Gå til innhold

Hvorfor hever croissantdeigen i kjøleskapet?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har prøvd å lage corissants 4 ganger nå, men failer hver gang. Det er ikke vits å prøve flere ganger nå før jeg vet hva jeg gjør galt, for jeg gjør jo tydligvis noe feil.

Croissantdeigen skal visst ikke heve i kjøleskapet, den skal heve først når man skal steke de. For at deigen ikke skal heve må alle ingrediensene være kalde/iskalde. Jeg legger melet og bakepulveret i kjøleskapet før jeg begynner å bake, slik at det også er kaldt. Også bruker jeg iskaldt vann og egg. (Jeg bruker flere ingredienser)

Jeg bruker en hel pakke tørrgjær for det står det i oppskriften. Er det for mye, og er det derfor den hever for tidelig?

Jeg har sett noen bruker melk i deigen, men det sto det ikke i oppskriften jeg fant. Men er det grunnen til at den hever - at jeg ikke har melk i? Og skal jeg ha melk i?

Hvor lenge skal deigen eltes til en deig..? Jeg gjør det så fort som mulig (under 5 minutter) slik at den fortsatt er kald når jeg legger den i kjøleskapet..

Hjelp!

Anonymous poster hash: e6578...863
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har prøvd å lage corissants 4 ganger nå, men failer hver gang. Det er ikke vits å prøve flere ganger nå før jeg vet hva jeg gjør galt, for jeg gjør jo tydligvis noe feil.

Croissantdeigen skal visst ikke heve i kjøleskapet, den skal heve først når man skal steke de. For at deigen ikke skal heve må alle ingrediensene være kalde/iskalde. Jeg legger melet og bakepulveret i kjøleskapet før jeg begynner å bake, slik at det også er kaldt. Også bruker jeg iskaldt vann og egg. (Jeg bruker flere ingredienser)

Jeg bruker en hel pakke tørrgjær for det står det i oppskriften. Er det for mye, og er det derfor den hever for tidelig?

Jeg har sett noen bruker melk i deigen, men det sto det ikke i oppskriften jeg fant. Men er det grunnen til at den hever - at jeg ikke har melk i? Og skal jeg ha melk i?

Hvor lenge skal deigen eltes til en deig..? Jeg gjør det så fort som mulig (under 5 minutter) slik at den fortsatt er kald når jeg legger den i kjøleskapet..

Hjelp!

Anonymous poster hash: e6578...863

Eh...Jeg har laget croissanter en rekke ganger. For å få riktig konsistens har jeg brukt kald melk (det funker fint), men den skal ikke heve i kjøleskapet. Ingenting kan heve i kulde. Den skal kaldstartes (derav kald melk) men den skal jo heve som all annen gjerbakst. Bare sett den på benken, du. :)

Og når smøret skal kjevles inn skal dette være kaldt - men ikke deigen. Håper det hjelper.

Anonymous poster hash: 90f49...7f5

Skrevet

Jeg kan prøve å bruke en oppskrift med melk da, men alle ingridiensen mine sørger jeg for er kalde, så skjønner ikke hvorfor den reiser seg for tidelig :snurt:

Anonymous poster hash: add3c...428

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...