Gå til innhold

Er Paul McCartney tidens artist\Komponist ?

23 stemmer

1. 1. Er Paul McCartney tidens artist\Komponist ?

• Ja
      4
    • Ikke tidens men han er en av de beste
      9
    • Nei
      10

Anbefalte innlegg

Gjest Rodion Raskolnikov
Skrevet

Personlig synes jeg ikke han er den beste. Men utentvil en av de beste

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jævlig vrient spørsmål du stiller der, Mefisto. Hva mener du med "artist"? Det har per definisjon noe med underholdningsbransjen å gjøre, og som sceneartist (skal vi kalle det "entertainer?") har han såvidt jeg vet aldri utmerket seg spesielt og må pent finne seg i å stille bak f.eks. Elvis og Michael Jackson. Som komponist, derimot, mener jeg han slår dem begge ned i støvlene (Elvis tror jeg ikke komponerte noe som helst, og etter min mening er Jacksons komposisjoner underordnet stemmen, dansen og sceneshowet).

Til tross for McCartney’s utvilsomme melodiske talent, kan jeg uten å trekke pusten nevne ti komponister jeg setter høyere. Trekker jeg pusten, kan jeg lett nevne ti til. Palestrina, Orlando di Lasso, Gesualdo, Monteverdi, Dowland, Lully, Schütz, Buxtehude, Bach, Händel … Her har jeg hoppet over mange uten engang å komme til klassisismen.

Innen rock/pop er det ingen tvil om at flere andre har laget langt mer avansert musikk. Tenk på Zappa, Fripp, Hammill, Eno etc. Er den musikken bedre? Tja, for meg er den ofte det. Jeg foretrekker forspillet til Firth of Fifth (komponert av Tony Banks) framfor det likeframme pianospillet i Let it Be. Men det er også en smakssak, akkurat som at jeg foretrekker Lennon framfor McCartney.

Likevel vil jeg si at som artist/komponist kommer Sir James Paul McCartney høyt opp, muligens bare slått av Jahn Teigen.

:ironi:

David Bowie.

Skrevet

Det kommer an på hvilke kriterier man legger til grunn. Hvis man ser på antallet hits han har komponert, så er han den største noen gang.

Skrevet

:ironi:

David Bowie.

Jeg ville ikke komme med noe ironiflagg når det kommer til Bowie. :file:

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke komme med noe ironiflagg når det kommer til Bowie. :file:

Ironiflagget gjaldt Jahn Teigen. Bowie var ment dønn ærlig og uten snev av ironi. :)

Skrevet

Ironiflagget gjaldt Jahn Teigen. Bowie var ment dønn ærlig og uten snev av ironi. :)

Takk.

Gjest Rodion Raskolnikov
Skrevet

David Bowie....................vet ikke helt om jeg kan ta folk som liker han alvorlig.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hmm.. Måler seg selvfølgelig ikke med Lennon/McCartney - personlig synes jeg dessuten Lennon var bedre en McCartney :)

Edit. Vil legge til at Burt Bacharach var fantastisk!

Endret av Kattugla
  • 2 uker senere...
Skrevet

Paul vil for meg alltid være den aller beste.

Men jeg har full respekt for at andre kan være uenig.

Skrevet

Måler seg selvfølgelig ikke med Lennon/McCartney

Komponisten bak "Lennon/McCartney" var som regel enten John Lennon alene eller Paul McCartney alene

Skrevet

Komponisten bak "Lennon/McCartney" var som regel enten John Lennon alene eller Paul McCartney alene

Ops, I stand corrected! Dette visste jeg jo egentlig, mtp at de sang egne sanger, jeg er nok litt fast i å tenke på dette teamet som enslags "enhet" :)

Skrevet

En annen som fortsatt leverer etter over 40 år er Elton John. Så skal man absolutt ikke glemme Sting. Paul McCartney er jo en legende, men har vel ikke vært så aktuell på en stund. Noen vil nok forslå Bob Dylan, men han er vel litt mer sær?

Elvis hadde noe som ingen har sett/ hørt før eller siden. Men han lagde ikke noe selv.

Her til lands kommer Kari Bremnes veldig høyt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...