Lettpåtå Skrevet 22. august 2013 #21 Skrevet 22. august 2013 Er det ikke risky (jeg tenker på bakterier) å drive å spise råe egg i tide og utide? 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #22 Skrevet 22. august 2013 I Norge er det uproblematisk å spise rå egg. Anonymous poster hash: 043ca...3c8 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #23 Skrevet 22. august 2013 Ikke i Norge, vel? Anonymous poster hash: bb844...5c6 1
skruf Skrevet 22. august 2013 #24 Skrevet 22. august 2013 I Norge er det trygt, men ville ikke gjort det i andre land. (har nemlig gjort det, og endte opp med en heftig salmonellainfeksjon og sykehus)
Supraspinatus Skrevet 22. august 2013 #25 Skrevet 22. august 2013 Er det ikke risky (jeg tenker på bakterier) å drive å spise råe egg i tide og utide? Du spiser jo majones uten å tenke deg om? Eller bearnaisesaus og hollandaisesaus? Det er også basert på rå egg. 4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #26 Skrevet 22. august 2013 Du spiser jo majones uten å tenke deg om? Eller bearnaisesaus og hollandaisesaus? Det er også basert på rå egg. Så majones i utlandet er utrygt? Anonymous poster hash: 2c423...c74
Supraspinatus Skrevet 22. august 2013 #27 Skrevet 22. august 2013 Så majones i utlandet er utrygt? Anonymous poster hash: 2c423...c74 Det er å trekke det langt. Egg er stortsett trygt i vest-Europa. Ville dog ikke spist en ordentlig majones på en shabby restaurant. 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #28 Skrevet 22. august 2013 Det er å trekke det langt. Egg er stortsett trygt i vest-Europa. Ville dog ikke spist en ordentlig majones på en shabby restaurant. Men de har jo salmonella-tilfeller i Danmark og Tyskland? Anonymous poster hash: 2c423...c74
-milla j- Skrevet 23. august 2013 #29 Skrevet 23. august 2013 Ja, et bra mellommåltid! Minner meg på at det er lenge siden jeg laget eggedosis
Gjest Is_te Skrevet 23. august 2013 #30 Skrevet 23. august 2013 Jeg lagde meg eggedosis i går, etter å ha lest denne tråden. Brukte sukrin, og det smakte ikke like godt som jeg husket det i barneskolealder.. Tror ikke sukrin hadde noe å si for smaken. Ekkel kosistens, og ekkel lukt :fise:
Gjest Ciegus Skrevet 23. august 2013 #31 Skrevet 23. august 2013 Jeg lagde meg eggedosis i går, etter å ha lest denne tråden. Brukte sukrin, og det smakte ikke like godt som jeg husket det i barneskolealder.. Tror ikke sukrin hadde noe å si for smaken. Ekkel kosistens, og ekkel lukt :fise: Jeg synes sukrin ødelegger eggedosisen fullstendig. Så her er eggedosis kosemat, og det smaker minst like godt som da jeg var liten.
Gjest Is_te Skrevet 23. august 2013 #32 Skrevet 23. august 2013 Jeg synes sukrin ødelegger eggedosisen fullstendig. Så her er eggedosis kosemat, og det smaker minst like godt som da jeg var liten. Smaken er som baken, delt (heldigvis)
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #33 Skrevet 23. august 2013 Det er å trekke det langt. Egg er stortsett trygt i vest-Europa. Ville dog ikke spist en ordentlig majones på en shabby restaurant. De preparerer sikker majones under produksjonprosessen for å unngå smitte.. Jeg tror ikke at man anbefaler å spise rå egg i hele Vest-Europa og USA for den saks skyld. (Jeg har forresten hatt det, smittet etter ferie utenfor Europa, og friske mennesker overlever det fint.) Uten noe som helst kildesjekk finner jeg dette om smitte i majones: The eggs used in commercial mayo are pasteurized, pretty much eliminating the risk of salmonella, says Thomas Schwarz, an independent food safety consultant. He says that the acids bring the pH of commercial mayo to about 4.2 to 4.5, which “isn’t very inviting to microorganisms,” and the emulsification of the product makes the Aw (water activity, which is a measure of free water available for organisms to grow) “quite low.” The addition of salt also makes mayonnaise a less inviting medium for bacterial growth. Så til sukrin-eggedosisen: Kan det fungere da? Har ikke sukkeret en funksjon for holde luftigheten og holde den riktige konsistensen? Kan man piske sukrin-eggedosis lysegul, som den blir med sukker? Anonymous poster hash: 7b00c...cae
Gjest made4u Skrevet 23. august 2013 #34 Skrevet 23. august 2013 En rå økologisk eggeplomme er skikkelig supermat. Bytt sukrinen ut med rå honning så har du en skikkelig næringsbombe i koppen din Vitaminer og mineraler i eggeplomme: A, K, E, D, B-kompleks, jern, magnesium, kalsium, natrium, kalium, sink, selen, kopper og fosfor, + Kolin og kolesterol. Dette bevares i større grad når plommen ikke varmes opp. Edit: Så ja, eggedosis er i aller høyeste grad et veldig sunt mellommåltid Nå er det ikke slik at økologiske egg er bedre enn andre egg, eggene må sidestilles i så måte. Dog er det jo stor forskjell på hvordan livskvaliteten til høna er.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #35 Skrevet 23. august 2013 Så til sukrin-eggedosisen: Kan det fungere da? Har ikke sukkeret en funksjon for holde luftigheten og holde den riktige konsistensen? Kan man piske sukrin-eggedosis lysegul, som den blir med sukker? Anonymous poster hash: 7b00c...cae Jeg synes det funker. Blir like stiv, luftig og lysegul som med vanlig sukker. Men om du merker en litt ukjent og metallisk bismak i sukrin, vil du også merke det når du spiser eggedosis med sukrin. Anonymous poster hash: 043ca...3c8
Gjest made4u Skrevet 23. august 2013 #36 Skrevet 23. august 2013 Når det er sagt inneholder eggedosis egg og farin, men er definitivt en positiv vane man kan spise med god samvittighet. Folk burde i større grad velge eggedosis. Mange spiser fløtekarameller, alle som har laget karamell vet at selv store mengder sukker blir til lite karamell. Altså er karamell voldsomt energitett. Noen kan fort spise en hel pose smørbukk karameller. Eggedosis er ikke energitett, spiser man etstort glass med eggedosis er det derfor beskjedent hvor mye energi man får i seg. Sammenlignet med andre søtvaner mange har så er det faktisk et voldsomt positivt tiltak. Sagt på annen måte, hadde folk spist eggedosis i stedet for de andre søte de spiser hver gang de spiste noe søtt, så hadde sukkerinntaket sunket dramatisk og sjokkerende mye - ergo er det et godt valg. Selv 5-6 store glass eggedosis, vi snakker om fulle halvlitersglass, tilsvarer en solid sukkernedgang i forhold til hva mange setter seg ned og koser seg med forran tv en lørdag etc. Eggedosis er også en matvane som begrenser inntaket i seg selv, i motsetning til f.eks. sjokolade og karamell og annet snop. Så spis eggedosis med god samvittighet og gjerne også hver dag da det ikke trenger å være noen problem og fint kan inngå i en vektreduksjon også.
Kusmi Skrevet 23. august 2013 #37 Skrevet 23. august 2013 (endret) . Endret 1. september 2013 av Kusmi 1
Supraspinatus Skrevet 23. august 2013 #38 Skrevet 23. august 2013 De preparerer sikker majones under produksjonprosessen for å unngå smitte.. Jeg tror ikke at man anbefaler å spise rå egg i hele Vest-Europa og USA for den saks skyld. (Jeg har forresten hatt det, smittet etter ferie utenfor Europa, og friske mennesker overlever det fint.) Uten noe som helst kildesjekk finner jeg dette om smitte i majones: Så til sukrin-eggedosisen: Kan det fungere da? Har ikke sukkeret en funksjon for holde luftigheten og holde den riktige konsistensen? Kan man piske sukrin-eggedosis lysegul, som den blir med sukker? Anonymous poster hash: 7b00c...cae Det var derfor jeg snakket om ekte majones, laget fra bunnen av. Slik man gjør på restaurant eller hjemme. (For all del, man må gjerne kjøpe soyamajones om man foretrekker det). Nå er det ikke slik at økologiske egg er bedre enn andre egg, eggene må sidestilles i så måte. Dog er det jo stor forskjell på hvordan livskvaliteten til høna er. Smittemessig er jeg enig, men eggenes fettsyreinnhold avhenger av hva hønen spiser. Nå er jo det ikke forbudt for økologiske produsenter å bruke soya og mais. Så lenge den også er økologisk, men jeg tror heller de bruker frø o.l. da dette er lettere tilgjengelig. 2
Gjest made4u Skrevet 23. august 2013 #39 Skrevet 23. august 2013 Det var derfor jeg snakket om ekte majones, laget fra bunnen av. Slik man gjør på restaurant eller hjemme. (For all del, man må gjerne kjøpe soyamajones om man foretrekker det). Smittemessig er jeg enig, men eggenes fettsyreinnhold avhenger av hva hønen spiser. Nå er jo det ikke forbudt for økologiske produsenter å bruke soya og mais. Så lenge den også er økologisk, men jeg tror heller de bruker frø o.l. da dette er lettere tilgjengelig. Slutt og sprøyt med ting du ikke har kunnskap om, det er ingen forskjell på eggene fra frittgående høner og konversjonelle egg, det er i så fall høyst målbart - noe det ikke er. Ernæringsmessig er det således det samme hva vi velger. Det hadde jo vært tema, dersom det var forskjell. Og tro meg, da hadde de økologiske eggene vært reklamert som sunnere, noe dem ikke er da det ikke er noen forskjell. Hvordan hønene har det er det derimot stor forskjell på, og jeg synes personlig at alle høner skulle fått levd slik de økologiske gjør, da burhøns har en ille tilværelse. En forskjell må nødvendigvis dokumenteres, og som sagt hadde det vært en realitet med en gang de kunne påvise en forskjell. Når den ikke er der, og dere som sprøyter uten noe belegg for hva dere presenterer, da er uttalelsene et problem og ikke minst villedende. Du uttaller deg altså uten en realitet å vise til. At du har lest det på en av de alternative kildene dine, som ikke har noen krav til dokumentasjon for hva dem hevder og at det er faglig riktig er for meg en gåte... Ikke for lenge siden eksperter gikk ut og sa dette for n'te gang, sågar de største produsentene av både økologiske egg samt konvensjonelle hevder det samme. Forskning.no hadde også artikkel på det og de store avisene trykket det samme. Du er bare for ukritisk til dine kilder og kan ikke noe om ernæring...
Gjest made4u Skrevet 23. august 2013 #40 Skrevet 23. august 2013 Men velg økologiske egg, er verdt å betale for dyrevellferd. Sunnere egg får du da IKKE!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå