Manolo Skrevet 24. august 2013 #21 Skrevet 24. august 2013 Ja, det er nok vanskelig å lese mer enn et par setninger om gangen med ADHD.
Testosteron Skrevet 24. august 2013 #22 Skrevet 24. august 2013 Er ikke Ateist, jeg har bare uttforsket Kristendommen, Jehovas vitner?
AnonymBruker Skrevet 24. august 2013 #23 Skrevet 24. august 2013 Har du gyldige motargumenter mot det som skrives? Bibelen er tull så det er jo egentlig ikke noe å motargumentere. Hovedinnlegget er argumentering mot tull i en bok om tull. Anonymous poster hash: 017c1...d74
Mann 42 Skrevet 24. august 2013 #24 Skrevet 24. august 2013 (endret) Har du gyldige motargumenter mot det som skrives? Jeg nøyer meg med å avvise den grunnleggende antakelsen om at det finnes en gud. Detaljene er for teologer, og det er en totalt bortkastet disiplin etter min mening. Så hva skulle jeg ønske å argumentere om i Magic Mikes innlegg? Hadde jeg fått med meg at han tror på en gud, så kunne jeg jo sagt noe om det, men hva er det egentlig å si? Endret 24. august 2013 av Mann 42
Magic Mike Skrevet 24. august 2013 Forfatter #25 Skrevet 24. august 2013 Jehovas vitner? Nei, har funnet de mest direkte, betydningsfulle og troverdige svar i Islam, så leser det nå for tiden
Mann 42 Skrevet 24. august 2013 #26 Skrevet 24. august 2013 Er det bare meg, eller er det en ren tilfeldighet at vi i den senere tid har fått uvanlig mange innlegg fra "søkende muslimer", potensielle konvertitter til islam og rene wannabe amatørimamer? Gjør muslimene nå felles sak med rasehaterne og de fundamentalistiske kristne før dem, og bruker KG som misjonsmark? 2
Gjest Kim Skrevet 24. august 2013 #27 Skrevet 24. august 2013 (endret) Det er mange seriøse teologer som har prøvd å besvare dette spørsmålet. Var Jesus gud? var han menneske? Var han guds sønn? Kirkemøte i Nikea i 325 tok for seg spørsmålet om Jesus var menneske eller gud, eller som de ble enige om; begge deler. Når det kommer til spørsmålet om Jesus er separat fra gud eller om han er gud i "forkledning" så ser det ikke ut til å være noen konsensus på dette området, Men avhengig av hvilket gospel du leser, så er Jesus sine siste ord i Markus evangeliet "Eloi, Eloi lama sabachthani" - Min gud, min gud, hvorfor har du forlatt meg. Kikker man på dette, så er det jo klart at Jesus her henvender seg til en annen (gud) Men igjen, de andre evangeliene har jo en annen tolkning av hendelsene... Det beste svaret jeg kan gi deg er at vi ikke vet. Endret 24. august 2013 av Kim
Shirin Skrevet 24. august 2013 #28 Skrevet 24. august 2013 Akkurat som koranen, altså. Den er stappfull av flaue feil. Det er en grov beskyldning uten bevis, forklaringene av alle ayatene (vers) i Koranen finnes over nettet, så kan man skjønne omstendigheten før man beskylder den for feil subhanAllah. Så hvilken ayat sikter du til? Og Allah vet best.
