Gå til innhold

Andre studenter som må vente lenge på svar fra lånekassen? (IKKE førsteårsstudenter)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går selv på femte året nå, og foreløpig har det tatt tre og en halv uke med behandlingstid. Tidligere har det tatt maksimum 1 uke før jeg har fått svar, og da har jeg søkt ganske så sent (type mid-August)...denne gangen gjorde jeg det i Juli.

Nytter det å ta en telefon til Lånekassen for å finne ut hva som skjer? Utrolig frustrerende, spesielt med tanke på at alle jeg kjenner og studerer med har fått svar innen en uke, uansett hvor sent de har søkt.

Anonymous poster hash: f4423...26c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I de 6 årene jeg studerte var aldri ei uke for svar i travleste tid noe man kunne belage seg på, på vestlandet og østlandet brukte de alle de ukene som var oppgitt.

Så du har nok vært veldig heldig før. 8 uker er vel standard?

Anonymous poster hash: d5ec0...6bc
Skrevet

Jeg fikk pengene en uke etter at jeg søkte.

Har du vært inne på dine sider på lånekassen og sjekket at alt er i orden, og har du signert gjeldsbrevet?

Skrevet

Hei, TS her:

På mine sider står det bare

Til behandling Forventet ferdigbehandlet 23.09.2013

osv.

Jeg forstår det sånn at det fleste søknader blir behandlet automatisk, og de normalt blir fort ferdigbehandlet(alt fra en dag til 1-2 uker). De som derimot må behandles manuelt pga. manglende informasjon/dokumentasjon, eller andre parametre, kan ta opp til 8 uker....det jeg ikke kan forstå er hvorfor jeg nå plutselig må behandles manuelt, krysset av de samme feltene som i fjor, og året før det.

Skal prøve å ringe lånekassen i Morgen.

Noen som har erfaring med bankenes "studielån forskudd" lån er verdt å se på?

Kan åpenbart ikke vente til slutten av september med å betale regninger.

Anonymous poster hash: f4423...26c
Skrevet

Min søknad har ligger der siden 4 juli og forventes ferdigbehandlet 29.08.

Tror det er bare å smøre seg med et tykt lag tålmodighet for det ser ut til å ta ekstremt med tid i år.

Skrevet (endret)

Er i samme situasjon. Har levert alt - søknad, C-skjema, karakterer.

Står at søknad er forventet ferdigbehandlet 22 September.

Skolen min begynner den 16 September. Jeg kan ikke betale skolepenger selv så vi får se hva jeg finner på....eller om jeg kan begynne en uke senere.

Jeg har studert i utlandet i 4 år nå og har aldri tidligere opplevd at de har brukt 8 fulle uker men det ser ut til at de tar sin tid i år, ifølge andres innlegg også.

Bare glem å ringe dem. For det første er de ekstremt underbemannet, det er ingen hemmelighet. Jeg har kun engelsk tlf nr og ifjor brukte jeg tre kontantkort (600 kr, fornyet 200 kroners kontantkort tre ganger) kun på å sitte i tlf kø og vente på at en kundebehandler svarte. Bortkastede penger.

Når du først kommer frem er det ingenting de kan gjøre. De kan ikke gi detaljer om din søknad, ikke gi behandlingstid, ikke fremskynde. Du forholder deg til offentlig ansatte - de har all verdens tid på å gjøre (eller som regel, ikke gjøre) jobben sin. Hvorfor skulle de bry seg.

Endret av Marie90

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...