Gå til innhold

Ville noen bestemme navn (inspirert av "forventet noen å være med på fødsel")

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha lest overnevte tråd, kom jeg på noe.

Min svigermor, veldig snill forsåelsesfull og grei dame, ringte å foreslo navn til vår nyfødte datteren mens jeg var på sykehuset. Hun visste at vi allerede hadde bestemt oss for et navn, men hun hadde visst en hel liste vi kunne velge mellom!

Når mannen fortalte henne at, nei hun skal hete det, ble hun litt sur?! Hva er det, liksom? Hun kom jo aldri med forslag mens jeg gikk gravid!

Noen andre som har opplevd at besteforeldre ville bestemme hva babyen skal hete?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da søsteren min ble født nektet bestemor å bruke det navnet hun fikk. Hun fant på sitt eget.... Hun tok til vettet til slutt.

Anonymous poster hash: e198a...3fc

• Liker 3
Skrevet (endret)

Bestemme og bestemme.. Det har blitt spurt i en humoristisk(??) tone om de ikke skulle få være med å bestemme.. Min mor for å være nøyaktig ;) Oppfulgt av en rask oppramsing av navn og hvordan det kunne være "kort, enkelt" osv. Litt som en dørselger som setter foten i dørsprekken! :ler: Hun svarte litt labert når jeg presenterte navnet vi valgte.. Og nevnte min oldemors navn (på farssiden) sånn for sikkerhets skyld ;) Jeg skjønner at man må ha litt tid til å "prossesere" navnet før man vet om man liker det (et helt vanlig navn altså, det hadde bare ikke blitt nevnt for dem tidligere), men her tenker jeg at man på default bør rose valget når noen har funnet et navn de liker og vil ha! For det er helt uvesentlig hva andre synes egentlig.. Og så blir det så dumt hvis foreldrene faktisk velger navnet man har uttalt seg negativt om. Jeg ble egentlig litt skuffa..

Det var også grunnen til at vi etterhvert i svangerskapet valgte å holde kortene litt tettere til brystet. Selv om vi ikke ønsket det ble vi fort påvirket av andres kommentarer. spesielt de (få) som uttalte seg negativt.

Et av navnene på lista var min manns oldemors (tilfeldigvis). Derfor ble jo dette snakket mye om når vi var der. Det var jo så klart favoritten der. Det føles nesten litt som en konkurranse mellom familiene der den som får oppkallingen vinner. (Veldig satt på spissen altså) Så jeg er glad vi fant et navn som ingen av familiene hadde fra før.. Nå er det bare hennes ;)

Endret av siebaeo
Skrevet

Min stemor (som er gal) ringte meg noen uker før fødselen og gav beskjed om at gutten vår måtte hete Markus. Sa bare at det var uaktuelt pga at det er alt for populært her i området. Hun ble ganske sur. For noen år siden maste hun på datteren helt til hun valgte navnet hun hadde "bestemt". Datteren er jo selvfølgelig kuet etter mange års trakassering fra moren.. Jeg hadde ALDRI valgt et navn noen skulle prakke på meg. Hadde vel heller droppet et navn vi egentlig had lyst på dersom noen plutselig skulle bestemme hva vi skulle ta.

Anonymous poster hash: 7cf0b...6cb

Skrevet

Svigerfamilien min har en tradisjon om å kalle det førstefødte barnet Dangfart.

Hæhæ, så jeg kalte gutten Njål-Chrisander :)

Anonymous poster hash: 2fe83...587
  • Liker 1
Skrevet

Jepp, som med fødsel så har jeg også navn jeg ikke får lov og bruke. Er fremdeles ikke sammen med BF, og jo, har hørt deres forslag, men når alle navn er grusomme så har jeg smilt og nikket, men kommer faktisk til og velge noe jeg vilog syns er pent....og det er faktisk så ille fra deres side at det er kun prat om rettsak/advokat pga omsorgssvikt (?) fordi de mener jeg er onde med dem og barnet siden jeg ikke tar hensyn.

Anonymous poster hash: 5387f...149

Skrevet

Hva med loddtrekkning? At man plukker favorittene av de foreslåtte for å så trekke lodd blant dem?