Magic Mike Skrevet 25. august 2013 Forfatter #29 Skrevet 25. august 2013 Er det bare meg, eller er det en ren tilfeldighet at vi i den senere tid har fått uvanlig mange innlegg fra "søkende muslimer", potensielle konvertitter til islam og rene wannabe amatørimamer? Gjør muslimene nå felles sak med rasehaterne og de fundamentalistiske kristne før dem, og bruker KG som misjonsmark? Noen klarer å lese bibelen, koranen og andre hellige bøker, med et ønske på å få ordentlige svar i utgangspunktet. Andre derimot leser slike bøker, hvor de allerede er fast bestemt på at f.eks. Bibelen har de rette svarene og at det ikke finnes noe bedre. Som jeg har fått intrykk for, ser det ut som du er en av dem, at dere velger å være naive er opp til dere selv. Tror ikke muslimer kunne brydd seg mindre om hva kristne tror på, så lenge de selv har sikra seg et bedre liv etter døden ved å tro på Allah. Dessuten så står dette i koranen:De som tror (på Koranen), og de som følger jødisk tro, de kristne og sabèerne - ja, alle som tror på Gud og Den siste dagen og gjør det som er rett, skal få sin belønning fra Herren! De skal ikke frykte eller sørge. (2,62) Men grunnen til at så mange muslimer er interessert i å lære bort islam, slik at folk ønsker å konvertere, er fordi det er det "rette" å gjøre og slikt vil man bli belønnet for etter døden også. At the end of the day, muslimer mener at det finnes bare en sann religion, altså Islam.
Mann 42 Skrevet 25. august 2013 #30 Skrevet 25. august 2013 (endret) Noen klarer å lese bibelen, koranen og andre hellige bøker, med et ønske på å få ordentlige svar i utgangspunktet. Andre derimot leser slike bøker, hvor de allerede er fast bestemt på at f.eks. Bibelen har de rette svarene og at det ikke finnes noe bedre. Som jeg har fått intrykk for, ser det ut som du er en av dem, at dere velger å være naive er opp til dere selv. Tror ikke muslimer kunne brydd seg mindre om hva kristne tror på, så lenge de selv har sikra seg et bedre liv etter døden ved å tro på Allah. Dessuten så står dette i koranen:De som tror (på Koranen), og de som følger jødisk tro, de kristne og sabèerne - ja, alle som tror på Gud og Den siste dagen og gjør det som er rett, skal få sin belønning fra Herren! De skal ikke frykte eller sørge. (2,62) Men grunnen til at så mange muslimer er interessert i å lære bort islam, slik at folk ønsker å konvertere, er fordi det er det "rette" å gjøre og slikt vil man bli belønnet for etter døden også. At the end of the day, muslimer mener at det finnes bare en sann religion, altså Islam. Eh, du har nok misforstått, Magic. Jeg er ateist, og mener at ALLE disse bøkene er så totalt på jordet som det vel er mulig å komme. Og hvordan det er mulig for en person som er vokst opp i en sekulær nasjon som Norge, med tilgang til en ganske bra utdanning som skulle gjort deg i stand til å se tvers gjennom den monoteistiske løgnen, å engang vurdere å konvertere til islam, er nærmest ufattelig. Jeg mener at det ikke finnes noen gud og at muhammed ikke var en profet. For å parafrasere deres tåpelige trosvedkjennelse. Endret 25. august 2013 av Mann 42 1
Testosteron Skrevet 25. august 2013 #31 Skrevet 25. august 2013 Nei, har funnet de mest direkte, betydningsfulle og troverdige svar i Islam, så leser det nå for tiden Så du studerer kristendommen ved å lese Koranen?
