Gå til innhold

Svangerskapspenger (ikke permisjonspenger) uten fast jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Jeg er abulanslærling, og jeg og samboeren min planlegger å få vårt første barn noen mnd etter at jeg er ferdig med læretiden. Det kan ta veldig lang tid å få fast jobb og derfor venter vi ikke på dette.

Jeg planlegger å jobbe som vikar til jeg får fast jobb, selvfølgelig også under graviditeten. Det er i midllertid stor mulighet for at jeg må "gå på løse vakter" og ta det jeg får etterhvert.

I ambulanseyrket er det vanlig å gå tidlig ut i permisjon pga, tunge løft, ugustige arbeidstider og risiko for slag/spark osv, Har forstått at det gjøres ulikt rundtom, at man går ut i permisjon i alt fra 12-23 svangeskapsuke.

Det jeg lurer på er om man har rett til svangerskapspenger (altså det man får når man ikke kan jobbe pga. selve jobben,) når man ikke har fast jobb eller ikke går i vikariat? Viss ikke man har det kan jeg jo risikere å bli stående uten inntekt fra uke 12 og det er jo ikke særlig gunstig. Regner ikke med at man blir sykemeldt heller, fordi om man ikke kan gjøre jobben? Er vel derfor man har svangerskapspenger.

Jeg er sykepleier også, om det har noe å si :)

Blir veldig taknemlig for svar, da jeg har sittet på nettet i hele kveld uten å finne svar på dette :)

Hilsen babyklar på 26 år :)

Anonymous poster hash: 564ba...9b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ser sånn ut ja om du har tjent nok "Du må ha vært i arbeid i minst fire uker for at du skal ha rett til svangerskapspenger. Inntekten din må på årsbasis utgjøre minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (G). ". Jeg vet ikke hva du tjener som lærling.

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap,+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Svangerskapspenger

Men var jeg deg og du vil jobbe så isteden for å sitte hjemme og gjøre "ingenting" i svangerskapspermisjon så ville jeg heller sett etter en annen jobb frem til du går ut i permisjon 3 uker før fødsel. Du har jo faktisk ikke fast jobb og kan derfor søke hvor du vil og begynne når du vil (når lærlingtiden er over selvsagt), selv om du kanskje ikke får alle jobber du søker på. Du er sykepleier, kanskje du kan ta vakter i hjemmetjenesten eller sykehjem (det kan man uten utdannelse og), da får du relevant erfaring innenfor helse :) Jeg har selv jobbet i hjemmetjenesten, skole og barnehage de siste årene, men er utdannet sosionom. Det da det er vanskelig å få seg en sosionomjobb her jeg bor, noen ganger bør man bare ta en annen jobb. Jeg er gravid og har vært sykemeldt i 2 mnd nå pga bekkensmerter og annet, og det er GØRR å gjøre "ingenting"! Savner å jobbe VELDIG, men kan ikke gjøre noe med det :( Bare 9 uker til termin heldigvis, men 9 uker føles og som en evighet uten jobb.

Så om du ikke vil bare være hjemme og kjede deg, så finn en annen jobb etter lærlingtiden er over (hvis du har helse til det, og du har ikke nevnt at du er syk for da skulle du jo hatt sykepenger isteden) og jobb i 10 mnd før du går ut i permisjon. Man må ikke ha fast jobb i de 10 mnd, er nok at du har tjent ca 45.000kr og betalt skatt. Men vil anbefale deg å tjene mer, så mye som du kan. Og får du ikke annen jobb med en gang så kan du søke om dagpenger frem til du får en jobb, trur jeg, vet ikke noe om lærlinglønn. Men jeg vet at hjemmetjenesten og sykehjem over alt trenger alltid mer folk. Jeg hadde en kollega i hjemmetjenesten som skulle begynne å utdanne seg til ambulansepersonell, og hun syntes at denne jobben var veldig relevant og ville fortsett i den (helgevakter) frem til hun får seg en ambulansejobb.

Hadde du hatt fast jobb så kunne du ikke søkt på andre jobber og da ville klart svangerskapspenger være alternativet, så heller utnytt det at du KAN søke andre jobber, få relevant erfaring som er supert for CV'en (selv om du allerede har relevant erfaring), og jobb! Isteden for å sitte hjemme, du er jo tross alt frisk :) En annen ting er at du vil få svangerskapspenger ut fra lærlinglønnen din, og da foreldrepenger ut fra det igjen, og det er ikke mye å juble over. Hvis du i det hele tatt kan få svangerskapspenger, jeg vet jo som sagt ikke om du har tjent nok. Jobber du heller i 10 mnd som sykepleier så vil du tjene MYE bedre og få mye mer i foreldrepenger, som tross alt er flere mnd.

Endret av Yesterday
Skrevet

Ser at jeg har kanskje misforstått litt, dere vil ha barn ca med en gang lærlingtiden er over? Hva med lærlingtiden da hvis du skal ut i svangerskapspermisjon? Jeg ville fullført den, for det er bedre med en fast jobb og bedre lønn når man er ferdig med permisjonstiden. For barn koster mye :) Men også for å slippe å få delt opp lærlingtiden. Jeg ville fullført lærlingtiden og jobbet sånn som jeg foreslo over, men det er meg da :)

Skrevet

Tusen takk for svar :) vi planlegger å få noen mnd etter jeg er ferdig med læretiden, planen er at jeg rekker å bli ferdig med fagprøven :) Og jeg har tenkt litt på å jobbe på sykehejm ved siden av, men jeg ser jo for meg at det kan bli vanskelig å få fyllt opp med 100% bare på løse vakter (kan ikke tenke meg at man får noe vikariat siste månedene av svangerskapet, men kan jo selvsagt være heldig). Jeg har også lyst å jobbe så lenge jeg kan i ambulansen, for å holde det mest mulig ved like til jeg begynner igjen. Jeg har egentlig ikke lyst å gå rett ut i permisjon etter fagprøven, men vil ikke vente lengre med barn heller.

Lærlingelønnen er 80% av vanlig lønn de siste 6 mnd av læretiden. Og det har aldri vært noe problem å fylle opp 100 % stilling med løse vakter der jeg jobber iallefall. Men som du sier, jeg har jo ikke lyst å gå hjemme i mange mnd uten at jeg er syk heller. Hmm vanskelig dette :)

Skrevet

Jeg har lenge jobbet 100% med kun tilkallingsvakter, da jobbet jeg 2 plasser som hadde mye sykefravær, så du kan jo prøve å jobbe andre plasser kanskje om det blir lite på sykehjemmet. Jeg ville uansett utsatt litt det med å bli gravid (og for alt dere vet så bruker dere 6-12 mnd på å bli gravid uansett) for å ha tjent mest mulig de 10 mnd, iallefall 6 av de 10 mnd som er det egentlige kravet. Dere er ennå unge (iallefall du jeg vet jo ikke hvor gammel samboeren din er) så å utsette det f.eks 6 mnd gjør jo ingenting.

Skrevet

Jeg har lenge jobbet 100% med kun tilkallingsvakter, da jobbet jeg 2 plasser som hadde mye sykefravær, så du kan jo prøve å jobbe andre plasser kanskje om det blir lite på sykehjemmet. Jeg ville uansett utsatt litt det med å bli gravid (og for alt dere vet så bruker dere 6-12 mnd på å bli gravid uansett) for å ha tjent mest mulig de 10 mnd, iallefall 6 av de 10 mnd som er det egentlige kravet. Dere er ennå unge (iallefall du jeg vet jo ikke hvor gammel samboeren din er) så å utsette det f.eks 6 mnd gjør jo ingenting.

Vi får tenke på det og vurdere litt frem og tilbake, takk for svar iallefall :)

Skrevet

Joda dere må det :) Jeg bare sier hvordan jeg ville gjort det. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...