Gjest Frustrert23 Skrevet 20. august 2013 #1 Skrevet 20. august 2013 Jeg har ikke helt skjønt dette med barnehageplass? Vi skal ha barn i slutten av året og har fått beskjed om at barn som er født så sent har vanskeligheter med å få plass. Hvorfor det? Jeg trodde alle hadde rett på bhg plass?
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #2 Skrevet 20. august 2013 Har du virkelig fulgt så lite med i nyhetsbildet siste årene...? Det diskuteres stadig hvor urettferdig det er at barn må være født før 1.september for å være garantert barnehageplass, og hvordan denne ordninga gir fødselsboom på sommeren fordi folk vil garantere seg plass. Så ja, det kan dessverre bli vanskelig å få plass om barnet er født senere på året. Smart å begynne å planlegge alternative løsninger. Anonymous poster hash: e45b6...b38 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #3 Skrevet 21. august 2013 Når de snakker om "full" barnehagedekning så er virkelig ikke dette gjeldende for alle barn. Det gjelder kun for de som er født frem til september/oktober. Du får bare håpe at en ny regjering legger til rette for to barnehageopptak i året. Det er jo mange jordmødre som ønsker dette da det er full babyboom på sykehusene på sommeren. Anonymous poster hash: 2f257...b82
SmallTalk Skrevet 21. august 2013 #4 Skrevet 21. august 2013 Jeg har ikke helt skjønt dette med barnehageplass? Vi skal ha barn i slutten av året og har fått beskjed om at barn som er født så sent har vanskeligheter med å få plass. Hvorfor det? Jeg trodde alle hadde rett på bhg plass? Alle barn født før 1. september har rett på barnehageplass fra august og utover det året de fyllet ett år. Barn født 1. september eller senere har ikke krav på barnehageplass før det året de fyllet to år.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #5 Skrevet 22. august 2013 Er det ikke bare å ha barna hos dagmamma da? Så får det en mykere overgang Anonymous poster hash: c9135...fc4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #6 Skrevet 22. august 2013 Er det ikke bare å ha barna hos dagmamma da? Så får det en mykere overgang Anonymous poster hash: c9135...fc4 Jo hvis du finner en så.... Vi fikk ikke bhg plass til ungen født i september, har annonsert etter dagmamma i 3 mnd nå, samt vært innom alle dagmammaformiddlere i byen, og hengt opp masse lapper, men har ikke hatt noe hell enda! Dagmammaer er en utdøende rase.... og kunn en dårlig bacup mens man venter på plass Anonymous poster hash: 775f4...838
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #7 Skrevet 22. august 2013 Jo hvis du finner en så.... Vi fikk ikke bhg plass til ungen født i september, har annonsert etter dagmamma i 3 mnd nå, samt vært innom alle dagmammaformiddlere i byen, og hengt opp masse lapper, men har ikke hatt noe hell enda! Dagmammaer er en utdøende rase.... og kunn en dårlig bacup mens man venter på plass Anonymous poster hash: 775f4...838 Jeg er ikke TS, men betyr det at barn født i januar, vil ha rett på barnehageplass året etterpå, altså fra og med januar siden de da er ett år? (siden barn i januar er født før 1.september) Anonymous poster hash: fe875...f4e
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #8 Skrevet 22. august 2013 Jeg er ikke TS, men betyr det at barn født i januar, vil ha rett på barnehageplass året etterpå, altså fra og med januar siden de da er ett år? (siden barn i januar er født før 1.september) Anonymous poster hash: fe875...f4e Nei, barn som er født i januar har krav på plass fra august det året de fyller 1. Altså er januarbarna 1,5 år når de begynner bhg, og foreldrene må finne annen pass/ulønnet perm o.l i 6-8 mnd etter permisjonsslutt, hvis man ikke bor på ett sted med full bhg dekkning da, da kan man ha flaks å få plass før... Anonymous poster hash: 775f4...838
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #9 Skrevet 22. august 2013 Søren og... venter barn i februar. Så da må ungen vente i 4- 5 mnd på barnehageplass om jeg oppfatter rett? Får vel lete etter dagmamma i desember neste år... Anonymous poster hash: 060c7...c37
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #10 Skrevet 22. august 2013 Nei, barn som er født i januar har krav på plass fra august det året de fyller 1. Altså er januarbarna 1,5 år når de begynner bhg, og foreldrene må finne annen pass/ulønnet perm o.l i 6-8 mnd etter permisjonsslutt, hvis man ikke bor på ett sted med full bhg dekkning da, da kan man ha flaks å få plass før... Anonymous poster hash: 775f4...838 Godt gjort å først si det riktige, og etterpå dra feil slutning... Januarbarna har på lik linje med alle andre barn født før 1.september krav på plass allerede i august den første høsten, selv om det ikke er helt vanlig å begynne i barnehagen alt da pga uutnytta permisjonstid. Men minste i barnehagen jeg jobber er bare 8 mnd. Noen takker ja til plassen, og lar den stå ubrukt fram til permisjonen er oppbrukt - men må da selvfølgelig betale for plassen. De som ikke har krav på plass før neste høst igjen (året de fyller 2) er barna som er født etter 1.september. Anonymous poster hash: e45b6...b38
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå