Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes DU om kurdere?

Jeg synes de er hyggelige og hjelpsomme.

Anonymous poster hash: 679bc...e18

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig. Jeg har bare snakket med tre som jeg vet er kurdere, men de er iallfall søte og hyggelige. Dessuten veldig kjekke :laugh:

Skrevet

Kurdere topper krim statistikken over hele Europa.

Praktisk talt alle æresdrap blir begått av kurdere (selv om det ofte blir kalt Iraker, Iraner eller tyrker)

http://www.bt.no/meninger/Fire-tusen-ars-historie-bak-aresdrap-2384444.html#.UhU7uX9CTPE

http://www.hurriyetdailynews.com/80-police-hurt-after-riot-at-kurdish-festival-in-germany-.aspx?pageID=238&nid=29690

Anonymous poster hash: e0463...13e
  • Liker 4
Skrevet

Kurdere topper krim statistikken over hele Europa.

Praktisk talt alle æresdrap blir begått av kurdere (selv om det ofte blir kalt Iraker, Iraner eller tyrker)

http://www.bt.no/meninger/Fire-tusen-ars-historie-bak-aresdrap-2384444.html#.UhU7uX9CTPE

http://www.hurriyetdailynews.com/80-police-hurt-after-riot-at-kurdish-festival-in-germany-.aspx?pageID=238&nid=29690

Det finnes ingen ting, i noen av linkene dine, som støtter noen av de to utsagnene du kommer med her.

Her demoniserer du og forsøker å dytte ansvaret for andres handlinger over på en folkegruppe som historisk har levd under svært vanskelige kår, kun fordi de er født som kurdere.

Ut over det så: Ja, det foregår sikkert æresdrap blant kurdere og ja, det finnes også kurdere som begår kriminalitet. Men som professoren i den ene linken din sier: "Moderne" kurdere aksepterer ikke æresdrap, og det pågår ett arbeid, både utenfor og innad i Kurdistan, for å heve kvinnenes status. Men selvsagt er det ikke gjort i løpet av et øyeblikk, det er en eldgammel tradisjon og både tenkemåte og kultur må utfordres. Og det blir gjort. Men inntil det er helt visket bort så vil det finnes mennesker av den gamle skolen, og selvsagt, og dessverre, vil det det medføre at noen begår æresdrap.

Jeg må si meg enig med de andre her - jeg har utelukkende gode erfaringer med de kurderne jeg selv har vært i kontakt med. Både kvinner og menn.

Skrevet

Er ikke ute etter å demonisere, jeg har kejnt flere kurdere fra da jeg bodde nesten 4 år i Sverige. De fleste var veldig hyggelige.

Når tema blir hva synes du om kurdere og noen sier de jeg har møtt er bra. Da blir det jo i utgangspunktet en litt rar diskusjon. Skal vi slutte der ??

I sverige har det vært flere æresdrap som har vakt stor oppsikt: Pela Atrushi, Fadime Sahinda, Maria Baro, Asrin Masifi og mange flere alle er kurdere.

En norsk kurder tok opp tema i filmen Før snøen faller en meget sterk film. Det finnes også en svensk film som er meget bra som også handler om en kurdisk jente som blir myrdet. Begge sterke filmer.

I Frankrike raste debatten etter at to kurdiske kvinner ble henrettet du kan google litt om tema og om PPK i Frankrike og Tyskland.

At kurdere har gjennom gått mye er det ingen tvil om, heldigvis så tør i alle fall kurdere selv å snakke om dette, svensker tør neppe i frykt for å bli kalt rasister.

Siden vi diskuterer kurdere er det også kanskje lov å snakke om denne tragedien i kurdisk kultur ?

• Liker 2
Skrevet

Nei, om du kommer med noe negtivt er du rasist.....man kan bare si at de er veldig snille altså...

( antagelig er tråden laget av en jentunge som er forelsket i en kurder og trenger bekreftelse på at kurdere er sååååå greie )

Kurdere har en kultur svært preget av ære og tradisjon . Det betyr ikke at ikke den enkelte kurdiske gutt eller jente kan være både hyggelig og en god venn. Men det har noe å si dersom man tenker på å bli del av en kurdisk familie.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde en kurder i klassen og han hyllet Osama bin laden. Så det lille jeg kjenner til kurdere har dessverre vært negativt.

Anonymous poster hash: 62d43...da5

• Liker 1
Skrevet

Er ikke ute etter å demonisere, jeg har kejnt flere kurdere fra da jeg bodde nesten 4 år i Sverige. De fleste var veldig hyggelige.

Når tema blir hva synes du om kurdere og noen sier de jeg har møtt er bra. Da blir det jo i utgangspunktet en litt rar diskusjon. Skal vi slutte der ??

I sverige har det vært flere æresdrap som har vakt stor oppsikt: Pela Atrushi, Fadime Sahinda, Maria Baro, Asrin Masifi og mange flere alle er kurdere.

En norsk kurder tok opp tema i filmen Før snøen faller en meget sterk film. Det finnes også en svensk film som er meget bra som også handler om en kurdisk jente som blir myrdet. Begge sterke filmer.

I Frankrike raste debatten etter at to kurdiske kvinner ble henrettet du kan google litt om tema og om PPK i Frankrike og Tyskland.

At kurdere har gjennom gått mye er det ingen tvil om, heldigvis så tør i alle fall kurdere selv å snakke om dette, svensker tør neppe i frykt for å bli kalt rasister.

Siden vi diskuterer kurdere er det også kanskje lov å snakke om denne tragedien i kurdisk kultur ?

Selvsagt skal vi snakke om denne siden ved kurdisk kultur. Den er fortsatt sterk, og det er mye arbeid å gjøre der, blant annet å bringe det fram i lyset.

Nei, kurdere skal ikke forskånes for dette fokuset med unnskyldning i at de har en vanskelig fortid som folk. Men de skal heller ikke gis ansvaret for andres handlinger, slik jeg opplevde at du gjorde da du la skylden for "praktisk talt alle æresdrap" over på kurdere, også de som blir begått av "iraker, iraner eller tyrker". Det var dette jeg reagerte på.

Ved å gjøre det fjerner du samtidig fokuset fra andre grupper som praktiserer denne avskyelige skikken, og det blir feil. De som begår æresdrap må bære ansvaret selv, enten det er kurdere, irakere, iranere eller tyrkere, eller hvem det nå er som gjør det.

Skrevet

Etter 5 år i kassen på en butikk som også selger kontantkort å ladetid rettet mot utlendinger, i den byen i Norge med størst prosentandel innvandrere har jeg virkelig møtt min andel.

Kurdiske jenter er kjempesøte, snille, høflige å veldig forsiktig av natur.

Kurdiske unggutter er alt å ingenting, helt lik norske gutter, noen er tøffe, noen er hyggelige, noen er frekke, noen er kjempesøte osv.

Kurdiske gamle damer er frekke som faen. Ord som takk, vær så snill, bare hyggelig eller hei er helt ute av spørsmålet. At samme vare ikke har endret pris på 6år er irrelevant, det er fortsatt jævli dyrt å jeg er en norsk gris som ikke gir rabatt. Fysj å fy så slem jeg jeg. Osv osv.

Kurdiske eldre menn er veldig forskjellige slik som unggutter, men de er ikke spesielt høflig mot meg som er jente, men guttene på jobb har en god tone med de.

Selvfølgelig finnes det unntak av alle jeg har beskrevet her, så det trenger vi ikke snakke om. Jeg har drøssevis av flere observasjoner om TS føler for å lage nye tråder. Russere, rumenere, polakker å somaliere er spesielt lett å spå hvordan de kommer til å oppføre seg :)

Anonymous poster hash: dd922...7cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...