AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #1 Skrevet 21. august 2013 Jeg har en venninne som krangler en del med samboeren sin. Ofte i krangelen begynner han å ta opp at hun skylder mye på fellesutgifter og mat osv. Men når han jobber og hun går hjemme med barna, så går de vel under felles? Hun får heller ikke låne kortet hans. Hun jobber litt selv og har vel fått kontanstøtte. Barna er over ett år og hun har dermed ulønnet permisjon (de har flyttet så akkurat nå er hun arbeidsledig også bortsett fra et par ringevakter). Jeg vet at når man gifter seg så får man forsørgerplikt overfor hverandre, er ikke dette noe som også gjelder når man bor sammen og har felles barn? Håper på svar fra kloke hoder Anonymous poster hash: 34df5...7d7
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2013 #2 Skrevet 21. august 2013 Så hun skal betale for å passe barna hans.... 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #3 Skrevet 21. august 2013 Samboere (også de med barn) har ikke forsørgerplikt etter loven. Saken er annerledes når man er gift. Anonymous poster hash: 0ed65...209 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #4 Skrevet 21. august 2013 Samboere (også de med barn) har ikke forsørgerplikt etter loven. Saken er annerledes når man er gift. Anonymous poster hash: 0ed65...209 Huff, er du helt sikker når det gjelder samboere med barn? Anonymous poster hash: 34df5...7d7
Dagoberta Skrevet 21. august 2013 #5 Skrevet 21. august 2013 Moralsk sett har man jo det. Og går hun på NAV vil hun få avslag på stønader på grunn av at hun har samboer med inntekt. Men sånn innad i husholdningen tror jeg nok man står fritt til å inngå den avtale man selv vil. Men må si at avtalen hun har, er rævva. Jeg hadde ikke godtatt å bo med en så smålig mann. 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #6 Skrevet 21. august 2013 Er dere virkelig helt sikre på det? For når man ikke kan få støtte til diverse så burde det jo gå andre veien ogsåAnonymous poster hash: 34df5...7d7
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #7 Skrevet 21. august 2013 Hun får skrive regning på barnepass til ham! Og for så vidt alt annet av husarbeide som hun tar mer enn sin del av. Skal han være vanskelig så skal han i hvert fall ikke få gratis hushjelp! Anonymous poster hash: 2651c...046 7
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2013 #8 Skrevet 21. august 2013 Hun har selv gått med på den der avtalen, hun selv får komme seg ut av den. Er det meningen man skal ha medynk med dumme voksne kvinner også nu? 4
Biloba Skrevet 21. august 2013 #9 Skrevet 21. august 2013 Selv om man får formell forsørgerplikt overfor hverandre når man gifter seg, hadde jeg ikke blitt blid hvis mannen min tok ulønnet permisjon og overlot regningene til meg. Er de enige om at dette er til familiens beste? Har hun gjort det hun kunne for å få seg jobb i tide? Jeg er for å hjelpe hverandre økonomisk, men hos mange kvinner er tanken på å ha forsørgerplikt for seg selv litt fremmed, og det burde den ikke være i 2013. 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #10 Skrevet 21. august 2013 Hun får skaffe barnehageplass og begynne og jobbe. Anonymous poster hash: 2a1e2...07d 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #11 Skrevet 21. august 2013 Huff, er du helt sikker når det gjelder samboere med barn? Anonymous poster hash: 34df5...7d7 Ja, det gjelder også samboere med barn. Anonymous poster hash: 721b4...0a3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #12 Skrevet 21. august 2013 Hun har selv gått med på den der avtalen, hun selv får komme seg ut av den. Er det meningen man skal ha medynk med dumme voksne kvinner også nu? I alle dager. Må du alltid være så krass. Du svarte ikke på ts sitt spørsmål, men valgte å komme med spydighet istedenfor. Noe som er typisk for deg Ts, om loven sier at samboere ikke har forsørgerplikt overfor hverandre, så har ihvertfall begge foreldrene forsørgerplikt overfor barna sine. Å siden mor sin forsørgerevne er nedsatt siden hun går hjemme å tar seg av barn, faller den største forsørgerandelen for barnet på far. Hun får derfor la far ta det økonomiske ansvaret for barnet/ barna. Anonymous poster hash: e1c66...bf9 6
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2013 #13 Skrevet 21. august 2013 I alle dager. Må du alltid være så krass. Du svarte ikke på ts sitt spørsmål, men valgte å komme med spydighet istedenfor. Noe som er typisk for deg Ts, om loven sier at samboere ikke har forsørgerplikt overfor hverandre, så har ihvertfall begge foreldrene forsørgerplikt overfor barna sine. Å siden mor sin forsørgerevne er nedsatt siden hun går hjemme å tar seg av barn, faller den største forsørgerandelen for barnet på far. Hun får derfor la far ta det økonomiske ansvaret for barnet/ barna. Anonymous poster hash: e1c66...bf9 Kanskje jeg var ironisk?
