Gå til innhold

Hva koster et barn netto i året?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva koster ca. en unge i året?, når man trekker fra alt det offentlige betaler osv.?

Anonymous poster hash: 86fa9...0a6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt det offentlige betaler??? Kan jeg spørre hva du tenker på da?

Har to barn og alt det jeg får av støtte er 970 kr i barnetrygd pr barn. Ja, også får vel barnehagen noe statstøtte slik at jeg "bare" betaler 2300 pr barnehageplass.

Hva barna mine koster meg i året har jeg ikke noe tall på. Men jeg tok med i beregningen når jeg planla barn at de trolig ville koste en del og det var det greit å ha økonomi til det før de kom.

Anonymous poster hash: 764ac...684
  • Liker 1
Skrevet

Barn koster veldig lite... (i følge mange bidragspliktige)

• Liker 5
Skrevet

Hehe, det er jo ikke såååå mye kostnader å ha barn? Er det vel ;-)?

Her prøvde eksen seg på 1000,- for ikke bare ett men to barn...

Til HI;

Jeg har regnet bare i mat til mine to, ene får nan enda, så kommer det på 4200,- i mnd. Så det er uten klær, lek og moro.

Mine bruker bleier enda som fort er på 50,- pakka. Meen, har oppdaget euroshopper sine bleier til minste. 33,- for dobbelt så mange bleier.

Anonymous poster hash: dceec...4dd

Skrevet

Hehe, det er jo ikke såååå mye kostnader å ha barn? Er det vel ;-)?

Her prøvde eksen seg på 1000,- for ikke bare ett men to barn...

Til HI;

Jeg har regnet bare i mat til mine to, ene får nan enda, så kommer det på 4200,- i mnd. Så det er uten klær, lek og moro.

Mine bruker bleier enda som fort er på 50,- pakka. Meen, har oppdaget euroshopper sine bleier til minste. 33,- for dobbelt så mange bleier.

Anonymous poster hash: dceec...4dd

Ville bare si at bleier er billige nå. For 16 år siden betalte jeg 90 kr for en pakke Libero bleier.

Anonymous poster hash: 490cc...4e7

• Liker 4
Skrevet

Vi kjøpte større bolig. Fra liten leilighet til rekkehus. Betaler 17 000kr mnd bare i lånekostnader :P

Vi har også brukt mye på sykdom, kanskje 1000mnd til nå i år. Er slutt på sykt barn dager, så nå tar jeg ubetalt perm, koster oss over 1000kr dagen.

Mannen driver enk, koster oss nok over 1000kr hver dag han må være hjemme. Mer for de dagene han er syk. Mye bassilusker med barn.

I tillegg kommer kostnader til mat, bhg, tøy, lek og fritid.

Anonymous poster hash: 10423...e00

Skrevet

Og så har jeg gått ned i 80 % stilling, over 5000kr mnd. Har latt karrieremulighet gå fra meg. Snakker om noen tusen årlig.

Barnet koster oss masse penger :) når vi regner på det.

Anonymous poster hash: 10423...e00

Skrevet

Nå ble jeg faktisk nysgjerrig på hva ungene koster ekstra i måneden alt i alt, så tok en liten finregning på det. Mine er store, en tenåring og straks en som er der.

Jenta koster 6680 og gutten 7280 i snitt hver måned. Da er barnetrygden trukket fra. Men da har jeg ikke tatt med gaver til jul og bursdag, ferier og konfirmasjonsutgifter. Disse varierer jo en del utfra økonomien den aktuelle måneden. Har lagt til grunn at et ekstra rom koster oss 1200 kroner i boutgifter. Samt at begge har regulering. Er en del annet som heller ikke er tatt med, f.eks. økte kostnader til strøm etc.

Siden jeg heller ikke mottar bidrag er jeg glad for at min mann deltar . forsørgelsen på lik linje som meg, av eget ønske.

Skrevet

Statens satser for "livsopphold" er:

0-5 år 1 930 kr 6-10 år 2 490 kr 11-17 år 3 165 kr

I praksis koster nok de fleste unger mer....

Skrevet

Egentlig blir barna så dyre som du gjør de til :)

De må jo ha mat, men det er mange som kan lage god og billig mat, de må jo ha klær, men det går fint å arve og kjøpe billig brukt.

Men jeg tror nok at alle de med OK økonomi bruker en forholdsvis stor andel av inntekten sin på barna, fordi de liker det, de fleste velger å bruke mer penger enn de må på barna sine.

Vi har noen ganger fundert på hvor god økonomi vi ville hatt om vi bare hadde det eldste barnet (snart voksen), men konkluderer alltid med at det ville vært et mye kjedeligere liv :)

Barna mine er verdt hver krone vi velger på bruke på de!!!!!

• 9 måneder senere...
Gjest LouiseD
Skrevet

Morsomt..... men dessverre sant.....

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ingen fasit på hvor mye det koster å forsørge et barn. Det kommer jo helt an på barnet.

Jeg har et sykt barn og det fører med seg betydelig større utgifter enn om jeg hadde hatt et friskt barn. Har ikke regnet på det så kan ikke gi noe tall på hvor mye det koster oss.

Anonymous poster hash: 8ac23...baf

Skrevet

Tja, det kommer helt an på. Noen måneder skal disse små "bare" ha bleier, mat, litt klær og betalt barnehageplass. Andre måneder (gjerne august måned - barnehagestart) skal de gjerne ha ytterklær (Reimadressen til vår ettåring kostet 1600, for eksempel), regntøy, sko (400 kr på SALG her), barnehagevogn med vognpose, luer, votter og ullundertøy. Da snakker man en måned som gjerne koster 5000 kroner i TILEGG til de faste utgiftene som barnehageplass, mat, litt klær og bleier. Så joda, rundt regnet kan august måned koste 10 000 kroner for et barn her i hus, mens februar måned kan koste oss 4500 med alt av utgifter barnet har.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Flere hundredetusener, men nå er min 13 og vi har alltid reist på bra ferier siden han ble født.

Anonymous poster hash: 83a1a...538
AnonymBruker
Skrevet

Tja, det kommer helt an på. Noen måneder skal disse små "bare" ha bleier, mat, litt klær og betalt barnehageplass. Andre måneder (gjerne august måned - barnehagestart) skal de gjerne ha ytterklær (Reimadressen til vår ettåring kostet 1600, for eksempel), regntøy, sko (400 kr på SALG her), barnehagevogn med vognpose, luer, votter og ullundertøy. Da snakker man en måned som gjerne koster 5000 kroner i TILEGG til de faste utgiftene som barnehageplass, mat, litt klær og bleier. Så joda, rundt regnet kan august måned koste 10 000 kroner for et barn her i hus, mens februar måned kan koste oss 4500 med alt av utgifter barnet har.

Vi kjøpte også reimadress, men den kostet 1000 kr og kjempefornøyd med den. Så 1600 kr har jeg faktisk ikke sett en gang.. noe annet er at mange handler på tilbud gjennom hele året. Jeg handler gjerne to størrelser i slengen hvis det er tilbud på 2 for 1. Jevnaker gjerne ull for neste str på våren før osv.

Da får man det pasjonert utover og fått med seg noen bra tilbud. I tillegg til at man faktisk slipper å stress handle hver gang barnet "bytter" str.

En annen ting er at ikke alle kjøper det dyreste til barna. Vi fikk en dress fra cubus til vårt barn ett år, og jeg har ikke merket store forskjellen på den eller reimadressen.

Anonymous poster hash: df5af...4f3

Skrevet

Morsomt..... men dessverre sant.....

Du må jo være jo være bidragspliktig! Men nei... ikke sant!

Skrevet

Du trenger ikke Reima+ dress til en ett-åring. Vanlig reimatec dress koster ca 1100 for større barn, muligens litt mindre for småunger. Og de kan kjøpes på salg type 30-50%.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Egentlig blir barna så dyre som du gjør de til :)

De må jo ha mat, men det er mange som kan lage god og billig mat, de må jo ha klær, men det går fint å arve og kjøpe billig brukt.

Men jeg tror nok at alle de med OK økonomi bruker en forholdsvis stor andel av inntekten sin på barna, fordi de liker det, de fleste velger å bruke mer penger enn de må på barna sine.

Støtter denne helhjertet.

Hva barna koster i året, reflekterer i stor grad hvor mye penger foreldrene har til å bruke på dem. Jo mer penger hos mor og far, jo dyrere barn, men det betyr jo ikke at barna trenger å være så dyre i drift, ikke på noen måte.

Selv har jeg både små og store barn, og tenker ærlig talt ikke på bleier og utedresser som noen særlig store utgifter (nå skal det sies at jeg er gjerrig på utstyr til de yngste, det er dårlig med splitter nye vogner og fullpris Reima her i huset. Nettopp fordi jeg vet at utgiftene bare baller på seg, og fordi det er mye å spare til de små, i den betydningen at det er mye rimelig klær og utstyr som fungerer mer enn bra nok.)

Men for å svare TS: eldstesønnen kom nettopp hjem fra cup i utlandet, som kostet omtrent 4000 kroner. Det er den tredje i år, og til sommeren skal han på treningsleir i Spania. Eldstejenta har allerede vært på to turer med orkesteret, det blir en tredje til høsten, og så skal hun på språkreise i sommer. Fire unger spiller musikk og driver med idrett, vi får regning fra den kommunale kulturskolen på 15 000 hvert semester. Fotballutstyr, danseutstyr, en ny cello eller tre-sopran hist og her. To ungdommer og et barn på mellomtrinnet skal ha mobiler og abonnement og månedskort. Mine unger er egentlig lite merkebevisste (det går i Vans, Carhartt og Nike FreeRun, ellers bryr de seg lite om merker- noe som gjør dem billige i drift sammenlignet med mange av vennene deres som kun har klær fra Polo og A&F, pluss de sinnssvake vinterjakkene. Vi er også knepne på teknologi og barna får på ingen måte bare bytte inn klær og duppeditter fordi de har lyst...).

Sleng inn litt penger til konfirmasjon, bursdager, skoleball, lommepenger, billetter til ballett, teater, kino og fotballkamper, så blir det en del. Og hvis vi regner med indirekte utgifter som mat, strøm og varmtvann (ikke en ubetydelig sum med fjortiser i huset), at alle ferier koster minst 50 000 kroner, og et boliglån som ligger langt over det mannen og jeg hadde hatt hvis det var bare oss, så tror jeg ikke det er langt fra sannheten at hele min lønn går med til ungene, sånn mer eller mindre. Mellom fire og seks tusen per barn per måned, sånn alt i alt? Det er bare et kjapt og veldig omtrentlig overslag, men tror det stemmer sånn noenlunde.

Men igjen: den dagen jeg mister jobben, er det mye som ryker! :ler: Det er massevis på denne lista som er fullstendig valgfritt, og i tillegg er det klart at fem barn koster veldig mye mer enn ett. Jeg synes til tider at vi bruker uhorvelig mye penger på barnas gjøren og laden, men det er nå en gang det vi har valgt å prioritere- vi har den minst fancy bilen i historien og bruker svært lite penger på interiør og hverdagsluksus til mor og far.

Endret av Mafalda
  • Liker 1
Skrevet

Du trenger ikke Reima+ dress til en ett-åring. Vanlig reimatec dress koster ca 1100 for større barn, muligens litt mindre for småunger. Og de kan kjøpes på salg type 30-50%.

Nå sa jeg aldri at barn behøver Reimadress eller dyrere "merker" når det gjelder klær, men at MITT barn koster meg de beløpene jeg oppgav i svaret mitt fordi VI kjøper di tingene VI kjøper. Ikke at det er en mal på hva andre SKAL/BØR/MÅ kjøpe. Dette er det MIN ettåring koster OSS. For spørsmålet var hva et barn egentlig koster, og det er det svaret som gjelder her i huset. Hva foreldrene vil kjøpe er opp til dem, men jeg svarte ut ifra min tilværelse.

For min del var datteren min så liten i fjor da salget på vinterklær var igang at jeg ikke kunne kjøpe ettersom jeg ikke visste hvilken størrelse hun ville bruke til barnehagestart, og dermed måtte vi betale full pris når den tid kom. Til høsten gjør jeg ikke samme bommen da jeg allerede har handlet inn dresser for neste år.

Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Alt det offentlige betaler??? Kan jeg spørre hva du tenker på da?

Har to barn og alt det jeg får av støtte er 970 kr i barnetrygd pr barn. Ja, også får vel barnehagen noe statstøtte slik at jeg "bare" betaler 2300 pr barnehageplass.

Hva barna mine koster meg i året har jeg ikke noe tall på. Men jeg tok med i beregningen når jeg planla barn at de trolig ville koste en del og det var det greit å ha økonomi til det før de kom.

Anonymous poster hash: 764ac...684

Husk at du også får fradrag for barnehage/barnepassutgiftene da...ikke alle som husker å føre opp det.

Ellers til TS så kommer det jo helt an på hvor mye ræl du kjøper til ungen, eller hva slags verdier du har, om du vil..

Så er det vel også slik at barnet koster mer og mer for hvert år som går fram til det er sånn cirka 17-18 (med mindre du skal spandere lappen og bil eller svindyrt utenlandsstudie)

Men budsjettene som staten fører opp og som mammabladene fører opp er superenkle å holde seg under. Bleier er i Norge gratis, og stort sett alt med unntak av bilstol får man gratis eller på billig brukt. Min sønn på et halvt år har vi nestne ikke kjøpt et eneste plagg til. Han får av bestemødre, onkler og tanter og vi får bokstavlig talt klær i søppelsekker av kjente som har eldre barn. Leker kjøper vi litt av på nett, og det er klart det koster litt, men man får jo solgt det igjen, eventuelt gir man det videre til de som trenger det.

Vi har i hvert fall ikke merket noe på budsjettet etter at vi fikk barn. De 950 kronene vi får fra dere uten barn (jeg regner med det er det du vil fram til? :) ) holder i massevis..Nå skal jeg provosere deg litt ekstra og nevne at vi faktisk sparer litt av barnetrygden også! Sorry! Vi går i pluss etter at vi fikk barn! Tror vi har brukt totalt 4000 kroner på poden på 6 mnd jeg..

Skjønner at det blir mye dyrere framover, men han får bli rik på opplevelser og turer. Det finnes grenser for hvor mye billig plastikkdritt et barn trenger, uavhengig av hvor mye syke farger det er på dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...