Testosteron Skrevet 25. august 2013 #32 Skrevet 25. august 2013 Er det bare meg, eller er det en ren tilfeldighet at vi i den senere tid har fått uvanlig mange innlegg fra "søkende muslimer", potensielle konvertitter til islam og rene wannabe amatørimamer? Gjør muslimene nå felles sak med rasehaterne og de fundamentalistiske kristne før dem, og bruker KG som misjonsmark? Det er nok ikke lenge før du er muslim nå
AnonymBruker Skrevet 25. august 2013 #33 Skrevet 25. august 2013 At dette ikke døpes om til ateistforumet er en gåte for meg. Nå debatterer de hverandre også, om hvem som tror på minst. Anonymous poster hash: b2458...47a
Gjest Awzm me Skrevet 26. august 2013 #34 Skrevet 26. august 2013 Hei. Er du en av de som ikke leser bibelen, men kaller seg kristen? Tror at Gud tilgir deg for alt, so we might aswell just rob a bank? Uansett, du som er kristen, du tror sikkert på treenigheten. Er det noe du selv har funnet ut eller bare blitt fortalt?... På tide å være kristisk, se sannheten. Ikke for min skyld, men for din egen. Her har du spørsmål om Kristendommen. Ta det i rekkefølge. I følge bibelen er Gud både faderen (skaperen), Jesus og Den hellige ånd. Er Jesus Gud? - Så hvis Jesus er Gud, er ikke det en motsigelse av det som faktisk står i bibelen?Jeg henviser til tekster fra bibelen: I. Hans røst har dere aldri hørt, hans skikkelse har dere aldri sett. (Johannes’ evangelium 5:37) II. Han som intet menneske har sett og ingen kan se. (Paulus’ første brev til Timoteus 6:16) III. Du kan ikke få se mitt ansikt, sa han, for det menneske som ser meg, kan ikke leve.(Andre Mosebok 33:20) Jeg spør igjen. Er Jesus Gud? “Jeg er Herren, det er ingen annen. Jeg har ikke talt i det skjulte. Jeg, Herren, taler rettferdig, forkynner det som rett er” (Jesaia 45:18-19) Så hva er sannheten? Er Gud en eller er han 3? Du tror fortsatt Gud er Faderen, Jesus og Den Hellige Ånd? Jeg vil at du skal lese grundig, kritisk og med åpen sinn, de følgene versene: Fra det Gamle testamentet: Hør, Israel! Herren er vår Gud, Herren er én. (femte mosebok 6:4) Er det ikke én som har skapt henne både med legeme og ånd? (Malaki 2:15) Men dere er mine vitner, sier Herren, og min tjener som jeg har utvalgt, for at dere skal kjenne meg og tro på meg og innse at jeg er Gud. Før meg er ingen Gud blitt til, og etter meg skal ingen komme. Jeg, ja JEG alene, er Herren, foruten meg er det ingen frelser. (Jesaia 43:10-11) Jeg er den første, og jeg er den siste, foruten meg er det ingen Gud. (Jesaia 44:6) Det fins ingen Gud foruten meg, ingen annen rettferdig og frelsende Gud. Ven deg til meg og bli frelst… Hvert kne skal bøye seg for meg.. (Jesaia 45:21-23) Fra det Nye testamentet: Det om en mann til ham og spurte: “Mester, hva godt skal jeg gjøre for å få evig liv?” Men Jesus sa til ham: “Hvorfor spør du meg om det gode? Én er den gode. (Matteus’ evangelium 19:16-17) Og dette er det evige liv, at de skjenner deg, den eneste sanne Gud, og ham du har sendt, Jesus Kristus. (Johannes’ evangelium 17:3) Herren din Gud skal du tilbe, og ham alene skal du tjene. (Matteus’ evangelium 4:10) For Gud er én og én mllommann er det mellom Gud og mennesker, mennesker Kristus Jesus. (Paulus’ første brev til Timoteus 2:5) Jeg vet ikke hva du tenker nå, men teksten sier tydelig ifra at det bare er ÉN Gud, ikke sant? Men bibelen sier fortsatt at Jesus er Guds sønn og at han er Gud, ikke sant? Er det ikke rart, han er både sin egen sønn og faren? La meg henvise til historiske tekster. Da Jesus ble forhørt av Det høye råd, jødenes øverste myndighet, prøvde rådet å finne anklager mot Jesus som kunne føre til dødsdom, og øverstepresten spurte rett frem. “Er du Messias, Den høylovedes Sønn?” Jesus bekreftet dette og sa “Og dere skal få se menneskesønnen sitte ved Kraftens høyre hånd og komme med himmelens skyer” (Tro og Tanke vg.3 s. 172 “jesu død og oppstandelse”) - Nedover finner du personlige tanker: Kan vi være enige om at “kraftens høyre hånd” er Gud? I så fall: - Hvordan kan Jesus, som er Gud, sitte ved sin egen høyre side? Fordi han er sønnen til Gud og ikke Gud? – Men Bibelen sier jo at Jesus ER Gud!...altså inkarnasjon.. Men bestem deg da, Gud eller sønn? Uansett, bibelens sine tekster sier flere ganger at Gud bare er en. Altså er Jesus sønnen til Gud ikke selveste Gud. Slutte å si at Jesus er Gud kanskje?... i så fall, er det ikke mere treenighet. En liten tankevekker: Hvis Gud hadde vært Jesus, da blir det ikke å TRO på Gud, da vet man. Ikke sant? Jeg mener, de som var med Gud, disiplene f.eks. De vet da at Jesus er Gud, så de trenger ikke å TRO, de VET. Med andre ord. Det at de VET at Gud finnes i motsetning til oss andre, gjør det mye enklere for dem å komme til Paradis. Blir ikke det forskjellsbehandling mot oss andre, som må TRO helt ute av det blå? I SÅ FALL, det går imot det Kristendommen mener om at Gud elsker alle og behandler alle likt. Ok, over til siste spørsmål som jeg spør veldig mange. Bare for å være morsom. Øverst på norske kirker er det et kors – Det er fordi Jesus døde på et kors. Det i mine øyne symboliserer ikke akkurat noe bra noe, men samme det. Hva hvis Jesus døde i en elektrisk stol, hadde det vært deres symbol da? Ble litt for mye for meg til å analysere alt akkurat nå. Men det jg har skrevet i tykk skrift la jeg merke til. Treenigheten består av Gud, Jesus(sønnen) og den hellige ånd. Gud er Jesus. Faderen og sønnen er den samme. Men det betyr ikke at alt som er Gud, er Jesus. Men alt som er Jesus, er Gud. Jesus er en menneskelig del av Gud som ble sendt ned til menneskeheten for å få en kontakt mellom Gud og verden. Jesus er sønnen, men altså en del av Gud. Han ble sendt ned til jorden i en menneskelig form for å representere Gud. Så ja, Jesus kan også sitte ved Guds høyre hånd, de kan snakke sammen og "stå" ved siden av hverandre. Men Gud er ikke et menneske, annet enn den menneskelige delen av Jesus. Det er i hvert fall slik jeg har tolket det. 1
jabx Skrevet 27. august 2013 #35 Skrevet 27. august 2013 Jeg nøyer meg med å avvise den grunnleggende antakelsen om at det finnes en gud. Detaljene er for teologer, og det er en totalt bortkastet disiplin etter min mening. Så hva skulle jeg ønske å argumentere om i Magic Mikes innlegg? Hadde jeg fått med meg at han tror på en gud, så kunne jeg jo sagt noe om det, men hva er det egentlig å si? Ok, så du har ikke motargumenter. Det er jo du selv som fremstår som "smartass", som du kaller med, som mener du ikke engang trenger å argumentere for synspunktet ditt. 1
jabx Skrevet 27. august 2013 #36 Skrevet 27. august 2013 Det er en grov beskyldning uten bevis, forklaringene av alle ayatene (vers) i Koranen finnes over nettet, så kan man skjønne omstendigheten før man beskylder den for feil subhanAllah. Så hvilken ayat sikter du til? Den påstår f.eks. at knokler formes først hos et foster i magen, noe som er direkte feil. Den påstår også at kvinnen befruktes av væske fra mageområdet, noe som er feil (det er sædceller fra testiklene langt unna magen). Og så videre.
Mann 42 Skrevet 27. august 2013 #37 Skrevet 27. august 2013 Ok, så du har ikke motargumenter. Det er jo du selv som fremstår som "smartass", som du kaller med, som mener du ikke engang trenger å argumentere for synspunktet ditt. Spar meg, Jabx. 1
sofiemyr Skrevet 28. august 2013 #38 Skrevet 28. august 2013 Jeeeez (pardon my french) snakk om å spore av.... Hva m å henge seg på hva tråden startet med? Det finnes ingen argumentasjon i grunnteksten til hverken de greske eller de hebraiske tekster som befester en treenighet... Dropp jeg synes ditt og datt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå