AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #1 Skrevet 21. august 2013 Har sett på det britiske fødeprogrammet på kanal 5 at noen gravide får morfin som smertestillende, gjøres det i Norge? Ei jeg kjenner fødte for ca 15 år siden og fikk morfin og hun angret. Babyen var veldig sløv de første timene etter fødsel og personalet på sykehuset sa at det mest sannsynlig var pga morfinen. Det er kanskje ikke farlig for barnet, men jeg kommer iallefall til å takke om nei om jeg får det tilbudet. Påvirker Epidural babyen? Anonymous poster hash: f9da2...ffb
Silfen Skrevet 21. august 2013 #2 Skrevet 21. august 2013 Petidin gies, ja. Dersom barnet blir født innen en viss tid etter petitdin er gitt, må barnet få motgift. Den fødende føler seg ofte sløv, utenfor seg selv, distansert til fødselen og mange opplever det som ekkelt. Skjønner ikke hvorfor det gies. Epidural påvirker ikke barnet, men kan gi mor diverse bivirkninger.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #3 Skrevet 21. august 2013 Har aldri hørt om at fødende får morfin her i landet. Jeg fikk det etter keisersnittet, mot smerter, men det blir jo noe annet. Anonymous poster hash: 8f7c6...ae4
absinthia Skrevet 21. august 2013 #4 Skrevet 21. august 2013 Jeg fikk petidin etter at fødselen til eldstemann varte og rakk i all evigheter, følte meg helt utafor og det var ikke det minste festlig, selv om jeg fikk slappet av litt. Bakdelen var at fødselen stoppet opp ( noe den kan gjøre med petidin) så det endte med akutt keisersnitt etter 2,5 døgn med kraftige rier. Fikk morfin etter keisersnittet, men det var så forferdelig å,være så omtåket at jeg takket nei neste gang jeg fikk tilbudet.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #5 Skrevet 21. august 2013 Takk for svar. Jeg har aldri fått morfin for noe, men husker at min mor etter en operasjon spydde masse når hun fikk morfin. Anonymous poster hash: f9da2...ffb
pautina Skrevet 21. august 2013 #6 Skrevet 21. august 2013 Takk for svar. Jeg har aldri fått morfin for noe, men husker at min mor etter en operasjon spydde masse når hun fikk morfin. Anonymous poster hash: f9da2...ffb Jeg hadde styrtfødsel, etter sammenehngende voldsomme rier i en halv time uten 10 sek pause spurte de om jeg ville ha petidin, jeg visste ikke hva det var og spurte, de var uvillige til å kalle det morfin, men forstod jo det da de sa jeg ikke ville huske mye mer så sa heldigvis nei.....har lest i ettertid og er veldig glad for at jeg holdt ut et kvarter til...tror egentlig bare de ville stoppe lyden fra meg...som om ikke jeg prøvde på det allerede..
Silfen Skrevet 21. august 2013 #7 Skrevet 21. august 2013 Det å tilby petidin i utdrivningsfasen er jo intet annet enn feil. 2
Strikkemamma Skrevet 21. august 2013 #8 Skrevet 21. august 2013 Nei huff, for noen ekle bivirkninger på petidin Takke seg til å prøve å føde uten så mye smertestillende. Funker lystgass bra? 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #9 Skrevet 21. august 2013 Nei huff, for noen ekle bivirkninger på petidin Takke seg til å prøve å føde uten så mye smertestillende. Funker lystgass bra? Så i går på det samme fødeprogrammet at ei dame ble kvalm av lystgass Men det virker som at de fleste har god effekt av det. Vil prøve det selv Anonymous poster hash: f9da2...ffb
ara Skrevet 21. august 2013 #10 Skrevet 21. august 2013 Nei huff, for noen ekle bivirkninger på petidin Takke seg til å prøve å føde uten så mye smertestillende. Funker lystgass bra? Tror lystgass funker på mange men ikke alle. Man må gjøre det riktig for å få mest mulig effekt. Begynne å puste inn gassen så fort man kjenner at en rie er på vei til å bygge seg opp. Det hjalp på de verste rietoppene hos meg, men jeg ble veldig svimmel og kastet opp et par ganger. Vet ikke om det var gassen eller smertene som gjorde utslaget. Kanskje kombinasjonen.....
Marie90 Skrevet 21. august 2013 #11 Skrevet 21. august 2013 (endret) Det er ikke vanlig så vidt jeg vet. Hva som påvirker baby er en evig diskusjon. Det er ingen dokumenterte problemer assosiert med epidural, men alt man ifår inn i kroppen, inntar også baby. Det er selvsagt en grunn til at mange kvinner velger å føde helt naturlig til tross for at det er flere alternativer tilgjengelig. Endret 21. august 2013 av Marie90 1
Teriyaki Skrevet 21. august 2013 #12 Skrevet 21. august 2013 Er ganske sikker på at de har gått mer og mer bort fra det. Der jeg fødte, som er et relativt stort sykehus, så hadde man ikke lenger det tilbudet. Jeg ble derimot tilbudt en sprøyte med spinalbedøvelse da jeg hadde en veldig tøff fødsel og all effekt fra epidural var borte.