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #14 Skrevet 21. august 2013 De har begge vært enige om at hun skal være hjemme med barna da de ikke ønsket å sende barna i barnehage før de var mins to år. Det er under krangling at han hele tiden tar opp det at han betaler alt av regninger og at hun skylder han osv. Han bruker det som hersketeknikk. Jeg ønsker bare å hjelpe henne med noe konkret å slå i bordet med. Anonymous poster hash: 34df5...7d7 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #15 Skrevet 21. august 2013 De har begge vært enige om at hun skal være hjemme med barna da de ikke ønsket å sende barna i barnehage før de var mins to år. Det er under krangling at han hele tiden tar opp det at han betaler alt av regninger og at hun skylder han osv. Han bruker det som hersketeknikk. Jeg ønsker bare å hjelpe henne med noe konkret å slå i bordet med.Anonymous poster hash: 34df5...7d7 De må lage en god samboeravtale en dag de er i godt humør og tenker rasjonelt. Får hun det skriftlig så gir han fra seg sjansen til å bruke argumentet for å få overtaket under krangler. Det er jo bare dårlig gjort når de er enige om situasjonen. Anonymous poster hash: 721b4...0a3 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #16 Skrevet 21. august 2013 De må lage en god samboeravtale en dag de er i godt humør og tenker rasjonelt. Får hun det skriftlig så gir han fra seg sjansen til å bruke argumentet for å få overtaket under krangler. Det er jo bare dårlig gjort når de er enige om situasjonen.Anonymous poster hash: 721b4...0a3 Det går ikke. Han er altfor slu for det. Fyren er en dott Anonymous poster hash: 34df5...7d7
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #17 Skrevet 21. august 2013 De har begge vært enige om at hun skal være hjemme med barna da de ikke ønsket å sende barna i barnehage før de var mins to år. Det er under krangling at han hele tiden tar opp det at han betaler alt av regninger og at hun skylder han osv. Han bruker det som hersketeknikk. Jeg ønsker bare å hjelpe henne med noe konkret å slå i bordet med. Anonymous poster hash: 34df5...7d7 Den type oppførsel skal ingen være nødt til å finne seg i. Hvordan er forholdet ellers? Kanskje hun hadde hatt det bedre alene. Da ville han virkelig fått grunn til å klage når hun la fram krav om bidrag. Anonymous poster hash: e1c66...bf9 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #18 Skrevet 21. august 2013 Det går ikke. Han er altfor slu for det. Fyren er en dottAnonymous poster hash: 34df5...7d7 Er han slu bør hun absolutt IKKE være hjemme med barna uten lønn og uten avtale om at han forsørger henne. Hun må også være klar over at hun mister pensjon på denne måten. Hun må seriøst dra en tur til en advokat og få litt tips før hun fortsetter forholdet til denne mannen. Siden han er så slu står vel kun han son eøm eier av boligen også tipper jeg?Anonymous poster hash: 721b4...0a3 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #19 Skrevet 21. august 2013 Er han slu bør hun absolutt IKKE være hjemme med barna uten lønn og uten avtale om at han forsørger henne. Hun må også være klar over at hun mister pensjon på denne måten. Hun må seriøst dra en tur til en advokat og få litt tips før hun fortsetter forholdet til denne mannen.Siden han er så slu står vel kun han son eøm eier av boligen også tipper jeg?Anonymous poster hash: 721b4...0a3 Han eier sikkert både bolig og innbo, så ryker forholdet, står hun på bar bakke - uten å eie nåla i veggen. Skummelt... Anonymous poster hash: e1c66...bf9 3
Kontormus Skrevet 21. august 2013 #20 Skrevet 21. august 2013 Moralsk sett har man jo det. Og går hun på NAV vil hun få avslag på stønader på grunn av at hun har samboer med inntekt. Men sånn innad i husholdningen tror jeg nok man står fritt til å inngå den avtale man selv vil. Men må si at avtalen hun har, er rævva. Jeg hadde ikke godtatt å bo med en så smålig mann. Dette er ikke nødvendigvis helt riktig, for det vil medføre at HAN skal legge fram dokumentasjon på inntekt og utgifter. Og det har de ikke krav på å få innsyn i. Men noen ganger prøver de seg på det, men det er altså ikke helt i henhold til lovverk. Men jeg lurer på hva hun gjør sammen med en fyr med slike holdninger...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå