Grooo Skrevet 23. april 2004 #1 Skrevet 23. april 2004 Har søkt en stilling nå, og ba om å få tilsendt søkerliste så jeg ser hvem andre som har søkt. Fikk da tilsendt liste med alle navnene, samt kopi av cv'ene til alle søkerne. Er dette normalt egentlig? Fikk jo vite telefonnr, sivilstatus, navn og nummer til referanser og alt... Har aldri selv tenkt på at min cv kan sendes ut til andre søkere! Har opplevd før å få søkerliste der søkernes utdannelse og jobberfaring med årstall er ramset opp, men aldri direkte kopi av cv'ene...
Sarabi Skrevet 23. april 2004 #2 Skrevet 23. april 2004 Oi... Det hørtes ikke bra ut. Jeg mener da virkelig at man ikke har lov til å gi ut så personlige opplysninger om andre søkere. De må jo ha gjort en feil... Hva med å ringe de å spørre?
Gjest Madam Felle Skrevet 23. april 2004 #3 Skrevet 23. april 2004 :o Jeg hadde blitt forbanna, for det kan jo ikke være lovlig å sende ut personlige opplysninger om folk på den måten.
Grooo Skrevet 23. april 2004 Forfatter #4 Skrevet 23. april 2004 Jeg ringte fagforeningen jeg, og de ble sjokka! Skal ringe tilbake dit senere i dag og snakke med en som ikke var tilstede nå, han kommer til å ta kontakt med stedet jeg søkte jobb for å fortelle dem om reglene...
Gjest Anonymous Skrevet 23. april 2004 #5 Skrevet 23. april 2004 Er det en offentlig stilling du har søkt? Dette er fra Offentlighetsloven, som handler om hvilke dokumenter fra forvaltningen som kan unntas offentlighet (I prinsippet kan hvem som helst be et offentlig organ om et hvilket som helst dokument). Dette punktet er ett blant flere om dokumenter som KAN unntas fra offentlighet: §6.1.4: Dokument i sak om ansettelse eller forfremmelse i offentlig tjeneste. Unntaket gjelder ikke søkerliste. Søkerliste skal settes opp snarest etter søknadsfristens utløp og skal foruten søkernes navn inneholde deres alder, stilling eller yrkestittel og bosteds- eller arbeidskommune. Opplysninger om en søker kan likevel unntas fra offentlighet dersom søkeren selv anmoder om dette. Det skal framgå av søkerlisten hvor mange søkere det har vært til stillingen og hvilket kjønn disse har. Dette betyr vel at CVen kan (men ikke må!) unntas fra offentlighet (vel å merke dersom det er snakk om en offentlig stilling! I det private gjør man som man vil...) Søkerlista skal altså inneholde navn, alder, stilling eller yrkestittel og bosteds- eller arbeidskommune. Offentlighetsloven gir også adgang til å unndra dokumenter fra offentlighet dersom det inneholder taushetsbelagte opplysninger. Normalt skal slike opplysninger bare strykes over, og dokumentet utleveres likevel. Men når så er sagt: Taushetsplikten dekker normalt ikke slike opplysninger som kommer frem i en CV. Forvaltningslovens §13 sier nemlig dette om hva som ikke regnes som personlige forhold: "Som personlig forhold reknes ikke fødested, fødselsdato og personnummer, statsborgerforhold, sivilstand, yrke, bopel og arbeidssted, med mindre slike opplysninger røper et klientforhold e.l. som må anses som personlig." Altså har forvaltningen anledning til å gi ut slike opplysninger. Poenget med at søkerlistene skal være offentlige, er jo at alle som søker på stillingen (eller andre) skal kunne sjekke at ansettelsen har gått riktig for seg, og at ingen er forbigått. Og det er jo til alles beste! Har du noens navn, klarer du jo uansett å finne ut ganske mye om personen. Håper du får jobben, nå, da! :-D
Gjest Primula Skrevet 23. april 2004 #6 Skrevet 23. april 2004 Hm..dette høres merkelig ut..ja, nesten litt skummelt. Men jeg har sett i jobbannonser at det står at cv brukes som utvidet søkerliste.
Grooo Skrevet 23. april 2004 Forfatter #7 Skrevet 23. april 2004 Er en stilling i det offentlige ja... Har også sett noen steder at det har stått at cv brukes som utvidet søkerliste, men synes det var farlig frekt å gjøre det uten å si i fra først...
Gjest UDI gjør det samme Skrevet 23. april 2004 #8 Skrevet 23. april 2004 Jeg søkte stilling i UDI (Utlendingsdirektoratet) over 400 søkere! Jeg ba om å få se søkerlisten og hjem i postkassen dumpet personlige opplysninger (fødselsd., telefon, tidligere arb.givere, utdannelse, e-post osv.) til over 400 stk.! Jeg ble overrasket....
Lillebi Skrevet 23. april 2004 #9 Skrevet 23. april 2004 Hva!! :o Det trodde jeg ikke var lov en gang! Personnummer og slikt er jo ikke sååå superhemmelig, men likevel - jeg ser på det som noe "privat" likevel da!
Hillary- Skrevet 23. april 2004 #10 Skrevet 23. april 2004 Jeg har sett flere søkerlister i ansettelsesprosesser i et departement og disse har inneholdt hovedtrekk fra CV, men så vidt jeg husker, ikke telefonnummer, adresse eller e-post. Hovedtrekk fra CV synes jeg faktisk er helt greit. Ellers blir innsyn i ansettelsesprosessen meningløs for de fleste.
14062003 Skrevet 23. april 2004 #11 Skrevet 23. april 2004 Personnummer og slikt er jo ikke sååå superhemmelig' date=' [/quote'] Personnummer skal være superhemmelig! Det er unikt og man kan gjøre veldig mye ugang med et personnummer...
Gjest Anonymous Skrevet 23. april 2004 #12 Skrevet 23. april 2004 Det finnes to typer søkerlister: Offentlig søkerliste §6.1.4: Dokument i sak om ansettelse eller forfremmelse i offentlig tjeneste. Unntaket gjelder ikke søkerliste. Søkerliste skal settes opp snarest etter søknadsfristens utløp og skal foruten søkernes navn inneholde deres alder, stilling eller yrkestittel og bosteds- eller arbeidskommune. Opplysninger om en søker kan likevel unntas fra offentlighet dersom søkeren selv anmoder om dette. Det skal framgå av søkerlisten hvor mange søkere det har vært til stillingen og hvilket kjønn disse har. Og Utvidet søkerliste. Som søker til ei stilling er du part i saken, og kan derfor kreve tilgang til opplysninger som ikke er offentlige. Offentlig søkerliste er hjemlet i offentlighetsloven, og skal inneholde de opplysningene som er nevnt ovenfor. Utvidet søkerliste er hjemlet i forvaltningsloven, og skal inneholde nærmere informasjon om den enkelte søker. I praksis betyr dette avskrift av CV med stilling, dato og år/ eksamen,semester og år. Referanser føres vanligvis ikke i søkerlista, men flere og flere arbeidsgivere bruker nå CV-ene som utvidet søkerliste. Dermed vil også dette komme med i de tilfellene den utvida søkerlista består av CV-kopier. Det er imidlertid vanlig (tror jeg) at arbeidsgiver skriver dette i utlysningsteksten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå