Gå til innhold

planting av planter til balkongen.


aline

Anbefalte innlegg

Hei. :D

I går var jeg å handlet inn tre nye, hvite balkongkasser, en stor, hvit metallstamp, plantejord, lekastein til å ha i bunnen og frøposer!!!

Skal ha tre balkonkasser med forskjellige sommerblomster, slike du finner på enhver frittvoksende blomstereng!! også en stamp med forskjellige solsikker, alt fra store gule til små orange og røde og alt i mellom.

Både sommer/engblomsterblandingen og de forskjellige solsikkene var ferdige blandinger i poser.

Men.... det er første gang jeg egenhendig planter sommerblomster!!! :o Og jeg har veldig liten peil.

Pratet litt med damen på blomsterbutikken om det, og jeg har fulgt hennes tips slavisk.

Lekastener som dekker hele bunnen av alle kassene, tynt stoff (strømpebuksestoff) over for at jorda ikke skal dette nedimellom, ett godt lag med sunn og god jord, plantefrø spredd utover, en til to cm lag jord over, vannet, dekket med hullet plastikk over og satt dem utenfor solens rekkevidde og ikke for varmt....

Når kan jeg regne med at noe skjer?

Hvor varmt skal det være om nettene før jeg kan sette dem ut?

kan jeg bruke gjødselpinner eller bør jeg blande ut gjødselblanding?

Når og hvor ofte bør jeg gjødsle?

Er det noen grønne fingre som kan gi svar og tips til hvordan jeg får balkongen min til å bli en blomstrende eng til sommern?

aline takker for alle som vil komme med tips, da de grønne fingrene er veeeeldig fersk-grønne!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når kan det skje noe? Kanskje det begynner å spire etter to uker. Se bak på frøposen når de skal såes, kanskje står det mer informasjon der.

Nå vet ikke jeg hvor du bor i landet men det bør være slutt på faren før nattefrost før du setter ut. (bør vel være mellom 5-10 grader, men det kommer an på plantetypenEr ikke helt sikker på dette) Det er også en fordel å ha fått det til å gro litt så du ikke setter de ut for tidlig. De er veldig skjøre i begynnelsen.

Jeg bruker aldri gjødselpinner men gjødsel i vannet. Hmm.....hvor ofte??? Når jeg kommer på det!!! :) Kanskje hver 14.dag?

Håper det kan være til hjelp, men du må nesten prøve deg litt fram!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk.

bor i oslo, og hver kveld (ca 23.30) og hver morgen (ca 06.30) så er jo tempen på godt over 5 + ihvertfall.

Må jeg vente noe uker før jeg ser spirer???? :cry:

*skrekkelig nysgjerrig aline vil gjerne ha spirer NÅ!!!* (etter å ha plantet frø i går.... :roll:

takk for tips. Skal lære underveis også, men dersom noen har triks eller tips de har funnet ut er lure, så tar jeg det gjerne med på veien!!

og har funnet ut at om det skjærer seg heeeelt, så kjøper jeg ferdige blomster å planter dem direkte i kassa!!! :ler: Men da får jeg jo ikke engblomst-blanding.....

Tomatplante kunne jeg tenkt meg og!! kjenner noen til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sådd noen urteplanter innendørs.... er overrasket over hvor fort noe av det begynte å spire.... tok ikke mange dagene. Men med sommer blomster vet jeg ikke hvor lang tid det tar, disse kjøper jeg ferdig :oops: har faktisk plantet ut stemor i kassene mine i dag :-)

Se på pakken du, mulig det kasnkje står noe der, og så får du smøre deg med tålmodighet, selv om det ikke alltid er like lett :)

Lykke til med såingen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stod ikke noe på pakken om når det begynte å spire, det var direkte såing nå, blomstring i juni og utover, da det jeg sådde er "markblomster" av forskjellige typer (i en ferdigblanding) så stod det at de forskjellige plantene ville avløse hverandre utover hele sommeren og at det dermed ville blomstre forskjellige blomster på forskjellige tider....

Er fryktelig spent på dette her altså!!!

Vil veldig gjerne ha blomsterenga opp på min balkong!! helst NÅ!! tålmodighet er noe dritt!!! :-( :ler:

Kanskje jeg skal kjøpe meg noen "ferdig-blomster" som jeg kan sette ut på bordet frem til såingen min begynner å spire??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Kanskje jeg skal kjøpe meg noen "ferdig-blomster" som jeg kan sette ut på bordet frem til såingen min begynner å spire??

Det kan være lurt!

Kjøp f.eks. stemorsblomster eller viola cornuta. De tåler noen minusgrader og kan trygt stå ute om natta på østlandet nå.

Ikke få panikk om blomstene ser litt stusselige ut i butikken. Dette er planter som sturer når de står inne, men bokstavelig talt blomstrer opp når de kommer ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Malama

Tomatplante kunne jeg tenkt meg og!! kjenner noen til det?

Tomatplanter blir ganske store, trenger mye plass (Ja, de begynner som frø, men ender som en stor plante i hver potte), og MYYYYYYYYE vann. De lukter ganske kraftig, og trenger en del sol for at tomatene skal bli skikkelig modne.

Men det er kjempekoselig med hjemmedyrkede tomater da, og somregel får man ganske stor "avkastning" på dem, mamma hadde tomat i ALT hun laget i fjor sommer/høst. (Men de dyrker ikke tomater mer, fordi de måtte ta dem inn da det ble for kaldt, og astmatikeren mamma fikk ikke puste av lukta.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har gjort det enda kan du ta plastikk over potten. Stikk noen små hull så det blir litt "ny" luft. Dette fungerer som et mini-drivhus! Jeg ville nok ha ventet litt med å sette det ut, nå i helga har det jo vært surt og kaldt. :veldigsur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte ta av plastikken i helga, for selv hvor mange hull jeg stakk, så ble det ikke godt ventilert så det ble antydning til mugg i jorda.

Men de har begynt å spire da!!!! :sjarmor: :sjarmor:

masse pittesmå spirer, to blader som folder seg ut, bittesmått!!

Det eneste aberet jeg har oppdaget nå, ved å ha valgt eng-blomster, er at jeg leste at disse typisk trekker til seg bier og sommerfugler.... og da sikkert kommer til å trekke til seg enda mer veps og humler en det jeg i utgangspunktet var forberedt på... :-? :-(

Så da kan jeg sitte hele sommeren igjennom inne i stuen min, med balkongdøra lukket å se på mine flotte blomster..... :ler:

Kanskje jeg endelig venner meg?

Ble angrepet av to forferdelig nysgjerrige og innpåslitne og pågående veps (samtidig!! :o ) når jeg satt ute på lørdag, ble så ille at jeg bare måtte gi opp hele ute-prosjektet.... og det var uten blomster!!!

men kanskje de da holder seg på blomstene? og ikke på meg?

JEG ER INGEN BLOMST!!!!

:ler:

takk for tips, har skrekkelig lyst å kjøpe ei balje til (har kjøpt ei og planta solsikker i) for å prøve meg på tomater...... men jeg har bare sol fra halv fem og utover, og de trenger kanskje sol mere av dagen de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...