AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #1 Skrevet 21. august 2013 Vi har aldri drevet med noe byssing i søvn eller pupp i sengen eller nooe som tilsier at han har fått uvaner når han skal sove. Han tar ikke smokk og hver kveld sitter vi ved siden av han til han sovner. Han gråter i ca 30-45 min hver kveld. Vi prøver å roe i senga, men tar han opp når han gråter mye for så å legge han ned når han er rolig. MEN han klarer enda ikke å sovne uten masse gråt. Er så lei nå at jeg vurderer ferber metoden. Denne skal visst være veldig effektiv og det må da være bedre med mye gråt i to dager enn 45 min hver eneste dag?? Poden er nå 6, 5 mnd!Anonymous poster hash: ed252...37a
Britt Banditt Skrevet 21. august 2013 #2 Skrevet 21. august 2013 Jeg hadde aldri gjort det. Syns virkelig ikke noe om Ferber-metoden. Det er andre metoder dere kan prøve. Har lest her at flere har hatt god erfaring med å lese boka og prøve ut tipsene i "No-cry sleep solution" (mener den heter noe sånt). 5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #3 Skrevet 21. august 2013 Hva er febermetoden? Anonymous poster hash: 454d4...10b 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #4 Skrevet 21. august 2013 Hva er febermetoden? Anonymous poster hash: 454d4...10b Just fucking google it..Anonymous poster hash: 4a283...922 7
Britt Banditt Skrevet 21. august 2013 #5 Skrevet 21. august 2013 Hva er febermetoden? Anonymous poster hash: 454d4...10b Ferber. Du går ut og lar ungen gråte. Først litt den ene dagen, så lengre og lengre. I teorien skal da ungen slutte å gråte om kveldene og bare legge seg til å sove selv. Jeg tror derimot ungen bare føler seg forlatt og gir opp. 13
Mohair Skrevet 21. august 2013 #6 Skrevet 21. august 2013 Ville heller forsøkt opp-ned-metoden. Når han er så liten synes jeg heller ikke det er noe i veien med å bysse. Behovet for søvn og innsovning er noe som ofte endrer seg. For vår følte jeg at vi gikk i helt feil retning mtp søvn fra 3-4 mnd alder. Han sovnet greit av seg selv rundt 3 mnd alder, men da vi kom hjem fra ferie endret alt seg og plutselig måtte vi igang med å bysse, amme i søvn og styre for at han skulle sove. Og så tok det omtrent et halvt år før det var greit å legge han igjen. Synes Ferber virker grusomt og er noe jeg ser på som aller siste utvei. Gutten din er 6,5 mnd gammel og det er helt vanlig at de trenger hjelp for å sovne. 6
Gjest Maman Skrevet 21. august 2013 #7 Skrevet 21. august 2013 Han er jo bare 6,5 mnd! Ingen kan forvente rutiner enda da. 9
Teriyaki Skrevet 21. august 2013 #8 Skrevet 21. august 2013 (endret) Det synes jeg så absolutt ikke du skal vurdere. Ta opp ungen og byss den! Er jo bare et halvt år. Er ikke sånn at de som har bysset ungene sine gjør det til de er ti år. Jeg har både bysset og ammet min sønn i søvn, men har ikke gjort det siden han var ett år. Da han var 14 måneder sluttet jeg også å sitte inne til han sovnet. Han sovner helt selv uten problemer. Men så brukte jeg tid på å gjøre han trygg i seng og sovesituasjon da, i stedet for å bare ta skrikekur. Endret 21. august 2013 av Teriyaki 6
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #9 Skrevet 21. august 2013 Men hva gjør man når ingenting fungerer? Her hjelper ikke byssing eller trøsting, det blir gråting med det samme vi legger henne ned. Tar opp og trøster, men hyler med det samme vi legger henne. Hva gjør man da? Er så lei meg for at vi ikke får til leggingen om kvelden Anonymous poster hash: a4862...a7a
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #10 Skrevet 21. august 2013 Kan du ikke bare bysse eller amme da? Eller la han sovne inntil deg i sengen din og flytte ham over? Evt la far bære og koseprate til han sover? Syns det er så hårreisende at så mange ser på slike ting som uvaner. Det hører med det å ha en baby. Noen babyer er enkle og er bare å legge ned (og de hører man MYE om fordi mammaene er så glad i å skryte av det, og i tillegg legge det fram som at det er noe de selv har klart). Gullet er jo bare 6mnd stakkars, han trenger hjelp til å sovne. Han skriker seg allerede i søvn virker det som (selv om du tar ham opp mnår det blir for ille). Den metoden du holder på med nå passer bedre om et halvt års tid spør du meg. Ikke gjør ferber, har hørt at tilogmed ferber selv har sagt at den metoden ikke skal brukes før barnet er 2år. Lykke til! Anonymous poster hash: adff7...8b1 9
onyx Skrevet 21. august 2013 #11 Skrevet 21. august 2013 Det går over. Det handler jo ikke om at babyen gjør dette for å være vanskelig og vrang eller ikke VIL sove. De vil jo sove, får det bare ikke til.. Forøvrig kan det være lurt å ha i bakhodet at skrikekurer ikke er en engangs vidundrekur! For den løser faktisk ikke problemet selv om symptomet kanskje forsvinner for en stund (og den trenger ikke vare lenge...).. Hva med neste runde med søvnproblemer? Ny skrikekur? Skrikekur hver måned? 9
