venus_ Skrevet 21. august 2013 #1 Skrevet 21. august 2013 Hvordan gjør du det? Hva er "riktig" og hva er best?
Metamorf Skrevet 21. august 2013 #2 Skrevet 21. august 2013 Koker poteter (helst nypoteter) og damper brokkoli. Steker litt pølse, skinke eller annet (har grill på toppen av racletten), eller har spekeskinke til. Legger skiver av ost i "skuffene" på jernet. Poteter og brokkoli legges på tallerkenen, og jeg pleier å ha en liten klump smør på de (og evt. litt salt) før jeg heller osten oppå. Bruker som regel Ridderost eller Port Salut (hvis vi ikke får tak i raclette-ost). Serverer med diverse syltede grønnsaker (sylteagurk, cornichons, rødbeter, sølvløk, kapers, samt den stekte pølsen/skinken. Har ofte hvitløksbaguetter til. Og vin (vin er vanskelig til denne retten, men vi synes hvitvin som f.eks. en type Riesling er best). Vet ikke hva som er riktig, men det er dette jeg er vant med fra jeg var liten, og er veldig glad i det. Det opprinnelige var vel å holde et helt ostestykke over bålet og så skjære av etter hvert som den smeltet. Poteter og syltede grønnsaker er i hvert fall et must. 3
Gjest Inggolf Skrevet 21. august 2013 #3 Skrevet 21. august 2013 Finnes det noe fasit på dette her da? I såfall så er det eneste riktige i mine øyne at man slenger på det man vil grille på rakletten og griller det, og når det er ferdig så putter man det på tallerkenen sin og spiser det. Omtrent alt av spiselige ting kan raklett`es! Det beste er tomatskiver! Det blir noe helt annet enn bare vanlig tomat! 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #4 Skrevet 21. august 2013 Vet at dette ikke er ekte raclette, men vi bruker noen ganger å ha nachochips, løk, mais, tomat og ost i formene. Og tacokrydret kyllingstrimler på platen. Anonymous poster hash: 9a3c0...238 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #5 Skrevet 21. august 2013 Finnes det noe fasit på dette her da? I såfall så er det eneste riktige i mine øyne at man slenger på det man vil grille på rakletten og griller det, og når det er ferdig så putter man det på tallerkenen sin og spiser det. Omtrent alt av spiselige ting kan raklett`es! Det beste er tomatskiver! Det blir noe helt annet enn bare vanlig tomat! Ekte raclette er jo smeltet ost. Men ja, man kan jo putte oppi hva som helst, ikke følg reglene Anonymous poster hash: 9a3c0...238 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #6 Skrevet 21. august 2013 http://frukt.no/oppskrifter/oppskrift/?aid=2245 Her er en oppskrift på klassisk raclette. Bruk flere typer oster og flere typer syltete grønnsaker og småpoteter. Anonymous poster hash: 9a3c0...238 2
Gjest Inggolf Skrevet 21. august 2013 #7 Skrevet 21. august 2013 Ekte raclette er jo smeltet ost. Men ja, man kan jo putte oppi hva som helst, ikke følg reglene Anonymous poster hash: 9a3c0...238 Joda, ost er digg så det må man jo ha... Men jeg bare tenkte at man kan jo raklette så og si det mest, akkuratt som at man putter på det man selv har lyst til/på når man lager en pizza.. 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #8 Skrevet 21. august 2013 Joda, ost er digg så det må man jo ha... Men jeg bare tenkte at man kan jo raklette så og si det mest, akkuratt som at man putter på det man selv har lyst til/på når man lager en pizza.. Tror ikke du akkurat vet hva raclette er. Anonymous poster hash: 9a3c0...238 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #9 Skrevet 21. august 2013 I raclette skal man smelte en spesiell type oster som blir en slags fast saus man heller over maten. Slik som dette: http://www.centra.no/Global/Ostehandleren/Artikler%20ostehandlern/Raclette1.gif Mens nordmenn skjærer ost med høvel og franskmennene med kniv, har sveitserne i århundrer smeltet sine oster. Raclette er en velsmakende tradisjon som egner seg både til hverdag og fest. Raclette er den sveitsiske nasjonalretten, som visstnok skal være 400 år gammel. Raclette-tradisjonen stammer fra Val d´Annivieres, der gjeterne oppe i fjellene la ost tett på ilden og skrapte den over på brødskiver når den smeltet. Ordet raclette kommer fra det franske ordet racler som rett og slett betyr å skrape. Hver gjest har en egen liten stekepanne som de setter inn i raclettejernet med ost på. Kjøp Racletteost, Ridderost eller Port Salut. De smaker litt forskjellig, men holder seg bløte og varme etter smeltingen. I tillegg steker du kjøtt og løk på raclettejernets store stekeplate. Deilig tilbehør til raclett er kokte poteter, syltede sølvløk, skinke/spekeskinke, sylteagurker og lettrømme.Anonymous poster hash: 9a3c0...238 6
