Gå til innhold

Får man slettet gjeld hos lånekassen selv om man har mye penger på konto?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har studielån hos lånekassen (130K), men er nå under NAV og har betalingsutsettelse/rentefritak på lånet. Nå går det muligens mot varig ufør, og jeg leser på sidene til lånekassen at det da er mulig å få slettet lånet helt eller delvis.

Gjelder dette også selv om jeg har en del penger på sparekonto? Snakket med noen som mener at jeg ikke får slettet gjelden når jeg i teorien faktisk har penger til å betale ned lånet.

Noen som vet?

Anonymous poster hash: 260f7...8fa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på hvor mye du har på konto.

Jeg arvet penger og formuen min ble "for stor" til å kvalifisere for stipend, så alt fra nå av er lån.

Det er nok best å kontakte Lånekassen direkte.

Skrevet

Jeg har studielån hos lånekassen (130K), men er nå under NAV og har betalingsutsettelse/rentefritak på lånet. Nå går det muligens mot varig ufør, og jeg leser på sidene til lånekassen at det da er mulig å få slettet lånet helt eller delvis.

Gjelder dette også selv om jeg har en del penger på sparekonto? Snakket med noen som mener at jeg ikke får slettet gjelden når jeg i teorien faktisk har penger til å betale ned lånet.

Noen som vet?

Hvis du får innvilga varig uførepensjon på minst 50 %, kan du søke om ettergivelse av gjelda di. Ettergivelsen er behovsprøvd mot inntekten din, ikke mot formuen. Du kan dermed ha mye penger på konto uten at det går utover muligheten for ettergivelse.

Vær likevel oppmerksom på at det er all inntekt som teller med (brutto person- og kaptilainntekt på likningen), det vil si at hvis du har høye renteinntekter på formuen din, vil det regnes inn i inntektsgrunnlaget.

http://www.lanekassen.no/hovedmeny/tilbakebetaling/sletting-av-gjeld/ufor/

Anonymous poster hash: d7ae9...ebe

• Liker 1
Skrevet

Aha, takk for svar!

Skrevet

Flytt pengene til mor eller far til dess du har fått ordnet opp med lånekassen.. Kjipt å måtte betale tilbake med uførelønn eller bruke sparepengene dine til dette..

Anonymous poster hash: b8d92...72a

Skrevet

Flytt pengene til mor eller far til dess du har fått ordnet opp med lånekassen.. Kjipt å måtte betale tilbake med uførelønn eller bruke sparepengene dine til dette..

Ja jeg var inne på tanken...for å være på den sikre siden.

Gjest Anubiel
Skrevet

Ja jeg var inne på tanken...for å være på den sikre siden.

Da må pengene stå der til ligningen for året du søker om ettergivelse er kommet inn til Lånekassen. Og det kan i verste fall ta 1.5 år. Ikke er det nødvendig heller siden du kan få ettergivelse selv om du har formue.

At det er snylting på fellesskapet å få ettergitt personlig gjeld når man faktisk har penger til å betale den er en annen sak.

Skrevet

Noen som vet?

Ingen krav til formuen ved uførhet. Kun uføregrad over 50% og inntektstak.

http://lanekassen.no/nb-NO/Hovedmeny/Tilbakebetaling/Sletting-av-gjeld/Uforhet/

Skrevet

Da må pengene stå der til ligningen for året du søker om ettergivelse er kommet inn til Lånekassen. Og det kan i verste fall ta 1.5 år. Ikke er det nødvendig heller siden du kan få ettergivelse selv om du har formue.

At det er snylting på fellesskapet å få ettergitt personlig gjeld når man faktisk har penger til å betale den er en annen sak.

Enig.

• Liker 3
Skrevet

Enig.

Hvorfor det? Studielån er en investering fra statens side i en potensiell fremtidig skattebetalende arbeider. Noen investeringer er feilslåtte, denne potensielle arbeideren er for syk til å jobbe og dermed avskrives investeringen som et tap.

Pengene TS har er mest sannsynlig allerede skattet for minst en gang, og det er bedre for samfunnet at en uføretrygdet person kan spytte disse pengene inn i samfunnet på andre måter (forbruk) enn som en desimal i Lånekassen sine regnskap.

Anonymous poster hash: 60c6d...c0c

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor det? Studielån er en investering fra statens side i en potensiell fremtidig skattebetalende arbeider. Noen investeringer er feilslåtte, denne potensielle arbeideren er for syk til å jobbe og dermed avskrives investeringen som et tap.

Pengene TS har er mest sannsynlig allerede skattet for minst en gang, og det er bedre for samfunnet at en uføretrygdet person kan spytte disse pengene inn i samfunnet på andre måter (forbruk) enn som en desimal i Lånekassen sine regnskap.

Prinsippet er at samfunnet trenger borgere som betaler sin gjeld. ;)

• Liker 1
Skrevet

Prinsippet er at samfunnet trenger borgere som betaler sin gjeld. ;)

Studielån er ikke som annen gjeld. Det er bare sånn det er.

Skrevet

Studielån er ikke som annen gjeld. Det er bare sånn det er.

Nei hei.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...