Gå til innhold

Margarin vs smør (mettet fett) nok en gang

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forandringer tar tid, mange holder fremdeles fast på 50talls-vitenskapen.

Anonymous poster hash: be1f5...9ff
Skrevet

snu lista på hodet,da får du den rett :)

• Liker 1
Skrevet

Her er innholdsfortegnelsen til soft flora:

Rapsolje (57%), vann, fullherdet kokos- og rapsolje, skummet melk, salt, emulgator (soyalecitin, mono- og diglyserider av fettsyrer), konserveringsmiddel (kaliumsorbat), surhetsregulerende middel (melkesyre), vitamin A og D, fargestoff (betakaroten), aroma.

Soft Flora inneholder ikke palmeolje

Her er tine meierismør:

Fløte, 1,5 % salt, melkesyrekultur, vitamin D (kolekalsiferol)

Anonymous poster hash: 4ac44...10b

• Liker 3
Gjest Nanne70
Skrevet

Her er innholdsfortegnelsen til soft flora:

Rapsolje (57%), vann, fullherdet kokos- og rapsolje, skummet melk, salt, emulgator (soyalecitin, mono- og diglyserider av fettsyrer), konserveringsmiddel (kaliumsorbat), surhetsregulerende middel (melkesyre), vitamin A og D, fargestoff (betakaroten), aroma.

Soft Flora inneholder ikke palmeolje

Her er tine meierismør:

Fløte, 1,5 % salt, melkesyrekultur, vitamin D (kolekalsiferol)

Anonymous poster hash: 4ac44...10b

Ja ikke sant? Hvordan kan et kjemisk framstilt produkt som margarin anbefales foran en ren og 100% naturlig fettkilde? De der herdede oljene høres ikke spesielt sunne ut....

Skrevet

Mettet fett er ikke farlig. Jeg spiser det med god samvittighet og har klokketro på forskningen som viser at det er bra for oss å få i oss naturlig fett slik som naturen har satt det sammen.

Naturlig feit melk, smør, skinnet på kyllingen, kokos og naturlig fett kjøtt.

• Liker 1
Gjest Nanne70
Skrevet

Mettet fett er ikke farlig. Jeg spiser det med god samvittighet og har klokketro på forskningen som viser at det er bra for oss å få i oss naturlig fett slik som naturen har satt det sammen.

Naturlig feit melk, smør, skinnet på kyllingen, kokos og naturlig fett kjøtt.

Helt enig, og jeg begynner å bli så lei denne margarin-pushingen og svadaen om at mettet fett er farlig.

Skrevet

Tja, det å si at mettet fett er ufarlig er like feil som å si at det er farlig. Mettet fett i begrensede mengder er ikke farlig, nei, men som med det meste: alt med måte.

(Selv sverger jeg til bremykt - delvis smør, delvis rapsolje - fordi det er litt mykere enn vanlig smør)

Anonymous poster hash: 8a62c...32d
Skrevet (endret)

Alt med måte er ikke et universalsvar! Når skal folk slutte å si det egentlig?

Det er en krykke man kan støtte seg til når man egentlig ikke vet hva som er rett og galt, men så kan man si "alt med måte" og liksom gå fri. Da er det greit.

Jeg skjønner jo såklart at det er vanskelig å vite hva man skal tro og ikke tro. Det er utrolig mye motstridende informasjon, og det gjøres enda værre av dårlige tabloidtolkninger av studier. En VG-journalist er sannsynligvis like lite egnet til å tolke forskningsdata som bikkja mi :P

Jeg kan aldri vite om de valgene jeg tar er de beste valgene, men jeg har tatt de likevel. Jeg vet ikke om det kommer ny forskning om 3-15-60 år som viser det helt motsatte av det man tror i dag? Kanskje?

Det er helt tydelig et paradigmeskifte i kostholdsdebatten/-anbefalingene. Det er utrolig spennende, men for den etablerte og "gamle" kunnskapen er det skummelt fordi det betyr at ganske mange har tatt feil (i beste mening, men dog...). Og det betyr at mange må revurdere kunnskapene sine. Det kan være vanskelig og oppleves truende, så derfor er det lettere å lukke øyne og ører og fortsette på samme sti.

"Alt med måte" betyr egentlig: "Jeg vet ikke helt, men satser på at det går bra likevel så lenge jeg er litt forsiktig"

Endret av Løvetanten
  • Liker 2
Skrevet

"Alt med måte" betyr egentlig: "Jeg vet ikke helt, men satser på at det går bra likevel så lenge jeg er litt forsiktig"

Jeg bruker bare heroin med måte. Da er det vel sunt?

Skrevet

Alt med måte er ikke et universalsvar! Når skal folk slutte å si det egentlig?

Det er en krykke man kan støtte seg til når man egentlig ikke vet hva som er rett og galt, men så kan man si "alt med måte" og liksom gå fri. Da er det greit.

Jeg skjønner jo såklart at det er vanskelig å vite hva man skal tro og ikke tro. Det er utrolig mye motstridende informasjon, og det gjøres enda værre av dårlige tabloidtolkninger av studier. En VG-journalist er sannsynligvis like lite egnet til å tolke forskningsdata som bikkja mi :P

Jeg kan aldri vite om de valgene jeg tar er de beste valgene, men jeg har tatt de likevel. Jeg vet ikke om det kommer ny forskning om 3-15-60 år som viser det helt motsatte av det man tror i dag? Kanskje?

Det er helt tydelig et paradigmeskifte i kostholdsdebatten/-anbefalingene. Det er utrolig spennende, men for den etablerte og "gamle" kunnskapen er det skummelt fordi det betyr at ganske mange har tatt feil (i beste mening, men dog...). Og det betyr at mange må revurdere kunnskapene sine. Det kan være vanskelig og oppleves truende, så derfor er det lettere å lukke øyne og ører og fortsette på samme sti.

Alt med måte betyr vel snarere risikospredning.

Spiser du "alt med måte", får du stor variasjon og da er risikoen liten, hvis enkelte av matvarene har en negativ helseeffekt, for at du har fått i deg veldig mye av akkurat de!

Anonymous poster hash: ca6c8...a42

• Liker 3
Skrevet (endret)

For mye mettet fett er absolutt ikke anbefalt, i alle fall ikke av fagmiljøet. At noen uten krav til kvalitetssikring av påstandene sine hevder det motsatte, får være opp til den enkeltes evne til å manøvrere i og sile ut hva som er gode og dårlige kilder å avgjøre...

Ser man på hvem som sier det ene og hvem som sier det andre, får dere selv avgjøre om dere skal lytte til helsedirektoratet og andre aktører med faglig tyngde og strenge krav til dokumentasjon for hva dem driver med, eller om dere vil tro på kommersiell livsstilsindustri som ikke har noen krav til hvorvidt det dom hevdes faglig holder mål eller ikke...

Endret av made4u
Skrevet

For mye mettet fett er absolutt ikke anbefalt, i alle fall ikke av fagmiljøet. At noen uten krav til kvalitetssikring av påstandene sine hevder det motsatte, får være opp til den enkeltes evne til å manøvrere i og sile ut hva som er gode og dårlige kilder å avgjøre...

Ser man på hvem som sier det ene og hvem som sier det andre, får dere selv avgjøre om dere skal lytte til helsedirektoratet og andre aktører med faglig tyngde og strenge krav til dokumentasjon for hva dem driver med, eller om dere vil tro på kommersiell livsstilsindustri som ikke har noen krav til hvorvidt det dom hevdes faglig holder mål eller ikke...

Si meg: Hvordan tjener en kommersiell livsstilindustri på å si at mettet fett er ok?

Og så snur du spørsmålet: Hvordan tjener en kommersiell livsstilindustri på å si at mettet fett er farlig?

jf. Skummetmelk, lettyoghurt 0,1%(!!!!), vita hjerterå, lettmajones, etc...

• Liker 3
Gjest Nanne70
Skrevet

Hvor mye er egentlig for mye mettet fett? Det som er det fine med mettet fett fra naturlige kilder er at inntaket, i alle fall for de fleste av oss, begrenser seg selv siden disse kildene/matvarene gir god metthetsfølelse.

Og hva er belegget for å hevde at et kjemisk produkt som margarin er bedre for oss enn en naturlig fettkilde som smør? Vet vi virkelig at de i utgangspunktet sunne oljene i margarin er like sunne etter de kjemiske prosessene de har gjennomgått for å bli til margarin?

Jeg spiser både mettet og umettet fett. I tillegg til mettet fett fra smør,fete meieriprodukter, kokosolje og kjøtt, spiser jeg oliven/olivenolje, avocado, rapsolje og prøver å få i meg litt fet fisk. (Tar også Omega 3-tilskudd i form av selolje siden jeg vet at jeg spiser for lite fet fisk.)

Til slutt har jeg rett og slett vanskelig for å tro at et kosthold (ja, jeg spiser lavkarbo som du sikkert forstår) som føles så bra, ikke skulle være bra for meg.

Skrevet

klikk.no er vel ikke akkurat det beste stedet å søke kostholdsråd. Det finnes ufattelig mange idiotiske artikler og artikkelforfattere som ikke har peiling på hva de skriver om, de bare klipper og limer for å produsere.

Gjest Nanne70
Skrevet

klikk.no er vel ikke akkurat det beste stedet å søke kostholdsråd. Det finnes ufattelig mange idiotiske artikler og artikkelforfattere som ikke har peiling på hva de skriver om, de bare klipper og limer for å produsere.

Det er sant, men akkurat denne testen er gjort av DinKost v/ Gunn Helene Arsky, som er ernæringsfysiolog cand. scient.

Skrevet

Det er sant, men akkurat denne testen er gjort av DinKost v/ Gunn Helene Arsky, som er ernæringsfysiolog cand. scient.

Det kommer faktisk helt an på hva hun setter fokus på. Hun har skrevet flere bøker, her er informasjonen om den ene:

"Alt du trenger for å komme i gang!Ønsker du å føle deg ung og holde deg frisk og sprek lenger? Små endringer i kostholdet er det som skal til. Det er enklere enn du tror! Spis lettlaget supermat laget av råvarer stappfulle av anti-aldringsstoffer. Du fornyer cellene dine, senker kolesterolet, beholder en spenstig hud og holder deg slank.Det er aldri for sent å spise sunt. Unn deg selv gleden av å spise god mat som kroppen din trenger!* 70 lekre, lettlagde retter* Topp 5-tilberedning av alle råvarer* Kom i gang-program med mat og enkel mosjon for et yngre og bedre liv"

Hun anbefaler såkalt supermat, noe som er i høyeste grad kontroversielt når det gjelder hvilken effekt det kan ha på kroppen. Noen mener at supermaten er akkurat det; super - mens andre mener at innholdet i supermat ikke tas opp i kroppen godt nok til at den kan bruke det til noe fornuftig likevel; det er bare en reklamegimmick. Bl.a. BBC Horizon har tatt opp dette temaet:

Uansett hva som publiseres er det sunt å ta det med en viss skepsis. Selv om noen er cand. scient. betyr det ikke at de har rett.

• Liker 1
Skrevet

Si meg en ting, jeg vet at det er flere ingredienser i margarin enn i smør, men nøyaktig hvilke av ingrediensene i margarin er det som er så farlige og hvorfor?

Skrevet

Si meg en ting, jeg vet at det er flere ingredienser i margarin enn i smør, men nøyaktig hvilke av ingrediensene i margarin er det som er så farlige og hvorfor?

Nå er det jo mer det at i smør er det bare NATURLIGE ingredienser, i motsetning til margarin.

Anonymous poster hash: fd59f...201

Skrevet

Fant en morsom artikkel som beskriver dette godt :fnise:

http://www.klikk.no/mat/spise/article709955.ece

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...