kaffegjest Skrevet 21. august 2013 #12 Skrevet 21. august 2013 Ferber. Du går ut og lar ungen gråte. Først litt den ene dagen, så lengre og lengre. I teorien skal da ungen slutte å gråte om kveldene og bare legge seg til å sove selv. Jeg tror derimot ungen bare føler seg forlatt og gir opp. Det tror jeg også, stakkars barn...gråting og opp-ned-metoder...jeg tror på jevne, gode rutiner med stadig nærhet, trøst og beroligende prat. 1
Nerine_ Skrevet 21. august 2013 #13 Skrevet 21. august 2013 Det tror jeg også, stakkars barn...gråting og opp-ned-metoder...jeg tror på jevne, gode rutiner med stadig nærhet, trøst og beroligende prat. Gråtekur og opp-ned metoden er jo absolutt ikke det samme. Med opp-ned metoden tar man jo opp barnet så fort det gråter. 1
Harlekin Skrevet 21. august 2013 #14 Skrevet 21. august 2013 (endret) Men hvorfor lar dere barnet ligge i 30-45 minutter hver kveld å gråte? Hvorfor kan dere ikke gi ham det han trenger, som sannsynligvis er nærhet til dere gjennom byssing eller lignende? Fatter ikke at dere er så redde for å gi ham "uvaner" at dere lar dette pågå. Gi ham trygghet og nærhet nå når han signaliserer at han trenger det. Selv om dere bysser ham i søvn nå eller lar ham sovne i armene deres nå, kommer han ikke til å trenge det i all fremtid. Ferber burde dere ikke en gang vurdere. Endret 21. august 2013 av Harlekin 10
kaffegjest Skrevet 21. august 2013 #15 Skrevet 21. august 2013 Men hvorfor lar dere barnet ligge i 30-45 minutter hver kveld å gråte? Hvorfor kan dere ikke gi ham det han trenger, som sannsynligvis er nærhet til dere gjennom byssing eller lignende? Fatter ikke at dere er så redde for å gi ham "uvaner" at dere lar dette pågå. Gi ham trygghet og nærhet nå når han signaliserer at han trenger det. Selv om dere bysser ham i søvn nå eller lar ham sovne i armene deres nå, kommer han ikke til å trenge det i all fremtid. Ferber burde dere ikke en gang vurdere. Deler samme syn som deg. Man kan vel ikke gi for mye trygghet og nærhet. 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #16 Skrevet 21. august 2013 Vi har aldri drevet med noe byssing i søvn eller pupp i sengen eller nooe som tilsier at han har fått uvaner når han skal sove. Han tar ikke smokk og hver kveld sitter vi ved siden av han til han sovner. Han gråter i ca 30-45 min hver kveld. Vi prøver å roe i senga, men tar han opp når han gråter mye for så å legge han ned når han er rolig. MEN han klarer enda ikke å sovne uten masse gråt. Er så lei nå at jeg vurderer ferber metoden. Denne skal visst være veldig effektiv og det må da være bedre med mye gråt i to dager enn 45 min hver eneste dag?? Poden er nå 6, 5 mnd!Anonymous poster hash: ed252...37a Jenta mi er 6 Mnd og kan bruke 3 timer på å få sove! Vi har heller aldri bysset, trillet i søvn o.l. Du er ikke alene.. Hold ut!Anonymous poster hash: eed64...2d2 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #17 Skrevet 22. august 2013 Er enig i at man ikke skal la dem ligge og gråte uten å gi trøst etc. Man hva gjør man når trøst, byssing og trilling ikke får den lille til å sovne? Føler vi har prøvd alt! Opp/ned fungerer ikke, det kan vi holde på med en hel natt. Det eneste som kan fungere er å amme i søvn og samsoving, men dette førte til oppvåkninger hver time her.. Hilsen frustrert (ikke Ts).Anonymous poster hash: a4862...a7a
Teriyaki Skrevet 22. august 2013 #18 Skrevet 22. august 2013 Jenta mi er 6 Mnd og kan bruke 3 timer på å få sove! Vi har heller aldri bysset, trillet i søvn o.l. Du er ikke alene.. Hold ut!Anonymous poster hash: eed64...2d2 Stakkars lille baby.. 7
Gjest Magdalene Skrevet 22. august 2013 #19 Skrevet 22. august 2013 Jenta mi er 6 Mnd og kan bruke 3 timer på å få sove! Vi har heller aldri bysset, trillet i søvn o.l. Du er ikke alene.. Hold ut!Anonymous poster hash: eed64...2d2 Kanskje på tide å hjelpe henne med å finne søvnen da? 6
Version 2.0 Skrevet 22. august 2013 #20 Skrevet 22. august 2013 Jesus christ. Enkelte skulle ikke hatt barn. Dersom du seriøst mener å benytte Ferber på en baby på 6,5 mnd, så har du ikke store kunnskaper gitt. Små barn kan bruke flere år på å få gode søvnrutiner, og de aller minste vet ikke hva søvnrutiner er for noe. De forstår ikke og skriker av en grunn. Det er din jobb som mamma å gi barnet ditt trygghet og omsorg når det gråter, enten du er møkklei eller ikke. 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå