Gjest Hulderjenta Skrevet 23. april 2004 #1 Skrevet 23. april 2004 Der fikk jeg oppmerksomheten, gitt! Takk for det! :D Hvis du er bioingeniør, så har jeg et spørsmål til deg. Det gjelder ikke karriære og utdanning, men fag! (Jeg vet at det ikke hører hjemme i dette forumet, men jeg håper innlegget ikke blir flyttet på likevel...) Jeg lurer nemlig på om en bioingeniør kan fortelle meg om S-østradiol blir målt i nmol/L, eller om måleenheten har blitt forandret den senere tid? Jeg har nemlig tatt en prøve og fikk svar på den, men uten å få opplest måleenhet (kun tallverdi) og tallverdien henger ikke på greip i forhold til det normalområdet som er beskrevet i Brukerhåndbok i Klinisk Kjemi. Kan prøvesvaret prøvesvaret mitt være i en annen enhet..? Noen som kan svare på det jeg lurer på? På forhånd takk! :bukke: PS: Send gjerne svar som PM hvis du vil det! :D
Gjest Virvel Skrevet 23. april 2004 #2 Skrevet 23. april 2004 Jeg er ikke bioingeniør, men jeg skal bli det, holder det? I alle tabeller og bøker som jeg har, måles serum-østradiol i nmol/L. Referanseområdet for kvinner i syklus er 0,11-1,85. Hvor langt unna ligger prøvesvaret ditt, da?
Gjest Hulderjenta Skrevet 23. april 2004 #3 Skrevet 23. april 2004 Hei Virvel! Takker for svar - har funnet ut av det nå! Ringte tilbake til legekontoret, og det var som jeg trodde: en annen måleenhet bare. Fikk verdien opplyst i pmol/L, mens etter boken (min) var verdien oppgitt i nmol/L. Prøvesvaret viste seg å være 422 pmol/L, altså 0,422 nmol/L. Så enkelt var det! Men alt var i alle fall normalt! God helg!
Gjest Virvel Skrevet 25. april 2004 #4 Skrevet 25. april 2004 Jeg knotet litt med pcen da jeg svarte deg forrige gang, så det første innlegget mitt ble borte, men der spurte jeg faktisk om det ikke bare kunne være en "kommafeil". Glemte det bare da jeg skrev det på nytt. Godt du fant ut av det, da, 422 er ganske mye mer enn 0,422!
Gjest Hulderjenta Skrevet 25. april 2004 #5 Skrevet 25. april 2004 Godt du fant ut av det, da, 422 er ganske mye mer enn 0,422! Ja det var derfor jeg ble litt skremt! En annen gang skal jeg be om måleenheten også, så slipper jeg å lure
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå