Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan hadde dere reagert om noen inviterte seg selv til å være med når dere skal føde?

For en stund siden snakket jeg med svigermor om at jeg er gravid (hun hadde vist det i noen uker) og plutselig sier hun "jeg har tenkt å være med på fødselen". Jeg ble veldig paff og svarte "nei bare ..... (samboer sitt navn) får være med". Hun ble tydeligvis fornærmet fordi hun avsluttet samtalen og snudde seg bort til TV'en.

Hadde hun spurt "får jeg lov å være med på fødselen?" så hadde jeg uansett sagt nei, men hadde iallefall sagt "nei takk". Når hun sa at "hun har tenkt" så ble jeg så overrasket at jeg ikke klarte å tenke, hvem inviterer seg selv med på en fødsel? Hvorfor trur noen at det er en selvfølge ta de får være med? Får jeg ei datter/svigerdatter som blir gravid så kommer jeg aldri til å forvente å få være med på fødselen, kommer heller ikke til å spørre om det.

Skulle jeg hatt med noen andre enn samboer på fødselen så hadde det blitt min egen mor, da vi har et godt forhold og jeg har kjent min mor hele mitt liv. Svigermor vet at jeg og min mor har et bra forhold. Forholdet til svigermor er egentlig bra, men siden jeg ble gravid har det blitt litt anspent fordi hun ville bestemme en del i begynnelsen, som f.eks hva vi skulle kjøpe av utstyr. Men hun har sluttet med det så jeg trur at hun har skjønt at vi burde få bestemme alt selv, så forholdet er bedre igjen. Men uansett, jeg vil kun ha samboer med fordi jeg vil ha minst mulig folk med, men kunne ikke han så hadde jeg kanskje spurt min mor og hadde hun sagt nei (tviler for at hun hadde sagt nei) så trur jeg at jeg faktisk ikke hadde spurt svigermor. Trur at jeg faktisk hadde valgt å føde alene.

Den dagen samboer skal føde så kan han få velge å ha med mora si :fnise:

Noen tenker sikkert at jeg er kjempe heldig som har en engasjert svigermor, og joda jeg er enig i det, det kunne vært motsatt at hun ikke ville hatt noe med barnet og med å gjøre. Men er det rett av henne å invitere seg selv med i en fødsel som ikke er hennes egen? Og ingen sier vel ja til å ha med noen de egentlig ikke vil ha med? Det er jo ikke bare en tur på butikken, det er en fødsel.

Anonymous poster hash: 37e1d...c7a
  • Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres heller spesielt ut!

Virker som om hun mangler litt antenner for hva som er OK og ikke og hvordan man kommuniserer.

Så hun får heller være snurt, om hun ikke tåler å få nei på kravene hun kommer med.

Dette handler faktisk ikke om henne.

Skrevet

Jeg har invitert meg med på flere fødsler. Men jeg får aldri lov. Slemminger, jeg har jo så lyst. Men neida, jeg skjønner godt at svigermor kanskje ikke er rette person.

Skrevet

Dama kan ikke være riktig navla :hakeslepp: :hakeslepp: :hakeslepp:

Anonymous poster hash: 8ea8d...c1f
  • Liker 1
Skrevet

Ja det høres en smule spesielt ut...

Trodde virkelig ingen andre enn kommende fedre forventer å være med på en fødsel??

Selv om det hender mødre/venninder blir spurt, hvis den fødene ønsker det selv...

Og med all respekt for svigermødre, tror jeg det er en person de aller ferreste ønsker å ha med seg på noe slikt!

Anonymous poster hash: 8a039...a48
Skrevet (endret)

Svigermoren min hadde også veldig lyst til å være med, men hun inviterte aldri seg selv, og ble heller ikke sur (tror jeg) når hun ikke fikk være med. Veldig spesielt å nesten ta det som en selvfølge å få være med på noe sånt!

Hva sier samboeren din om det? :vetikke:

Endret av Sissa
Skrevet

Hun har heldigvis ikke tatt opp temaet på nytt! :)

Hun er forresten ikke norsk så kanskje det har noe å si, og jeg kan se for meg at det er vanlig at mødre og svigermødre får være med på fødsel der hun er fra. Jeg vil ikke bli gjenkjent (selv om jeg tviler for at hun er her på KG) så vil ikke si hvor hun er fra. Hvis hun tar dette opp på nytt så kommer jeg til å spørre om det er vanlig i hennes hjemland. Men hun har bodd i Norge i over 30 år så man skulle tru at hun har fått med seg at vi kvinner her i landet pleier å bestemme selv hvem som skal være med og invitere de man vil ha med, men kanskje hun ikke har fått det med seg da dette er første barnebarnet.

Noen uker senere sa hun at hun har tenkt på å ta fri en eller to uker etter fødsel for å bo hos oss (de bor ca 2 timer unna) og hjelpe oss med barnet. Hyggelig tanke men jeg takket nei til det, samboer og. Vi vil klare oss selv og heller ringe om vi trenger hjelp, og vi sa at vi ringer heller om det trengs. Men hun og svigerfar er selvsagt velkommen på besøk i noen timer :)

• Liker 1
Skrevet

Aldri i verden om jeg vil la noen andre enn samboer være med. Det er såpass privat at alle andre får fint vente til ungen er ute. Tror kanskje ei venninne har hatt tanker om å ville være med, for hun virker litt snurt hver gang temaet kommer opp. Samtidig nevner hun alltid at hun vil ha med den og den venninna, og mammaen sin, når hun skal føde. Om noen har forventninger om å få være med, så synd for dem.

Skrevet

Svigermoren min hadde også veldig lyst til å være med, men hun inviterte aldri seg selv, og ble heller ikke sur (tror jeg) når hun ikke fikk være med. Veldig spesielt å nesten ta det som en selvfølge å få være med på noe sånt!

Hva sier samboeren din om det? :vetikke:

At han skjønner meg og at det er opp til meg. Hadde han ment at svigermor skulle vært med så hadde han uansett ikke kunne krevd det og da hadde jeg blitt skuffet over han. Han er heldigvis såpass oppegående at han skjønner greia og er ingen mammadalt som må ha mammaen sin med på sånt :)

• Liker 1
Skrevet

Hun har heldigvis ikke tatt opp temaet på nytt! :)

Hun er forresten ikke norsk så kanskje det har noe å si, og jeg kan se for meg at det er vanlig at mødre og svigermødre får være med på fødsel der hun er fra. Jeg vil ikke bli gjenkjent (selv om jeg tviler for at hun er her på KG) så vil ikke si hvor hun er fra. Hvis hun tar dette opp på nytt så kommer jeg til å spørre om det er vanlig i hennes hjemland. Men hun har bodd i Norge i over 30 år så man skulle tru at hun har fått med seg at vi kvinner her i landet pleier å bestemme selv hvem som skal være med og invitere de man vil ha med, men kanskje hun ikke har fått det med seg da dette er første barnebarnet.

Noen uker senere sa hun at hun har tenkt på å ta fri en eller to uker etter fødsel for å bo hos oss (de bor ca 2 timer unna) og hjelpe oss med barnet. Hyggelig tanke men jeg takket nei til det, samboer og. Vi vil klare oss selv og heller ringe om vi trenger hjelp, og vi sa at vi ringer heller om det trengs. Men hun og svigerfar er selvsagt velkommen på besøk i noen timer :)

det forklarer saken bedre. Veldig mange fra andre kulturer har det slik når de skal bli bestemor, og det er slett ikke uvanlig at man flytter inn hos barna sine mens babyen er liten. I hjemlandet er det ofte storfamilien som sammen tar hånd av en baby. Har en asiatisk mor som selv vil gjøre det samme, men der har jeg satt foten ned, hehe :P

Anonymous poster hash: b14bf...972

Skrevet

Hvis jeg skal føde igjen, tror jeg jeg skal arrangere KG-treff på føden. Dét kunne vært noe... :fnise:

• Liker 11
Skrevet

det forklarer saken bedre. Veldig mange fra andre kulturer har det slik når de skal bli bestemor, og det er slett ikke uvanlig at man flytter inn hos barna sine mens babyen er liten. I hjemlandet er det ofte storfamilien som sammen tar hånd av en baby. Har en asiatisk mor som selv vil gjøre det samme, men der har jeg satt foten ned, hehe :P

Anonymous poster hash: b14bf...972

Jeg hadde skjønt henne bedre om hun fortalte hvordan det er i hennes hjemland og om hun hadde bodd i Norge i noen få år, men hun har trossalt bodd her i over 30 år og født sine barn her i Norge, uten hverken sin egen mor el svigermor tilstede.

Hun burde uansett spurt meg, ikke tatt det som en selvfølge at det er greit for meg.

Skrevet

Hvis jeg skal føde igjen, tror jeg jeg skal arrangere KG-treff på føden. Dét kunne vært noe... :fnise:

Trenger bare å streame den. Ikke lov med så mange på fødestuene.

• Liker 4
Skrevet

Trenger bare å streame den. Ikke lov med så mange på fødestuene.

Får ha det i bakhodet.

Cam med innsyn rett oppi åstedet hadde vært greier, det.

• Liker 5
Skrevet

Får ha det i bakhodet.

Cam med innsyn rett oppi åstedet hadde vært greier, det.

Kan Kardashians få det til, så kan nok du også :fnise:

Gjest Eurodice
Skrevet

På mange måter var det enklere før, da det ikke var lov for far engang å være med på fødselen. Da slapp man krangling og sure miner.

• Liker 1
Skrevet

Kan Kardashians få det til, så kan nok du også :fnise:

Jah, kan ikke være noe dårligere!

Skrevet

På mange måter var det enklere før, da det ikke var lov for far engang å være med på fødselen. Da slapp man krangling og sure miner.

På den tiden var det vel desto vanligere at man ble invadert av mødre, svigermødre og tanter når fødselen nærmet seg. Takke meg til å ha med gubben.

• Liker 5
Gjest Eurodice
Skrevet

På den tiden var det vel desto vanligere at man ble invadert av mødre, svigermødre og tanter når fødselen nærmet seg. Takke meg til å ha med gubben.

Jeg vet ikke hva som var vanlig. Det kom vel an på for en stor del hvor de forskjellige bodde.

Skrevet

Jepp, samme med mor til BF her i gården.
Nå er ikke vi sammen, og jeg ønsker ikke og ha han med heller. Kun mamma som skal bli med.
Men her forventer han og familien hans, at de skal være med på fødsel?!

Glem det....

Anonymous poster hash: 0e896...de3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...