venus_ Skrevet 21. august 2013 Forfatter #10 Skrevet 21. august 2013 Joda, ost er digg så det må man jo ha... Men jeg bare tenkte at man kan jo raklette så og si det mest, akkuratt som at man putter på det man selv har lyst til/på når man lager en pizza.. Jada, man gjør jo så klart hva man vil. Men jeg lurte på hva andre synes er godt, for å starte med det. Pluss hva som er riktig tradisjonelt sett. Men ost er vel det eneste som skal vær der 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #11 Skrevet 21. august 2013 Åå, dette er det lenge siden jeg har spist! Fikk utrolig lyst på det, men det er unødvendig mye stress til en person....Anonymous poster hash: 6aaa9...501
Brunhilde Skrevet 22. august 2013 #12 Skrevet 22. august 2013 Jada, man gjør jo så klart hva man vil. Men jeg lurte på hva andre synes er godt, for å starte med det. Pluss hva som er riktig tradisjonelt sett. Men ost er vel det eneste som skal vær der De gangene jeg har spist raclette i Sveits, har jeg fått poteter kokt med skall på, sølvløk og cornichons ved siden av. Tørket kjøtt kunne bestilles i tillegg. For meg er det dette som er ekte raclette, det folk flest serverer i Norge er dill-dall med smeltet ost på. 3
Gjest Inggolf Skrevet 22. august 2013 #13 Skrevet 22. august 2013 Tror ikke du akkurat vet hva raclette er.Anonymous poster hash: 9a3c0...238 ånei, det var jo dumt da Men mamma og pappa kjøpte det da jeg var relativt ung (9-10 år eller noe tror jeg).... sååå, jo jeg vet utmerket godt hva det er for noe. 1
Gjest Inggolf Skrevet 22. august 2013 #14 Skrevet 22. august 2013 Jada, man gjør jo så klart hva man vil. Men jeg lurte på hva andre synes er godt, for å starte med det. Pluss hva som er riktig tradisjonelt sett. Men ost er vel det eneste som skal vær der vi pleide bare å kutte opp diverse grønnsaker, som sopp, tomat, minimais, squash osv og ha dette i hver sine skåler, slik som man gjør med taco, og så hadde vi en skål med strimlet kjøtt av noe slag så kunne man bare slenge på det man ville steke/grille eller hva man sier, selv (og ost da selvfølgelig) 1
Aldrisur Skrevet 22. august 2013 #15 Skrevet 22. august 2013 vi pleide bare å kutte opp diverse grønnsaker, som sopp, tomat, minimais, squash osv og ha dette i hver sine skåler, slik som man gjør med taco, og så hadde vi en skål med strimlet kjøtt av noe slag så kunne man bare slenge på det man ville steke/grille eller hva man sier, selv (og ost da selvfølgelig) Ja, dette du beskriver her Noz, er Raclette. Det som nevnes med smeltet ost som hovedingridiens heter Fondue.
Athene Skrevet 22. august 2013 #16 Skrevet 22. august 2013 Den tradisjonelle, sveitsiske racletten er med små, kokte poteter. Diverse syltede grønnsaker. Ulike typer ost og ulike typer kjøtt. Man smelter ulike typer ost i de små skuffene. IKKE norvegia, ulike typer sterke oster er best. Dette helles over potetene og kjøttet. Kjøttet stekes på toppen, man kan gjerne ha ulike typer. Min personlige vri er saltbakte poteter (egentlig en spansk rett). Også supplerer jeg storfe og kylling med rå scampi. Det er også godt med cherrytomater og andre fingergrønnsaker. 2
Athene Skrevet 22. august 2013 #17 Skrevet 22. august 2013 (endret) Ja, dette du beskriver her Noz, er Raclette. Det som nevnes med smeltet ost som hovedingridiens heter Fondue. Nei. Smeltet ost er en obligatorisk del av en tradisjonell raclette. Men ostefondue er også en vanlig rett i Sveits. (i tillegg til vanlig fondue som ikke har noe med ost å gjøre). Begge er nærmest nasjonalretter, begge med smeltet ost som en viktig ingrediens. Har personlig erfaring etter noen jobbreiser i landet Endret 22. august 2013 av Athene 5
Brunhilde Skrevet 22. august 2013 #18 Skrevet 22. august 2013 Ja, dette du beskriver her Noz, er Raclette. Det som nevnes med smeltet ost som hovedingridiens heter Fondue. Unnskyld om jeg ler, men dette var i grunnen helt feil. Det Noz beskriver er ikke tradisjonell raclette og (oste)fondue er mye mer enn smeltet ost. 7
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #19 Skrevet 22. august 2013 Ja, dette du beskriver her Noz, er Raclette. Det som nevnes med smeltet ost som hovedingridiens heter Fondue. Man bruker raclette-form, men retten er ikke raclette uten å smelte ost. Anonymous poster hash: f870a...875 3
Aldrisur Skrevet 22. august 2013 #20 Skrevet 22. august 2013 Jeg burde jo være smart nok til ikke å begi meg inn i en sånn tråd så sent på kvelden. Og ikke blir vel TS noe klokere av denne diskusjonen oss i mellom heller. Hva som er riktig bruk og hva som er uriktig bruk, er vel ettersom hva man er vant med. Det kan jo også se ut til at vi praktiserer bruk av Racletten vår ulikt, men dette er hva jeg er vant til. Kjøtt og grønnsaker (man velger ingredienser etter hva man liker) på toppen av platen og ost og f.eks. stekte poteter i skålene som man setter under platen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå