Gå til innhold

4 uker på vei og fikk Idag masse brun utflod!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Beklager ekle detaljer, men det startet med lyserosa utflod igår, leste rundt på nettet at det ikke var så farlig. Idag våkna jeg opp til litt mensen smerter og mye brun utflod! Er dette farlig? Er det begynnelsen på en SA?

Anonymous poster hash: 1f8c1...815

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Smerter er ikke bra, men man kan jo ha mensenlignende smerter så tidlig. Så lenge det ikke blør friskt eller smertene tiltar, så er det ikke sikkert at det er noe galt. Du må nesten bare se det an. Lykke til.

Skrevet

Det kan være helt normalt, og det kan være starten på en SA.

SA trenger ikke være smertefull og gi mye blødninger - noen får bare brun utflod uten smerter også.

Det du kan gjøre om de ikke gir seg kjapt, er å ta en tur til legen i to omganger ila ei uke, og måle hCG. Endel tar også graviditetstest på nytt, men hCG kan ta tid på å synke litt og dermed kan man få litt falske forhåpninger ved positiv test.

hCG skal stige i visse andeler, og står de stille iløpet av flere dager eller synker vet du det er SA.

Jeg gjorde det ved blødninger/spottinger selv(blødde og spottet flere ganger i lengre perioder pga livmorhalsen), og fulgte denne tabellen som stemte overens med mine verdier: http://www.uus.no/labus/index.asp?Bok=1&Kap=2&Par=35&Boknavn=Laboratoriemedisinske%20unders%F8kelser%20ved%20Oslo-sykehusene

Om hCG står stille eller synker litt men du fortsatt ikke får tiltakende blødninger kan du ta en tur til gynekolog for å sjekke om livmorhalsen er åpnet/avkortet, da det og er et synlig tegn på en pågående SA.

Er verdiene stigende, så er utfloden ufarlig.

Anonymous poster hash: a3d63...e73
Skrevet

Brundt blod betyr at det er gammelt og er sikkert fra i går. Du må bare se det an. Mange gravide (meg) har "menssmerter" i begynnelsen av graviditeten og det er ikke farlig. Men ja du må bare se det an, om du blør mer og får mer smerter.

Anonymous poster hash: b979a...12a
Skrevet

Jeg ville sett det an ett par dager til- brunt blod betyr at det er gammelt. Begynner det å komme endel frisk blod så ringer du legevakta.

Skrevet

Legevakten? Hva skal de gjøre mener du? Det er bare misbruk av ressurser.

Dersom blødning tiltar, så er det ingenting å gjøre. Da er det som AB over foreslår; ta en tur til fastlegen og få tatt HCG med et par dagers mellomrom.

• Liker 1
Skrevet

Det er SÅ vanlig å miste, man trenger da ikke dra på legevakten!

Anonymous poster hash: c4f19...ddc
Skrevet

Ts her. Takk for svar. Menssmertene er borte og det er utfolden også, vertfall foreløbig. Så da venter jeg og tar det som det kommer.

Skrevet

Enig, det er hverken farlig å ha en SA (så lenge man ikke blør i hjel men det er sjeldent) eller mulig å stoppe en SA, så hvorfor "løpe" til legevakten?

Nå vet ikke jeg hvor langt på vei man må være for å få en utskrapning om fosteret ikke kommer ut selv, men det er uansett ikke noe man trenger å ta opp med legevakten. Det går fint an å vente til neste dag og dra til fastlegen.

TS kan ta en graviditetstest om 2-3 dager og er den negativ så hadde jeg dratt til legen og fått sjekket HCG-nivået. Er den positiv så er alt mest sannsynlig bra, og hun kan om hun er usikker ta en ny test 4-5 dager etter den forrige, og er den positiv så var det ikke en SA. (om jeg ikke tar feil, er ikke ekspert).

Skrevet

Ta en rolig dag, ligg mye.

For om det er en truende abort, er det nok dette legen vil si til deg.

Jeg fikk beskjed om dette, da jeg mistet 5+6 startet med brun utflod, gikk over til litt klumpete mer brunrødt, og så kom smertene.
Fikk en ultralyd etter et par dager for å bekrefte at jeg ikke var gravid lengre, men tror blodprøver er mest vanlig, jeg hadde tilfeldigvis time på en annen sjekk på sykehuset den dagen og fikk maset på legen min til å få tatt UL samtidig.

Anonymous poster hash: fa349...945
Skrevet

Brunt blod er som oftest ufarlig. Sørg for mye ro og hvile nå i tiden som kommer så skal du se det nok gir seg. Håper det går bedre med deg nå :)

Skrevet

truende abort..jeg må nesten le? 4 uker på vei, det betyr akkurat rundt IKM. Er det ikke liv laga da så kommer det ut igjen. Mange som "mister" 4 rundt mens-tider som ikke engang vet at de har vært befruktet.

Mange antar det bare var en rar mens.

Skrevet

truende abort..jeg må nesten le? 4 uker på vei, det betyr akkurat rundt IKM. Er det ikke liv laga da så kommer det ut igjen. Mange som "mister" 4 rundt mens-tider som ikke engang vet at de har vært befruktet.

Mange antar det bare var en rar mens.

Det kan være en truende abort, selv om det kanskje er mest vanlig å miste i uke 4. Egget har jo festet seg.

Skrevet

TS her. Kom litt friskt blod i går og utfolden har økt. Tok en ny graviditetstest Idag som viste negativ, så da får jeg sikkert mensen også snart?

Skrevet

Da vil du nok oppleve en noe kraftig "mens" i løpet av de nærmeste dagene, spesielt siden hcg virker å synke godt på egenhånd.

Synd det gikk den veien.

Skrevet

Så lenge jeg får mensen og tar en ny test Ila neste uke så er det vel ikke noe vits å gå til lege/gynekolog? Alt kommer vel ut av seg selv?

Skrevet

Så lenge du begynner å blø skikkelig og ikke får infeksjonslignende symptomer, så er det bare å vente det ut, ja.

Skrevet

Vil tru at alt kommer ut siden du er så kort på vei, men er du usikker så skader det ikke å dra til legen.

:hug:

Skrevet

nå var jeg kommet litt lenger enn deg (5+4)
Men jeg fikk en del smerter andre dagen. klumpete brunrødt som skulle ut, og jeg gråt som en tulling siden vi hadde prøvt på denne spiren i 7 mnd :/
Var borte fra jobb en dag, for det skjedde på en torsdag. Tok sykedag fredag og fikk da helgen på meg til å summe meg.
Alt kom fint ut, og når jeg var på innvendig UL på tirsdagen (Skulle som sagt på en annen sjekk på sykehuset, og fikk legen min til å få oss innimellom, for jeg orket ikke å gå rundt å lure på om det kaaaaaanskje var liv enda...)
Fikk konstatert en tom livmor så kroppen hadde rensket opp selv. Mener å huske det er om man er kommet til uke 8 at det er større tjangs for å måtte på utskraping.

Anonymous poster hash: fa349...945
Skrevet

De fleste gangene kommer alt ut av seg selv. Selv har jeg mistet i uke 6 og i uke 12, og begge gangene har det kommet av seg selv uten legebesøk og jeg ble gravid etter 1 mnd igjen.

Nå var du bare 4 uker så det er ikke så mye innhold der inne. Kanskje du bare blør 1 dag. Min svigerinne blødde kun 1 dag og hun var akkurat på IKM, så det trenger ikke komme mye, eller være like mye som en mens, men det kan også hende at det blir sånn.

hadde du ikke visst at du var gravid så hadde dette bare vært en rar mens for deg, så det er heller det at man hadde positiv test som gjør at man eskalerer det litt mer.

Lykke til neste gang!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...