ingen som trenger å vite at de er tante/onkel. De blir ikke kalt det til vanlig av andre Det er kanskje noe annet dersom de har vært på besøk hos babyen og skriver det da det blir som å opplyse om at de har vært på skogturer eller er på ferie i Mallorca Anonymous poster hash: 00794...87b Dette er jo en av tingene folk er foskjellige på i forhold til måten man bruker facebook på. Noen informerer om mye, noen om mindre og noen om ingenting. Jeg vet at i min familie er det stort når det kommer nye tilskudd. Jeg vet at mine søstre er uendelig stolte av tantebarna sine, noe jeg selv også er av mine. Jeg bor langt unna min familie, slik at når de blir tanter kan det ta 2-3 mnd før de faktisk får kommet og fysisk besøkt oss/vi besøkt dem. Om de da i mellomtiden ønsker å dele og si noe om at det har skjedd noe stort i deres liv så synes jeg faktisk bare det er koselig. Men, som på mange andre ting trenger vi heldigvis ikke å være enige om alt 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #15 Skrevet 22. august 2013 Deling av nyheter på sosiale medier har blitt et stort problem, ikke bare når det gjelder hyggelige nyheter som en fødsel, men også for politi og helsevesen, som opplever at pårørende får informasjon om dødsfall via disse kanalene. Dette handler mer om å få oppmerksomhet rundt egen person, enn noe annet, og jeg synes hovedpersonene bør være de første som gir ut nyheter, uansett om de er gode eller dårlige. Anonymous poster hash: b19bc...414 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #16 Skrevet 22. august 2013 Dette er jo en av tingene folk er foskjellige på i forhold til måten man bruker facebook på. Noen informerer om mye, noen om mindre og noen om ingenting. Jeg vet at i min familie er det stort når det kommer nye tilskudd. Jeg vet at mine søstre er uendelig stolte av tantebarna sine, noe jeg selv også er av mine. Jeg bor langt unna min familie, slik at når de blir tanter kan det ta 2-3 mnd før de faktisk får kommet og fysisk besøkt oss/vi besøkt dem. Om de da i mellomtiden ønsker å dele og si noe om at det har skjedd noe stort i deres liv så synes jeg faktisk bare det er koselig. Men, som på mange andre ting trenger vi heldigvis ikke å være enige om alt ja, det kommer nok an på hvem som skriver. Men jeg vet uheldigvis at noen på ventelista mi deler for å få oppmerksomhet. Anonymous poster hash: 00794...87b
nuggets Skrevet 22. august 2013 #17 Skrevet 22. august 2013 Jeg syntes hvertfall at det er frekt når andre skriver det og legger ut bilde av barnet, før foreldrene! Hun ene venninnen min la ut bilde av tantebarnet mitt to timer etter fødsel. Foreldrene hadde ikke fått fortalt alle at barnet var kommet en gang! 1
estrella Skrevet 22. august 2013 #18 Skrevet 22. august 2013 Jeg vet iallefall at jeg kommer til å be familie og venner med å ikke dele ting på facebook o.l før vi har fått fortalt alle vi ønsker å fortelle det til. Nå er det ikke aktuelt helt enda, men ja, jeg synes det er en uting at diverse nyheter forbeholdt foreldrene blir fortalt av andre på sosiale medier. Det samme gjelder ved dødsfall, hvor noen skriver hvil i fred xxxx før alle i familien faktisk vet at vedkommende har gått bort. 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #19 Skrevet 22. august 2013 Å tenke at folk har baktanker ved alt... Anonymous poster hash: 357d5...5a3 Folk har baktanker med alt. I den grad de har noe å tenke med, selvsagt. Facebook (og andre sosiale media) er såpass nytt enda at mange ikke har fått med seg de uskrevne reglene (enkelte har ikke fått med seg at der er regler) men å dele en nyhet som ikke er din egen er like fy-fy der som på bussen eller i kassakøa. Om noen du kjenner venter barn/skiller seg/gifter seg/er syk så er det de som må gå ut med nyheten. Vanlig høflighet. Men nyheter er en ting: folk deler faktisk bilder av unger uten å få klarsignal fra verken ungen selv (om h*n er gammel nok) eller foreldre, og det viser vel hvor uopplyste den jevne "mann i gata" er. Dette er dog ikke bare frekt - det er ulovlig. Anonymous poster hash: 4211f...5eb 3
Gjest åffårno Skrevet 22. august 2013 #20 Skrevet 22. august 2013 (endret) Folk bruker jo facebook som sitt sosiale alibi og skryteplass, på godt og vondt. Jeg deler svært lite personlig, og vil få anledning til å selv bestemme hvilke private ting som kommer ut i offentligheten på hvilket tidspunkt. Veldig mange i foreldregenrasjonen min forstår ikke helt dette med sosiale medier og hvor lite kontroll man har på informasjon og hvor mange som faktisk får se det - og ikke minst at eieren av bilder ikke lengre kontrollerer egne bilder når andre deler. Så jeg er streng, og kommer nok til å stenge egen vegg iallefall en periode om jeg rekker før fødsel fordi jeg ikke vil ha meldinger der før jeg vet alt er bra. I tillegg kommer jeg ikke til å orientere andre om at fødselen er igang, men heller si ifra i etterkant når man vet hvordan det er gått - så kan de jo gjerne skryte litt med kosestatus da. Men om mine søsken og foreldre/sviger deler den nyheten så er det faktisk noe sånt som...........2500-ish mennesker som får vite det - og jeg aner ikke hvem 5% av de menneskene er engang. Om nære venner i tillegg deler det, så er jo antallet så høyt i "fjæsbokvenner" at jeg jo ikke har sjans til å telle engang. Så for meg betyr det noe. Endret 22. august 2013 av åffårno 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå