Gå til innhold

#skolestart - poster du bilder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av andres barn uten å spørre foreldrene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som fostermor er jeg veldig obs på det der, synes det er bra med litt oppmerksomhet på dette. Virker som om det er mange som ikke tenker seg om.

Anonymous poster hash: b26e1...348

Skrevet

det er IKKE LOV! man skal ALDRI gjøre det uten å spørre foreldrene. det kan komme med bilder av barn som tilhører en familie som helst skal beskyttes på grunn av en voldelig eks og masse anna.

at folk gjør det får meg til å blir veldig oppgitt over hvor langt noen tenker -.- :murvegg:

Anonymous poster hash: af680...0c4
Skrevet

Poster hverken av egen eller andres førsteklassinger.

En ting er egne barn,men jeg kan ikke ta valget for andre.

Skrevet

Allikevel ligger det maaaange bilder der ute. Tviler på at alle disse har spurt...

Folk har så dårlig nettvett!

Skrevet

Selvsagt ikke, det er forbudt. Jeg poster kun av egne barn, uansett, til enhver tid. Med mindre jeg har tillatelse.

Skrevet

Nå var ikke dette skolestart da, men jeg har gjort dette en gang uten å tenke over det. Et bilde av barnet mitt og to andre barn i familien som lekte på en lekeplass. Fikk heldigvis bare en hyggelig melding med spørsmål om jeg kunne slette det, siden de ikke ønsket å ha bilder av barnet ute uten at de hadde kontroll selv. Jeg slettet det selvfølgelig med en gang, og har ikke gjort det siden.

Godt at det blir fokus på dette, for jeg tror det er mange som meg som bare ikke tenker på det. Og med alle bildene som er rundt på nettet, i aviser osv om dagen, med massevis av unger og skolestart, så er det kanskje lett å glippe? (Ingen unnskyldning, for det skal ikke glippe. Bare en forklaring.)

Anonymous poster hash: 94177...696
  • Liker 2
Skrevet

Nå har jeg ikke barn selv eller noe med barn som begynner på skolen, men har en nevø. Tok blant annet bilder i barnebursdagen hans og hadde aldri lagt ut disse bildene uten samtykke fra foreldre(og nei, jeg har hverken spurt eller lagt de ut heller, er bare masse fremmede barn med unntak av nevøen min). Bilder og videoer av nevøen min legger jeg ut til tider siden jeg har fått bekreftet fra både søsteren min og mannen hennes at dette er greit :) Hadde aldri gjort det ellers. Men er nok ikke alle som er like klar over det.

Skrevet

Juridisk sett har man hverken lov til å ta bilder eller å publisere bilder av barn uten forldrene/barnets tillatelse. Selv har jeg tatt bilder i en del sammenhenger hvor egne barn er med.

Men jeg føler vel at dette er i ferd med å bli litt hysterisk. Riktignok er det en svært liten del som har hemmelig adresse o.s.v. men sjansen for at de gale personene skulle komme over disse bildene er vel omtrent like lite sannsynlig som at vedkommende treffer de tilfeldig ute på gata. Da vil jeg mene der et langt farligere hvis man benytter riktig fornavn og etternavn. Det er det veldig mye lettere å søke på. Men det gjelder også i tekst uten bilder. At noe skal finne frem ved å søke på bare bilde og eventuelt fornavn vil jeg anse som lite sannsynlig.

Anonymous poster hash: bf64e...a60
  • Liker 1
Skrevet

Jeg synes i likhet med AB over at det tar litt av. På facebookstatusen min er det ca 10 av vennene mine som har postet advarsler: Ikke legg ut bilder av skolestarterne på fb! Og krangler nesten om å rope høyest om akkurat dette. "Se hvor flink JEG er til å beskytte barna mine! Nå må dere bli like flinke som MEG"

Jeg synes det bare er koselig å se bilde av en stolt skolestarter som er barn til noen jeg kjenner. Minner om egen skolestart, og gleder meg til mine barn kommer til dette punktet i livet. Men selvfølgelig skal man ikke legge ut bilder av andres barn. Og begrense egne barns eksponering. Men man kan da ikke la barna gå med finlandshette ute på gata, heller, i tilfelle en pedofil skulle få et lite glimt. Sunn fornuft og måtehold, men la det ikke bli noe hysteri.

Anonymous poster hash: 4da45...eb7
Skrevet

Barn til noen du kjenner, ja. Det er ikke det poenget er her, men at alle andre som du ikke kjenner blir med på samme bilde. Hvilken nytte har du av å se andres barn som du ikke kjenner.

Skrevet

Hvorfor hashtagger du skolestart? HARRY!

Anonymous poster hash: 3c197...9a2

Skrevet

For min del handler det om at jeg selv vil ha kontroll på hva som legges ut av mine barn. Ikke at jeg bor på hemmelig adresse etc. Det er de derre "det er jo ikke så farlig"-bildene, men som jeg synes det er greit å minimere. Så når mamma'n til X legger ut bilde av en gjeng, inkludert mine barn, synes jeg det er problematisk.

Skrevet

Nei, selvfølgelig ikke. Om jeg tar bilder i barnehage, på skole eller lignende prøver jeg å få med bare mitt eget barn. Unntaket er om det er klassebilde o.l, men bilder der andres barn er med deles ikke på facebook eller andre sider.

Jeg sto og tenkte på dette på 1.skoledag. Hadde lyst å si at jeg håpte ingen la ut klassebildene på nettet/facebook, men ville ikke bli sett på som hun hysteriske.

Lever ikke på hemmelig adresse, men har en eks som ikke er helt stabil. Har ikke hatt kontakt med ham på flere år, så vil ikke at han skal se bilder av barnet og vite hvor vi bor o.s.v.

Men, som noen skrev, sjansen for at noen skal komme over akkurat bilder av det barnet som lever på hemmelig adresse e.l, er svært liten. Men, better safe than sorry. ;)

Anonymous poster hash: d0edd...136
Gjest Funky Punk
Skrevet

Jeg legger aldri ut bilder av noen, verken barn eller voksne, uten at jeg har fått tillatelse til det fra de det gjelder.

Jeg har ikke barn selv, men var en stolt tante til en gutt som begynte på skolen i år. Jeg tok masse bilder som den fotonerden jeg er, men det kunne ikke falt meg inn å publisere noe som helst, og da spesielt bilder hvor andre, fremmede barn er med på bildene

Skrevet

Nei, jeg legger ikke ut bilder av andre barn med midre det er klarert av foreldrene.

Skrevet

Jeg legger aldri ut bilder av andres barn, selv om de sier at det er greit. Det er den regelen jeg har levd etter i alle år. Mine egne barn er selv med på å bestemme om jeg får publisere bilder av dem eller ei. Min eldste har de siste årene også nektet at skolen kan bruke bilder av ham på skolens hjemmeside. Dette synes jeg er helt greit og fullstendig opp til ham. Så lenge han vet hva det innebærer. Min yngste er litt mer "ok med et bilde, men ikke mer".

Vi har alltid snakket åpent om bilder på nett og i andre publikasjoner. Dette har ført til at mine barn har lært opp andre barn i klassen til at de ikke har lov til å legge ut bilder av andre der de ikke spesifikt har fått lov. Det er utrolig hva enkelte 10-åringer legger ut på instagram og andre steder.

Anonymous poster hash: 33bf6...ab8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...