Anonymous poster hash: 8eb61...0ee
Skrevet

Da vi fikk vår førstefødte ringte jeg farmor for å fortelle at hun hadde fått et nytt oldebarn. Det eneste hun var opptatt av, var når gutten skulle døpes, og da jeg sa at vi ikke kom til å døpe ham ble hun dritsur, og insisterte på at vi i det minste måtte kalle ham opp etter hennes sønn, min onkel, som jeg ikke hadde sett på 20 år, og aldri hadde hatt noe forhold til. (Hvorfor det absolutt skulle oppkalles etter ham, og ikke f.eks hennes andre sønn, min far, har jeg grunnet en del på i ettertid.) Jeg forsøkte å si at vi allerede hadde bestemt oss for navn, og at oppkalling etter min onkel ville være veldig upraktisk, fordi mannens bror heter akkurat det samme, Hun skjelte meg ut, jeg gråt, og la på røret.

Jeg har av åpenbare grunner, aldri hatt så mye kontakt med farmor. :)

Anonymous poster hash: 9f854...f3b
  • Liker 3
Skrevet

Jeg er hun gravide som skrev den tråden du ble inspirert av :P

Svigermor har kommet med mange forslag men ikke blitt fornærmet (som jeg har lagt merke til), MEN hun har hengt seg opp i ett navn og sagt til slekta i sitt hjemland at ungen skal hete det! Vi har tilfeldig det navnet på lista vår (det havnet der FØR hun begynte å prate om navnet og hun vet ikke at det står på lista), og om vi ikke velger det så er det hun som har dummet seg ut. Hun skal jo ikke bestemme! Men akkurat dette tar jeg ikke så tungt, og forsåvidt heller ikke det med fødselen da hun ikke kan tvinge seg på ;) Men litt irriterende er det! Jeg skal aldri bestemme noe over mitt barnebarn på den måten!

Anonymous poster hash: f3a87...e3e
Skrevet

Da søsteren min ble født nektet bestemor å bruke det navnet hun fikk. Hun fant på sitt eget.... Hun tok til vettet til slutt.

Anonymous poster hash: e198a...3fc

Det samme gjorde bestemora mi til meg også. Hun drev på og kalte meg BorgTora med det resultat at jeg svarer når noen sier det også.

• Liker 1
Skrevet

Ingen som ville bestemme. Men vi fikk forslag av både min og hans familie... Vi skrev ned de vi likte og hadde en stund en veldig lang liste! Alle hadde sine meninger om de fleste navn, men ingen surmuling da vi fortalte hva det endelige navnet ble!
Som forøvrig var et navn vi hadde bestemt og "kommet" på helt av oss selv...

Skrevet

Ingen som ville bestemme hvilket navn, bare bestemme hvilke navn vi ikke fikk bruke. Irriterende det og.

Svigers: Har dere tenkt på navn?

Vi: Ja, ungen skal hete Per.

Svigers: Nei, ikke Per!! Det heter alle idiotene og han teite kassefyren på Rimi bla bla bla

• Liker 1
Skrevet

Svigermor syns ikke navnet var godt nok, og prøvde å få oss til å gi han et mellomnavn, som ikke overraskende lignet på hennes eget navn! Hun fikk ikke viljen sin, for å si det sånn!

Anonymous poster hash: 5bea2...b3e

Skrevet

ikke helt det samme men ...søsteren min ble sur fordi jeg hadde tatt navnet hun ville bruke på sin sønn. men jeg viste ikke noe om det,hun har sagt hun aldri vil ha barn heller. og er singel....resultatet er at hun går å skryter av det fine navnet hun har gitt til min sønn..... spesielt kan man si.

mamma sa ingenting i mot. men svigermor ville så gjerne at han skulle hete. Kåre. etter svigerfar. for det første heter katten min det. jeg an ikke ha barnet Kåre og Katten Kåre. ikke ville jeg kaldt ungen min for det heller. men hun aksepterer navnet selv om hun skulle ønske hun kunne bestemme litt mer.

Anonymous poster hash: 03b53...e0e
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...