pautina Skrevet 21. august 2013 #13 Skrevet 21. august 2013 Det å tilby petidin i utdrivningsfasen er jo intet annet enn feil. dette var jo noen år siden i 2007, men på Drammen sykehus som jo skal være de største ekspertene. tror jordmor mente jeg var pysete og ikke trodde fødselen var kommet så langt så for hun var veldig overrasket da jeg sa at jeg trodde hodet var ute, men det var det....Vet ikke hva jeg gjorde galt, men hun likte meg ikke og det første hun sa var at jeg ikk trengte pynte meg for fødsel.....jeg var naken rett fra badekaret og usminket, tror sjelden jeg har følt meg mindre pyntet...er gravid igjen og hun skal ihvertfall ikke være tilstedet denne gangen. 1
absinthia Skrevet 21. august 2013 #14 Skrevet 21. august 2013 Jeg tror at de allerede hadde begynt å gå bort fra petidin rett etter at jeg fikk førstemann for da jeg ga beskjed om at jeg ikke ville ha det, sda jeg fikk nr. 2 ett og et halvt år senere, sa jordmor at de hadde begynt å gå bort fra det. Dette var i 94.
muttra Skrevet 21. august 2013 #15 Skrevet 21. august 2013 (endret) da jeg fikk min mitt første barn for 25 år siden fikk jeg lystgass maska tredd på meg , og jeg ble kvalm og ville kaste opp, så hver gang de kom med den maska så måtte jeg holde pusten for å ikke kaste opp, jeg sa fra om at jeg ville kaste opp av den men de hørte ikke på meg, nektet de å koble opp lystgassen på de neste fødslene, den dag i dag blir jeg kvalm og brekker meg av den lukten, samme hva den kommer av, så ikke alle som tåler lystgass, men jeg hadde saltvanns eller steriltvanns papler, to på hver side av ryggraden, og de hjalp veldig mye på hvor smertefulle riene var, og det påvirker ikke barnet på noen måte, de bare hindrer smertesignala fra riene fra å nå hjernen like godt, så de ikke kjennes like strekt det var kun desse to jeg fikk tilbud om, ikke noe annet, da det såg ut til å bli ganske raske fødsler og de ikke ville gi meg noe som kunne få fødselen til å stoppe opp, og jeg hadde raske fødsler den første tok lengst tid -hele 6 timer redigert inn en bokstav som manglet, håper det ikke er flere :-) Endret 21. august 2013 av muttra
Gjest Is_te Skrevet 21. august 2013 #16 Skrevet 21. august 2013 Jeg fikk morfin da jeg fødte ved Ahus i 2002. Husker at jeg ble sløv og sint for jeg tenkte klart, men klarte ikke å få ut et ord. Jeg fikk det da epidrual var forsent, morfinen skulle gjøre det slik at jeg slappet av mellom veene, og det fungerte. Fikk lokalbedøvelse også, pluss noen "biestikk" som var helsike vondt. Jeg kastet opp flere ganger, men vetikke om det var pga morfinen eller smertene. Uansett, mor og barn har ikke lidd noen nød i ettertid
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #17 Skrevet 21. august 2013 Får man tilbud om saltvanns eller steriltvanns paple i dag? Anonymous poster hash: f9da2...ffb
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #18 Skrevet 21. august 2013 Jeg fikk morfin da jeg fødte ved Ahus i 2002. Husker at jeg ble sløv og sint for jeg tenkte klart, men klarte ikke å få ut et ord. Jeg fikk det da epidrual var forsent, morfinen skulle gjøre det slik at jeg slappet av mellom veene, og det fungerte. Fikk lokalbedøvelse også, pluss noen "biestikk" som var helsike vondt. Jeg kastet opp flere ganger, men vetikke om det var pga morfinen eller smertene. Uansett, mor og barn har ikke lidd noen nød i ettertid Er vel neppe farlig for barnet om dosen med morfin ikke er stor, for da hadde det ikke blitt gitt, men hun jeg snakket med som jeg nevnte i hovedinnlegget syntes ikke noe om å ha en neddopet baby de første timene etter fødselen, vil ikke ha en neddopet baby selv. Blir selvsagt noe annet om babyen må opereres og da trenger morfin el lignende. Anonymous poster hash: f9da2...ffb
Gjest Is_te Skrevet 21. august 2013 #19 Skrevet 21. august 2013 Får man tilbud om saltvanns eller steriltvanns paple i dag? Anonymous poster hash: f9da2...ffb Det jeg kalte biestikk i mitt forrige innlegg, hehe men kan desverre ikke svare om det gis i dag.
pautina Skrevet 21. august 2013 #20 Skrevet 21. august 2013 Det jeg kalte biestikk i mitt forrige innlegg, hehe men kan desverre ikke svare om det gis i dag. Fikk tilbud om det også på Drammen i 2007, tenkte at dere skal da vel f...ikke plage meg med noe ekstra smerte i tillegg til dem jeg har...he he, men ser på erfaringene til andre at det var vel litt feil tenkt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå